Het grote holle/vierkante/enz aarde-theorie topic v2014

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

Re: Het grote holle/vierkante/enz aarde-theorie topic v2014

Berichtdoor hettys » 15 feb 2014 13:04

Wilsophie schreef: Vooruit dan noemen we het een planeet. Als is de definitie van de planeet niet hetzelfde, maar het is mij best.

Wat is de definitie van een planeet?

Ik begrijp er geen bal meer van. En nee. als je in het uiterste noorden woont dan is het noorden nog steeds het noorden. Ga voor de grap es naar de noordpool en kijk dan waar het noorden is. Zoiets geldt wel voor het westen en oosten. Wie in onze ogen in het oosten woont kan voor andere mensen in het westen wonen. Dat geldt niet voor het noorden.

Zoals je zegt geen bal, maar het gaat niet om alleen begrijpen , maar ook om geloof.
Het is geen grap het is duidelijk uitgelegd, maar ik wil dat best nog eens doen.

Hoe wil jij mij uitleggen dat het noorden, dus de noordpool, op verschillende plaatsen kan zijn?

Tja die hemelen. de vogels vliegen al langs de hemel volgens de bijbel dus dan moet die hemel, volgens de bijbel al heel dichtbij zijn. toch? die zijn dan toch gewoon om de aarde heen? Wat is precies het probleem? De wetenschap leert niets over hemelen.

De hemel is zeker heel dichtbij. Logisch dat de wetenschap niets leert over de hemelen en de hemel der hemelen. Daarvoor moet je bij Paulus zijn o.a. en bij Job en bij Abraham waar de sterren des hemels en het zand der zee worden voorgesteld door God Zelf.

als de hemelen heel erg dichtbij zijn, dan zijn ze onzichtbaar. We reizen duizenden kilometers in de ruimte, er rijden wagens rond op mars en op de maan. Er worden heel veel foto's gemaakt, ook met satelieten die boven de aarde zweven. Er is daar nog geen hemel gevonden.

Afbeelding
Een foto van de aarde vanaf de maan.

We kunnen met de wetenschap prima uitleggen hoe Gods schepping in elkaar steekt. We zitten in elk geval niet IN de aarde maar OP de aarde, bijbels gezien én wetenschappelijk gezien. De bijbel heeft dat prima uitgelegd met de kennis van toen. We ZIJN een planeet in een oneindig heelal. God zegt dat de sterren aan uitspansel, waar ook de vogels vliegen. Je zult zelf wel weten dat dit niet letterlijk is bedoeld. Die sterren zijn veel verder weg dan waar de vogels vliegen. Dus sommige teksten moet je dichterlijk opvatten.

Als je het kunt uitleggen dat we op de aarde leven ga je gang,

Ik heb je de tekst gegeven dat God lichten schiep om licht te geven OP de aarde!! En niet IN de aarde.

je hebt tot nu toe alleen vragen gesteld.

Stel je voor dat wij op prinsjesdag samen met wat mensen naar de TV kijken, en we zien de gouden koets met de koning erin voorbij komen. En ik zeg tegen jou: Dat is allemaal NIET echt. Die beelden worden door satan op het scherm geprojecteerd en die gouden koest bestaat niet.
Dan kan ik vragen verwachten en wat spot. Dat lijkt me logisch. Want die gouden koest bestaat gewoon en Den Haag ook, en de koning ook. Zelfs al hebben we hem nog nooit gezien en zijn we nog nooit in Den Haag geweest, dan nog weten we zeker dat die beelden echt zijn.
Precies hetzelfde geldt voor de dingen waarin jij gelooft met betrekking tot de wereld en het heelal. Je mag gerust iets geloven wat vrijwel geen ander mens gelooft, omdat we nu eenmaal veel weten over de ruimte met foto's, afstanden en al.

