Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
KR38 schreef:Ik vind dit moeilijk. De Heere Jezus is toch de eersteling van de opstanding?
Hij was niet alleen ziel of gedachten want mensen zagen Hem en hebben met Hem gegeten.
Maar Hij kwam door dichte deuren en was ook op onverklaarbare wijze opeens weer verdwenen en verscheen dan weer aan anderen.
Zou het dan een Geestelijk lichaam zijn wat je kan zien?
En als al Zijn kinderen naar de hemel gaan waarom komt er dan ook een nieuwe aarde?
Marnix schreef:Tegelijkertijd is er wel een ander punt. God wil een relatie met je, een band. Daar hoort ook communicatie bij. Je zou ook kunnen zeggen: Waarom zou je bidden als God toch al alles weet? Waarom zou je als ouder iets aan je kind vragen waar je het antwoord al op weet? God weet alles en toch mag je Hem veel vertellen en veel vragen. Juist omdat Hij je Vader is is Hij in je geïnteresseerd.
Marnix schreef: Als je daar een antwoord op wil moet je denk ik kijken waarom God mensen maakte en met welk doel. En wat de Bijbel er verder over zegt. In ieder geval niet dat alleen je ziel er zal zijn (1 Korinthe 15 dacht ik) maar lichaam en ziel. En dat je ook weet van je leven op aarde en wat Hij voor je deed.
woutersebel schreef:Nu spreek je eigenlijk wel over een goed punt. Soms heb ik inderdaad het idee dat bidden niet perse noodzakelijk is.
In ieder geval niet als je God alleen iets wil vertellen, want dat weet hij toch al.
Maar misschien heeft het wel nut als je iets wilt vragen, of iets expliciet aan hem duidelijk wil maken?
God kan misschien je gedachten lezen, maar niet andersom. Dus misschien heeft het wel nut.
Hoor graag van je hoe je/jullie hierover denken.
Eerlijk gezegd zou ik niet weten met welk doel we precies geschapen zijn. Weet jij dat misschien?
In een boek dat de bijbel heette las ik dat het koninkrijk niet bestaat uit vlees en bloed.
Maar goed, dat is ook maar een boek natuurlijk. Al lijkt het me logischerwijs begrijpelijk dat lichamen na een tijdje simpelweg vergaan.
Mvg wouter
Marnix schreef:Ik wil er twee gedachten over delen:
1. Dat God alwetend is wil niet zeggen dat hij niet naar ons wil luisteren. Ik vind het leuk om mijn kinderen van 7 en 4 te horen vertellen wat ze op school hebben geleerd. En daar vraag ik dan op door. Als het puur feitelijk contact was, niet relationeel, zou ik kunnen zeggen: Ja dat weet ik al wel, stop maar. Maar het zijn met kinderen, ik hou van ze en ik vind het leuk om ze er enthousiast over te horen vertellen. Ik vind het ook leuk als mijn vrouw zegt dat ze van me houdt. Ook al weet ik dat ze van me houdt, toch is het leuk als ze het zegt. Dat God alles weet wil niet zeggen dat Hij geen relationeel contact wil. Hij vindt het fijn als ze zeggen dat Hij onze God is, als we vertellen wat ons bezig houdt enz.
2. We zien bidden vaak als eenzijdig contact van ons naar God toe. We danken, leggen onze zorgen bij Hem neer, bidden voor de wereld, voor mensen waar we van houden vragen vergeving als we dingen niet goed hebben gedaan. Maar bidden kan ook zijn dat je stil bent bij Hem en luistert naar wat Hij jou te zeggen heeft. Jezus zoekt de stilte op om te bidden maar je ziet ook dat Hij op die manier Zijn richting bepaalt. We zijn bezig geweest met een cursus over luisterend bidden en dan leer je dat bidden meer is dan alleen maar praten naar God.
Marnix schreef:Bedankt voor je reactie. Waar je in de Bijbel precies op doelt moest ik even opzoeken maar ik gok dat het 1 Korinthe 15:50 is: Wat uit vlees en bloed bestaat kan geen deel hebben aan het koninkrijk van God. Het gaat daar over dat we nu een aards en sterfelijk lichaam hebben en daar een hemels en onsterfelijk lichaam zullen hebben. Dat is zeker waar. Er staat niet dat we nu een lichaam hebben en daar alleen een geest of zo. We hebben een lichaam maar het is hemels en onsterfelijk. Niet onderhevig aan ziekte, verval.
Ons doel als God mensen maakt is om als koning van de schepping voor de aarde, de natuur en de dieren te zorgen, over haar te regeren, te cultiveren enz en dat is goede relatie met de Schepper.
woutersebel schreef:Inderdaad. Soms is het gewoon leuk om een babbeltje te maken en niet zeer serieuze discussies te voeren.
Mag ik vragen hoe je, vanuit jouw perspectief, omgaat met gevoelens van de schepper?
Met je tweede punt ben ik het ook zeker eens. Een stapje achteruit doen, in rust zijn en merken wat je omgeving doet kan wonderbaarlijk werken.
Mh ja, een cursus bidden moet ik helaas nog krijgen haha. Waarschijnlijk kan je luisteren naar God ook als bidden classificeren. Geen idee.
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Staat er niet in korinthe 15:50 dat juist precies je lichaam, je zintuigen, je hersenen vergaan en dat alleen de geest overblijft o.i.d.? Of voert God een brain transplant uit en stopt hij onze geest/ziel in een ander soort lichaam o.i.d.? Acha, misschien gaan we nu ook te diep in op de materie. Ik wacht nog op een engel die het me komt vertellen. Mvg.
Marnix schreef:Hoe bedoel je? Ik snap je vraag niet helemaal.
Marnix schreef:Dan kan je lang wachten. Gelukkig staat het in de Bijbel.
Als je er even omheen leest zie je in vers 44: Er wordt een aards lichaam gezaaid, maar een geestelijk lichaam opgewekt. Het aarde lichaam vergaat, er komt een geestelijk lichaam voor terug dat niet vergankelijk is. Dat is anders dan ons huidige lichaam, maar het is wel een lichaam.
woutersebel schreef:Mh wat ik bedoel is, dat god de vader, de schepper, of hoe je het ook noemt, waarschijnlijk zich anders voelt dat wij mensen.
Denk ik in ieder geval?
607 schreef:Mooi dat de nieuwe aarde onder de aandacht wordt gebracht: in relatie tot de oorspronkelijke vraag over zeker zijn van je redding vond ik de titel opvallend: het is als ik me niet vergis goed mogelijk dat geen van ons de hemel zullen meemaken, als Jezus zeer binnenkort (in onze beleving) terugkomt.
Ik herinner me een college op de Evangelische Hogeschool dat hierover ging, waarbij op een gegeven moment schijnbaar de hele klas stomverbaasd was: de ene helft van de studenten omdat ze net voor het eerst hadden gehoord dat het einddoel leven met God op een vernieuwde aarde is, en níét leven in de hemel, en de andere helft van de studenten omdat de ene helft dit niet wist.
Marnix schreef:Allicht, Hij is God. Maar mensen zijn wel naar zijn beeld geschapen. Dus in bepaalde mate kunnen God en mens wel met elkaar communiceren om relationeel vlak. Zo lees je dat God liefde is en ons liefheeft bijvoorbeeld en dat we die liefde ook kunnen beantwoorden om maar een voorbeeld te noemen.
woutersebel schreef:Dat geloof ik ook inderdaad. Ben je het ermee eens dat dergelijke communicatie en relatie ongeveer lijkt op dat van een volwassen tot een kind?
Liefde valt daar ongetwijfeld onder inderdaad.
Wel lees ik in eerdere berichten op deze pagina dat onze conclusie dat de hemel niet bestaat uit vlees en bloed, kennelijk niet klopt.
Nu weet ik dat wij (ik en Marnix) onze conclusie hebben getrokken op basis van teksten uit een boek waar bijbel op stond.
Mag ik vragen waar het idee van een nieuwe/tweede aarde vandaan komt?
Eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar hoe dat dan ongeveer in zijn voltooiing moet gaan.
In de zin van; wordt onze ziel dan uit ons lichaam gehaald en op een andere aarde weer in een lichaam gestopt o.i.d.?
Bessensap schreef:Wat een vooruitzicht he? Dat we daadwerkelijk mogen leven op de nieuwe aarde met Jezus, de Zoon van God als Koning...
Wanneer ik de Bijbel lees en zie wat er in de wereld gebeurd, denk ik idd dat het geen 10 jaar meer zal duren voor de Heere Jezus terug komt.
Herbster schreef:Dat is nogal een gewaagde voorspelling.. ik ben 51 en heb al in mijn vroege jeugd steeds gehoord dat het bijna zover is (ik ben trouwens geen christen meer). Zelfs Jezus zelf dacht dat sommige van zijn volgelingen de wederkomst nog mee zouden maken.
En waarom denk je dat het nu binnen 10 jaar zal gebeuren? Gaat het echt zo slecht met de wereld? Had Jezus dan niet beter aan de vooravond van de 1e Wereldoorlog (naar schatting 17 miljoen doden) of de 2e wereldoorlog (meer dan 50 miljoen doden) terug kunnen komen? Dit is inderdaad een beetje een flauwe opmerking, maar ik ben wel echt benieuwd waarom je denkt dat het binnenkort gaat gebeuren..
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten