Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
elbert schreef:Het is niet de meest onwaarschijnlijke lezing. Daarbij zou ik op z'n minst marsmannetjes in de argumentatie verwachten.En bovendien zijn er dus wel argumenten.
elbert schreef:Uiteraard niet, omdat dat niet tot hun geloof behoort. Er zijn ook theologen die het niet als mythe opvatten en er wel consequenties voor hun geloof aan verbinden.
elbert schreef:Common sense: maagdelijke geboorte, wonderen en opstanding uit de dood waren toen (en zijn nu nog) geen alledaagse gebeurtenissen. Waard dus om bewaard en opgeschreven te worden. En dan druk ik het nog te zwak uit. Bij de eerste christenen ging het om zaken die hun eigen bestaan op hun kop hadden gezet.
elbert schreef:Dat vind ik een aanvechtbare filosofische veronderstelling. De gedachte dat de werkelijkheid is zoals wij het omschrijven, vind ik onzin en bovendien moreel verwerpelijk. Als de Nederlandse regering besluit dat de holocaust nooit zou hebben plaatsgehad en alle omschrijvingen daarover zou aanpassen, dan heeft die niet plaatsgehad? Nou, echt wel.
Een minder waarschijnlijke, maar dat ontken ik dan ook niet.Sabra schreef:Zoals Cicero al heeft aangegeven is binnen de historische wetenschappen de mainstream opvatting dat jouw lezing, d.w.z. die van Lukas wel de meest onwaarschijnlijke. Dat lijkt mij een niet te ontkennen constatering.
Wat je als mythe opvat, geloof je volgens mij niet als zijnde echt gebeurd. De consequentie van het letterlijk nemen van de maagdelijke geboorte, is dat Jezus Christus als Gods Zoon uit de hemel is neergedaald en de menselijke natuur heeft aangenomen. Overigens is dat niet iets dat alleen de evangeliën naar Lukas en Mattheus ons vertellen, maar ook Johannes, Markus en Paulus. Dus wat dat betreft staan er wel meer vermeldingen van Jezus' geboorte in de Bijbel.Sabra schreef:Hoe weet jij nu of dat wel of niet tot het geloof behoort van degenen die de maagdelijke geboorte opvatten als een mythe. O.a. Bonhoeffer, Berkhof en Küng worden hier genoemd. Ondanks hun waardering van het verhaal van de maagdelijke geboorte waren zij overtuigd christen.
En welke consequenties kun je verbinden aan het letterlijk nemen van de maagdelijke geboorte?
Wat in de Bijbel tot ons komt, komt niet tot ons in de vorm van "er was eens", maar "en er geschiedde". Dus ofwel de Bijbelschrijvers waren verkeerd geïnformeerd en geven dit aan ons door, ofwel ze zijn wel goed geïnformeerd en geven ons relevante informatie. Maar de evangeliën zijn in elk geval nooit bedoeld als mythen en sagen.Sabra schreef:Ik denk dat jouw common sense meer personal sens is. In vroeger tijden speelden mythen en sagen een veel grotere rol in de samenleving dan tegenwoordig. Daarnaast waren er wel meer toverdokters, in de Bijbel wordt o.a. verhaald over Simon de Tovenaar. Dat men overigens zou hebben geoordeeld dat verhalen waard zijn om op te tekenen zegt nog niets over het waarheidsgehalte van die verhalen.
Jouw eerdere citaat zou neerkomen op de mogelijke eliminatie van de opvatting dat de holocaust werkelijkheid is geweest. Citaat: "Dé werkelijkheid bestaat niet. De werkelijkheid is, zoals door ons omschreven."Sabra schreef:Je voorbeeld over ontkenning van de holocaust vind ik niet ter zake doen omdat de holocaust goed is gedocumenteerd door diverse instanties in diverse landen. Ontkenning van de bewijzen voor de holocaust zou totaal niets afdoen aan de opvatting dat de holocaust werkelijkheid is geweest, omdat buiten Nederland het bewijs nog steeds aanwezig is.
