Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Pcrtje
Majoor
Majoor

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 02 jun 2017 11:52

Bambi schreef:Om die platte aarde theorie niet te geloven, heb je geen wetenschap nodig
Als de aarde plat was, zou het overal tegelijk nacht of overal tegelijk dag zijn.
Dat ís wetenschap. Er is een stelling, we doen een observatie en kijken of dat past bij de stelling. In dit geval is de observatie niet passend met de stelling, dus moeten we de stelling verwerpen. Je hebt nu een prima wetenschappelijk experiment uitgevoerd. :)

Job 26:7 schreef:Hij breidt het noorden uit over het woeste; Hij hangt de aarde aan een niet.
Bambi schreef:Ook dat staat letterlijk in de Bijbel
Uiteraard. Verschillende schrijvers, verschillende wereldbeelden.

Overigens is dit helemaal niet in tegenspraak met de platteaardetheorie. De aarde kan zowel op pilaren staan als opgehangen zijn aan een niet.

Bambi schreef:En dat het ene letterlijk genomen moet worden en het andere dus ook maar of andersom, dat het ene beeldspraak is, dus het andere dan ook, dat slaat als een tang op een varken.
Dat is mijn argument niet. Ik zeg niet, het ene is beeldspraak dus het andere ook. Ik zeg alleen dat het mogelijk is om bepaalde Schriftgedeelten als beeldspraak te zien (want daar zijn we het over eens), en dat ik dat met andere ook kan.
"Een libelle zweeft over het water..."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2017 12:17

Dat dag-nachtprobleem voor een platte aarde is natuurlijk ook allang verklaard. De zon is gewoon niet zo groot als men denkt en is eerder een "spot" die over de aardschijf roteert.

https://wiki.tfes.org/Frequently_Asked_ ... seasons.3F

Echt, als je de realiteit zo ver los laat dat je denkt dat de aarde plat is, dan is er echt geen enkel probleem wat je niet kunt oplossen door gewoon nog meer bizarre aannames te doen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 02 jun 2017 12:22

Bambi schreef:Nee hoor, Hij laat toe dat wetenschappers fouten maken en ons zo voorliegen, om ons geloof te testen

Ha ::)) , ha ::)) , ha ::)) , om te gillen gewoon,

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 02 jun 2017 12:45

Bambi schreef:Nee hoor, Hij laat toe dat wetenschappers fouten maken en ons zo voorliegen, om ons geloof te testen
gravo schreef:Ha ::)) , ha ::)) , ha ::)) , om te gillen gewoon,
Het zou kunnen, toch? Als het werkelijk zo is zou ik niet echt meer een reden hebben God te vertrouwen, maar het zou natuurlijk wel kunnen. Een beetje Cartesiaans...

Bambi

Berichtdoor Bambi » 02 jun 2017 12:59

gravo schreef:Ha ::)) , ha ::)) , ha ::)) , om te gillen gewoon,

gravo

Wat is daar zo grappig aan?

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 02 jun 2017 17:00

Johan100 schreef:Ik begrijp je reactie niet zo. Wellicht bedoel je het anders dan dat het bij mij overkomt.
Ik onderschrijf de evolutietheorie niet, ik zie de zondag niet als de sabbat. Daar ben ik altijd duidelijk in geweest. Dus waar heb je het over?
Ik ben overigens nog steeds benieuwd wat jij nu onder wedergeboorte verstaat. Daar krijg ik tot op heden geen antwoord op, in het desbetreffende topic. Dat vind ik toch wel veelzeggend.

Hetgeen ik schreef was eerder over het algemeen bedoeld en niet specifiek op u als persoon.
Ik wilde hoofzakelijk benadrukken dat velen die zich christenen (volgelingen van Christus ) noemen als het er op aankomt om Christus te volgen er volledig de brui aan geven en liever menselijke theorieën en zogenaamde wetenschappelijke "bewijzen" volgen dan God te vertrouwen en te gehoorzamen.
En deze topic is hiervan een prachtig voorbeeld , men zit hier al 157 bladzijden lang te "zeuren" over het feit of de mens al of niet een geëvolueerde aap is. Waar nochtans de Bijbel de komst van Christus als Redder en Verlosser centraal stelt omwille van de eerste opstand van Adam. Waardoor als gevolg van deze opstand van Adam als een zelfstandig en zelfbewust wezen ( dus geen aap) de dood ,die vooraf niet bestond, in de wereld is gekomen.
Een evolutie met het sterven van duizenden wezens om tot de geëvolueerde aap van vandaag te komen staat dan ook volledig haaks op de leer van Christus en de Profeten en maakt de komst van een Redder en Verlosser, die uiteindelijk ook het fenomeen "dood" zal overwinnen (uitwissen of uitbannen), dan ook belachelijk en onzinnig

Het doet mij dan ook een genoegen dat te weten dat je de zondag niet als de sabbat ziet. Want de Zevende Dag is nu juist het waarmerk van God die de mens er attent op maakt dat de aarde in zes letterlijke dagen gemaakt is, waarbij de mens als zelfbewust en zelfstandig wezen "af" was. En daarom heeft Christus het dan ook eigenhandig als een onveranderlijk (4é) gebod neergeschreven zodat zijn volgelingen iedere week in een geheiligde en gezegende samenkomst met Hem (sabbat) er zouden aan herinnerd worden.
Het is dan ook logisch dat zij die zich als geëvolueerde apen profileren en zodoende Christus als Schepper en Verlosser verwerpen zijn gebod betreffende deze herinneringsdag door een surrogaat (de zondag die niets met de schepping te maken heeft ) vervangen hebben.

Ps Ik ben gedoopt door onderdompeling en het belijden van mijn geloof (trouw) aan de Godheid en daardoor wedergeboren

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 02 jun 2017 17:25

bernard 3 schreef:Ik wilde hoofzakelijk benadrukken dat velen die zich christenen (volgelingen van Christus ) noemen als het er op aankomt om Christus te volgen er volledig de brui aan geven en liever menselijke theorieën en zogenaamde wetenschappelijke "bewijzen" volgen dan God te vertrouwen en te gehoorzamen.
Wat een dilemma! Mag het ook allebei? Ik volg zowel menselijke theorieën en wetenschappelijke bewijzen als God.

bernard 3 schreef:En deze topic is hiervan een prachtig voorbeeld , men zit hier al 157 bladzijden lang te "zeuren" over het feit of de mens al of niet een geëvolueerde aap is.
Ik probeer vooral puin te ruimen.

bernard 3 schreef:Een evolutie met het sterven van duizenden wezens om tot de geëvolueerde aap van vandaag te komen staat dan ook volledig haaks op de leer van Christus en de Profeten en maakt de komst van een Redder en Verlosser, die uiteindelijk ook het fenomeen "dood" zal overwinnen (uitwissen of uitbannen), dan ook belachelijk en onzinnig.
Nietes! Ik heb al een aantal maal uitvoerig betoogd dat de komst van Jezus helemaal niet belachelijk en onzinnig is wanneer we de evolutietheorie onderschrijven.

bernard 3 schreef:Het is dan ook logisch dat zij die zich als geëvolueerde apen profileren en zodoende Christus als Schepper en Verlosser verwerpen zijn gebod betreffende deze herinneringsdag door een surrogaat (de zondag die niets met de schepping te maken heeft ) vervangen hebben.
Weer zo'n vals dilemma. "Geëvolueerde apen en Christus als Schepper en Verlosser verwerpen", of het tegenovergestelde. Waarom zo zwartwit? Ik sta achter de evolutietheorie én ik geloof in God.

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 03 jun 2017 07:36

Johan100 schreef:De waarheid is voor de mensen niet altijd 'chique'.
Ik merk bij jou altijd nogal wat wrevel als ik het over wedergeboorte heb.
Maar Lukas 15:7 zegt.
Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over één zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben.

En Paulus was geen man van zijn tijd, ja natuurlijk in zeker zin wel, maar het Woord staat vast als een huis. Daar zal geen jota noch titel van voorbijgaan,

totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. Matth.5:18.

De mensen veranderen, de tijd veranderd, maar Zijn Woord veranderd niet.

Dit verkondig jij als waarheid, quote:
"Het zint je blijkbaar niet wat in de Bijbel staat? Je trotse hartje moet nog verbroken worden. Dat gebeurt als je wedergeboren bent."

Wat een minachtig spreekt hieruit Johan. Arrogant en kleinerend is het.
Jij durft wel even op Gods troon te gaan zitten en te stellen dat, in dit geval naamloos nog wedergeboren moet worden? Ook ik en Bernard snappen er niks van volgens jou.
Dát bedoel ik met "niet zo chique".

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 03 jun 2017 08:16

Ik begrijp dat het tegen het zere been is. Maar je moet het wel lezen in het kader van heel de discussie en niet alleen een quote plaatsen.
Maar ik had het anders moeten verwoorden. Dat je het als minachting ziet is echt jouw verkeerde interpretatie. En nu ben ik er klaar mee.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 03 jun 2017 09:37

Bambi schreef:Wat is daar zo grappig aan?

Ik lach om de duizend bochten waarin je je wringt om iets dat op omvallen staat toch overeind te houden.
Een beetje Funny Video's van fundamentalistisch christenen.

Maar eigenlijk is het triest.

De kern van het probleem zit niet bij jou, maar bij fundamentalistische predikers die al lange tijd de vermaledijde letterlijke Bijbellezing propageren. Zij zorgen er voor dat christenen zich in duizend bochten moeten wringen om hun geloof staande te houden. Zij moeten de werkelijkheid (de feiten) geforceerd aanpassen aan dit geloof anders stort hun geloof in, hebben ze geleerd.
Zij hebben het geloof in God omgeruild voor het geloof in de Bijbel. En de vrijheid der kinderen Gods voor letterknechterij.

Want fundamentalistisch predikers willen controle, ze willen zekerheid, ze willen aantoonbaar goed zitten. Ze willen het zwart-op-wit. En daarom wordt het hele geloof gebouwd op de letter. Ze misbruiken de Bijbel daarvoor. En die letter is onfeilbaar. Die letter verklaart altijd alles, op elk terrein, in alle omstandigheden. Eigenlijk zijn ze wetenschappelijk bezig. Ze zoeken naar de Theory of Everything. Fundamentalisme is dan ook een door en door moderne stroming, die zich net als alle moderniteit afkeert van zaken die slechts geloofd kunnen worden. Nee, alleen bewijzen tellen. Klaar en helder, begrijpelijk en aanwijsbaar.

Nou, dan kom je niet ver met Bijbelse verhalen.
Want niets van wat daarin wordt verteld kun je bewijzen of aantonen
God, hemel, eeuwigheid, wonderen, Geest, wijs die maar eens aan. Alles moet geloofd worden.

En om dat probleem op te lossen is het volgende bedacht: Wat we ook zien, horen, ontdekken of waarnemen, we houden er aan vast dat de Bijbel gelijk heeft. Alles wat we zien, horen, ontdekken of waarnemen dient dan ook volledig aangepast te worden aan wat de Bijbel zegt. Het moet kloppen, dus daarom klopt het ook. Klopt het niet, dan maken we het kloppend. Oh ja, op elk gebied! Dus astronomie, geologie, biologie...eigenlijk elke wetenschappelijke discipline moet zich onderwerpen aan de Bijbel. Zijn de feiten toch anders, dan zijn de feiten fout. Keep it simple.

Je snapt dat dit een lekkere boodschap is voor mensen die het sowieso simpel willen houden. Dat gaat er in als koek, wanneer je je als christen onzeker voelt in deze wereld. Maar het is een heel rigide systeem, want als er ook maar één onderdeel is waarop dat niet meer lukt, dan dreigt de hele boel in elkaar te storten. Daarom wordt het ook zo agressief doorgezet. Je mag geen millimeter ruimte geven aan ongemakkelijke feiten of aan twijfel.

Fundamentalistisch denken wordt zo een agressieve, eenzijdige en oneerlijke dwangbuis, waarin veel christenen verzuipen, omdat het in stand gehouden wordt met harde wetten (de Bijbel) en grote angsten (als je anders denkt, verlies je je geloof). Aanvankelijk voelen mensen zich geborgen bij deze simpele, maar valse voorstelling van zaken. Maar altijd komt het moment van de grote teleurstelling. Vaak knapt de zeepbel en is het geloof daarmee ook definitief weg. Daarom is het fundamentalisme zo gevaarlijk.

Laten we de kern van God niet uit het oog verliezen: goedheid, trouw, liefde.

Een christen heeft de plicht om het goede te doen. Daar hoort eerlijkheid bij.

Eerlijk zijn in wat hij ziet (geen feiten ontkennen of verdraaien).
Eerlijk zijn in wat hij gelooft (niet aanpassen aan het cynisme van de wereld)

Alle gelovigen weten van de spanning tussen die twee.
Hoe vaak is de werkelijkheid niet volstrekt anders dan wij verlangen?
Dat is van alle tijden.
Maar daar zullen we mee moeten leren leven.
Net als alle gelovigen altijd hebben gedaan.

gravo

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 03 jun 2017 10:20

gravo schreef:

Want fundamentalistisch predikers willen controle, ze willen zekerheid, ze willen aantoonbaar goed zitten. Ze willen het zwart-op-wit. En daarom wordt het hele geloof gebouwd op de letter. Ze misbruiken de Bijbel daarvoor. En die letter is onfeilbaar. Die letter verklaart altijd alles, op elk terrein, in alle omstandigheden. Eigenlijk zijn ze wetenschappelijk bezig. Ze zoeken naar de Theory of Everything. Fundamentalisme is dan ook een door en door moderne stroming, die zich net als alle moderniteit afkeert van zaken die slechts geloofd kunnen worden. Nee, alleen bewijzen tellen. Klaar en helder, begrijpelijk en aanwijsbaar.

Dat is jouw interpretatie. Beetje zwart-wit gedacht ;) De pot verwijt de ketel....?
Definieer eerst eens wat je onder fundamentalistisch verstaat. Als het fundament maar goed is, is fundamentalisme niet erg ;)

gravo schreef: Nou, dan kom je niet ver met Bijbelse verhalen.
God, hemel, eeuwigheid, wonderen, Geest, wijs die maar eens aan. Alles moet geloofd worden.

Hoezo niet ver? Waasrom kan niets bewezen worden? Er zijn al veel opgravingen geweest waarbij de vondsten het Bijbelse verhaal bevestigen.

Geloofd en ervaren worden. ;) Vergeet dat niet. Bevinding.

gravo schreef: Laten we de kern van God niet uit het oog verliezen: goedheid, trouw, liefde.

Welke feiten heb je het dan over? Dat een archeologische vondst 3 miljoen jaar oud zou zijn? Of 3 miljard? Laten we eerlijk zijn, daar komt geloof bij kijken. Je gelooft het of niet. Niemand kan zeggen dat iets zo oud is geloof ik. Dan probeer ik het liever in de Bijbelse gegevens te passen. Als er een plausibele theorie is die beter past bij het Bijbelse verhaal, dan kies ik daar voor.

En anders laat ik het (zolang) open. Ik hol niet zomaar achter wereldse wetenschappers aan.

Wat bedoel je eigenlijk met 'Eerlijk zijn in wat hij gelooft (niet aanpassen aan het cynisme van de wereld)'?

Johan
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 jun 2017 12:10

gravo schreef:Ik lach om de duizend bochten waarin je je wringt om iets dat op omvallen staat toch overeind te houden.
Een beetje Funny Video's van fundamentalistisch christenen.

Maar eigenlijk is het triest.

De kern van het probleem zit niet bij jou, maar bij fundamentalistische predikers die al lange tijd de vermaledijde letterlijke Bijbellezing propageren. Zij zorgen er voor dat christenen zich in duizend bochten moeten wringen om hun geloof staande te houden. Zij moeten de werkelijkheid (de feiten) geforceerd aanpassen aan dit geloof anders stort hun geloof in, hebben ze geleerd.
Zij hebben het geloof in God omgeruild voor het geloof in de Bijbel. En de vrijheid der kinderen Gods voor letterknechterij.

Nou, dan kom je niet ver met Bijbelse verhalen.

En om dat probleem op te lossen is het volgende bedacht: Wat we ook zien, horen, ontdekken of waarnemen, we houden er aan vast dat de Bijbel gelijk heeft. Alles wat we zien, horen, ontdekken of waarnemen dient dan ook volledig aangepast te worden aan wat de Bijbel zegt. Het moet kloppen, dus daarom klopt het ook. Klopt het niet, dan maken we het kloppend. Oh ja, op elk gebied! Dus astronomie, geologie, biologie...eigenlijk elke wetenschappelijke discipline moet zich onderwerpen aan de Bijbel. Zijn de feiten toch anders, dan zijn de feiten fout. Keep it simple.

Je snapt dat dit een lekkere boodschap is voor mensen die het sowieso simpel willen houden. Dat gaat er in als koek, wanneer je je als christen onzeker voelt in deze wereld. Maar het is een heel rigide systeem, want als er ook maar één onderdeel is waarop dat niet meer lukt, dan dreigt de hele boel in elkaar te storten. Daarom wordt het ook zo agressief doorgezet. Je mag geen millimeter ruimte geven aan ongemakkelijke feiten of aan twijfel.

Fundamentalistisch denken wordt zo een agressieve, eenzijdige en oneerlijke dwangbuis, waarin veel christenen verzuipen, omdat het in stand gehouden wordt met harde wetten (de Bijbel) en grote angsten (als je anders denkt, verlies je je geloof). Aanvankelijk voelen mensen zich geborgen bij deze simpele, maar valse voorstelling van zaken. Maar altijd komt het moment van de grote teleurstelling. Vaak knapt de zeepbel en is het geloof daarmee ook definitief weg. Daarom is het fundamentalisme zo gevaarlijk.

Laten we de kern van God niet uit het oog verliezen: goedheid, trouw, liefde.

Alle gelovigen weten van de spanning tussen die twee.
Hoe vaak is de werkelijkheid niet volstrekt anders dan wij verlangen?
Dat is van alle tijden.
Maar daar zullen we mee moeten leren leven.
Net als alle gelovigen altijd hebben gedaan.

gravo

Het probleem zit em niet in de predikers.
Juist door de Heilige Geest en mijn geloof, is in mijn hart bevestigd dat de Bijbel waar is en wat er letterlijk en wat er figuurlijk moet gelezen worden. Soms zit ik er ook wel es naast, zoals een tijdje geleden, toen ik dacht dat bedoeld werd met dat Jezus onze ziektes op zich genomen had, dat dat letterlijk ook ziektes betekent, bedacht met mijn eigen verstand en dus letterlijk genomen. Maar die avond opende de Heilige Geest me de ogen, door me te wijzen op andere bijbelteksten, dat de zonden met ziektes aangeduid worden in de Bijbel, dus het ging om onze zonden die er bedoeld werden. En dan verander ik gelijk van gedachtes, maar wel door de Heilge Geest èn de Bijbel en niet door wetenschappers

Net als toen mijn konijn weken geleden ineens ziek werd. Hij was slap en zijn oren waren al koud en hij wilde niet meer eten en drinken en dus wetenschappelijk gezien, dood aan het gaan was. Want een konijn eet en drinkt de hele dag door en als hij 24 uur niet eet en drinkt, gaat hij dood, wetenschappelijk bewezen, want dan vallen de darmen stil en is het klaar. Maar toch gaf God me het gevoel dat hij bleef leven, geloof versus wetenschap. En ook mijn eigen wetenschappelijke bevindingen van het vorige konijn, wat in diezelfde periode, ook door de rui, dood was gegaan.
Ik ging dus van alles proberen, hoewel God me het gevoel bleef geven, hem gewoon lekker met rust te laten. Hij nam af en toe een paar hapjes, maar dat werd steeds minder en drinken kon ik na 2 dagen helemaal wel vergeten. Daar zat ik dan. Bewijzen te over, dat hij juist achteruit bleef gaan en de boodschap van God, dat hij zou blijven leven. Nog meer wetenschap versus geloof.
En helaas wetenschap, maar een week later was hij weer als vanouds. En at en dronk weer, alsof er niks gebeurd was.

En wat werd het dan waar wat in Hebreëen 11 staat
Hebreeën 11

1 Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
2 Want door hetzelve hebben de ouden getuigenis bekomen.
3 Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het woord Gods is toebereid, alzo dat de dingen, die men ziet, niet geworden zijn uit dingen, die gezien worden.

En zo waar is voor mij ook de schepping. En ook daar zijn bewijzen genoeg van die die woorden van de schepping ondersteunen, maar ook in de natuur van nu. Een eitje dat vis werd en daarna pootjes kreeg en aan land ging?
We hoeven maar naar de ontwikkeling van een kikker te kijken, dat daar geen miljarden jaren voor nodig zijn. Je zou de schepping van de kikker bijna als knipoog van God kunnen zien, tegenover de evolutie theorie.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 03 jun 2017 14:54

@Bambi,

Bambi, je draagt je naam met ere. Ik denk dat de discussies waarin jij je mengt niet de juiste zijn voor jou.
Ik zal me er niet meer aan bezondigen en je voortaan ontzien. Groeten aan je konijn,

gravo

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 jun 2017 15:10

gravo schreef:@Bambi,

Bambi, je draagt je naam met ere. Ik denk dat de discussies waarin jij je mengt niet de juiste zijn voor jou.
Ik zal me er niet meer aan bezondigen en je voortaan ontzien. Groeten aan je konijn,

gravo

Da's pas grappig :schaterlach:
en dat zegt iemand die God niet ervaart, de duvel nergens in ziet en de Bijbel als boek ziet, om met een pak zout te nemen, door de hooggeleerde mensen

Oftewel: Dan kun jij ieder discussie onderwerp wel uit de weg gaan

Je argument is een beetje slapjes hè, als ik met dingen uit het levende geloof kom, op een Christelijk forum, over een onderwerp wat zo anti-God is en zo anti Zijn Woord

En zo dom was mijn argument over die kikker niet. Als God een kikker schept, die in 2 maanden de hele evolutie doormaakt, die volgens de evolutietheorie aanhangers miljarden jaar had moeten duren, is meer een bewijs van de schepping dan van de evolutie theorie
Dus ja, ik zie in die kikker een grote knipoog van God, naar de knap domme redenering van het evolutie kamp. Ook de anderen, die denken dat God daar miljarden jaar voor nodig had, en de evolutie in handen van God leggen
Laatst gewijzigd door Bambi op 03 jun 2017 15:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 jun 2017 15:22

Johan100 schreef:Welke feiten heb je het dan over? Dat een archeologische vondst 3 miljoen jaar oud zou zijn? Of 3 miljard? Laten we eerlijk zijn, daar komt geloof bij kijken. Je gelooft het of niet. Niemand kan zeggen dat iets zo oud is geloof ik. Dan probeer ik het liever in de Bijbelse gegevens te passen. Als er een plausibele theorie is die beter past bij het Bijbelse verhaal, dan kies ik daar voor.

Nee hoor, dat kun je gewoon meten. Hardstikke interresant, die meetmethoden. En dan kun je wel zeggen dat je moet geloven dat die methoden kloppen, maar dat is zeggen dat ik 'geloof' dat ik 1.85cm ben omdat ik moet geloven dat de lineaal een centimeter ook echt als centimeter aangeeft.

En verder over dat woordje 'plausibel'; dat is nu net wat er zo vaak ontbreekt aan zogenaamde creationistische "theorieën". Het lijkt allemaal geloofwaardig zolang je maar niet al te goed kijkt. En laat wetenschap dat nou net wél doen: heel erg goed kijken. En dan vallen al die ideeën van creationisten hopeloos door de mand.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”