Kun je ook geloven zónder kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jvslooten

Re: Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor Jvslooten » 24 sep 2013 17:33

Ezechiël zegt het wel vaker dan èèn keer hoor.. het is gewoon een heel gebruikelijk, oud-testamentisch begrip.

Ezechiël 11:19
"Ik zal hun (=de joden in de ballingschap) één hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit hun vlees wegdoen en hun een hart van vlees geven (bij hun terugkeer naar Kanaän, zie vers 17)"

Ezechiël 18:31-32
"Werp al uw overtredingen, waarmee u overtreden hebt, van u af en maak u een nieuw hart en een nieuwe geest. Waarom zou u sterven, huis van Israël? Ik schep immers geen behagen in de dood van een stervende, spreekt de Heere HEERE, dus bekeer u en leef!" Zie je? Wedergeboorte, en wel direct. "Want waarom zou u sterven?"

Ezechiël 36:26
"Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt." Kan inderdaad als een profetie gelezen worden. Toont opnieuw aan dat het wezen van vernieuwing en wedergeboorte niet onbekend was.

Ezechiël 44:9:
"Zo zegt de Heere HEERE: Geen enkele vreemdeling, onbesneden van hart en onbesneden van lichaam, mag in Mijn heiligdom binnenkomen. Dit geldt voor elke vreemdeling die te midden van de Israëlieten."
Ook hier wordt gesproken over de besnijdenis van het hart, de wedergeboorte, als een EIS en dus harde realiteit. Paulus verwijst er naar o.a. in Romeinen 2:29.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 sep 2013 17:48

coby schreef:Toch had hij nog geen doorbraak dat hij in de Geest kon wandelen in Romeinen 7.

Geen doorbraak? Paulus niet?! De wedergeboorte van Paulus was een van de meest doorbrekende ooit... het is zelfs een vaste uitdrukking geworden: de Saulusbekering. In handelingen 9 lees ik: "En meteen vielen hem de schellen van de ogen, en onmiddellijk werd hij ziende, stond op en werd gedoopt." GOD omscheen Paulus met goddelijk licht (Han.9:3). GOD nam de schillen van zijn ogen. GOD maakte hem ziende (Han.9:18). En jij beweerd dat hij niet in de Geest kon wandelen? Dat de Geest half werk levert zeg maar? Paulus getuigt er bovendien zelf van (Romeinen 1:9,7:6,8:1,4,9,11,13,14,15,16,23, plus wat hij in alle andere brieven schrijft). Is de Heilige Apostel dan een leugenaar?

"...en beschouw het geduld van onze Heere als zaligheid; zoals ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid die hem gegeven is, u geschreven heeft,
zoals ook in alle brieven, wanneer hij deze dingen ter sprake brengt. Daaronder zijn sommige zaken die moeilijk te begrijpen zijn, die de onkundige en onstandvastige mensen verdraaien, tot hun eigen verderf, net als de andere Schriften."

Je begeeft je op heel glad ijs Coby... ik hoop dat je je dit realiseert.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 24 sep 2013 18:05

Jvslooten schreef:Geen doorbraak? Paulus niet?! De wedergeboorte van Paulus was een van de meest doorbrekende ooit... het is zelfs een vaste uitdrukking geworden: de Saulusbekering. In handelingen 9 lees ik: "En meteen vielen hem de schellen van de ogen, en onmiddellijk werd hij ziende, stond op en werd gedoopt." GOD omscheen Paulus met goddelijk licht (Han.9:3). GOD nam de schillen van zijn ogen. GOD maakte hem ziende (Han.9:18). En jij beweerd dat hij niet in de Geest kon wandelen? Dat de Geest half werk levert zeg maar? Paulus getuigt er bovendien zelf van (Romeinen 1:9,7:6,8:1,4,9,11,13,14,15,16,23, plus wat hij in alle andere brieven schrijft). Is de Heilige Apostel dan een leugenaar?

