Hoeven wij dan niks te doen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Hoeven wij dan niks te doen?

Berichtdoor Antoinette » 14 jan 2010 14:36

Precies TheKeimpe =D> jij zegt en snapt precies hoe het zit!!
En wat kunnen wij er nu aan doen, dat dat gaat veranderen :?: :?: :?:
Bidden & vasten voor ons land??
In gesprek gaan met mensen ???
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 14 jan 2010 14:39

Ik wil gewoon even zeggen dat ik heel veel van jullie hou lieve broers en zussen in Christus!!! :wink:
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 14 jan 2010 16:46

TheKeimpe schreef:
Nee! Nee! Die mensen hebben een voorbeeld nodig wat het leven in Christus inhoud en dat noemen we de 'dankbaarheid' in de prediking. Maar ja je weet het die ontbreekt.

Hoe kun je leven uit dankbaarheid als je nooit tot Christus bent gekomen?

Maar zoals je weet ben ik niet tegen meer nadruk op het leven uit dankbaarheid.

Vraag het eens aan Abraham of Job ofzo ;-)

Het discipel zijn van Jezus vind ik belangrijk, omdat ook mensen die nog niet in Jezus geloven zo iets van hem kunnen ervaren in ons leven.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 jan 2010 19:22

Dag mensen,
Ik ga (tijdelijk) weg uit oa dit topic.
Op rustige momenten denk ik hier teveel aan, en aankomende zondag is het bij ons Avondmaal. De rustige momenten die ik heb gebruik ik daarom liever om daarover na te denken dan om aan dit topic te denken.

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 15 jan 2010 09:14

Een goede voorbereiding en viering toegewenst.
Wij vieren zondag ook het avondmaal.

In Christus verbonden,
Vuurtje

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 15 jan 2010 11:51

TheKeimpe schreef:Dag mensen,
Op rustige momenten denk ik hier teveel aan, en aankomende zondag is het bij ons Avondmaal. De rustige momenten die ik heb gebruik ik daarom liever om daarover na te denken dan om aan dit topic te denken.

Ik wens je ook een goede avondmaalsviering toe.
Ik zie dat in Ger.Gem. Bodegraven het avondmaal bediend wordt door W. Harinck uit Woerden. Ik ken hem een heel klein beetje, één maal gehoord. Een zachte dominee, niet erg kritisch en scherp zoals de gereformeerde dat kunnen zijn 8) . Ik ben benieuwt naar jou beleving onder de bediening?

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 15 jan 2010 20:21

TheKeimpe schreef:Dag mensen,

Een gezegende en goede voorbereiding en een goede tijd toegewenst, en ik hoor graag van je hoe je Zondag geweest is...

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 15 jan 2010 21:53

Dag allemaal,

Hier wordt geschreven:

"hoeven wij dan niks te doen".

Laatst kreeg ik in een gesprek de volgende mening te horen:
"Wij hoeven niets te doen. Christus heeft alles gedaan".

Dat klinkt heel vroom, maar het is maar een deel van de waarheid. Toen Onze Heer Jezus riep :
"Het is volbracht",
had God door hem en had hij alles gedaan, wat van de kant van de Drieëenheid gedaan moest worden. Alleen God de Heilige Geest stond toen nog klaar om het werk te voltooien en vijftig dagen later begon ook híj.
Ons steeds meer vertellende over de schatten, die in Jezus waren besloten, begon de Heilige Geest ons terug te voeren naar God, omdat Jezus de onverbiddelijke muur tussen God en ons had kapotgemokerd.

Door het plaatsvervangend lijden van Jezus had God de hele wereld uitverkoren.
Romeinen 10 v 18 zegt:
"Mijn vraag is: Hebben (de mensen) de boodschap soms niet gehoord ?
Natuurlijk wel, want er staat : Hun roep klinkt over de hele aarde, hun woorden tot de uiteinden der wereld".

Deze eeuwige roep heeft alle mensen van alle tijden bereikt, ook hen, die God en Jezus niet gekend hebben, want Romeinen 2 v 14 volgende zegt, dat heidenen, die het beginsel van het geloof in hun hart dragen, in de grote dag van Jezus, (Matth 25), gerechtvaardigd zullen worden.
en anderzijds zegt Romeinen 1 v 20:
"Gods onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij zijn te verontschuldigen".

God heeft van het schip van de redding ´het touw toegeworpen naar de bolder in iedereens leven' .

Maar nu komt het:
2 Petrus 1 v 10 schrijft:
"Span u daarom des te meer in om uw roeping en uitverkiezing waar te maken, broeders en zusters".

Het is dus zo: als God het touw uitwerpt om ons bootje aan zijn reddend schip te bevestigen, zijn er velen, die dat touw niet eens grijpen of het door hun handen laten glippen of het verkeerd om de bolder heen leggen.

Maar wanneer je het grijpt, wanneer je met heel je hart hebt gezegd:
"Jezus, ik wil heel dicht bij u komen,
in uw nabijheid wil'k zijn.
Zo dicht bij u voel'k uw liefde stromen,
U maakt mij heilig en rein.

In de schaduw van de Allerhoogste
blijf ik onder uw vleugels, o Heer
Uw schaduw beschermt mij,
Uw troon is mijn toevlucht
U bent mijn leven en eer`,

dan betekent `je roeping waar maken`:

Je hele leven lang, met de hulp van de Heilige geest, waarmee je je wilt laten vervullen, er naar streven
- om door levensheiliging steeds dichter bij Jezus te komen, tot je uiteindelijk, volgens Romeinen 8 v 29 helemaal gelijk aan hem wordt.
- de zonde bestrijden,om maar dicht bij Jezus te blijven en zijn liefde door je heen te voelen gaan
- nooit uit zijn bescherming weglopen, nooit in de onbarmhartige zon van het onbeschutte leven komen, waar de kwade dingen zijn van ' de overste van de macht der lucht', ( Ef 2 v 2), ( satan).
- altijd bij Jezus de toevlucht zoeken.

Er is dus wel degelijk wat te doen.

Daag
Ger

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 16 jan 2010 07:18

gerritse schreef:Dag allemaal,

Hier wordt geschreven:

"hoeven wij dan niks te doen".

Laatst kreeg ik in een gesprek de volgende mening te horen:
"Wij hoeven niets te doen. Christus heeft alles gedaan".

Dat klinkt heel vroom, maar het is maar een deel van de waarheid. Toen Onze Heer Jezus riep :
"Het is volbracht",
had God door hem en had hij alles gedaan, wat van de kant van de Drieëenheid gedaan moest worden. Alleen God de Heilige Geest stond toen nog klaar om het werk te voltooien en vijftig dagen later begon ook híj.
Ons steeds meer vertellende over de schatten, die in Jezus waren besloten, begon de Heilige Geest ons terug te voeren naar God, omdat Jezus de onverbiddelijke muur tussen God en ons had kapotgemokerd.

Door het plaatsvervangend lijden van Jezus had God de hele wereld uitverkoren.
Romeinen 10 v 18 zegt:
"Mijn vraag is: Hebben (de mensen) de boodschap soms niet gehoord ?
Natuurlijk wel, want er staat : Hun roep klinkt over de hele aarde, hun woorden tot de uiteinden der wereld".

Deze eeuwige roep heeft alle mensen van alle tijden bereikt, ook hen, die God en Jezus niet gekend hebben, want Romeinen 2 v 14 volgende zegt, dat heidenen, die het beginsel van het geloof in hun hart dragen, in de grote dag van Jezus, (Matth 25), gerechtvaardigd zullen worden.
en anderzijds zegt Romeinen 1 v 20:
"Gods onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij zijn te verontschuldigen".

God heeft van het schip van de redding ´het touw toegeworpen naar de bolder in iedereens leven' .

Maar nu komt het:
2 Petrus 1 v 10 schrijft:
"Span u daarom des te meer in om uw roeping en uitverkiezing waar te maken, broeders en zusters".

Het is dus zo: als God het touw uitwerpt om ons bootje aan zijn reddend schip te bevestigen, zijn er velen, die dat touw niet eens grijpen of het door hun handen laten glippen of het verkeerd om de bolder heen leggen.

Maar wanneer je het grijpt, wanneer je met heel je hart hebt gezegd:
"Jezus, ik wil heel dicht bij u komen,
in uw nabijheid wil'k zijn.
Zo dicht bij u voel'k uw liefde stromen,
U maakt mij heilig en rein.

In de schaduw van de Allerhoogste
blijf ik onder uw vleugels, o Heer
Uw schaduw beschermt mij,
Uw troon is mijn toevlucht
U bent mijn leven en eer`,

dan betekent `je roeping waar maken`:

Je hele leven lang, met de hulp van de Heilige geest, waarmee je je wilt laten vervullen, er naar streven
- om door levensheiliging steeds dichter bij Jezus te komen, tot je uiteindelijk, volgens Romeinen 8 v 29 helemaal gelijk aan hem wordt.
- de zonde bestrijden,om maar dicht bij Jezus te blijven en zijn liefde door je heen te voelen gaan
- nooit uit zijn bescherming weglopen, nooit in de onbarmhartige zon van het onbeschutte leven komen, waar de kwade dingen zijn van ' de overste van de macht der lucht', ( Ef 2 v 2), ( satan).
- altijd bij Jezus de toevlucht zoeken.

Er is dus wel degelijk wat te doen.

Daag
Ger

Goede morgen Ger,

Wat heb je dat netjes verwoord!
En zo is het, er is voor een ieder wel wat te doen, niemand kan als hij/zij de ogen sluit zeggen, ik kon niets doen.
Dat je niet weet hoe? Dat kan zo zijn, maar God heeft heel veel lieve discipelen en discipelientjes rondlopen die je dat heel graag en met passie en liefde willen vertellen.
Wie vraagt: 'Zal gegeven worden"! Geen twijfel over mogelijk.

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 16 jan 2010 11:13

Amen.

Je onderschrift geeft ook mooi aan dat wij van God macht hebben gekregen om (zelf) het goede te doen.

Vaak denkt men dat de Heilige Geest je het goede laat doen maar dat je daarin zelf machteloos staat (alsof je een soort robot bent). Maar de Heilige Geest geeft je macht (kracht) om het goede te doen. Van ons wordt meer verwacht dan alleen de Heilige Geest "niet tegenhouden". We mogen ook (zoals gerritse aangaf) met de hulp (kracht) van de Geest onze levens steeds meer heiligen.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 16 jan 2010 11:18

Wat vindt ik het leuk om te lezen dat we het hier zo eens zijn met elkaar, dat we elkaar begrijpen.
Dat we elkaar op deze manier kunnen bemoedigen.
Zo zie je maar weer "geloof verbind mensen met elkaar, religie scheid mensen van elkaar".

Lieve mensen allemaal een gezegende dag vandaag!!

Fatima.A
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Fatima.A » 14 jun 2010 23:09

maboc schreef:Ik ben zo vrij Riska (geheel buiten de orginele context) te citeren:

Riska schreef:Gravo, een goed, genuanceerd stuk schrijf je.

Ik deel overigens de afwijzing van opwekkingsliederen/evangelische liederen.
Kortgeleden gaf een predikant in onze kerk (PKN) precies weer wat het verschil is tussen Psalmen/Gezangen en de opwekkings/evangelische liederen:
Bij psalmen en gezangen wordt bezongen dat God tot de mensen komt/is gekomen. Wat God voor ons doet/gedaan heeft.
Bij opwekkingsliederen wordt gezongen dat ik/de mens tot God kom.
En dat is een fundamenteel verschil. Wij zingen Gods lof, niet omdat wij God zoeken of gezocht hebben, maar omdat God ons heeft gezocht en elke dag opnieuw zoekt.

Het gaat mij om de vet gemaakte tekst.
Ik geloof echt dat God ons zoekt. Maar ik denk ook dat het 2 richting verkeer is. Terwijl God ons zoekt, moeten wij God zoeken. Anders kun je de rest van je leven in je bed liggen wachten tot God je gevonden heeft, zonder daar ook maar iets (geestelijk) voor te hebben hoeven doen. Dat kan natuurlijk, maar ik denk dat je als mens wel open moet staan. Je moet wel gevonden willen worden. Want als God je heeft gevonden maar je wilt niet, denk ik niet dat je toch tot geloof komt.

Andersom gaat dat natuurlijk ook op denk ik. Als wij met alle macht God zoeken, maar God zou niet open staan voor ons (Is natuurlijk alleen maar denkbeeldig he) dan zullen wij God ook nooit vinden.

Ik denk zelf daarom dat het een wisselwerking tussen God en de mens is.

(Ik heb hier overigens geen Bijbels bewijs voor hoor, dit zijn mijn eigen kronkels)

Jammer genoeg lees ik vaak dat Jezus wel alle zondes op zich neemt.
Dus dan dan een mens eigenlijk weinig hoef te doen.

Ik denk niet dat dat het geval is.
Zou het dan niet oneerlijk zijn dat een zondige persoon hetzelfde beloning krijgt als een goede persoon.
Ik denk niet dat goed en kwaad voor niks bestaat.

Het is dus iets voor iets.
We hebben niet voor niks een verstand gekregen en een eigen wil.
Ga naar mijn broeders en zusters en zeg tegen hen dat ik opstijg naar mijn Vader, die ook jullie Vader is, naar mijn God, die ook jullie God is.Joh 8,54

Terug naar “[Religie] - Open forum”