Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Onder andere, gek hérotterdam schreef:1) In een bepaalde omgeving tezamen met gelijkgestemden onderzoek je de Bijbel.
Dat noem je "zoveel mogelijk te weten komen over God en wat Hij te zeggen heeft".
Jaja, en dan komen ze er eeuwen later in 1948 achter dat de kerk niet in de plaats van Israël gekomen is.rotterdam schreef:Wat denk je nu eigenlijk? Gaan jullie het wiel opnieuw uitvinden ?
De kerk onderzoekt de Bijbel al tweeduizend jaar.
Hoe doen ze dat bij jullie dan? Zoiets als Boerin schreef?rotterdam schreef:En ja - klopt - dat wordt inderdaad "aan de man" gebracht alsof jullie de wijsheid in pacht hebben.
Ieder nest bestaat uit onvolmaakte mensen die allemaal fouten maken.rotterdam schreef:2) Nee dat heb jij niet gezegd, dat was iemand anders maar je ageert wel tegen mij en niet tegen dit soort uitspraken.
Wat bedoel je trouwens met "je eigen nest" - totale kletskoek - je weet niet uit welk nest ik kom. Dus je roept maar wat.
naamloos schreef: (...) en dan komen ze er eeuwen later in 1948 achter dat de kerk niet in de plaats van Israël gekomen is. En die lui moet ik dan vertrouwen voor mn ziel en zaligheid?
Boerin schreef:De Bereërs onderzochten zelfs of wat Paulus zei wel klopte. Hierin onderscheidden zij zich gunstig. Je moet van niemand zomaar wat aannemen.
gravo schreef:Ik weet niet of deze Bereërs daarin té intellectueel werden (want dat mag niet, begrijp ik hier en daar van die en gene)
gravo schreef:PS.
Ik neem wel veel aan van wat gelovigen door de eeuwen heen aan wijsheid hebben doorgegeven. Logisherwijs altijd binnen de muren van de Kerk. Zij zijn voor mij een 'wolk van getuigen' die ik serieus neem.
Ach beste meneer gravo, de uitdrukking 'ziel en zaligheid' was iets meer algemeen bedoelt dan jij hem opvat.gravo schreef:Joh, naamloos, als het zo ligt, als je zo'n enorme afstand ervaart tot de klassieke kerken, als je zo weinig vertrouwen hebt in de christelijke kerken van al die tijden en al die plaatsen, van al die dominees en theologen van pak 'm beet de laatste 1950 jaar..., als je zelfs vreest dat deze kerken, de gereformeerden of de refo's of misschien wel alle kerken met wortels van voor het jaar 1948, zó gevaarlijk zijn voor je ziel en zaligheid...
...ik bid je, maakt dan dat je wegkomt.
Schud dan demonstratief het stof af en vlucht om uws levens wil. Verlaat ons dan. Ons, die zo gruwelijk door de gereformeerde leer zijn aangetast, ja, wat erger is, die zo halsstarrig aan enkele dierbare leerstukken daarvan blijven vasthouden.
Wat zou je je nog langer besmetten, waarom nog langer een juk aangaan met den ongelovige. Waarom jezelf nog blootstellen aan christenen die die naam in jouw visie ten onrecht dragen?
En roep ons gereformeerden dan op om op de straten uit te roepen: "melaats, melaats, raak ons niet aan, wij zijn ten dode opgeschreven".
Naamloos, of hoe je ook moge heten, vlucht uit Sodom en zie niet om. Nu kan het nog.
En om aan het verwijt tegemoet te komen dat ik zo weinig Bijbelteksten citeer: "Hui, hui, vliedt toch uit het Noorderland" (Zach. 2,6).
En de hartelijke groeten aan uw zielsverwanten.
gravo
gravo schreef:PS.
Ik neem wel veel aan van wat gelovigen door de eeuwen heen aan wijsheid hebben doorgegeven. Logisherwijs altijd binnen de muren van de Kerk. Zij zijn voor mij een 'wolk van getuigen' die ik serieus neem.
Boerin schreef:De Bereërs onderzochten zelfs of wat Paulus zei wel klopte. Hierin onderscheidden zij zich gunstig. Je moet van niemand zomaar wat aannemen.
naamloos schreef:Ik vertrouw niet op mensen,.
gravo schreef: .....maar misschien is hen ook wel opgevallen dat Paulus heel andere accenten in zijn theologie legt....
naamloos schreef:Ik vertrouw niet op mensen,.
Ik herhaal: ik vertrouw niet op mensen, en helemaal niet als het over de kern gaat. Ik blijf net zo lang bij God zeuren tot hij me zelf overtuigt.rotterdam schreef:Behalve als het de kern van de leer betreft ; de Bijbel, die is namelijk vastgesteld, en kreeg een officieel karakter in de Paasbrief van de Alexandrijnse bisschop Athanasius in 367. Toen werden de 27 boeken van het Nieuwe Testament als gezaghebbend voor de christelijke kerk aangemerkt. Latere concilies hebben dit steeds bevestigd.
De schriften, voor ons het O.T.rotterdam schreef:Interessant - en waaraan werd er door de Bereeërs dan getoetst ?
rotterdam schreef:Interessant - en waaraan werd er door de Bereeërs dan getoetst ?
Doe jij dat ook ? De brieven van Paulus toetsen ? De Bijbelse woorden toetsen ?
Betwijfel je de door de kerk vastgestelde canon ?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten