Wat betekent de Bijbel voor je?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Ewan
Sergeant
Sergeant

Re: Wat betekent de Bijbel voor je?

Berichtdoor Ewan » 17 apr 2012 12:42

schelpje3 schreef:Wilsophie: wist je dat het boek Ezechiël oorspronkelijk alleen gelezen mocht worden door mensen van boven de 30? Ook werd sterk aangeraden (of misschien ook wel verboden) om deze teksten niet te behandelen in een dienst waar kinderen aanwezig waren. Vanwege de gruwelijke dingen die er in staan.

Ben wel benieuwd wie hier de authoriteit meende te bezitten om iets te verbieden...

@Wilsophie, je vergeet nog dat ieder 50ste jaar een jubeljaar was!
Somebody up there likes you

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 apr 2012 12:52

Wilsophie schreef:
Nee dat wist ik niet, maar ik word wel vaak om mijn oren geslagen dat God zo een misdadige God was omdat hij zulke gruwels deed en dan weet ik nooit zo goed wat ik daarop moet zeggen.

God is nooit misdadig! Hij is rechtvaardig en dat willen mensen niet zo graag horen. Ze horen liever van een Vader en goeddoend God. Maar Hij kan de zonden niet door de vingers zien!
De aarde zucht onder de zonden. Vlak na de tsunami werd ook gezegd: waarom verhinderde God dit niet?
Maar de mens is hardnekkig in het ontkennen. En nog is het einde niet. De spotters leven zich nog volop uit, en ontkennen een hiernamaals. Of mensen menen dat ze nog een heel leven voor zich hebben en schuiven alles voor zich uit.
Ik weet wat je bedoelt hoor, met dat: om je oren geslagen. De duivel zal niet nalaten Hem trachten te vernederen, maar dat lukt niet. Wetende dat hij nog maar korte tijd heeft.
En dan zucht de gehele schepping onder de zonde. Maar wie merkt het op?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 apr 2012 12:55

="Ewan"Wilsophie, je vergeet nog dat ieder 50ste jaar een jubeljaar was!

Volgens mij is dat jaar nooit aangebroken, vandaar dat ik het niet genoemd heb.
Het is nog toekomst. De Bijbel stop altijd bij 7x7, maar ik kan me vergissen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 apr 2012 13:01

Ewan schreef:
Ben wel benieuwd wie hier de authoriteit meende te bezitten om iets te verbieden...

Tjoh, dat JIJ dat nu niet weet :shock:

Zelfs wiki maakt er melding van:
Ezechiëls profetieën worden gekenmerkt door de symbolische en allegorische voorstellingen. De profetieën van Ezechiël hebben dit gemeen met de tweede helft van het boek Daniël en de profetieën van Zacharia. "Ze ontvouwen een rijke serie van majestueuze visioenen en een geweldige symboliek." Opvallend vaak krijgt Ezechiël ook opdracht om zijn profetieën beeldend aan zijn volk te brengen (4:1-4; 5:1-4; 12:3-6; 24:3-5; 37:16, etc.). "Deze wijze van presentatie, waarin symbolen en allegorieën een prominente plaats innemen, geven het boek een mysterieuze overschaduwing, die bijna ondoordringbaar is. Sint-Hiëronymus noemt het boek 'een labyrint van Gods mysteriën'. Het was precies om deze reden dat de Joden iemand verboden het boek te lezen voordat hij dertig jaar oud was.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 apr 2012 13:03

="schelpje3"God is nooit misdadig! Hij is rechtvaardig en dat willen mensen niet zo graag horen. Ze horen liever van een Vader en goeddoend God. Maar Hij kan de zonden niet door de vingers zien!
De aarde zucht onder de zonden. Vlak na de tsunami werd ook gezegd: waarom verhinderde God dit niet?
Maar de mens is hardnekkig in het ontkennen. En nog is het einde niet. De spotters leven zich nog volop uit, en ontkennen een hiernamaals. Of mensen menen dat ze nog een heel leven voor zich hebben en schuiven alles voor zich uit.
Ik weet wat je bedoelt hoor, met dat: om je oren geslagen. De duivel zal niet nalaten Hem trachten te vernederen, maar dat lukt niet. Wetende dat hij nog maar korte tijd heeft.
En dan zucht de gehele schepping onder de zonde. Maar wie merkt het op?

