elbert schreef:2 opmerkingen:
1. Het is nog maar de vraag of ganselijk hier slaat op de inhoud van het zweren of op de vorm. Dit gedeelte lijkt over de vorm te gaan: niet zweren bij de hemel en aarde, Jeruzalem en het eigen hoofd. In de wet wordt alleen het zweren bij de naam van God genoemd (Deut. 6:13) en dat wordt juist geboden. Verderop verwijt Jezus de Schriftgeleerden dat ze merkwaardige regels voor het zweren hebben bedacht en de ene vorm boven de andere vorm stellen: zweren bij de tempel, bij het altaar, bij de gave enz.(Matth. 23:16-22). Daar verzet Jezus zich dus tegen. Ik ga er niet van uit dat Hij zich verzet tegen het gebod zoals dat o.a. in Deut. 6:13 was gegeven.
2. In dit gedeelte in Matth. 5 gaat het ook nog eens om het vrijwillig zweren: mensen leggen uit eigen initiatief een eed af. Het komt dus uit henzelf. Het lijkt me juist om te zeggen dat "laat uw ja ja zijn en uw nee nee" hiertegenin gaat. We moeten niet zomaar op eigen initiatief gaan zweren, maar altijd de waarheid vertellen. Dat heeft te maken met het gebod dat we Gods Naam niet ijdel mogen gebruiken. Maar het is iets anders als het initiatief tot een eedzwering niet bij ons vandaan komt, maar bijvoorbeeld bij de overheid vandaan. Als de overheid van je vraagt om iets met een eed te bekrachtigen, dan zou het voor een christen geen probleem moeten zijn om dat te doen, omdat we voor God een rein geweten hebben. Daarom spreekt de catechismus er ook zo over: we moeten niet lichtvaardig zweren, maar als het van ons gevraagd wordt, hoeven we ons daar ook niet aan te onttrekken. Want dan laden we de schijn op ons dat we iets te verbergen hebben.
Mooi en geloofwaardig antwoord elbert hartelijk dank daar voor.
Wat ik in zulke gevallen jammer vind is dat je achter de bewoording van het geschrevenen in de Bijbel moet kijken om het zuiver te zien en wat de bedoeling van deze zaak is. Als je het gewoon letterlijk neemt lijk het er op dat Christus gezegd heeft in het geheel niet te zweren en dat staat er overeenkomstig uw uit leg toch echt niet.