geloof en wetenschap

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: geloof en wetenschap

Berichtdoor Bambi » 28 feb 2014 21:50

Wilsophie schreef:Volgens vSlooten wel volgens de Bijbel niet.

Wat een sufferd. :lol:

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 28 feb 2014 22:54

Verder wil ik je er nogmaals op wijzen, meer on-topic, dat jij je comfortabele leven leidt dankzij de wetenschap.

Wilsophie schreef:Vreemde opmerking om iemands leven in kaart te brengen als je iemand helemaal niet kent en ook de levensomstandigheden niet kent.

Natuurlijk wel. Je woont in een huis,(architectuur) En je hebt er faciliteiten. Je gaat naar de dokter als je wat hebt.
Over elk ding waar jij profijt van hebt (met name internet) is gebaseerd op wetenschap. Ik ga er even niet van uit dat jij niet in een hutje op de hei woont en zelfvoorzienend bent wat betreft je voedselvoorziening, energie en alles. Allemaal wetenschap.
Of denk je echt dat je zonder wetenschap zomaar een gasvoorziening hebt?

Ik wil nog even opmerken dat de 4 hoeken altijd staan voor de 4 winden en niet voor een hoek van zoveel graden.

Er staat toch duidelijk 'hoeken' ??
als dat staat voor winden dan klopt het ook al niet, want jij weet best dat winden niet uit precies waaien vfan uit het zuiden, oosten of noorden. meestel is het zuidwesten . Is dat ook al een hoek?

Dat de zee synoniem is aan de afgrond of het dodenrijk.
En dat de Bijbel duidelijk is over het begrip fundament.

Doe niet zo gek. In de zee is juist heel veel leven. elk graf in de OT is in de aarde, niet in zee. Dus hoe je daar nou weer bij komt?

En dat je het grootste deel van mij posting gewoon overslaat, dat zegt al genoeg. We leven niet in de wereld, en dat weet je best. We leven op de wereld en dat betekent dus de buitenkant. Ook bijbels gezien.
Ook gif is geschapen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 feb 2014 23:00

Wilsophie schreef:Ik wil nog even opmerken dat de 4 hoeken altijd staan voor de 4 winden en niet voor een hoek van zoveel graden.
Hoe kom je daar dan weer bij?! Ik vind het heel erg dat je de bijbel niet gewoon letterlijk neemt Wil. Waarom probeer je die vier hoeken nou weer te vergeestelijken? Je weet toch wel dat het licht wordt omgebogen hè? Van vierkant naar rond. Daardoor lijkt het alsof de aarde hol/bol is, maar dat is niet zo. Daarom is geloven ook niet door aanschouwen, maar door horen. Het geloof is uit het gehoor.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 feb 2014 23:03

Hettys schreef:Doe niet zo gek. In de zee is juist heel veel leven. elk graf in de OT is in de aarde, niet in zee. Dus hoe je daar nou weer bij komt?

Een zeemansgraf.
En er worden ook nog wel eens andere mensen in zee gedumpt.
De lichamen althans. :-oo

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 feb 2014 23:09

Ik weet drommels goed uit welke hoek de wind waait. Jullie blijkbaar niet. :-oo

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 feb 2014 23:11

Ja hoor dat weten we wel

Afbeelding

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 feb 2014 23:12

Wilsophie schreef:Ik weet drommels goed uit welke hoek de wind waait. Jullie blijkbaar niet. :-oo

De wind draait vannacht van het oosten naar het zuiden. 8)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 feb 2014 23:16

Ja, maar jullie waaien met alle winden mee. :-oo

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 feb 2014 23:19

Wilsophie schreef:Ja, maar jullie waaien met alle winden mee. :-oo

In een ander topic wordt me juist verweten van niet, 't is ook nooit goed. :mrgreen:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 feb 2014 23:22

Wilsophie schreef:Ja, maar jullie waaien met alle winden mee. :-oo

En dat in een holle aarde :mrgreen:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 feb 2014 23:51

schelpje3 schreef:En dat in een holle aarde :mrgreen:
Je schrijft 'vierkante' verkeerd. 8)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 mar 2014 00:45

Geloof is geen wetenschap, want weten is zien en geloven is hopen op wat je niet ziet.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 mar 2014 09:58

Zo is dat Mohamed. =D> Al ken ik blinde mensen die niet zien en nochthans geloven, maar wel degelijk ook zeker weten.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 mar 2014 12:26

Onder het kopje Geloof VS wetenschap, een vraag in de vragenrubriek.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/213 ... r-kinderen

Help, mijn kind is geïnteresseerd in het heelal, maar we kunnen nergens geschikte creationistische lectuur vinden en we willen hem niet opzadelen geen 'wereldse' ideeën die kloppen. Zucht.

En dan blijkt er weinig beschikbaar, wat een verrassing. Maar goed, ik heb even gekeken naar dat astronomie-boek, en daar wordt vrolijk in gegoocheld met alle natuurconstanten om een 10.000 jaar oude schepping maar mogelijk te maken - zonder stil te staan bij alle verstrekkende gevolgen die dat zou hebben.

Ach, ze hebben het tenminste niet over een Holle aarde, dat is dan wel weer een plus.

Ik zou zo graag een enorme lijst leerzame boeken onder dat antwoord zetten, maar ja, je voelt het op je klompen aan dat zo'n antwoord geen lang leven beschoren zal zijn... Zo zonde, heb je een kind dat nieuwsgierig is naar de wereld om hem heen, geef je hem enkel crea-nonsens te lezen. Het is wel de meest effectieve manier van die nieuwsgierigheid de nek omdraaien die ik ken, dat dan weer wel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2014 12:29

Mortlach schreef:Onder het kopje Geloof VS wetenschap, een vraag in de vragenrubriek.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/213 ... r-kinderen

Help, mijn kind is geïnteresseerd in het heelal, maar we kunnen nergens geschikte creationistische lectuur vinden en we willen hem niet opzadelen geen 'wereldse' ideeën die kloppen. Zucht.

En dan blijkt er weinig beschikbaar, wat een verrassing. Maar goed, ik heb even gekeken naar dat astronomie-boek, en daar wordt vrolijk in gegoocheld met alle natuurconstanten om een 10.000 jaar oude schepping maar mogelijk te maken - zonder stil te staan bij alle verstrekkende gevolgen die dat zou hebben.

Ach, ze hebben het tenminste niet over een Holle aarde, dat is dan wel weer een plus.

Ik zou zo graag een enorme lijst leerzame boeken onder dat antwoord zetten, maar ja, je voelt het op je klompen aan dat zo'n antwoord geen lang leven beschoren zal zijn... Zo zonde, heb je een kind dat nieuwsgierig is naar de wereld om hem heen, geef je hem enkel crea-nonsens te lezen. Het is wel de meest effectieve manier van die nieuwsgierigheid de nek omdraaien die ik ken, dat dan weer wel.

Mortlach, ik zal het even nuanceren. Ik had voordat hier een topic werd geopend, nog nooit gehoord van een holle aarde en niemand in mijn omgeving trouwens.
En één van onze kinderen heeft op een "gewoon" gymnasium gezeten. Hij kon echt wel scheiden wat niet en wel Bijbels verantwoord was. Het gaf juist meerwaarde, merkten wij.
Het is echt een mythe dat alle reformatorische ouders hun kinderen tot en met de middelbare school in een soort stolp laten leven. Dan zie je juist dat ze gaan ontsporen als ze gaan studeren. Want dan gaat er opeens een heel andere, veel grotere wereld voor hen open, met onbeperkte mogelijkheden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”