Nee de zonden zijn zo "gewoon" geworden dat men dat niet merkt en het wordt nog erger denk ik.
Maar als men zegt dat bijvoorbeeld Jeftha zijn dochter doodde dan kan ik tig keer uitleggen dat die dochter apart is gezet ten dienste van de tempel en ik houd het nu maar even kort, maar zelfs Christenen geloven dat die vader zijn dochter gedood heeft.
En dan zou God niet de mijne zijn, want God haat mensenoffers. Snap je hoe moeilijk dat soort zaken zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 apr 2012 13:08

Wilsophie schreef:
Nee de zonden zijn zo "gewoon" geworden dat men dat niet merkt en het wordt nog erger denk ik.
Maar als men zegt dat bijvoorbeeld Jeftha zijn dochter doodde dan kan ik tig keer uitleggen dat die dochter apart is gezet ten dienste van de tempel en ik houd het nu maar even kort, maar zelfs Christenen geloven dat die vader zijn dochter gedood heeft.
En dan zou God niet de mijne zijn, want God haat mensenoffers. Snap je hoe moeilijk dat soort zaken zijn.

Ja natuurlijk snap ik dat! In de Bijbel staan onbegrijpelijke dingen, die wij echt niet kunnen bevatten. Waarom wordt van Abraham gevraagd om zijn eigen zoon te offeren?
En dit: En de Heere sloeg onder die lieden van Beth-semes, omdat zij in de ark des HEEREN gezien hadden; ja, Hij sloeg van het volk zeventig mannen, en vijftig duizend mannen. Toen bedreef het volk rouw,...
En daarom kun je niet zomaar zeggen, uit je natuurlijke, dus onbekeerd zelf: God is liefde.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 apr 2012 13:29

[Ja natuurlijk snap ik dat! In de Bijbel staan onbegrijpelijke dingen, die wij echt niet kunnen bevatten. Waarom wordt van Abraham gevraagd om zijn eigen zoon te offeren?
En dit: En de Heere sloeg onder die lieden van Beth-semes, omdat zij in de ark des HEEREN gezien hadden; ja, Hij sloeg van het volk zeventig mannen, en vijftig duizend mannen. Toen bedreef het volk rouw,...
En daarom kun je niet zomaar zeggen, uit je natuurlijke, dus onbekeerd zelf: God is liefde.

Zodra ik weet wat het offer inhoudt danwel een offerte dan wel het verschil tussen de Heer Die Zijn Gemeente aanbiedt of offreert aan de Vader en de offers niet ken zou ik ook mijn afkeur afspreken over wat van Abraham gevraagd werd. Maar als je de zin van alle offers kent weet je wat een slachtoffer is en wat een dankoffer is enz...

Want Abraham offreerde Zijn zoon Izak, aan God om net als Jeftha's dochter hem/haar apart te zetten voor Zijn dienst Jeftha's dochter blijkt na bestudering van de Schrift niet gedood te zijn door haar vader en vertel dat maar aan menige dominee, die anders verkondigt.

Beiden werden nooit en never afgeslacht, maar zij waren wel een type van het offer van de Here Jezus .
En de voorbeelden die je noemt wijzen naar de toekomst waar God onverbiddelijk nà een periode van genade komt om te heersen met "een ijzeren roede".

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 apr 2012 13:36

Wilsophie schreef:
Zodra ik weet wat het offer inhoudt danwel een offerte dan wel het verschil tussen de Heer Die Zijn Gemeente aanbiedt of offreert aan de Vader en de offers niet ken zou ik ook mijn afkeur afspreken over wat van Abraham gevraagd werd. Maar als je de zin van alle offers kent weet je wat een slachtoffer is en wat een dankoffer is enz...

Want Abraham offreerde Zijn zoon Izak, aan God om net als Jeftha's dochter hem/haar apart te zetten voor Zijn dienst Jeftha's dochter blijkt na bestudering van de Schrift niet gedood te zijn door haar vader en vertel dat maar aan menige dominee, die anders verkondigt.

Beiden werden nooit en never afgeslacht, maar zij waren wel een type van het offer van de Here Jezus .
En de voorbeelden die je noemt wijzen naar de toekomst waar God onverbiddelijk nà een periode van genade komt om te heersen met "een ijzeren roede".

Hoe zie jij dan die "roepstemmen", ik doel op bepaalde rampen, zoals een natuurramp, een terroristische aanslag, ziekten onder het vee, oorlogen, volken die elkaar afslachten, honger die niet uit te roeien is, AIDS, enz

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 17 apr 2012 13:42

schelpje3 schreef:Tjoh, dat JIJ dat nu niet weet :shock:

Zelfs wiki maakt er melding van:
Ezechiëls profetieën worden gekenmerkt door de symbolische en allegorische voorstellingen. De profetieën van Ezechiël hebben dit gemeen met de tweede helft van het boek Daniël en de profetieën van Zacharia. "Ze ontvouwen een rijke serie van majestueuze visioenen en een geweldige symboliek." Opvallend vaak krijgt Ezechiël ook opdracht om zijn profetieën beeldend aan zijn volk te brengen (4:1-4; 5:1-4; 12:3-6; 24:3-5; 37:16, etc.). "Deze wijze van presentatie, waarin symbolen en allegorieën een prominente plaats innemen, geven het boek een mysterieuze overschaduwing, die bijna ondoordringbaar is. Sint-Hiëronymus noemt het boek 'een labyrint van Gods mysteriën'. Het was precies om deze reden dat de Joden iemand verboden het boek te lezen voordat hij dertig jaar oud was.