"...en beschouw het geduld van onze Heere als zaligheid; zoals ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid die hem gegeven is, u geschreven heeft,
zoals ook in alle brieven, wanneer hij deze dingen ter sprake brengt. Daaronder zijn sommige zaken die moeilijk te begrijpen zijn, die de onkundige en onstandvastige mensen verdraaien, tot hun eigen verderf, net als de andere Schriften."

Je begeeft je op heel glad ijs Coby... ik hoop dat je je dit realiseert.

Je zegt net zelf dat ie al bekeerd was daar en hij deed wat hij niet wenste en noemde zich een ellendig mens. Ofwel was hij hier een Farizeeer (theorie 1 van die man van christianforums, maar klopt denk ik niet) of al wedergeboren (theorie 2, meest aannemelijk inderdaad), maar wist hij niet hoe hij dan uit dit zondepatroon moest komen en had hij niet die overwinning van Romeinen 8. Pas toen Christus hem verloste hiervan. Ik weet niet hoelang hij erover deed om van 7 in 8 te komen. Je wilt toch niet beweren dat Romeinen 7 een overwinnend door de Geest geleid christenleven beschrijft?
Overigens ik dacht dat je wilde laten zien dat ze niet heilig waren en zondeloos in het N.T., maar volgens mij zeg je dat ze het wel waren. Nou dan zijn we er toch? Dat beweerde ik ook, alleen daar was Schelpje het niet mee eens. Je laat nu zelf zien dat dat geen onbijbelse uitspraak was.
Het zal wel hierdoor komen de spraakverwarring of iemand zondeloos en volmaakt heilig is als ie wedergeboren is:

Filippenzen 3
10 (Dit alles) om Hem te kennen en de kracht zijner opstanding en de gemeenschap aan zijn lijden, of ik, aan zijn dood gelijkvormig wordende, 11 zou mogen komen tot de opstanding uit de doden.
12 Niet, dat ik het reeds zou verkregen hebben of reeds volmaakt zou zijn, maar ik jaag ernaar, of ik het ook grijpen mocht, omdat ík ook door Christus Jezus gegrepen ben. 13 Broeders, ik voor mij acht niet, dat ik het reeds gegrepen heb, 14 maar één ding (doe ik): vergetende hetgeen achter mij ligt en mij uitstrekkende naar hetgeen vóór mij ligt, jaag ik naar het doel, om de prijs der roeping Gods, die van boven is, in Christus Jezus.
15 Laten wij dan allen, die volmaakt zijn, aldus gezind zijn.

En tegelijkertijd staat er in Galaten 2:20:
Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven.

Het is al gebeurd, maar pas als je dat gelooft kan het zichtbaar worden in je gedrag.
Netzoals: door Zijn striemen zijt gij genezen (brief van Petrus) en toch was er weleens iemand ziek daar.
Geloof dat gij het ontvangen hebt en het zal geschieden.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 24 sep 2013 18:29

Jvslooten schreef:Ezechiël zegt het wel vaker dan èèn keer hoor.. het is gewoon een heel gebruikelijk, oud-testamentisch begrip.

Ezechiël 11:19
"Ik zal hun (=de joden in de ballingschap) één hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit hun vlees wegdoen en hun een hart van vlees geven (bij hun terugkeer naar Kanaän, zie vers 17)"

Ezechiël 18:31-32
"Werp al uw overtredingen, waarmee u overtreden hebt, van u af en maak u een nieuw hart en een nieuwe geest. Waarom zou u sterven, huis van Israël? Ik schep immers geen behagen in de dood van een stervende, spreekt de Heere HEERE, dus bekeer u en leef!" Zie je? Wedergeboorte, en wel direct. "Want waarom zou u sterven?"

Ezechiël 36:26
"Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt." Kan inderdaad als een profetie gelezen worden. Toont opnieuw aan dat het wezen van vernieuwing en wedergeboorte niet onbekend was.