Nee, maar dat kan sowieso niet, of je daar nu de Bijbel bij gebruikt of niet. Uiteindelijk kom je op een (onvolledig en niet-precies) model van de werkelijkheid. Het is net een weermodel: het kan aardig in de buurt komen, maar het klopt nooit helemaal en helemaal precies.Sabra schreef:Daarnaast vind je mijn opvatting verwerpelijk, maar in zake de bijbelse geschiedenis doe jij nu precies hetgeen je zegt te verwerpen. Jij stelt dat de werkelijkheid is, zoals beschreven in de bijbel, zonder daar overigens veel bewijzen voor aan te dragen. Niet dat dat erg is, omdat het een geloofsopvatting van jou is dat hetgeen in de bijbel staat waar is. Maar enkel op grond van de bijbel kun je niet de toenmalige werkelijkheid reconstrueren.
elbert schreef:Een minder waarschijnlijke, maar dat ontken ik dan ook niet.Ik hoef daarbij de mainstream opvatting van de historische wetenschappen niet te volgen natuurlijk. Die suggestie wordt wel gewekt dat dat zou moeten, maar dat moet natuurlijk niet. Dat ik door sommigen dan niet meer serieus genomen word, neem ik daarbij op de koop toe.
elbert schreef:Wat je als mythe opvat, geloof je volgens mij niet als zijnde echt gebeurd. De consequentie van het letterlijk nemen van de maagdelijke geboorte, is dat Jezus Christus als Gods Zoon uit de hemel is neergedaald en de menselijke natuur heeft aangenomen. Overigens is dat niet iets dat alleen de evangeliën naar Lukas en Mattheus ons vertellen, maar ook Johannes, Markus en Paulus. Dus wat dat betreft staan er wel meer vermeldingen van Jezus' geboorte in de Bijbel.
elbert schreef:Wat in de Bijbel tot ons komt, komt niet tot ons in de vorm van "er was eens", maar "en er geschiedde". Dus ofwel de Bijbelschrijvers waren verkeerd geïnformeerd en geven dit aan ons door, ofwel ze zijn wel goed geïnformeerd en geven ons relevante informatie. Maar de evangeliën zijn in elk geval nooit bedoeld als mythen en sagen.
elbert schreef:Jouw eerdere citaat zou neerkomen op de mogelijke eliminatie van de opvatting dat de holocaust werkelijkheid is geweest. Citaat: "Dé werkelijkheid bestaat niet. De werkelijkheid is, zoals door ons omschreven."
De consequentie hiervan is, dat als wij de werkelijkheid anders omschrijven dan eerst, die werkelijkheid dus volgens jou gewoon mee verandert. Maar volgens mij verandert alleen de beschrijving (het model) van de werkelijkheid.
elbert schreef:Nee, maar dat kan sowieso niet, of je daar nu de Bijbel bij gebruikt of niet. Uiteindelijk kom je op een (onvolledig en niet-precies) model van de werkelijkheid. Het is net een weermodel: het kan aardig in de buurt komen, maar het klopt nooit helemaal en helemaal precies.
Wat historici dus doen, is vanuit wetenschappelijk oogpunt het meest overtuigende model van het verleden maken. Daarin is dus bij voorbaat geen plaats voor zaken die vanuit wetenschappelijk oogpunt problematisch zijn, zoals de maagdelijke geboorte, wonderen en de opstanding uit de doden, kortom alles wat tot de kern van het christelijke getuigenis behoort.
Wat het gebruik van het woord "waarschijnlijk" betreft, nee, dat zie ik niet altijd terug.Cicero schreef:Ik vind dat historische discussies op historische gronden gevoerd moeten worden. De irritatie daarover begrijp ik niet, want blijblij en ik hebben in vrijwel elke post het woord 'waarschijnlijk' gebruikt.
De methode van elbert snap ik niet goed. In feite kan jou het niets schelen wat de wetenschap zegt, omdat je toch al gelooft wat je gelooft, maar toch vind je het belangrijk dat er mogelijk bewijs is voor je stellingname. Wat is het nou? Doe je mee met een rationele discussie, of weiger je daaraan mee te doen terwijl je aan de zijlijn staat te roepen dat het niet eerlijk is dat je niet mee mag doen?
Is dat niet Cicero's blog?Sabra schreef:Hoewel zonder toestemming citeer ik hier uit het blog:
Maar de wijze waarop die gebeurtenissen in de Bijbel zijn gedocumenteerd, wijs je af?Sabra schreef:Mijns inziens is de feitelijke werkelijkheid van een historische gebeurtenis ondergeschikt aan de wijze waarop die gebeurtenis is beschreven c.q. gedocumenteerd. Enkel in de laatste zin krijgen historische gebeurtenissen betekenis voor ons.
elbert schreef:Maar de wijze waarop die gebeurtenissen in de Bijbel zijn gedocumenteerd, wijs je af?
We moeten ons afvragen wat voor waarde de betekenis voor ons is, als die niet gestoeld is op de werkelijkheid, maar op interpretatie van zaken die niet gebeurd zijn. Zelf kom ik dan tot de conclusie dat die betekenis dan heel snel vervluchtigt als je je dit realiseert. En heel veel voormalige kerkgangers hebben die conclusie volgens mij ook getrokken.
Verder: dat historische discussies op basis van de spelregels gevoerd worden die binnen deze discipline gelden, daar heb ik geen moeite mee. Dat daarmee alles gezegd is, denk ik niet. Zoals ik al eerder aangaf, komt daar een model uit, dat wat er werkelijk gebeurd is, poogt te benaderen. Dat model kan goed of minder goed zijn. In het geval van de Tweede Wereldoorlog ben ik er, gezien de enorme berg gegevens die voorhanden zijn, van overtuigd dat de geschiedschrijving daar een heel goed beeld van heeft. Maar in het algemeen gesproken, hoe verder je teruggaat in de tijd, hoe minder vertrouwen ik heb in het beeld dat de historische wetenschap ervan heeft: het opgeleverde model zal dan over het algemeen minder goed worden, net zoals een weermodel steeds minder nauwkeurig wordt naarmate het verder in de toekomst probeert te kijken. Ik verwacht ook dat de resultaten minder eenduidig worden naarmate de beschikbare gegevens schaarser worden (ter vergelijking met het weermodel: het zal meer op een spaghettiplot gaan lijken). Ik word dan ook wat argwanend als er grote overeenstemming bestaat over een periode waarover slechts weinig gegevens bekend zijn. Dan zou je nl. verwachten dat er meerdere alternatieve verklaringen zijn en dan moet je spreken over de waarschijnlijkheid van het ene scenario ten opzichte van het andere. Het is dus niet zo dat ik me niks aantrek van "de wetenschap", maar ik heb wel moeite met het woordje "de" in dit verband. Het zou weleens teveel koekoek eenzang kunnen zijn. Dat is trouwens niet alleen in deze discipline zo: ik ben ook een scepticus ten opzichte van bijvoorbeeld de klimaatwetenschap, waarin CO2 mijns inziens momenteel een iets te grote rol heeft.
Omdat er dus meerdere verklaringen zijn (de 1 meer waarschijnlijk dan de andere) geloof ik ook dat het niet mogelijk is om binnen het kader van de historische wetenschappen in het geval van de gebeurtenissen van 2000 jaar terug altijd tot 1 vaststaand scenario te komen met uitsluiting van alle andere. Dat is het punt dat ik hier maak.
Dat ik zelf tot een andere conclusie kom doordat ik de evangeliën als historische bronnen wat serieuzer neem dan jij (en een hoop historici) is wat anders dan dat ik me zou moeten laten corrigeren door de mainstream, tenzij ik echt aperte onzin zit uit te kramen. Maar ik ben van mening dat dit nog wel meevalt. Waarschijnlijk volgens jou (als vertegenwoordiger van de mainstream) niet, maar dat is dan maar zo.Cicero schreef:Ik begrijp nog steeds niet goed waarom de historische wetenschap van belang zou zijn als je toch al op niet-historische gronden ergens van overtuigd bent en je je niet laat corrigeren.
Dat is ook wat ik bedoelde: over het algemeen gesproken, neemt naarmate je verder in de tijd teruggaat, het aantal gegevens af. Dat is natuurlijk niet altijd zo: van sommige perioden in onze geschiedenis is meer bekend dan andere. Maar door de bank genomen klopt het wel aardig.Cicero schreef:Maar goed, de algemene regel dat historische wetenschap onzekerder wordt naarmate het verder in het verleden gaat, is maar een halve waarheid (en dus een hele leugen). Het ligt er maar aan welke en hoeveel bronnen er voorhanden zijn. Van heel veel personen uit de Tweede Wereldoorlog weten we minder dan van Julius Caesar.