KUN JE NU EENS GEWOON ANTWOORD GEVEN ZONDER PERSOONLIJK TE ZIJN, pogend weer iemand te vernederen??
Of heb ik ergens gezegd dat ik het beter weet dan Wiki?
geloof toch echt dat jij het was die vraagtekens zet bij Wiki, als het soms niet in je straatje past, maar ik kan het mis hebben.
PS; de duivel moet nog korte tijd worden losgelaten NA DE 1000 JAAR.(dan zal hij briesen, wetende dat hij weinig tijd heeft)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 apr 2012 13:45

Ewan schreef:KUN JE NU EENS GEWOON ANTWOORD GEVEN ZONDER PERSOONLIJK TE ZIJN, pogend weer iemand te vernederen??
Of heb ik ergens gezegd dat ik het beter weet dan Wiki?
geloof toch echt dat jij het was die vraagtekens zet bij Wiki, als het soms niet in je straatje past, maar ik kan het mis hebben.
PS; de duivel moet nog korte tijd worden losgelaten NA DE 1000 JAAR.(dan zal hij briesen, wetende dat hij weinig tijd heeft)

Trek die tenen toch eens in. De pot verwijt de ketel... :-oo
Wilsophie reageert er toch ook normaal op?
Jij probeert immer anderen te overtreffen met je "schier onuitputtelijke kennis". En nu wist je het een keer niet. Dat kan toch gebeuren? Een mens kan nu eenmaal niet alles weten en ik leer regelmatig nieuwe dingen, ook hier!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 apr 2012 15:32

Wilsophie schreef:....want God haat mensenoffers

Wablief?

'en wandel in de liefde, zoals ook Christus ons liefgehad heeft en Zichzelf voor ons heeft overgegeven als een offergave en slachtoffer, tot een aangename geur voor God.' (Ef 5,2)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 apr 2012 19:11

Dat is niet offeren in de zin van slachten en doodmaken, maar in de zin van offreren.
Eén letter verplaatsen broer en je hebt de betekenis van offeren onder het nieuwe verbond.
Je dacht toch niet dat het bloed van een mens een liefelijke geur is die opstijgt.

Een Gode welbehaaglijke offerande uit de Petrus brief betreft de lieflijke geur die God aangenaam is als we die verspreiden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 apr 2012 20:07

Hoe zie jij dan die "roepstemmen", ik doel op bepaalde rampen, zoals een natuurramp, een terroristische aanslag, ziekten onder het vee, oorlogen, volken die elkaar afslachten, honger die niet uit te roeien is, AIDS, enz

Op dit moment regeert satan en is de wereld zijn domein.
God heeft natuurlijk het laatste woord en is aanwezig als lichtend licht in Zijn Gemeente dat is danook het enige licht wat nog schijnt in deze wereld.
Zolang satan dit domein ( moeder aarde) beheerst zal hij er alles aan doen om Gods Schepping onklaar te maken.
En al die rampen komen van zijn hand. Laat God dit toe? Ik denk het wel, want de Bijbel zegt : "omdat ze mij niet gekende hebben ken ik hun ook niet" vrij vertaald dan.
Daarom zijn wij wel in de wereld maar niet van de wereld, want God heeft ons eruit geroepen ( ek-klesia).

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 apr 2012 21:35

Wilsophie schreef: Op dit moment regeert satan en is de wereld zijn domein.
God heeft natuurlijk het laatste woord en is aanwezig als lichtend licht in Zijn Gemeente dat is danook het enige licht wat nog schijnt in deze wereld.
Zolang satan dit domein ( moeder aarde) beheerst zal hij er alles aan doen om Gods Schepping onklaar te maken.
En al die rampen komen van zijn hand. Laat God dit toe? Ik denk het wel, want de Bijbel zegt : "omdat ze mij niet gekende hebben ken ik hun ook niet" vrij vertaald dan.
Daarom zijn wij wel in de wereld maar niet van de wereld, want God heeft ons eruit geroepen ( ek-klesia).

Zoals wij erkennen: het gebeurt alles onder Zijn toelating.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 17 apr 2012 21:50

De apostelen hebben ons keer op keer gewaarschuwd voor onheil en zware wolven die tot de gemeente in zullen gaan, (wat ook gebeurde)
Alle ellende in de wereld is ter aanmoediging om tot Hem te gaan. Wie zou er nog vermoeid en belast zijn, wanneer de wereld een paradijsje was?
Verheug je dan in deze beproevingen en zorg dat je voorbereid bent, de dood wenkt in feite ieder uur.

Terug naar “[Religie] - Open forum”