Ezechiël 44:9:
"Zo zegt de Heere HEERE: Geen enkele vreemdeling, onbesneden van hart en onbesneden van lichaam, mag in Mijn heiligdom binnenkomen. Dit geldt voor elke vreemdeling die te midden van de Israëlieten."
Ook hier wordt gesproken over de besnijdenis van het hart, de wedergeboorte, als een EIS en dus harde realiteit. Paulus verwijst er naar o.a. in Romeinen 2:29.

Besnijden, bekeren, afkeren van zonde, de zonde wegdoen uit hun hart. Maar toch zaten ze niet in de hemel, hoewel ze heiligen waren. Het bloed van stieren en bokken kon hun zonde alleen bedekken, niet wegnemen. Alleen het bloed van Jezus kon dat.
Alleen Henoch, Mozes en Elia waren toen al in de hemel.
Mat. 27
En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot beneden in tweeën, en de aarde beefde, en de rotsen scheurden, 52 en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt. 53 En zij gingen uit de graven na zijn opstanding en kwamen in de heilige stad, waar zij aan velen verschenen.
1 Petrus 3:18
Want ook Christus is eenmaal om de zonden gestorven als rechtvaardige voor onrechtvaardigen, opdat Hij u tot God zou brengen: Hij, die gedood is naar het vlees, maar levend gemaakt naar de geest, 19 in welke Hij ook heengegaan is en gepredikt heeft aan de geesten in de gevangenis, 20 die eertijds ongehoorzaam geweest waren, toen de lankmoedigheid Gods bleef afwachten, in de dagen van Noach,

Efeze 4
opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede,
gaven gaf Hij aan de mensen.
9 Wat betekent dit: Hij is opgevaren, anders dan dat Hij ook nedergedaald is naar de lagere, aardse gewesten? 10 Hij, die nedergedaald is, Hij is het ook, die is opgevaren ver boven alle hemelen, om alles tot volheid te brengen.
De heiligen zaten in Abrahams schoot, de rijke man in Gehenna. Toen het volbracht was stonden ze op en ik geloof dat ze mee gingen met de hemelvaart, anders had bijv. Abraham weer jaren op aarde geleefd, lijkt me stug.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 sep 2013 18:33

Romeinen 5,6,7 en 8 beschrijven een overwinnend door de Geest geleid christenleven.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 25 sep 2013 11:13

De heiligen zaten in Abrahams schoot, de rijke man in Gehenna. Toen het volbracht was stonden ze op en ik geloof dat ze mee gingen met de hemelvaart, anders had bijv. Abraham weer jaren op aarde geleefd, lijkt me stug.

Waar het letterlijk bijbellezen al niet toe kan leiden. Van mijn predikanten heb ik geleerd dat niet te doen. Je krijgt heel gekke conclusies. Elk verhaal in de Bijbel moet je apart en in zijn eigen context lezen. Ook moet je geen hutspot maken van OT en NT.
Deze discussie leidt tot niets.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 25 sep 2013 12:55

hubert schreef:Ook moet je geen hutspot maken van OT en NT.
Deze discussie leidt tot niets.

Ik kan ook niet koken Hubert.
Laten we inderdaad maar weer ontopic gaan.

tegendraadje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tegendraadje » 26 sep 2013 09:38

Zonder een kerk anno 2013 zeker. ..
Denk niet dat de over-georganiseerde kerken... Waar verschillende rangen heersen. En waar het bol van de regeltjes staat De kerk van God is..

Zeker niet de kerk van Jezus... Ik denk dat Hij ons liever als een vriendengroep ziet samenkomen en bijv samen gaan eten
Laatst gewijzigd door tegendraadje op 26 sep 2013 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 sep 2013 13:45

tegendraadje schreef:Ik vraag God vergeving omdat ik naar een kerk ga..

???

