Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Boaz » 09 apr 2013 21:10

Irmo schreef:
Juistem. En dat is nu precies waarom ik niet graag discussieer met een christen. Geen zinnig woord uit te krijgen in de meeste gevallen. En hopeloos arrogant...

Niet vervelend bedoeld, maar wat zoek je dan op een christelijk discussie forum? Je gaat toch niet de ergernissen opzoeken?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 09 apr 2013 22:25

Beste Wim2600

Bedankt voor je reactie

Een vraagje vooraf.
Waarom wil je op dit forum aanwezig zijn.
Ik zou totaal geen interesse hebben in iets wat niet bestaat.

Je tegenwerpingen zijn niet correct en passen niet in het verhaal als zodanig.
B.v. het volgende.

Wellicht denk je waarom zou ik het doen, dan zeg ik op mijn beurt waarom zou je het niet doen. je bent al verloren en het kan alleen maar beter worden. Ik weet heel zeker dat je er nooit spijt van krijgt en je zult er nooit minder van worden.

Hier grijp ik graag even terug naar mijn bewering dat jij kan vliegen. Ga eens op het dak van een flatgebouw staan en fladder naar beneden... waarom zou je 't niet doen? Ik weet héél zeker dat jij kan vliegen, en dat je er dus nooit spijt van krijgt, vliegen is fantastisch leuk! Nooit meer in de file, om maar één voordeel te noemen....
"Toch maar niet", hoor ik je denken...? Dan heb je meteen ook mijn antwoord op jouw vraag.

Ik val te pletter, jij weet net zo goed als ik dat ik niet kan vliegen.
Ik weet wel heel zeker dat je eer geen spijt van krijgt en er alleen maar beter van kunt worden terwijl jij denkt van niet.

Ik kom hier wel, op dit forum, maar ben ook geen refo hoor, wel jaren geweest.

Begrijp me goed, als ik iets zeg over mezelf of wat ik er van vind of hoe ik het zie, wil niet zeggen dat ik het dan beter wil weten maar om het verschil aan te geven.

Ik wil je iets vertellen van iemand die heel dichtbij in mijn leven staat.

Een jonge man, had niets met God, jaren ernstig drugsverslaafd. Hij wilde er van af maar wist niet hoe, hij was ten einde raad. Hij erkende zijn probleem aan God en vroeg Hem om hulp omdat hij het zelf zat werd en het ten koste van zijn gezin ging doordat heel veel geld naar zijn verslaving ging. Direct nadat hij God om hulp vroeg nam God zijn behoefte aan drugs weg. Vanaf die tijd totaal geen behoefte meer gehad, kun je het je voorstellen?, het is nu bijna een jaar geleden. Zelfs zijn leveranciers, dealers dus, die hem telkens belden om het spul te kunnen verkopen, bellen hem vanaf die tijd ook niet meer op.

Wim, als God niet bestaat hoe kan dit dan?

Ik wil je ook vertellen hoe het een Christen en een atheïst verging.

De Christen, een man die me zeer aan het hart ligt, had een atheïst op bezoek en spraken wat heen en weer over het geloof. De Christen kon de atheïst niet overtuigen dat God bestaat, allerlei tegenwerpingen, je weet wat ik bedoel.
Op een gegeven moment vraagt de Christen aan de atheïst of hij mag bidden, ook voor hem.
Dit is echt gebeurd Wim.
De man ging akkoord en de Christen vraagt God of Hij aan de atheïst wil laten zien dat Hij bestaat, of Hij hem wil laten opmerken wie Hij is. Wim, God gaf een heel klein beetje Liefde in zijn hart, de man wist niet wat hem overkwam. Na het gebed zegt de Christen, die voelde ook wat er gebeurde, “dat was God hé”, de man zegt “ja dat was God, het kan niet anders”.
Deze man is tot bekering gekomen en kan niet anders dan Groot over God spreken.

Verhoord gebed bewijst Gods bestaan.
Dit zijn beide verhoorde gebeden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 apr 2013 23:11

Teus schreef:Ik val te pletter, jij weet net zo goed als ik dat ik niet kan vliegen.

Ik ben er samen met wim rotsvast van overtuigd dat je WEL kunt vliegen. Ik weet het 100% zeker. Jammer dat je het niet wilt proberen vanwege jouw ongeloof...

Ik wil je iets vertellen van iemand die heel dichtbij in mijn leven staat.

Een jonge man, had niets met God, jaren ernstig drugsverslaafd. Hij wilde er van af maar wist niet hoe, hij was ten einde raad. Hij erkende zijn probleem aan God en vroeg Hem om hulp omdat hij het zelf zat werd en het ten koste van zijn gezin ging doordat heel veel geld naar zijn verslaving ging. Direct nadat hij God om hulp vroeg nam God zijn behoefte aan drugs weg. Vanaf die tijd totaal geen behoefte meer gehad, kun je het je voorstellen?, het is nu bijna een jaar geleden. Zelfs zijn leveranciers, dealers dus, die hem telkens belden om het spul te kunnen verkopen, bellen hem vanaf die tijd ook niet meer op.

Nu ben ik even heel erg cynisch en ik ga ervanuit dat je hier aan het jokken bent. Het zal namelijk niet de eerste keer zijn dat een christen glashard staat te jokken in Jezus' naam. - Ik herinner me nog goed de keer dat een evangeliserende christen mij doodleuk vertelde dat God een geamputeerd ledemaat bij iemand in zijn gemeente liet teruggroeien.

Vraag jezelf eens af, als je leugens nodig hebt om de waarheid te verkondigen, gaat er dan niet iets heel erg mis?

Dit zijn beide anekdotes waarvan ik er in de loop er jaren tientallen, zoniet 100en heb gehoord. Ik ken de 'formule' dus onderhand wel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 10 apr 2013 05:39

yobem schreef:wat een heerlijke orgastische ervaring moet dat zijn; een dichtgetimmerd christen-onderonsje wat zegt: "ik ben in de waarheid en iedereen die tegen mij zegt "jij bent in de waarheid", die is zelf ook stévig in de waarheid."

Helemaal als daarop volgt:

"En iedereen die zegt "jullie zijn niet in de waarheid" die mag er niet bij, want als je dat zegt, dan ben je per definitie níet in de waarheid".

Gut gut wat klopt het toch allemaal lekker!

](*,)

irmo schreef:Juistem. En dat is nu precies waarom ik niet graag discussieer met een christen. Geen zinnig woord uit te krijgen in de meeste gevallen. En hopeloos arrogant... :roll:

Daar gaan we weer...
Er klinkt 'wat' frustratie uit deze enkele zinnen, die ik me enigszins kan voorstellen. Maar zulke algemene statements zijn bijna altijd per definitie niet goed natuurlijk en dan praat ik totaal niet als christen... :wink:

Ik begrijp de reactie van Boaz wel eerlijk gezegd. Het heeft namelijk niets te maken met je willen afsluiten van de buitenwereld, maar binnen je eigen wereldje zoeken naar extra argumenten om eventueel te kunnen gebruiken en meer te weten te komen over bijvoorbeeld de betekenis van delen van de Bijbel. En daar is op zich niks mis mee, want dat doet iedereen, op welk gebied dan ook. Maar ik ben het er niet mee eens dat je ALLEEN daardoor je gedachtegang aanscherpt, het is juist goed om te weten wat de zienswijze is en de argumenten van mensen zijn die het totaal niet met je eens zijn. Dus, bedankt Wim2600! :wink:
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 10 apr 2013 10:17

Ik vind zelf het verhaal van die overleden man die weer levend werd nadat de belastingdienst zijn belastingschuld had kwijtgescholden een stuk overtuigender. Echt een wonder. Ik heb een overheidsdienst nog nooit zo snel zien werken......

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 10 apr 2013 10:27

Teus schreef:Waarom wil je op dit forum aanwezig zijn.
Ik zou totaal geen interesse hebben in iets wat niet bestaat.

Omdat de christenen zélf nu eenmaal wél bestaan, en je volgens mij het contact en de discussie met andersdenkenden niet uit de weg moet gaan.
Omgekeerd geldt het overigens ook: heel wat christenen doen héél erg hun best om te wegen op maatschappelijke en politieke discussies, ook over thema's die hen persoonlijk niet aangaan of hoeven aan te gaan (bvb. euthanasie, abortus, homohuwelijk, ... geen enkele wet ter wereld verplicht christenen immers om zich te laten euthanaseren, een abortus te ondergaan, of te trouwen met iemand van hetzelfde geslacht), en ze gaan daar in sommige gevallen véél verder in dan een atheïst die zich op een christelijk forum aan een discussie waagt.
Je schrijft zelf "ik zou totaal geen interesse hebben in iets wat niet bestaat", maar het oorspronkelijke topic van deze discussie (zie de eerste paar pagina's, voor we zijn beginnen afdwalen naar andere thema's) IS uitgerekend de vraag hoe christenen niet-gelovigen warm kunnen maken voor het concept van "eeuwige ondergang", een concept dat in de ogen van die niet-gelovigen niet bestaat, en waar ze dus volgens jouw redenering "totaal geen interesse" voor zullen (of zouden moeten) hebben.

