hubert schreef:
Daarmee ben ik het in algemeen wel eens, Maar die interessante discussies zou je toch ook niet willen missen. Het wordt trouwens hoe langer hoe ingewikkelder. Ik hou het erop dat Jezus een heel bijzonder mens (rabbi) was die op zijn 30e startte met teachings en wonderen en grote massa's voor zijn denkbeelden won. In de lijn Abraham, Mozes, David etc. Dat Hij dit deed in nauwe verbondenheid met God, die Hij duidde als Abba is ook heel bijzonder. Voor die tijd was dat een novum. De Godsnaam mocht niet uitgesproken worden en het Vaderbeeld bestond nog niet. Ik heb er wel moeite mee als Jezus 'slechts' als mens wordt beschouwd. Hij was een geleerde van uitzonderlijke klasse, begiftigd met een groot geloof, helderziende. En wie van ons zou zijn leven geven voor zijn mening/missie. We moeten ons echter niet blindstaren op deze vraag. Het belangrijkste is toch Dat Hij door zijn dood en opstanding een eeuwig perspectief biedt voor allen die zijn verschijnen hebben liefgehad en vandaar uit leven.
Het ingewikkelde vraagstuk wordt m.i. nooit opgelost, want de Bijbel is daarover nu eenmaal niet éénduidig.
Hubert, als we het van de "verstandigen" moeten verwachten, kom je bedrogen uit! Dat kun je lezen bij allerlei dwaalleraars. Als we niet worden als een kind, staat er in de Bijbel.
Met het verstand is het niet te vatten. Hoe wordt je wederom geboren, dat kan toch niet? Ook de VERwondering, dat God naar een zondaar omziet, is met het verstand niet te begrijpen.