Ik wordt een beetje misselijk als ik zulk soort dingen lees.. en dan druk ik het nog voorzichtig uit.

tegendraadje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tegendraadje » 26 sep 2013 14:45

heb het gewijzigd ik moet je gelijk geven het staat er een beetje te hard. bedoel meer dat ik twijfel of dat het wel de goede manier is

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 sep 2013 14:47

tegendraadje schreef:Zonder een kerk anno 2013 zeker. ..
Denk niet dat de over-georganiseerde kerken... Waar verschillende rangen heersen. En waar het bol van de regeltjes staat De kerk van God is..

Zeker niet de kerk van Jezus... Ik denk dat Hij ons liever als een vriendengroep ziet samenkomen en bijv samen gaan eten

Wat is de kerk van Jezus?
En hoe meen jij zeker te weten dat God ons liever ziet samenkomen als een vriendengroep?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 sep 2013 15:07

schelpje3 schreef:En hoe meen jij zeker te weten dat God ons liever ziet samenkomen als een vriendengroep?

Nee, hoe weet jij zeker dat een ontegenspreekbare weledele heer (dominee), hoog verheven op een kansel DE manier is.
Vrouwen moeten zwijgen en wachten tot thuis, maar de mannen zwijgen ook, hoor.
Niemand zegt meer wat, de dominee wordt niet door anderen gecontrolleerd.
En dat is volgens mij wel wat Paulus de gemeente van Corinthe leerde.

1 Cor 14:26 en context !!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 sep 2013 15:34

mealybug schreef:Nee, hoe weet jij zeker dat een ontegenspreekbare weledele heer (dominee), hoog verheven op een kansel DE manier is.
Vrouwen moeten zwijgen en wachten tot thuis, maar de mannen zwijgen ook, hoor.
Niemand zegt meer wat, de dominee wordt niet door anderen gecontrolleerd.
En dat is volgens mij wel wat Paulus de gemeente van Corinthe leerde.

1 Cor 14:26 en context !!

Ik vroeg het niet aan jou!
Maar aangezien je er je neus weer tussensteekt: dit is typisch weer zo'n vijandige posting die weergeeft hoe diep jouw frustratie zit. :-&
Als het aan jou had gelegen, had Paulus ook zijn mond moeten houden zeker?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 sep 2013 15:43

tegendraadje schreef:Zeker niet de kerk van Jezus... Ik denk dat Hij ons liever als een vriendengroep ziet samenkomen en bijv samen gaan eten

Ik begrijp je gedachtegang ook wel een beetje.. want wat is er nou mooier dan met je vrienden samenkomen om samen dingen te delen en ´´bij elkaar te zijn in de Naam van Jezus´´?:) Waar ik echter tegen aan loop is dat je het lijkt te verwarren met -en zelfs in de plaats wil stellen van- de plaats van de gemeente. De gemeente is echter geen vriendengroepje (en al helemaal geen eetclubje!), de gemeente is (of zou dat moeten zijn) het Lichaam van Christus. Dit kenmerkt zich door een aantal dingen, waar gelukkig in een groot deel van de kerken op een christelijke, Bijbelse manier aanvulling aan wordt getracht te geven. Ik hoop dat je ook dat mag gaan ontdekken en waarderen!

tegendraadje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tegendraadje » 26 sep 2013 17:43

jsvanslooten: bedankt voor het delen van je visie , kan ik wel wat mee.
Schelpje: Ik heb gezegd ''ik denk'' en ben ook zeker niet tegen de kerk!

Ik vind alleen dat in sommige kerken mensen keuzes en uitspraken worden gedaan die ze moeten overlaten aan God/Jezus ( in eigen kerk gelukkig geen last van)

en de kerk zelf moet geen afgod worden als dat wel zo of het werkt nadelig voor je geloof ja dan kun je beter zonder kerk .. (antwoord op vraag van topicstarter)

Of je zonder gemeente/vrienden kunt geloven --- #-o

Terug naar “[Religie] - Open forum”