De Bijbel is aan geen tijd gebonden dus die kennis van toen is nonsens. De mensen geloofden echt niet dat er steelpannen aan de hemel stonden. Ik meen juist dat de namen door God Zelf zijn gegeven en niet door domme mensen ofzoiets. Altijd zo vreemd dat de mens van vandaag denkt dat hij wijzer is dan de mensen van vroeger eeuwen. Denk alleen aan Salomo. De wijsheid van God ligt in het verborgene en is dwaas bij de wereld.
En geef maar teksten die ik dichterlijk moet opvatten en niet letterlijk bedoeld zijn, want dat is zo een onzin wat je zegt. Zelfs een gedicht of een proza gebruikt woorden met een letterlijke betekenis en als je die niet weet heb je niets aan de dichterlijke betekenis of hoe je het noemen wilt.
Al onze spreekwoorden en gezegdes gaan over letterlijke dingen. Als je niet weet wat een appel en een boom is, dan begrijp je niet wat er gebeurd als hij niet ver van de boom valt want dat gebeurt namelijk nooit en daarom begrijpen wij dat gezegde.

Dat gaat niet over een appel en een boom, maar over mensen die op elkaar lijken, een zoon bijvoorbeeld die zich hetzelfde gedraagt als zijn vader. Wie dat gezegde gebruikt heeft het niet over bomen of appels, maar over mensen.

Ik heb je gevraagd of God echt schatkamers heeft met hagel en sneeuw, zoals in de bijbel staat. Ik krijg van jou een hele verhandeling over de zon en einden van de aarde enzovoorts:

Wilsophie schreef:Kortom de aarde is niet in de hemelen
de aarde maakt geen deel uit van het heelal
de hemelen zijn eindig
de hemelen eindigen waar de aarde eindigt
de hemelen ( het heelal) zijn in de aarde
onder de hemelen en alleen daar zijn de volkeren en dat is op de aarde.
Beiden zijn rond. ( choeg) cirkelvormig.Job 22

Dat gaat NIET over de schatkamers zoals beschreven in het boek Job. Ik begin te denken dat jijzelf de bijbel niet letterlijk opvat. Zijn er schatkamers met hagel en sneeuw, of zijn die er niet?

Wij lopen heel erg echt aan de buitenkant van de aarde. In de aarde zit veel lava, dat door ook bekende processen naar buiten komt en vulkanen veroorzaakt.

Dat is nu juist echt onzin. De hitte van de lava komt volgens de Bijbel vanuit de buitenste duisternis. En dat is niet in de aarde maar erbuiten. Net als bij de zondvloed zijn er gapingen waaruit water kwam en zo komt lava de aardkorst binnen.

Komt er lava voor in de bijbel?? Lava spuit zo hard de aarde uit dat er tonnen puin en gesteente en as meekomen. hoe kan dat als er geen druk is? We weten precies waar die lava vandaan komt. Niet van buiten, maar uit het binnenste van de aarde. Lava is namelijk gesmolten gesteente. En gesteente zit nu eenmaal in de aarde, en niet daar ergens buiten.

14 En God zei: Laten er lichten zijn aan het hemelgewelf om scheiding te maken tussen de dag en de nacht; en laten zij zijn tot aanduiding van vaste tijden en van dagen en jaren!
Gen 1 : 20
En God zei: Laat het water wemelen van wemelende levende wezens; en laten er vogels boven de aarde vliegen, langs het hemelgewelf!

I[b][u]k vrees dat dit de NBV is want ik herken de woorden niet, die belangrijk zijn.
Er staat geschreven: "God zeide dat er lichten zijn IN het uitspansel des hemels om scheiding te maken tussen de dag en tussen de nacht en dat zij zijn tot tekenen en tot gezette tijden en tot dagen en jaren.
Zie je dat hemelgewelf is gekomen i.p.v. uitspansel alsof we nu wel begrijpen wat hemelgewelf betekent.
Zie je dat men de essentie wegvertaald omdat ook zij de wetenschap laten prevaleren boven Gods Woord.
Men weet niet eens hoeveel hemelen er zijn en wat de 3e hemel is waar God woont , geloof je nu echt dat ze snappen wat een hemelgewelf is?
Vers 20: "Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen en het gevogelte vliegen boven de aarde en IN het uitspansel des hemels.
Zie je Hetty wat een verschil met jouw vertaling. Laat het water wemelen van wemelende levende wezens; en laten er vogels boven de aarde vliegen, langs het hemelgewelf!
De aanvoegende wijs is vervangen op een wijze dat je niet ziet wie nu het water laat wemelen, tegen wie spreekt God dan? En weer Langs Het Hemelgewelf, en zo zie je dat de wetenschap in deze gelijk krijgt, maar de lezer weet echt niet meer wat hij moet geloven. Wat is nu langs vliegen? Vloog satan ook langs de bol dan? Vliegen vogels buiten onze waarneming ergens in het heelal? Stond God niet gewoon met Abraham op de aarde en wezen en keken beiden gewoon naar boven naar de hemel en toch niet langs de hemelgewelven, wat dat ook zijn. Weet jij het?

NEE ik citeer uit de HSV!

Misschien moeten we eens hebben over dat hemelgewelf. (uitspansel)

Gen 1: 7
[i]En God maakte dat uitspansel, en maakte scheiding tussen de wateren, die onder het uitspansel zijn, en tussen de wateren, die boven het uitspansel zijn. En het was alzo.

Waar zijn de wateren boven het uitspansel??

Begrijp je echt niet dat bepaalde teksten niet letterlijk opgevat moeten worden???

Ik vind het opmerkelijk dat je niet begrijpt dat elke overdrachtelijke of geestelijke tekst haar waarde en betekenis ontleend aan de letterlijke betekenis.

Blijkbaar haal jij overdrachtelijk en letterlijk op die manier voortdurend door elkaar.
Ook gif is geschapen.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 15 feb 2014 13:09

Schelpje: "moet hij weten, maar ik houd me maar vast aan wat er in Genesis 1 staat".

Moet jij weten, maar dan begrijp je dus niet het verschil tussen de 2 geschapen hemelen en de hemel der hemelen, namelijk de DERDE hemel, die er al was VOOR de grondlegging der wereld, en DUS niet behoort tot de schepping.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 15 feb 2014 13:20

hettys: " Zijn er schatkamers met hagel en sneeuw, of zijn die er niet?"

JA, die zijn er, omdat de Bijbel dat zegt.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 15 feb 2014 13:28

ineke-kitty schreef:hettys: " Zijn er schatkamers met hagel en sneeuw, of zijn die er niet?"

JA, die zijn er, omdat de Bijbel dat zegt.

Dus condensatie is ook een leugen van Satan? Ik begin zo onderhand te denken dat de gehele realiteit het werk van Satan is...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 feb 2014 13:54

Nee hoor maar op dit moment is de aarde en de 2 hemelen het domein van satan en hij zal er alles aan doen om Gods eigendom kapot te maken. Wat niet zal lukken uiteraard.
Satan is de overste in de lucht en heerst op de aarde, maar hij weet dat zijn tijd kort is dus haalt hij alles uit de kast om de mens te misleiden.
Dat neemt niet weg dat God Zelf zal ingrijpen en de aarde zal wegdoen en in het vuur zal werpen want 2 Petrus 3 vers 4 tot 7 wordt juist door kerkmensen weggezet als de vloed van Noach en zo redeneren zij een aantal dingen weg. En de hemelen die nu zijn en de aarde zijn door het zelfde Woord weggelegd ten vure tegen de dag des oordeels, maar ja dat noemen zij de zondag. Dat schiet niet op dus.
De aarde bestond volgens deze tekst uit water en in water en daarom bracht God scheiding aan. En alle spotters zeggen dus: "Waar is de belofte Zijner toekomst. want er is niets veranderd. Want alle dingen blijven ( ta panta ) zoals van het begin der schepping. Lees 2 Petrus 3 vers 4.

En dat "hun" dat willens en wetens onbekend is en de hemelen dus van overlang waren houden zij ondanks wat de Bijbel leert ... deze waarheid ten onder. En dat gebeurt dus ook. En juist in deze dagen komen spotters.
Want deze wereld wordt gewoon opgerold en in het vuur gegooid zegt deze tekst.
En dat vuur is buiten. De poel des vuurs is buiten de schepping en ook ver weg van God, die binnen is.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 feb 2014 14:09

Hetty, ik zit niet op een verhoorbankje en ben ook druk met andere dingen. Ik ben met pensioen en heb mijn leven lang in dienst van mensen gestaan, maar heb naar behoren zoveel mogelijk uitgelegd en vind je vragen niet relevant.
Het verbaast me dat het de HSV is over het hemelgewelf.
Dat had ik niet verwacht, eerlijk gezegd.
Je zegt steeds dat wat jij beweert het Bijbels wereldbeeld is, maar ik heb nog geen enkele onderbouwing vanuit de Bijbel gelezen. Alleen dingen die de wetenschap beweren.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 feb 2014 14:23

http://strangepaths.com/the-sun-seen-th ... /01/06/en/

Dit is een leuke voor de holle-aarde-aanhangers.

Op het plaatje op de gelinkte site, zie je een 'neutrino-foto' van de zon (een neutrino is een deeltje net zoals een foton een deeltje is.) Het bijzondere van deze foto is echter dat de 'camera' naar beneden (naar de grond) was gericht toen de foto werd genomen. (waardoor je ook weet dat de foto s'nachts is genomen, maar dat terzijde.

Oftewel, het is een foto van de zon, dwars door de aarde heen. De lijn is dus Zon----Aarde---camera. Deze lijn is simpelweg niet mogelijk in het bij elkaar gefantaseerde voorgestelde wereldbeeld. Daar is de lijn altijd Zon----camera---Aarde. Als je de camera op de grond richt, kan die nooit, maar dan ook nooit tegelijkertijd op de zon gericht staan. Toch bestaat deze foto. Rara, hoe kan dat?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 feb 2014 14:24

ineke-kitty schreef:Schelpje: "moet hij weten, maar ik houd me maar vast aan wat er in Genesis 1 staat".

Moet jij weten, maar dan begrijp je dus niet het verschil tussen de 2 geschapen hemelen en de hemel der hemelen, namelijk de DERDE hemel, die er al was VOOR de grondlegging der wereld, en DUS niet behoort tot de schepping.

Want op de eerste dag schiep Hij de hemelen, die boven zijn; de aarde, de wateren en al de geesten die voor Zijn aangezicht (hun) dienst verrichten: de engelen des [=Zijns] aangezichts; de engelen der heiligheid; de engelen der geesten van het vuur; de engelen der geesten van de winden, die waaien; de engelen der geesten van de wolken, van de duisternis, het ijs, de vorst, de dauw, de sneeuw, de hagel en de rijp; de engelen van de donder; de engelen van de stormwinden; de engelen van koude en hitte, van winter en zomer; al de geesten van Zijn schepselen die Hij maakte in de hemelen en die Hij maakte op de aarde en overal: de waterdiepten, de duisternis, het ochtendgloren, het licht, de avond, die Hij bereidde in Zijn kennis.
Toen zagen wij (= de engelen) Zijn werken en wij prezen Hem vanwege al Zijn werken en wij hieven voor Zijn aangezicht een loflied aan, omdat Hij zeven grote werken gemaakt had op de eerste dag.
Van der Woude, De Dode zeerollen, blz. 323.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 feb 2014 14:36

schelpje3 schreef:Want op de eerste dag schiep Hij de hemelen, die boven zijn; de aarde, de wateren en al de geesten die voor Zijn aangezicht (hun) dienst verrichten: de engelen des [=Zijns] aangezichts; de engelen der heiligheid; de engelen der geesten van het vuur; de engelen der geesten van de winden, die waaien; de engelen der geesten van de wolken, van de duisternis, het ijs, de vorst, de dauw, de sneeuw, de hagel en de rijp; de engelen van de donder; de engelen van de stormwinden; de engelen van koude en hitte, van winter en zomer; al de geesten van Zijn schepselen die Hij maakte in de hemelen en die Hij maakte op de aarde en overal: de waterdiepten, de duisternis, het ochtendgloren, het licht, de avond, die Hij bereidde in Zijn kennis.
Toen zagen wij (= de engelen) Zijn werken en wij prezen Hem vanwege al Zijn werken en wij hieven voor Zijn aangezicht een loflied aan, omdat Hij zeven grote werken gemaakt had op de eerste dag.
Van der Woude, De Dode zeerollen, blz. 323.

Sola Scriptura aub.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 feb 2014 14:41

Schelpje jij beschuldigt mij geheel ten onrechte over een tekst van Bijbelse plaatsen of zoiets. Dat weerleg ik dan want dat was mijn citaat niet en denk je nu echt dat het noemen van een bron alles rechtvaardigt?
Er was een vraag over de 2 hemelen en de hemel waar God woont en je ziet geen kans om zonder bron van internet maar gewoon vanuit de Bijbel een antwoord te geven met als excuus: '''de ander weet het toch altijd beter"...Geloof je nu echt dat ik ga concurreren met allerlei lulpraat van internet.
Ik hecht waarde aan jouw visie want ik ben met de andere forummers met jou in gesprek.
En met alle respect voor meneer of mevrouw van der Woude, daar heb ik niks mee.

Verwijs je thuis ook altijd naar de buren of je man of wiedanook, heb je zelf geen mening?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 feb 2014 14:44

mealybug schreef:Sola Scriptura aub.

Prima!
Dit hele topic is één grote aanfluiting!! en de bewering dat de aarde hol, knol, plat, kubus, peenvormig of weet ik wat is, is één grote dwaalleer en gaat regelrecht tegen de Heilige Schrift in. En het ergste is dat jij dat ook weet en toch net doet of je t.s. en vriendinnen bijvalt.
En dan van een ander te eisen om sola scriptura te blijven.
Is het gezellig in de vissenkom?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 feb 2014 14:47

Wilsophie schreef:Schelpje jij beschuldigt mij geheel ten onrechte over een tekst van Bijbelse plaatsen of zoiets. Dat weerleg ik dan want dat was mijn citaat niet en denk je nu echt dat het noemen van een bron alles rechtvaardigt?
Er was een vraag over de 2 hemelen en de hemel waar God woont en je ziet geen kans om zonder bron van internet maar gewoon vanuit de Bijbel een antwoord te geven met als excuus: '''de ander weet het toch altijd beter"...Geloof je nu echt dat ik ga concurreren met allerlei lulpraat van internet.
Ik hecht waarde aan jouw visie want ik ben met de andere forummers met jou in gesprek.
En met alle respect voor meneer of mevrouw van der Woude, daar heb ik niks mee.
Verwijs je thuis ook altijd naar de buren of je man of wiedanook, heb je zelf geen mening?

Jij hebt deze theorie niet van jezelf! En van mij mag je blijven ontkennen waar je al je zogenaamde pseudo-wetenschappelijke theorietjes vandaan haalt, alleen niet uit de Bijbel!
Ik vind het ongelooflijk dat dit op een reformatorisch forum allemaal beweerd mag worden onder het mom van: dit is op basis van cijfermateriaal.
Je hoeft niet te concurreren met l*lpraat, daar maak je jezelf op deze manier aan schuldig.
Ik had je qua intelligentie hoger ingeschat dan hierin te blijven geloven.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 feb 2014 14:56

Ach kind,,,gaan we op die toer.. wat zielig. Alle vragen niet kunnen beantwoorden en weer een bak modder vergaren om te gooien, omdat je geen antwoord weet op de gestelde vragen.

En iemand die altijd komt met citaten van dominees of Jan, Piet en Klaas en Mohamed natuurlijk verwijt mij dat ik niets van mezelf heb.
Nou dat heb ik ook niet. Want de wijsheid is in Christus en Hij heeft mij alles geopenbaard door Zijn Woord en zal ik nooit in mijzelf roemen. Ik zal nooit ontkennen dat Hij mij de weg heeft gewezen in al deze dingen en daarom komt Hem alle lof toe en dank ik U Vader dat u mij bekwaam wilde en wilt maken om U te dienen. Alle eer aan de Allerhoogste God, mijn Redder en Zaligmaker Die verschenen is aan ALLe mensen.
:lol:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 feb 2014 14:58

k had je qua intelligentie hoger ingeschat dan hierin te blijven geloven.

Ik ben er trots op dat je dit stelt want "zalig de armen van geest, zij zullen het koninkrijk beërven.
En het geloof is het bewijs ...
Dank God dat geloof niets te maken heeft met intelligentie.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 feb 2014 15:06

Wilsophie schreef:Ik zal nooit ontkennen dat Hij mij de weg heeft gewezen in al deze dingen en daarom komt Hem alle lof toe en dank ik U Vader dat u mij bekwaam wilde en wilt maken om U te dienen. Alle eer aan de Allerhoogste God, mijn Redder en Zaligmaker Die verschenen is aan ALLe mensen.
:lol:

:?
Vind je die smiley er passend bij ja?
Ik vind hem dom en spottend.
En de Heere wijst geen foute wegen aan!

Terug naar “[Religie] - Open forum”