Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Iznogoodh » 14 jan 2012 19:57

Boekenlezer schreef:Wat een ontzettend doctrinaire uitspraak weer, die een grenzeloos vertrouwen in het menselijke uitspreekt! Alsof de wetenschap heilig en onfeilbaar is.
Dan mis je de boodschap. Het gaat mij niet om de (on)feilbaarheid van de wetenschap of de rede maar om het feit dat jij steeds die wetenschap erbij haalt als het je uitkomt en verwerpt als het je niet uitkomt. Je haalt er websites bij waarvan jij beweert dat die wetenschappelijk zijn en waarvan de wetenschappers die er in aan het woord zijn zich tegen de evolutietheorie uitspreken. Prachtig. Niets op tegen. We gaan dus kijken wat ze zeggen en of het onderbouwd is.

Maar dan ben je weg. Dat is wat gebeurt. Het is hit-and-run. Je gaat niet door waar een wetenschapper door gaat: tot in de details.

Je zegt dat aannamen over de identieke werking van natuurwetten vroeger ongegrond zijn, dat we er niet bij waren. Maar je beroept je wel op Hawking! En als het gaat over de datering van de oudste teksten van de Bijbel, bij het schrijven waarvan niemand van nu bij was, worden opeens andere maatstaven aangelegd.
Het enige dat jij doet is jouw geloof als maatstaf nemen om te beoordelen wat waar en onwaar is en vervolgens probeert om ook nog eens rationeel over te komen. Je bent van twee walletjes aan het eten en daarom zeg ik: blijf dan ook weg van de wetenschap.

En bespaar me je Calimerohouding.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jan 2012 20:33

mohamed schreef:Nee hoor, want Jezus was het brood wat uit de hemel kwam neerdalen (Joh 6,58) de tweede Adam (1 Kor 15,45) en waarvan wordt brood gebakken? :roll:

JHM schreef:Ligt er aan wat voor brood het is, tegenwoordig kunnen ze brood ook zonderen eieren maken :mrgreen: . Het brood heeft hier betrekking op het laatste avondmaal niet op een fysieke verschijningsvorm.

Als je zulke uitspraken doet zie ik daar graag een gedegen onderbouwing bij, want volgens mij heeft het levende brood wel degelijk betrekking op de persoon Christus en diens kruisiging.
mohamed schreef:Nee, absoluut niet, want ik geloof dat de Bijbel door God geïnspireerd is, echter de uitleggers zijn dat niet. Waar ik problemen mee heb is de interpretatie die jou geleerd is wat het betekent dat de mens uit stof genaakt is. Het betekent alleen maar dat de natuurlijke mens een aanleg heeft voor het aardse, te weten de hoofdzonden die je wel bekend zijn en NIET dat wij van zand zijn gemaakt. Word toch wakker broeder!

JHM schreef:Als wij niet van stof gemaakt zijn (Gen 3,19. Psalm 90,3. Psalm 104,29. Pred 3.20). Waarvan zijn wij danwel gemaakt?

Van klei! :clown:

Dat staat immers ook geschreven:

'Toch, HEER, bent u onze vader, wij zijn de klei, door u gevormd, wij zijn het werk van uw handen.' (Jes 64,7)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 jan 2012 20:44

Boekenlezer schreef:Wat een ontzettend doctrinaire uitspraak weer, die een grenzeloos vertrouwen in het menselijke uitspreekt! Alsof de wetenschap heilig en onfeilbaar is.

Iznogoodh schreef:Dan mis je de boodschap. Het gaat mij niet om de (on)feilbaarheid van de wetenschap of de rede maar om het feit dat jij steeds die wetenschap erbij haalt als het je uitkomt en verwerpt als het je niet uitkomt. Je haalt er websites bij waarvan jij beweert dat die wetenschappelijk zijn en waarvan de wetenschappers die er in aan het woord zijn zich tegen de evolutietheorie uitspreken. Prachtig. Niets op tegen. We gaan dus kijken wat ze zeggen en of het onderbouwd is.

Maar dan ben je weg. Dat is wat gebeurt. Het is hit-and-run. Je gaat niet door waar een wetenschapper door gaat: tot in de details.

Je zegt dat aannamen over de identieke werking van natuurwetten vroeger ongegrond zijn, dat we er niet bij waren. Maar je beroept je wel op Hawking! En als het gaat over de datering van de oudste teksten van de Bijbel, bij het schrijven waarvan niemand van nu bij was, worden opeens andere maatstaven aangelegd.
Het enige dat jij doet is jouw geloof als maatstaf nemen om te beoordelen wat waar en onwaar is en vervolgens probeert om ook nog eens rationeel over te komen. Je bent van twee walletjes aan het eten en daarom zeg ik: blijf dan ook weg van de wetenschap.

En bespaar me je Calimerohouding.

Dan benaderen wij deze discussie blijkbaar wat anders. Ik heb inderdaad wel eens mijn momenten waarop ik eens een gedachte van mij wil poneren (voorbeeld). Of dat voor mij echter ook inhoudt dat ik daarover tot in het oneindige wil doordiscussiëren, is een andere vraag. Ik wil ook wel eens de ruimte hebben om ongestoord mijn gedachten te kunnen vormen. Of ik heb de tijd of energie wat minder om me op een discussie te richten. Dat jij daar blijkbaar je interpretaties bij hebt, is dan een andere zaak.

Iznogoodh schreef:Maar je beroept je wel op Hawking!

Het lijkt mij helemaal niet vreemd dat jij ook wel eens een gedachte tegenkomt bij iemand, waarvan je denkt 'dat is best waardevol', zonder dat je het met zijn hele denken noodzakelijkerwijs eens hoeft te zijn.

Iznogoodh schreef:En als het gaat over de datering van de oudste teksten van de Bijbel, bij het schrijven waarvan niemand van nu bij was, worden opeens andere maatstaven aangelegd.

Het enige wat ik gedaan heb, is een voorzichtige uitspraak. Die latere datering roept bij mij de vraag op: waar is dat op gebaseerd? Het is echt niet zo, dat de bijbelkritische wetenschap per definitie geloofwaardig te werk gaat.

Iznogoodh schreef:Het enige dat jij doet is jouw geloof als maatstaf nemen om te beoordelen wat waar en onwaar is en vervolgens probeert om ook nog eens rationeel over te komen.

Geloof is natuurlijk niet iets waar de rede volstrekt buiten staat, dus ja, dan zal ik ook mijn verstand gebruiken. Zo vreemd is dat toch niet?
De een zal uitgaan van een God, de ander zal uitgaan van een naturalistische visie waarin alles op eigen kracht gaat. Ten grondslag aan ieder denken, ook wetenschappelijk denken, liggen volgens mij bepaalde geloofsovertuigingen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 jan 2012 21:31

quote="JHM"

Als wij niet van stof gemaakt zijn (Gen 3,19. Psalm 90,3. Psalm 104,29. Pred 3.20). Waarvan zijn wij danwel gemaakt?

JHM je had het goed hoor Gen.2:7
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 14 jan 2012 21:38

mohamed schreef:Als je zulke uitspraken doet zie ik daar graag een gedegen onderbouwing bij, want volgens mij heeft het levende brood wel degelijk betrekking op de persoon Christus en diens kruisiging.

Dat is je goedrecht want mijn verwoording is niet correct dus mijn antwoord ook niet. Het brood heeft betrekking op Jezus niet op het laatste avondmaal.

Van klei! :clown:

Dat staat immers ook geschreven:

'Toch, HEER, bent u onze vader, wij zijn de klei, door u gevormd, wij zijn het werk van uw handen.' (Jes 64,7)

Waar lezen we dat we terug keren tot meel of klei?
Laatst gewijzigd door JHM op 14 jan 2012 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 14 jan 2012 21:40

schaapje schreef:JHM je had het goed hoor Gen.2:7

Zeker schaapje, ons lichaam is uit, stof, uit aarde gevormd waar het ook naar terug keert.

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 15 jan 2012 00:49

Boekenlezer schreef:Dan benaderen wij deze discussie blijkbaar wat anders. Ik heb inderdaad wel eens mijn momenten waarop ik eens een gedachte van mij wil poneren (voorbeeld). Of dat voor mij echter ook inhoudt dat ik daarover tot in het oneindige wil doordiscussiëren, is een andere vraag. Ik wil ook wel eens de ruimte hebben om ongestoord mijn gedachten te kunnen vormen. Of ik heb de tijd of energie wat minder om me op een discussie te richten. Dat jij daar blijkbaar je interpretaties bij hebt, is dan een andere zaak.
Nee, jij probeert buiten de Bijbel om nog een bevestiging te vinden van je gelijk en klopt daarvoor bij de wetenschap aan. Het is namelijk je bedoeling om daar ergens nog gezag vandaan te halen om dat gelijk te ondersteunen. Maar je houdt je niet aan de regels die daar gelden en je begrijpt ook totaal niet over wat voor je wereld je praat. Het feit dat je een argument from incredulty gebruikte is daar een bewijs van.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jan 2012 11:05

schaapje schreef:JHM je had het goed hoor Gen.2:7

JHM schreef:Zeker schaapje, ons lichaam is uit, stof, uit aarde gevormd waar het ook naar terug keert.

Dat jullie uit de aarde zijn heb je zelf gezegd, maar wij zijn (in tegenstelling tot jullie) niet uit de aarde maar uit het onvergankelijke.

'Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.' (1 Petr 1,23)

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 15 jan 2012 13:20

schaapje schreef:
JHM je had het goed hoor Gen.2:7

JHM schreef:
Zeker schaapje, ons lichaam is uit, stof, uit aarde gevormd waar het ook naar terug keert.

mohamed schreef:
Dat jullie uit de aarde zijn heb je zelf gezegd, maar wij zijn (in tegenstelling tot jullie) niet uit de aarde maar uit het onvergankelijke.

'Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.' (1 Petr 1,23)

Niet op de zaken vooruit lopen mohamed. Voor je over 'jullie' en 'wij' begint. Ik heb het over ons lichaam, ons vleselijk lichaam wel te verstaan dat zal terugkeren tot stof. Ons geestelijk lichaam daarentegen keert terug naar de Almachtige.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 15 jan 2012 13:54

In aanvulling op Iznogoodh: het gaat niet zozeer om de conclusies van de wetenschap die je zou moeten overnemen, maar om de spelregels.

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 15 jan 2012 22:03

Boekenlezer schreef:De aanname dat alles zich volgens natuurkundige wetten gedraagt, is een zeer plausibele aanname in onze normale werkelijkheid, zoals wij die om ons heen zien. (Een aanname, die Thomas Reid weer als uitgangspunt ging gebruiken, het zg. common sense denken, om weer normaal denken mogelijk te maken.) Maar tot hoever strekt zich dat uit? Ik zei net al 'in onze normale werkelijkheid'. Binnen die werkelijkheid kun je die aanname met zekerheid toepassen. Maar om die aanname tot in het oneindige te gaan toepassen, zoals evolutionisten doen met hun verklaringsmodellen voor het ontstaan van leven en de hele werkelijkheid, is volgens mij een aanmerkelijk grotere aanname, dan dat alles zich in onze normale werkelijkheid zoals wij die nu zien en kennen, zich volgens de natuurkundige wetten gedraagt.
Wel, laten we eens wat minder ver naar het verleden gaan. De koolstof14-methode wordt gebruikt om de ouderdom van organisch materiaal te schatten. Ze werkt met de aanname dat de verhouding C12/C14 in de atmosfeer niet al te zeer is gewijzigd in het verleden en dat de vervaltijd van C14 constant is. Hoe goed zijn deze aannamen?
Nu kan men de C14-methode controleren door deze eens naast een aantal andere methoden te leggen die zich baseren op jaarlijkse cycli, zoals analyse van boomringen, ijsboorkernen en varven. En het blijkt dat die verschillende methoden een goede overeenstemming hebben. De correcties aan de leeftijd die je met de C14-methode moet aanbrengen liggen in de orde van maximaal 10%. Kortom: de aannamen bleken realistisch te zijn. En ze wijzen en passant zeer hard op een aards leven van minstens 50.000 jaar oud.