Teus schreef:Je tegenwerpingen zijn niet correct en passen niet in het verhaal als zodanig.
B.v. het volgende.
Ik val te pletter, jij weet net zo goed als ik dat ik niet kan vliegen.
Ik weet wel heel zeker dat je eer geen spijt van krijgt en er alleen maar beter van kunt worden terwijl jij denkt van niet.

Waarom denk jij mijn geloof in jouw vliegkunst zomaar weg te kunnen wuiven, terwijl ik jouw geloof in God wél serieus moet nemen? Ik ben zeker dat als ik zou beweren "jij weet net zo goed als ik dat die god van jou niet bestaat", je dat als beledigend of ongepast zou beschouwen.

Teus schreef:Een jonge man, had niets met God, jaren ernstig drugsverslaafd. Hij wilde er van af maar wist niet hoe, hij was ten einde raad. Hij erkende zijn probleem aan God en vroeg Hem om hulp omdat hij het zelf zat werd en het ten koste van zijn gezin ging doordat heel veel geld naar zijn verslaving ging. Direct nadat hij God om hulp vroeg nam God zijn behoefte aan drugs weg. Vanaf die tijd totaal geen behoefte meer gehad, kun je het je voorstellen?, het is nu bijna een jaar geleden. Zelfs zijn leveranciers, dealers dus, die hem telkens belden om het spul te kunnen verkopen, bellen hem vanaf die tijd ook niet meer op.

Wilskracht, wellicht? Ik ken in mijn directe omgeving een man die jarenlang zwaar verslaafd was aan tabak en alcohol, zo erg dat zijn huwelijk constant onder druk stond, de kinderen bang van hem waren, zijn gezondheid en zijn werk er enorm onder begonnen te lijden. Na een zoveelste keer doodziek geweest te zijn van de drank, besloot hij zich te herpakken omwille van zichzelf én zijn gezin, en sindsdien - we zijn ruim 20 jaar verder - heeft hij geen druppel meer aangeraakt. Een tijd later is hij even resoluut van de ene dag op de andere gestopt met roken. En de man in kwestie is atheïst, er kwam geen god aan te pas...

Teus schreef:Ik wil je ook vertellen hoe het een Christen en een atheïst verging.
De Christen, een man die me zeer aan het hart ligt, had een atheïst op bezoek en spraken wat heen en weer over het geloof. De Christen kon de atheïst niet overtuigen dat God bestaat, allerlei tegenwerpingen, je weet wat ik bedoel.
Op een gegeven moment vraagt de Christen aan de atheïst of hij mag bidden, ook voor hem.
Dit is echt gebeurd Wim.
De man ging akkoord en de Christen vraagt God of Hij aan de atheïst wil laten zien dat Hij bestaat, of Hij hem wil laten opmerken wie Hij is. Wim, God gaf een heel klein beetje Liefde in zijn hart, de man wist niet wat hem overkwam. Na het gebed zegt de Christen, die voelde ook wat er gebeurde, “dat was God hé”, de man zegt “ja dat was God, het kan niet anders”.

Tja, het staat iemand vrij om om welke reden dan ook in een god te gaan geloven, natuurlijk. Sommige mensen zijn daar wellicht ook vatbaarder voor dan anderen.

Maar ik kan je absoluut verzekeren dat zelfs als je de rest van je dagen op je knieën biddend voor mijn bekering zou doorbrengen, het enige resultaat zere knieën zou zijn. Want voor mij is het glashelder: iemand die niet bestaat, kan ook geen "gebeden verhoren".

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 10 apr 2013 12:22

Boaz schreef:Als ik met een tekst aankom, waarvan de andere (niet gelovige) de waarde niet ziet als Gods Woord, wordt het wel heel lastig praten.

Heb je zelf niet door hoe raar deze opmerking is? Je wilt wel met ongelovigen praten maar als ze de bijbel niet zien als Gods woord, dan vind je het niet nuttig meer. Als ongelovigen de bijbel zagen als Gods woord waren ze waarschijnlijk niet ongelovig!

Het is daarnaast bijzonder hoe weinig rekening sommige christenen in dit topic willen houden met de atheïsten zelf. Er wordt gevraagd op welke manier je atheïsten moet benaderden, maar de mening van atheïsten lijkt daarin geen rol te mogen spelen. De mening van atheïsten zou juist een grote rol moeten spelen, zij weten immers het best hoe zij het liefst benaderd worden...

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 10 apr 2013 15:20

Teus schreef:Ik wil je ook vertellen hoe het een Christen en een atheïst verging.
Dit is echt gebeurd Wim.

Gaaf verhaal Teus. Het doet me denken aan mijn goede vriend met wie ik op de middelbare school zat die verbitterd in een geloofsdiscussie God uitmaakte voor alles en nog wat. Ik heb toen voor hem gebeden dat God zijn ogen en hart mocht openen. Jaren later is hij tot geloof gekomen, hij was er zo van overtuigd dat de Heilige van Israel niet bestond, niets en niemand zou daar verandering in brengen tot die ene dag dat zijn hart werd aangeraakt. Of mijn gebed daar aan bijgedragen heeft weet ik niet maar wel hoe bijzonder het is als God mensen aanraakt.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 apr 2013 15:45

Harmonica schreef:Het is daarnaast bijzonder hoe weinig rekening sommige christenen in dit topic willen houden met de atheïsten zelf. Er wordt gevraagd op welke manier je atheïsten moet benaderden, maar de mening van atheïsten lijkt daarin geen rol te mogen spelen.

Maar Harmonica, je weet toch dat atheisten er als persoon niet toe doen buiten het feit dat ze een potentieel zieltje zijn dat moet worden gewonnen ter meerdere glorie van de Heere...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 10 apr 2013 17:50

Harmonica schreef:Het is daarnaast bijzonder hoe weinig rekening sommige christenen in dit topic willen houden met de atheïsten zelf. Er wordt gevraagd op welke manier je atheïsten moet benaderden, maar de mening van atheïsten lijkt daarin geen rol te mogen spelen.

Welnu, geef dan tips en opbouwende kritiek. Een betere wereld begint bij jezelf...

Daarnaast vraagt de slager toch ook niet mening van zijn koe hoe haar te slachten? Of wel? :P Of bespreekt en onderzoekt hij het met zijn medeslagers of "wetenschappers" (die objectief zijn in die zaak)

En trek de lijn nou niet door dat je atheisten moet slachten :P, shockeren moet toch kunnen? Smalende lastering heet dat :P
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 10 apr 2013 18:14

Floppie schreef:Daar gaan we weer...
Er klinkt 'wat' frustratie uit deze enkele zinnen, die ik me enigszins kan voorstellen. Maar zulke algemene statements zijn bijna altijd per definitie niet goed natuurlijk en dan praat ik totaal niet als christen... :wink:

Vind je? Soms moet je de zaken in scherp gekozen woorden neerzetten voordat men in de gaten heeft wat men eigenlijk zegt. Natuurlijk is dat te nuanceren. Ik hoop dat je inmiddels weet dat ik daar niet te beroerd voor ben. Buiten dat is een gefrustreerde stem er ook een die je af en toe best mag horen toch?

Mijn geschiedenisleraar heeft ons op de middelbare school sommige antwoorden tot 10 keer toe laten herschrijven om de juiste formuleringen te kiezen. In het publieke debat moet je jezelf bekwamen om precíes te zijn, of de ander tot precisie te bewegen. Ik koos daarvoor het middel van de sarcastische versimpeling. Jij voor een genuanceerde hertaling zoals hieronder. Het kan allebei.

Floppie schreef:Ik begrijp de reactie van Boaz wel eerlijk gezegd. Het heeft namelijk niets te maken met je willen afsluiten van de buitenwereld, maar binnen je eigen wereldje zoeken naar extra argumenten om eventueel te kunnen gebruiken en meer te weten te komen over bijvoorbeeld de betekenis van delen van de Bijbel. En daar is op zich niks mis mee, want dat doet iedereen, op welk gebied dan ook. Maar ik ben het er niet mee eens dat je ALLEEN daardoor je gedachtegang aanscherpt, het is juist goed om te weten wat de zienswijze is en de argumenten van mensen zijn die het totaal niet met je eens zijn. Dus, bedankt Wim2600! :wink:

Kijk dat is dan al een formulering waar ik minder frustratie bij voel :P

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 10 apr 2013 21:07

Dit is echt gebeurd Wim.

JHM schreef:Gaaf verhaal Teus. Het doet me denken aan mijn goede vriend met wie ik op de middelbare school zat die verbitterd in een geloofsdiscussie God uitmaakte voor alles en nog wat. Ik heb toen voor hem gebeden dat God zijn ogen en hart mocht openen. Jaren later is hij tot geloof gekomen, hij was er zo van overtuigd dat de Heilige van Israel niet bestond, niets en niemand zou daar verandering in brengen tot die ene dag dat zijn hart werd aangeraakt. Of mijn gebed daar aan bijgedragen heeft weet ik niet maar wel hoe bijzonder het is als God mensen aanraakt.

Dat ben ik met jullie eens, maar de andere kant komt natuurlijk minstens zo vaak of nog vaker voor.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 10 apr 2013 21:11

yobem schreef:Vind je? Soms moet je de zaken in scherp gekozen woorden neerzetten voordat men in de gaten heeft wat men eigenlijk zegt. Natuurlijk is dat te nuanceren. Ik hoop dat je inmiddels weet dat ik daar niet te beroerd voor ben. Buiten dat is een gefrustreerde stem er ook een die je af en toe best mag horen toch?

Het ligt eraan. Je ziet nogal eens dat het debat dan de verkeerde kant op gaat. Ik denk dat een stukje heftigheid best mag, maar je ziet hier op het forum nogal eens discussies dan werkelijk stuk lopen alleen daarop. Dus, hoe dan ook, het lijkt me niet een verbetering.

yobem schreef:Mijn geschiedenisleraar heeft ons op de middelbare school sommige antwoorden tot 10 keer toe laten herschrijven om de juiste formuleringen te kiezen. In het publieke debat moet je jezelf bekwamen om precíes te zijn, of de ander tot precisie te bewegen. Ik koos daarvoor het middel van de sarcastische versimpeling. Jij voor een genuanceerde hertaling zoals hieronder. Het kan allebei.

Maar sarcasme kan ook op een andere manier, zonder frustratie. Zelf ben ik ook iemand die het middel zeker zal gebruiken, alhoewel ik hier merk dat het soms niet eens opgemerkt wordt, maar goed. Ik ben wel meer het type van sarcasme zonder heftigheid.

yobem schreef:Kijk dat is dan al een formulering waar ik minder frustratie bij voel :P

Het enige wat ik deed was een korte samenvatting geven van wat er ongeveer in het midden uit moet komen. Maar dat had mijns inziens ook echt zonder die toon gekund.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 10 apr 2013 21:34

Gaaf verhaal Teus. Het doet me denken aan mijn goede vriend met wie ik op de middelbare school zat die verbitterd in een geloofsdiscussie God uitmaakte voor alles en nog wat. Ik heb toen voor hem gebeden dat God zijn ogen en hart mocht openen. Jaren later is hij tot geloof gekomen, hij was er zo van overtuigd dat de Heilige van Israel niet bestond, niets en niemand zou daar verandering in brengen tot die ene dag dat zijn hart werd aangeraakt. Of mijn gebed daar aan bijgedragen heeft weet ik niet maar wel hoe bijzonder het is als God mensen aanraakt.

Ja JHM God gaat wonderlijke wegen.
Als jou gebed daaraan bijgedragen heeft weet je het als je straks bij Hem bent.
Hij zal je er dan ook voor belonen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 10 apr 2013 22:40

Boaz schreef:
Als ik met een tekst aankom, waarvan de andere (niet gelovige) de waarde niet ziet als Gods Woord, wordt het wel heel lastig praten.

Harmonica schreef:
Heb je zelf niet door hoe raar deze opmerking is? Je wilt wel met ongelovigen praten maar als ze de bijbel niet zien als Gods woord, dan vind je het niet nuttig meer. Als ongelovigen de bijbel zagen als Gods woord waren ze waarschijnlijk niet ongelovig!

Als je terug leest waar ik op reageerde, begrijp je het misschien wel. Wim2600 vroeg naar profetieën die zijn uitgekomen in de loop der tijd, en daar reageerde ik op. Een paar mails later veegt Wim2600 dit van tafel met de opmerking dat het gewoon niet klopt wat ik schrijf, waarop ik naar een tekstverwijzing vraag. Dit is het antwoord:
Ik schrijf het gewoon zelf op een blaadje papier, zeg dat God het me zo ingefluisterd heeft, en verwijs dan naar dat blaadje papier als bewijs.

De bewijswaarde ervan is dezelfde als die van de teksten waarnaar jij zou verwijzen en waarin God allerlei beloftes heeft gedaan: "het staat er zwart op wit, ik geloof het, dus het is waar".

Als iemand eerst vraagt naar uitgekomen profetieën, en dan aangeeft dat hij noch de bron, noch de uitlkomst voor waar aanneemt, wat is dan de zin er van om deze vraag neer te leggen?

Terug naar “[Religie] - Open forum”