vraag over bidden...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: vraag over bidden...

Berichtdoor Wilsophie » 24 feb 2014 14:42

Een heel oudbollig verhaal wat nooit te controleren is.
Ik ken een andere versie, maar ook daarvan weet ik niet of het waar is. Dus gewoon de Bijbel pakken.

Matteus 6:25-27

Daarom zeg Ik u: Zijt niet bezorgd voor uw leven, wat gij eten, en wat gij drinken zult; noch voor uw lichaam, waarmede gij u kleden zult; is het leven niet meer dan het voedsel, en het lichaam dan de kleding? Aanziet de vogelen des hemels, dat zij niet zaaien, noch maaien, noch verzamelen in de schuren; en uw hemelse Vader voedt nochtans dezelve; gaat gij dezelve niet zeer veel te boven? Wie toch van u kan, met bezorgd te zijn, een el tot zijn lengte toedoen?

Zo zie je maar dat je zorgen maken of bidden om wat danook niets toevoegt aan de lengte van ons leven.(dat betekent het)
Maar ik moet zeggen en ik zal dat uitleggen dat het ook nooit de bedoeling is dat wij aan ons aardse leven een tijd zouden toevoegen want dat kan immers niet.
Hoe wordt dit dan bedoeld?
We zien dat het hoofdstuk over "vasten" gaat dus over niet eten. En dan gaat het verder dat als je dat doet, doe het dan in het verborgene, maar vergaar geen schatten op de aarde, maar in de hemel.
Als de Vader ons alles geeft dan zouden we niet vasten om zielig te doen ( vers 16) want dan doe je net zo vroom als de "geveinsden".

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 feb 2014 14:48

Het is oubollig, maar dit terzijde.
Ga er maar van uit dat dit waargebeurde verhalen zijn!
Ik heb ze mijn vader en opa ook horen vertellen. En dat was vroeger heel gewoon.
Wie hoort er nu nog vertellen over mensen die in dankbare afhankelijkheid leven?
Ik weinig. Men is vooral vervuld van zichzelf.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 feb 2014 15:00

Helemaal mee eens.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2014 15:15

Wilspohie schreef:Zo zie je maar dat je zorgen maken of bidden om wat danook niets toevoegt aan de lengte van ons leven.(dat betekent het)

Volgens mij verwar je "je zorgen te maken, bezorgd te zijn" met "bidden". Bidden heeft namelijk niet zozeer wat te maken met je zorgen maken. Je kan ook bidden om dingen waar je je geen zorgen om maakt. Met zorgen maken verleng je je leven niet.... als je eten hebt word je leven wel verlengd t.o.v. wanneer je geen eten hebt. Jezus leert dus dat we ons niet bezorgd hoeven te maken over wat we zullen eten omdat God geeft wat we nodig hebben. En tegelijkertijd leert Hij ons wel bidden om en danken voor ons dagelijks brood. Niet bezorgd, waar in afhankelijkheid van Hem en in verwachting dat Hij voor ons zorgt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 feb 2014 15:25

Marnix schreef:Volgens mij verwar je "je zorgen te maken, bezorgd te zijn" met "bidden". Bidden heeft namelijk niet zozeer wat te maken met je zorgen maken. Je kan ook bidden om dingen waar je je geen zorgen om maakt. Met zorgen maken verleng je je leven niet.... als je eten hebt word je leven wel verlengd t.o.v. wanneer je geen eten hebt. Jezus leert dus dat we ons niet bezorgd hoeven te maken over wat we zullen eten omdat God geeft wat we nodig hebben. En tegelijkertijd leert Hij ons wel bidden om en danken voor ons dagelijks brood. Niet bezorgd, waar in afhankelijkheid van Hem en in verwachting dat Hij voor ons zorgt.

Als je eten hebt wordt je leven wel verlengd? Hoe bedoel je dat?
Waar leert God ons bidden en danken voor het dagelijks brood?
In het Onze Vader?
En als we dat brood al hebben ontvangen? Wat dan?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 feb 2014 15:33

Filippenzen 4 Weest in geen ding bezorgd; maar laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God;

Bambi

Berichtdoor Bambi » 25 feb 2014 15:51

Wilsophie schreef:Als je eten hebt wordt je leven wel verlengd? Hoe bedoel je dat?
Waar leert God ons bidden en danken voor het dagelijks brood?
In het Onze Vader?
En als we dat brood al hebben ontvangen? Wat dan?

Mattheüs 15:36 En Hij nam de zeven broden en de vissen, en als Hij gedankt had, brak Hij ze, en gaf ze Zijn discipelen; en de discipelen gaven ze aan de schare.

1 Thessalonicensen 5:18 Dankt God in alles; want dit is de wil van God in Christus Jezus over u.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 feb 2014 17:14

Bambi schreef:Mattheüs 15:36 En Hij nam de zeven broden en de vissen, en als Hij gedankt had, brak Hij ze, en gaf ze Zijn discipelen; en de discipelen gaven ze aan de schare.

Het brood IS de zegening, waarvoor dank gezegd wordt.
Volgens mij is NL het enige land ter wereld waar gebeden wordt om de zegening van het voedsel, wat je je daar ook bij voor mag stellen, want alleen personen kunnen gezegend worden

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 feb 2014 17:22

Bambi schreef:Mattheüs 15:36 En Hij nam de zeven broden en de vissen, en als Hij gedankt had, brak Hij ze, en gaf ze Zijn discipelen; en de discipelen gaven ze aan de schare.
mealybug schreef:Het brood IS de zegening, waarvoor dank gezegd wordt.
Volgens mij is NL het enige land ter wereld waar gebeden wordt om de zegening van het voedsel, wat je je daar ook bij voor mag stellen, want alleen personen kunnen gezegend worden

Ex. 23 v. 25:
U moet de HEERE, uw God, dienen. Dan zal Hij uw brood en uw water zegenen. Ik zal ziekte uit uw midden doen wijken.

Ps. 132 v. 15:
Haar voedsel zal Ik rijk zegenen,
haar armen met brood verzadigen.

Mat. 14 v.19:
En Hij gaf de menigte opdracht op het gras te gaan zitten; en Hij nam de vijf broden en de twee vissen, en terwijl Hij opkeek naar de hemel, zegende Hij ze. En toen Hij ze gebroken had, gaf Hij de broden aan de discipelen, en de discipelen gaven ze aan de menigte.

Mar. 6 v. 41:
En toen Hij de vijf broden en de twee vissen genomen had, keek Hij op naar de hemel, zegende en brak de broden en gaf ze aan Zijn discipelen, opdat zij die aan hen zouden voorzetten, en de twee vissen verdeelde Hij onder allen.

Luk. 9 v. 16:
En nadat Hij de vijf broden en de twee vissen genomen had, keek Hij op naar de hemel, en Hij zegende ze, brak ze en gaf ze aan de discipelen om aan de menigte voor te zetten.

Luk. 24 v. 30:
En het gebeurde, toen Hij met hen aan tafel aanlag, dat Hij het brood nam en het zegende. En toen Hij het gebroken had, gaf Hij het aan hen.

.... :?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 feb 2014 17:34

Verder sluit ik volledig aan bij Elbert. Zie HIER en HIER.

Jammer dat je toen nog geen lid was Mealybug.. dan had je dit allemaal al lang geweten :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 feb 2014 20:01

Jvslooten schreef:
Jammer dat je toen nog geen lid was Mealybug.. dan had je dit allemaal al lang geweten :wink:

hysterisch-smile :schaterlach:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 feb 2014 20:15

mealybug schreef:

Het brood IS de zegening, waarvoor dank gezegd wordt.

Nee hoor zelfs de aarde kan gezegend worden.

Hebr.6 - 7 Want de aarde die de regen indrinkt, die er dikwijls op valt, en die nuttig gewas voortbrengt voor hen door wie hij ook bewerkt wordt, ontvangt zegen van God.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 feb 2014 21:58

Wilsophie, zonder eten ga je dood. Zo simpel bedoel ik het.

Als Jezus eet met mensen bidt en dankt hij eerst. Zie Emmausgangers, de spijziging van de vijfduizend en drieduizend enz.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

antoon

Berichtdoor antoon » 26 feb 2014 08:26

Zoals Wilsophie zegt bidden voor het eten lijkt mij een duidelijke zaak

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2014 09:20

:D

Terug naar “[Religie] - Open forum”