Profetien uit de Schrift over de toekomst hebben niet van node in de nieuwere Geschriften herhaald te worden. Ze zijn afkomstig van dezelfde Geest van G-d. Het is onnatuurlijke de Geschriften tegenelkaar af te zetten. Overigens zijn de Geschriften van het Nieuwe Verbond (N.T.) voor een groot deel afhankelijk van die uit de TaNach (O.T.) en geven daarmee al veel gezag aan TaNaCh. De Evangelien zijn verslagen waarin hernieuwde Torah en Profetie voorkomt, maar ook verslagggevend en alszodanig dus kwa regelgeving minder als systematische regelgeving bedoeld, hoewel veel geleerd wordt.Maja de Bij schreef:dalethvav schreef:Gen. 13:15
Gen. 17:8
Ex. 32:13
Joz. 14:9
1Kron. 28:8
Ezra 9:12
Joel 3:2
2Sam. 7:24Dit zijn alleen nog maar de meest duidelijke teksten.
Klopt, ik zal daar niets aan af doen. Alleen, het zijn wel allemaal teksten uit het Oude Testament. Zijn er ook teksten hierover in het NT? Laat ik maar eens concreet vragen : hoe verhoudt zich de landbelofte aan Israel tot de uitspraak van Jezus : De vossen hebben holen en de vogelen des hemels nesten, maar de Zoon des mensen heeft niet, waar hij het hoofd nederlegge? Hoe is de landbelofte in Hem dan vervuld?
Het enige stukje grond dat Hij gekregen heeft was volgens mij uiteindelijk het graf van Jozef van Arimathea. Is er vanuit dit graf -ik vraag het met schroom- een lijn te trekken naar de graven van Auswitsz? Er was geen plaats voor Jezus dan een graf, er is ook geen plaats voor Joden dan Auswitsz?
Het niet hebben van bezittingen van Jesjoea heeft te maken met Zijn rol als Hogepriester. De priesters behoorden ook geen land te bezitten Isral. Bovendien Zijn Koninkrijk was nog niet op de aarde maar in de hemel.
Wij zijn, indien wij nieuwe mensen zijn geworden met een vlesen nieuw genezen hart en een nieuwe levendgemaakte geest en G-ds Geest in ons, ook een onderdeel van dat Hemelse Koninkrijk geworden. Dit Koninkrijk zal ook heerschappij op de aarde gaan voeren bij Zijn terugkomst ["Uw Koninkrijk kome, gelijk in de hemel alzo op de aarde"]
Sam