de refowereld in het nieuws

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: de refowereld in het nieuws

Berichtdoor Tante Pollewop » 14 apr 2015 13:03

Kortom, Chaya blaast weer eens veel te hoog van de toren door anderen van alles in de schoenen te schuiven. :-({|=

Gerard314
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gerard314 » 14 apr 2015 13:08

StillAwake schreef:Je hebt helemaal gelijk, maar je eigen post is er ook een voorbeeld van.

Zou kunnen. Maar wat ik bedoelde was met het forum te delen dat mijn interesse gewekt was door de aankondiging van een radioprogramma. Mijn post i van voor de uitzending!

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 apr 2015 13:14

Tante Pollewop schreef:Kortom, Chaya blaast weer eens veel te hoog van de toren door anderen van alles in de schoenen te schuiven. :-({|=

Ik ageer tegen het ongenuanceerde posten!
Noem gewoon feiten, zonder een hele groep goedwillende mensen erin mee te trekken, is dat nou zo moeilijk?
Ik ken ook al die narigheid, schaam me er voor. En zo zijn er veel mensen die zich schamen.
StillAwake schreef:Nee, dit vind ik niet genuanceerd, maar een redelijk eenduidige samenvatting van hoe jij tegen bepaalde personen ageert...

Als je het zo ziet, raad ik je aan om ook eens andere topics te lezen.
En misschien dit topic nog een keertje over lezen?
Het gaat mij niet om personen, het gaat om bepaalde postings!
Hoe hard is je eigen toon bijvoorbeeld? Je durft hen zelfs een criminele organisatie te noemen, waar je je later achter verschuilt, omdat de politie dit zou zeggen. Zeg dan eerst: er is een groep jongeren die...
En dan blijf ik erbij: spreek met die gasten, spreek met die ouders, ga naar de politie, wat is de zin om dat hier breed uit te meten?
Ik ben zelf geen lid van de GerGem, maar je brengt hen op deze ongenuanceerde wijze in diskrediet.
Je had die naam ook niet zo expliciet hoeven te noemen nl.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 13:43

Chaya schreef:Als je het zo ziet, raad ik je aan om ook eens andere topics te lezen.
En misschien dit topic nog een keertje over lezen?
Het gaat mij niet om personen, het gaat om bepaalde postings!
Hoe hard is je eigen toon bijvoorbeeld? Je durft hen zelfs een criminele organisatie te noemen, waar je je later achter verschuilt, omdat de politie dit zou zeggen. Zeg dan eerst: er is een groep jongeren die...
En dan blijf ik erbij: spreek met die gasten, spreek met die ouders, ga naar de politie, wat is de zin om dat hier breed uit te meten?
Ik ben zelf geen lid van de GerGem, maar je brengt hen op deze ongenuanceerde wijze in diskrediet.
Je had die naam ook niet zo expliciet hoeven te noemen nl.

Ik doelde op jouw bijdragen in dit topic, ik geef onmiddellijk toe dat je in veel nadere topics wél de nuance hanteert die je hier in mijn optiek kwijt bent.
Ik heb de GerGem (die ik inderdaad niet bij name had hoeven noemen) nergens een criminele organisatie genoemd.
Ik heb gezegd dat ik het begrijp als buitenstaanders hen zo zien.
Daarnaast heb ik gezegd dat de politie de groep hangjongeren die uit deze kerk komt zo bestempeld.
Bovendien heb ik daarin aangegeven dat ik de jongeren waar ik contact mee heb daarop heb aangesproken, en zelfs een keer door een vader geslagen ben, waaruit je had kunnen opmaken dat ik niet langs de zijlijn sta.
Dat ik de GerGem bij name genoemd heb had inderdaad achterwege kunnen blijven, maar als het bijvoorbeeld een evangelische stroming was geweest was jij er niet over gevallen.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 14 apr 2015 13:49

Kortom, een kwestie van lezen.

Daarnaast moeten misstanden gewoon aangekaart worden. Er mag ook best gelachen worden over kleinzielige zaken als het verbieden van een kerstboom van de chauffeur terwijl de refo-kinderen zich totaal misdragen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 apr 2015 13:54

De documentaire geeft het beeld van losgeslagen jeugd, die hun kans ziet om onder het strenge regime van thuis uit te komen. Het geeft me het beeld van dat er wordt bijgebracht "dit mag niet en dat mag niet", maar dat het waarom daarvan niet geleerd wordt. Ik zou zeggen: je moet niet zozeer leren wat wel en niet mag, maar het waarom daaronder moet in de eerste plaats begrepen worden. Dan volgt eerder wat daaruit volgt.

Cicero schreef:HAHAHA. Inderdaad, de bussen waren behoorlijk berucht. :D
"Ze lagen elkaar gewoon te n**ken achterin de bus." :mrgreen:

Chaya schreef:En dat is om te :mrgreen: ?
Ik vind het iets om je diep diep voor te schamen!

Inderdaad. Zoiets is triester dan triest. Wie daar lollig over doet, heeft blijkbaar geen besef voor de kwetsbaarheid van de seksualiteit. Het mooiste in geperverteerde vorm verwordt tot het lelijkste.

"O, je hebt verkering gekregen met Marie. Die heeft het vroeger gedaan met Karel, en eerder met Jaap. Achter in de bus, weet je nog?"
Dat is niet lollig. Dat zal zo iemand tegen wie zoiets gezegd wordt, door de grond doen zakken. Wie gun je zoiets?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 14 apr 2015 14:00

Boekenlezer schreef:Wie daar lollig over doet, heeft blijkbaar geen besef voor de kwetsbaarheid van de seksualiteit.

Blijkbaar hebben die ouders dat besef ook niet, gezien het gedrag van hun kinderen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 apr 2015 14:04

StillAwake schreef:Dat ik de GerGem bij name genoemd heb had inderdaad achterwege kunnen blijven, maar als het bijvoorbeeld een evangelische stroming was geweest was jij er niet over gevallen.

Dan was ik er ook over gevallen ja. Voorzover je het vallen kunt noemen.
Ik kan er alleen niet goed tegen als het meteen over een hele groep - in dit geval de refowereld, want zo heet het topic - wordt aangesproken, en niet zo zuinig ook, vanwege een stelletje miesmausers.
En dat er dan van alles wordt bijgesleept.
Benoem direkt een groepje jongelui uit een bepaalde gemeente, die..... ruiten ingooit, drugs verhandelt enz.
StillAwake schreef:en zelfs een keer door een vader geslagen ben, waaruit je had kunnen opmaken dat ik niet langs de zijlijn sta.

Ja had ik gelezen en keerde je daarna je andere wang toe of gaf je hem een poeier terug?
StillAwake schreef:Ik doelde op jouw bijdragen in dit topic, ik geef onmiddellijk toe dat je in veel nadere topics wél de nuance hanteert die je hier in mijn optiek kwijt bent.

Nee die ben ik niet kwijt, ik heb meerdere keren gezegd dat ik ook e.e.a. hoor, zie en meemaak. En me verbaas (of erger) aan het feit dat sommige ouders zo naief zijn, of bewust blind/doof. Of laf misschien wel.
Tante Pollewop schreef:Daarnaast moeten misstanden gewoon aangekaart worden. Er mag ook best gelachen worden over kleinzielige zaken als het verbieden van een kerstboom van de chauffeur terwijl de refo-kinderen zich totaal misdragen.

Helemaal eens!
Het verbieden van zo'n kerstversiering zal dan misschien door 1 of 2 mensen worden gedaan.
Ik snap het niet, want veel ouders zien nooit die bus, dus zo'n kind heeft dat dan thuis gezegd kennelijk.
Maar heus, de mensen die over dergelijke pietluttigheden vallen (ook op school!) hebben vaak niks anders om zich druk over te maken.
Ik ken ook wel voorbeelden, maar dan ook niet alleen over deze groep.
Hier om de hoek zetelt een gemeenschap van "oosterse-refo's."
Daar mag je als je vrouw bent, je helemaal nergens mee bemoeien, laat staan een kind corrigeren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 14 apr 2015 14:05

Boekenlezer schreef: Wie daar lollig over doet, heeft blijkbaar geen besef
Ach wat een gejank. Ik vind het vooral hilarisch, dat zo'n buschauffeur bij de school aankomt waarin onderweg allerlei ongein is uitgehaald, en dat er dan zo'n zwartkijker naar de chauffeur toekomt om hem te wijzen op het verderfelijke kerstboompje in z'n bus.
"O, je hebt verkering gekregen met Marie. Die heeft het vroeger gedaan met Karel, en eerder met Jaap. Achter in de bus, weet je nog?"
Dat is niet lollig. Dat zal zo iemand tegen wie zoiets gezegd wordt, door de grond doen zakken. Wie gun je zoiets?
Niemand, maar je doet nu net alsof die jongelui geen eigen verantwoordelijkheid hebben. Als je zulke rottigheid uithaalt, kun je daar consequenties van verwachten.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 apr 2015 14:10

Cicero schreef: Ach wat een gejank. Ik vind het vooral hilarisch, dat zo'n buschauffeur bij de school aankomt waarin onderweg allerlei ongein is uitgehaald, en dat er dan zo'n zwartkijker naar de chauffeur toekomt om hem te wijzen op het verderfelijke kerstboompje in z'n bus.

Wat ik me dan afvraag, die chauffeur heeft toch een achteruitkijkspiegel? Keek hij daar nooit eens in?
En wie is de zwartkijker in dit verband? Misschien de vader van dat meisje?
Cicero schreef:Niemand, maar je doet nu net alsof die jongelui geen eigen verantwoordelijkheid hebben. Als je zulke rottigheid uithaalt, kun je daar consequenties van verwachten.

Hoe oud waren zij toen? En jullie (als je er ook bij was tenminste) stonden erbij en keken ernaar, zonder er iets van te zeggen, of was het lol?
Ik hoop dat het meisje het ook zo zag en er zo op terug kan zien.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 apr 2015 14:15

mohamed schreef:Aks er kritiek is en die is terecht, dan dient deze inhoudelijk besproken te worden. Wat voor nut heeft het om critici af te branden als zij iets hebben aan te merken op de leer?
Chaya schreef:Het gaat om de manier waarop mohamed.
Er wordt gegeneraliseerd, ongenuanceerd van alles neergeplempt met een "lekker puh" toontje.

StillAwake schreef:Diezelfde nuance mis ik bij mensen die alle kritiek onder nestbevuiling scharen...

Zo is dat, geen mens is perfect en volgens Chaya hebben we om die reden geen recht op een kritische mening. Daar ben ik het niet mee eens, want zelfs een kapotte klok geeft eenmaal daags de juiste tijd aan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 apr 2015 14:22

Boekenlezer schreef: Wie daar lollig over doet, heeft blijkbaar geen besef

Cicero schreef:Ach wat een gejank. Ik vind het vooral hilarisch, dat zo'n buschauffeur bij de school aankomt waarin onderweg allerlei ongein is uitgehaald, en dat er dan zo'n zwartkijker naar de chauffeur toekomt om hem te wijzen op het verderfelijke kerstboompje in z'n bus.

Chaya schreef:Wat ik me dan afvraag, die chauffeur heeft toch een achteruitkijkspiegel? Keek hij daar nooit eens in?
En wie is de zwartkijker in dit verband? Misschien de vader van dat meisje?

Of misschien een user genaamd Chaya? ;)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 apr 2015 14:28

Cicero schreef:Niemand, maar je doet nu net alsof die jongelui geen eigen verantwoordelijkheid hebben. Als je zulke rottigheid uithaalt, kun je daar consequenties van verwachten.

Nee, ik doe niet alsof ze geen eigen verantwoordelijkheid hebben. Dan heb je mijn punt niet begrepen. Mijn punt is juist: dit is geen individuele zaak, het is een zaak die collectieve consequenties heeft. Loop jij daar als jongeman bij de kerk, ontdek je een meisje aan wie je je hart verliest, en blijkt ze zo'n verleden te hebben. Dat lijkt me een verschrikking.
(Al zal die jij dan niet jij zijn, omdat jij de gedistantieerd hebt van de refowereld, begrijp ik. Vul dan maar een ander in.)
Die jongelui hebben dus juist wèl een verantwoordelijkheid. Eentje die verder reikt dan de individuele verantwoordelijkheid, en die de collectiviteit raakt. Dat is nou juist het pijnlijke hieraan!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 apr 2015 14:29

Chaya schreef:Wat ik me dan afvraag, die chauffeur heeft toch een achteruitkijkspiegel? Keek hij daar nooit eens in?

Waarschijnlijk wel, want anders had hij dit wellicht niet kunnen vertellen.

Chaya schreef:Ik hoop dat het meisje het ook zo zag en er zo op terug kan zien.

Dus dat het geen verkrachting was, maar iets vrijwilligs. Maar dan zijn de consequenties ook al erg genoeg.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 14 apr 2015 14:34

Tjonge, ik hoop eigenlijk dat de jongens en meisjes in kwestie er minder zwaar aan tillen dan jij. :shock:

Terug naar “[Religie] - Open forum”