Wat het laatste betreft: voor mijn geloofsopvatting komt het niet slecht uit dat het niet 100% zeker kan zijn dat wat in de historische wetenschappen nu als mainstream geldt, ook altijd echt zo gebeurd is, dat is waar. Maar toch is dat zeker niet het enige. In mijn vorige post geef ik aan dat ik klimaatscepticus ben en dat heeft echt niks met mijn geloof te maken, maar wel alles met hoe ik wetenschap zie. Wat ik in deze specifieke tak van wetenschap zie is een al te grote focus op slechts 1 aspect van het klimaat (CO2), met als gevolg groepsdenken, het onderdrukken van kritische opinies (climategate), het bagatelliseren en wegmasseren van alle onzekerheden over dit onderwerp: de temperatuurontwikkeling in het verleden was volgens leidende paleoklimaatwetenschappers vrijwel zo recht als een lineaal (bijv. het middeleeuws klimaatoptimum is weggemasseerd) en de temperatuur in de toekomst kan alleen maar stijgen: de hockeystick. En bovendien het creëren van modellen die nauwelijks de werkelijke atmosfeer na kunnen bootsen, maar die wel gebruikt worden om er klimaatbeleid op te baseren. Hier is in elk geval gepoogd om een mate van zekerheid te creëren die meer politiek van aard is (nl. de groene beweging die een flinke vinger in de pap heeft), dan wetenschappelijk.Cicero schreef:Het klopt ook niet dat je graag altijd verschillende opvattingen wilt omdat je anders denkt dat wetenschappers te weinig kritisch zijn. Maar het hangt er maar van af waarover je een opvatting wilt. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat Jezus nooit bestaan heeft, maar je zult het erg moeilijk hebben een serieuze historicus te vinden die die opvatting verdedigt, omdat die mogelijkheid vrijwel te verwaarlozen is. Wetenschappers zijn kritisch en willen altijd wel een eigenzinnige opvatting geven, maar niet als ze dat niet kunnen baseren op een degelijke argumentatie en bronnen.
Natuurlijk is het onmogelijk om altijd tot één vaststaand scenario te komen. Daar bestaat geen discussie over. Maar dat betekent niet dat alle mogelijkheden serieus genomen moeten worden. Voor Quirinius als stadhouder rond 5 V.C. is simpelweg geen snipper bewijs, er is zelfs bewijs tegen (namelijk de sprekende stilte). Het lijkt me sterk dat iemand met gezond verstand een historische bewering wil verdedigen waar slechts bewijs tegen is. (Tenzij, natuurlijk, het beroep op de onzekerheid van de wetenschap slechts een schaamlap is voor het postuleren van je geloofsopvatting)
Absence of evidence is no evidence of absence.Cicero schreef:Voor Quirinius als stadhouder rond 5 V.C. is simpelweg geen snipper bewijs, er is zelfs bewijs tegen (namelijk de sprekende stilte). Het lijkt me sterk dat iemand met gezond verstand een historische bewering wil verdedigen waar slechts bewijs tegen is.
elbert schreef:Dat ik zelf tot een andere conclusie kom doordat ik de evangeliën als historische bronnen wat serieuzer neem dan jij (en een hoop historici) is wat anders dan dat ik me zou moeten laten corrigeren door de mainstream, tenzij ik echt aperte onzin zit uit te kramen. Maar ik ben van mening dat dit nog wel meevalt. Waarschijnlijk volgens jou (als vertegenwoordiger van de mainstream) niet, maar dat is dan maar zo.
Wat het laatste betreft: voor mijn geloofsopvatting komt het niet slecht uit dat het niet 100% zeker kan zijn dat wat in de historische wetenschappen nu als mainstream geldt, ook altijd echt zo gebeurd is, dat is waar. Maar toch is dat zeker niet het enige. ...
Ik hoop in elk geval dat het met de historische wetenschappen wat beter gesteld is, maar erg gerust ben ik er niet op. Ook hier spelen menselijke overwegingen een rol: dat kan die van orthodox-religieuzen zijn, dat geef ik toe, maar net zo goed vrijzinnig-religieuzen en niet-religieuzen die ook hun agenda hebben. Dat die motieven allemaal netjes weggestreept worden in het wetenschappelijke proces, kun je natuurlijk voetstoots aannemen, maar de historie zegt me wat anders. De zoektocht naar de "historische Jezus" van de afgelopen 200 jaar heeft ook niet voor niets ongeveer 200 elkaar tegensprekende Jezusbeelden opgeleverd. En nog is het einde daarvan niet in zicht.
Absence of evidence is no evidence of absence.
Maar afgezien daarvan, er is dus wel een snipper bewijs, maar dat wordt als onhistorisch van de hand gewezen (nl. de evangeliën). Dat is geen sprekende stilte volgens mij.
Mits met bronvermelding en inderdaad beperkt tot een citaat is er niets mis met citeren.Sabra schreef:Hoewel zonder toestemming citeer ik hier uit het blog:
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten