Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Bambi schreef:De Bijbel is het Woord van God door mensen opgeschreven op aanwijzing van God.
Het is geen boek dat door mensen vanuit hun eigen verstand alleen opgeschreven is.
En als mensen er mee om gaan, zoals er hier mee om gegaan wordt, dan doet dat pijn.
En daar worden ook nog wetenschappers tegenovergesteld, als zijnde geweldig.
Faramir schreef: Ik snap dan ook niet waarom dat pijn zou doen. De verschillende bijbelboeken zijn geschreven met inspiratie van de Heilige Geest, het is niet dat God het gedicteerd heeft. Dat is meer een islamitische visie op de koran.
Voor het geval dat je de suggestie van een dubbelaccount in mijn schoenen wilt schuiven; ik hoop dat je bedoelt dat ik ooit ben begonnen als "meboy" en na een zelfgekozen forum-stop de draad als "yobem" weer heb opgepakt? Ik heb nooit tegelijkertijd met deze accounts gepost, noch schimmig gedaan over mijn nieuwe forum-identiteit. Dat maar even voor de zekerheid m.b.t. onwetende lezers.schelpje3 schreef:Ja hoor Yobem, ook jou volg ik al een poosje, ook onder je andere nickname.
En je vijandigheid is helaas niet afgenomen, noch je zelfingenomenheid.
Dus over inhoud gesproken! Laat maar verder hoor. je mag van mij gelijk hebben, als je er zo gelukkig mee bent, ik hoef het nl niet!!
Dat klinkt toch stiekem wel een beetje alsof je via de achterdeur blij bent dat God het gelijk in jouw schoot gaat werpen vind je niet? Want mensen die het niet met jou eens zijn (oeps, da's toevallig precies hetzelfde als het niet eens zijn met God) weten wel beter maar blijven schoppen. Dat klinkt niet heel erg begaan, dat klinkt meer als, naja vul zelf maar in.schelpje3 schreef:Maar het verschil is tussen forummers die de ander respecteren, maar het niet kunnen aannemen, en zij die beter weten maar er tegenaan blijven schoppen, willens en wetens.
Geen idee, ik beroep me niet op goddelijke kennis; als je korte metten wilt maken met de dingen die ik schrijf dan moet je korte metten maken met mijn vooringenomenheid en mijn menselijke kennis of desnoods de nare trekjes in mijn karakter; ik geloof vast dat daar de nodige gaten in te schieten zijn, en dan zal ik beschaamd met de staart tussen de benen afdruipen en me bewust zijn van mijn eigen beperkingen en stupiditeit. Wellicht zal ik dan inderdaad ook een poging wagen om dat te maskeren en iets te mompelen over de betrouwbaarheid van de bron waarop ik mij baseerde; het vlees is zwak...Bambi schreef:Dan heb ik zeker hetzelfde karakter als jij yobem?
Bambi schreef:Wat denk je dat geïnspireerd door de Heilige Geest betekent?
Wim2600 schreef:
Ik kan niet pretenderen dat ik die begaanheid en die machteloosheid helemaal kan begrijpen of inschatten - daarvoor hebben begrippen als 'zieleheil', hoewel ik puur rationeel wel weet wat ermee bedoeld wordt, te weinig echte inhoud voor me - maar ik waardeer het wel, omdat ik merk dat je vanuit jouw standpunt en vanuit jouw geloof oprecht met anderen begaan bent.
Ik zou willen zeggen "maak je om mij maar geen zorgen", maar ik weet dat dat weinig zou uithalen.
Ik kan mezelf niet dwingen te geloven, en een ander kan me niet overtuigen omdat ik de zaken toch telkens rationeel ga bekijken. Maar als de God waarin jij je vertrouwen stelt inderdaad bestaat en me op een dag zou 'stilzetten' zoals jij dat noemt, dan laat ik het je weten. Maar opnieuw heel eerlijk: het lijkt me onwaarschijnlijk dat het zou gebeuren, en ik heb niet het gevoel dat ik zonder geloof iets mis. Al blijft het 'fenomeen' geloof me fascineren... vandaar dat ik hier regelmatig rondhang.
schelpje3 schreef:Daar bid ik voor Wim! Ik kan je niet overtuigen, dat moet God doen.
Maar je bent hier niet toevallig, dat zeg ik ook wel eens tegen Mortlach.
Op de één of andere manier, stellen jullie je op je eigen manier, er toch voor open.
En daarom ben ik blij dat jullie hier zijn!
yobem schreef:Voor het geval dat je de suggestie van een dubbelaccount in mijn schoenen wilt schuiven; ik hoop dat je bedoelt dat ik ooit ben begonnen als "meboy" en na een zelfgekozen forum-stop de draad als "yobem" weer heb opgepakt? Ik heb nooit tegelijkertijd met deze accounts gepost, noch schimmig gedaan over mijn nieuwe forum-identiteit. Dat maar even voor de zekerheid m.b.t. onwetende lezers.
Qua inhoudelijkheid; mijn naam staat bij deze post, als je daar op klikt is er de mogelijkheid om ieder bericht van mij te zien. Een ieder mag dat voor zichzelf beoordelen; daar ga ik me onder jouw ogen niet aan wagen.
Qua vijandigheid en zelfingenomenheid; dat is relatief, ik kan me voorstellen dat je jezelf stoot aan mijn manier van denken; dat mag. Sterker nog; ik heb nooit de illusie gehad dat ik geliefd zou worden door mensen met eenzelfde denktrant als jij. suggereren dat jouw perspectief samenvalt met waarheid die je moet aannemen gekoppeld aan een dreigement van hel en verdoemenis vind ik op mijn beurt niet vrij van zelfingenomenheid en vijandigheid...
Dat klinkt toch stiekem wel een beetje alsof je via de achterdeur blij bent dat God het gelijk in jouw schoot gaat werpen vind je niet? Want mensen die het niet met jou eens zijn (oeps, da's toevallig precies hetzelfde als het niet eens zijn met God) weten wel beter maar blijven schoppen. Dat klinkt niet heel erg begaan, dat klinkt meer als, naja vul zelf maar in.
Yobem, ik vind dat je te ver gaat als je de reformatorische leer wilt vergelijken met de islamitische indoctrinatie van geweld en moord op anders denkenden. Echt veel te ver. Dat je een aanmerking maakt op onze houding als christenen, goed, dat staat je vrij. Maar dat dit vergelijkt met de extremistische islam, nee dat is echt niet fair.yobem schreef:Misschien een heel extreem plaatje. Maar soms heb je krachtige beelden nodig om een bepaald denkpatroon te verklaren.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten