JeeWee schreef:Dit topic gaat over de vraag of we nu al dan niet bij de juiste god zitten, aangezien het grootste deel van de mensheid er volgens de reformatorischen vet naast zit.
Het 'probleem' is dat je ervan lijkt uit te gaan dat er maar 1 mogelijk 'juist' antwoord is. En dat is de mens eigen, natuurlijk, "wij tegen de rest!" maar uiteindelijk hoeft God zich niet aan onze normen te houden. Men zegt toch wel dat bij God het onmogelijke mogelijk is? Geldt dat dan hiervoor ook? En zo nee, waarom dan niet?
Binnen het Zen-Boeddhisme staan schijnbare paradoxen vrij centraal, zogenaamde 'koans' - Wat is geluid van 1 klappende hand? ; Kan een almachtige God een steen maken die zo zwaar is dat Hij hem niet kan optillen? Dat soort vragen. Als je daar 'exclusief' naar kijkt, uitsluitend, zeg maar, dan kom je daar niet uit. Maar als je die uitgangspunten loslaat, dan ontdek je misschien wel diepere waarheden.
De werkelijkheid laat zich niet door ons beperken, en waarom zou God dat dan wel doen? Een goede vriend van mij zegt wel eens "Ik weet niet hoe God het doet, maar ik geloof dat Hij ruimte maakt voor iedereen, dus ook niet-christenen, zelfs als in de Bijbel lijkt te staan dat dat niet zo is." - ik parafraseer het even; hij zegt het beter.