Wie een beter verklaring kan geven op basis van een aarde die slechts 6000 jaar oud zou zijn is welkom. Wie dat niet kan moet erkennen dat de wetenschappelijke aannamen niet zo ongefundeerd zijn.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 jan 2012 09:36

mohamed schreef:Als je zulke uitspraken doet zie ik daar graag een gedegen onderbouwing bij, want volgens mij heeft het levende brood wel degelijk betrekking op de persoon Christus en diens kruisiging.

JHM schreef:Dat is je goedrecht want mijn verwoording is niet correct dus mijn antwoord ook niet. Het brood heeft betrekking op Jezus niet op het laatste avondmaal.

Dat zei ik immers al, dus blijft mijn eerdere argument gewoon staan en zie ik je inhoudelijke reactie nog graag tegemoet op de vraag: waarom lezen we in de Bijbel dat de mens uit zand (Gen 2,7) klei (Jes 64,7; Jer 18,6) en deeg (Rom 11,16) bestaat? Welke is het nou?

Jezus sprak van goede en slechte bomen (Mat 3:10; Matt 7:19) maar iedereen weet dat hij daar mensen mee bedoelde, hetgeen bevestigd wordt door Johannes 15,6 en je moet wel een eiken plaat voor je hoofd hebben om te denken dat wij van hout zijn gemaakt toch?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 jan 2012 09:53

Iznogoodh schreef:Wie een beter verklaring kan geven op basis van een aarde die slechts 6000 jaar oud zou zijn is welkom. Wie dat niet kan moet erkennen dat de wetenschappelijke aannamen niet zo ongefundeerd zijn.

Dat wil ik wel doen, want de Bijbel beschrijft de ontstaansgeschiedenis van Israël en niet van de gehele mensheid, maar dat mag je van zowel christenen als wetenschappers niet zeggen geloof ik. :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 jan 2012 09:58

mohamed schreef:Dat jullie uit de aarde zijn heb je zelf gezegd, maar wij zijn (in tegenstelling tot jullie) niet uit de aarde maar uit het onvergankelijke.

JHM schreef:Niet op de zaken vooruit lopen mohamed. Voor je over 'jullie' en 'wij' begint. Ik heb het over ons lichaam, ons vleselijk lichaam wel te verstaan dat zal terugkeren tot stof. Ons geestelijk lichaam daarentegen keert terug naar de Almachtige.

Bedoel je dat reïncarnatie toch Bijbels is? Ik vrees dat je alfa cursus te wensen over laat, kom maar eens naar mijn school. ;)

'Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.' (1 Kor 15,46)

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 16 jan 2012 10:13

Volgens mij is het antwoord op deze vraag heel simpel:
Hoe kijk je tegen de Bijbel aan?
Neem je de Bijbel zo letterlijk dat er geen ruimte is voor extra jaren binnen de eerste 11 hoofdstukken van Genesis, of zie je ruimte om het zo op te rekken en te bombarderen tot mythe met een symbolische betekenis, zodat het prima past? That's the question.

Als iemand hier een andere visie op heeft, hoor ik die graag :)
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

Terug naar “[Religie] - Open forum”