De Vader en de Zoon zijn één

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: De Vader en de Zoon zijn één

Berichtdoor mohamed » 02 mei 2009 18:53

Wullimpie schreef:Aha, op die fiets.

Jezus is niet hier aanwezig op aarde, dat klopt.
Maar Jezus is wel aanwezig in de hemel, waar Hij zit aan de rechterhand van de Vader.
Hij is dus nog gewoon onderdeel van de Drie-eenheid.

Dus God en de Heilige Geest zijn op aarde en Jezus zit in de hemel? Bedoel je dat?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 mei 2009 19:34

haring schreef:Als jezus god is, waarom bid hij dan tot zijn vader (god)? Als ze een zijn hoeft dat toch niet?

Dat ben ik met je eens ja, doch is er een logische verklaring voor waarom God tot Zichzelf bad. Toen Jezus in het vlees kwam deed Hij alles wat God behaagde en er staat geschreven '..en Ik zal al Mijn welbehagen doen.' Het was van tevoren bekend dat God Zijn Eigen wil zou doen en hierom was Jezus in het vlees gekomen, om de wet, de wil van God (Joh 5,36) te volbrengen. In diezelfde wet staat dat David Zijn knecht (2 Sam 3,18) op deze plaats (2 Kron 6,21) zou bidden en Jezus werd de Zoon van David genoemd (Mat 1,1) dus Hij bad niet tot Zichzelf omdat de Vader en Zoon twee verschillende zijn, maar hij deed dit om de wet te vervullen en de mensen te tonen hoe het moest. Hier is nog zo'n vers wat lijkt te suggereren dat de Vader en de Zoon niet Dezelfde zijn:

'Vader, verheerlijk Uw Naam. Er kwam dan een stem uit de hemel, zeggende: En Ik heb Hem verheerlijkt, en Ik zal Hem ook verheerlijken.' (Joh 12,28)

Echter als we even verder lezen zegt Jezus: 'Niet om Mijnentwil is deze stem geschied, maar om uwentwil.' (Joh 12,28b)

In Getsemane
36 Vervolgens ging Jezus met zijn leerlingen naar een plek die Getsemane genoemd werd. Hij zei: ‘Blijven jullie hier zitten, ik ga daar bidden.’ 37 Hij nam Petrus en de twee zonen van Zebedeüs met zich mee. Toen hij zich bedroefd en angstig voelde worden, 38 zei hij tegen hen: ‘Ik voel me dodelijk bedroefd; blijf hier met mij waken.’ 39 Hij liep nog een stukje verder, knielde toen en bad diep voorovergebogen: ‘Vader, als het mogelijk is, laat deze beker dan aan mij voorbijgaan! Maar laat het niet gebeuren zoals ik het wil, maar zoals u het wilt.’

Zoals u het wilt. Dat laat duidelijk zien dat god en jezus 2 aparte personen zijn.[/quote]
Elders staat het vers ook, maar net wat anders:

Joh 12,27
Nu is Mijn ziel ontroerd; en wat zal Ik zeggen? Vader, verlos Mij uit deze ure! Maar hierom ben Ik in deze ure gekomen.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 04 mei 2009 15:56

mohamed schreef:

Maar Jezus is wel aanwezig in de hemel, waar Hij zit aan de rechterhand van de Vader.

Dus God en de Heilige Geest zijn op aarde en Jezus zit in de hemel? Bedoel je dat?

God de Vader en God de Zoon (Jezus) en God de Heilge Geest zijn 1 God die bestaat uit 3 personen.

Wat valt daar niet aan te begrijpen?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 mei 2009 08:02

Wullimpie schreef:
mohamed schreef:

God de Vader en God de Zoon (Jezus) en God de Heilge Geest zijn 1 God die bestaat uit 3 personen.

Het valt wel te begrijpen, maar het klopt gewoon niet. Als jij gelooft dat de Vader en de Zoon twee verschillende personen zijn, dan is de Zoon niet God. In het OT staat vele malen dat God een Enige God is en daarom is Jezus de Zoon, de Vader en de Heilige Geest, of een middelaar en profeet die niet goddelijk is.

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 05 mei 2009 08:15

of 'het beeld van God' en dus zie je God in/door Hem.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 05 mei 2009 08:34

mohamed schreef:
Wullimpie schreef:God de Vader en God de Zoon (Jezus) en God de Heilge Geest zijn 1 God die bestaat uit 3 personen.

Het valt wel te begrijpen, maar het klopt gewoon niet. Als jij gelooft dat de Vader en de Zoon twee verschillende personen zijn, dan is de Zoon niet God. In het OT staat vele malen dat God een Enige God is en daarom is Jezus de Zoon, de Vader en de Heilige Geest, of een middelaar en profeet die niet goddelijk is.
Waarom is het dan zo moeilijk iets "aan te nemen"? Er zijn personen die willen graag bewijs, feiten, iets zien dan geloven. Ik geloof in God, Jezus en de Heilige Geest omdat ik ze vaak genoeg heb ervaren in mijn leven.
Jij (mohamed) suggereert zelf dat het WAARHEID is, zie titel van topic: "De Vader en Zoon zijn één." als jij hierin twijfelt zou je een vraagteken hebben geplaatst. Nu neem ik aan dat je dit gelooft maar dat is dus niet zo. Jij twijfelt. En ik snap het best hoor, want het is best moeilijk te geloven. Maar als je overal vraagtekens bij zet, is het echt heel moeilijk te geloven.
Waarom gaan mensen (te) vroeg dood? Waarom is Jezus naar de Hemel en komt hij "ooit" terug? Wanneer zal dat zijn? Waarom overlijden baby's ? Waarom worden mensen ziek? Uitpluizen kan wel en ik begrijp het ook wel. Ik begrijp nl ook niet alles. Als een neef van je vader overlijdt op 46-jarige leeftijd en laat een hoogzwangere vrouw en 2 kinderen achter, dat snap je niet!!! En ik wil het wel uitschreeuwen om antwoorden maar die krijg ik niet. Hoe moeilijk het ook is (en ik vind het voor zijn vrouw veeeel erger!!) ik krijg geen antwoorden. Ik moet aannemen dat God overal een doel mee heeft. En daar heb ik het ook moeilijk mee. Maar als ik (nu heb ik het even alleen over mijzelf) alles uit ga pluizen wat waarheid is en wat niet, en wat misschien mogelijk niet correct zou kunnen moeten zijn dan maak ik het mijzelf alleen maar erg moeilijk. Sorry even afgeweken van het topic.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 mei 2009 09:47

kwebbel schreef:
mohamed schreef:
Wullimpie schreef:God de Vader en God de Zoon (Jezus) en God de Heilge Geest zijn 1 God die bestaat uit 3 personen.

Waarom is het dan zo moeilijk iets "aan te nemen"? Er zijn personen die willen graag bewijs, feiten, iets zien dan geloven. Ik geloof in God, Jezus en de Heilige Geest omdat ik ze vaak genoeg heb ervaren in mijn leven.
Jij (mohamed) suggereert zelf dat het WAARHEID is, zie titel van topic: "De Vader en Zoon zijn één." als jij hierin twijfelt zou je een vraagteken hebben geplaatst. Nu neem ik aan dat je dit gelooft maar dat is dus niet zo. Jij twijfelt. En ik snap het best hoor, want het is best moeilijk te geloven. Maar als je overal vraagtekens bij zet, is het echt heel moeilijk te geloven.
Waarom gaan mensen (te) vroeg dood? Waarom is Jezus naar de Hemel en komt hij "ooit" terug? Wanneer zal dat zijn? Waarom overlijden baby's ? Waarom worden mensen ziek? Uitpluizen kan wel en ik begrijp het ook wel. Ik begrijp nl ook niet alles. Als een neef van je vader overlijdt op 46-jarige leeftijd en laat een hoogzwangere vrouw en 2 kinderen achter, dat snap je niet!!! En ik wil het wel uitschreeuwen om antwoorden maar die krijg ik niet. Hoe moeilijk het ook is (en ik vind het voor zijn vrouw veeeel erger!!) ik krijg geen antwoorden. Ik moet aannemen dat God overal een doel mee heeft. En daar heb ik het ook moeilijk mee. Maar als ik (nu heb ik het even alleen over mijzelf) alles uit ga pluizen wat waarheid is en wat niet, en wat misschien mogelijk niet correct zou kunnen moeten zijn dan maak ik het mijzelf alleen maar erg moeilijk. Sorry even afgeweken van het topic.

Jammer dat ik de suggestie wekte dat ik twijfel, want dat valt wel mee hoor, maar ik weet dat mensen ook andere dingen belijden vandaar dat ik die mogelijkheid openliet. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat Jezus niet gereduceerd kan worden tot voor een derde deel goddelijk, Hij is of God in alles (wat ik geloof) of Hij is helemaal niet goddelijk. Begrijp je wat ik bedoel?

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 05 mei 2009 10:08

mohamed schreef:Jammer dat ik de suggestie wekte dat ik twijfel, want dat valt wel mee hoor, maar ik weet dat mensen ook andere dingen belijden vandaar dat ik die mogelijkheid openliet. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat Jezus niet gereduceerd kan worden tot voor een derde deel goddelijk, Hij is of God in alles (wat ik geloof) of Hij is helemaal niet goddelijk. Begrijp je wat ik bedoel?
oke, dat dacht ik nl. Duidelijk nu :D
Wat belijden "mensen" dan volgens jou anders dan dat de Vader en Zoon één zijn ? Kun je dat aangeven?
Jezus is inderdaad "God", Hij heeft een Vader (=God), toen Jezus op aarde kwam is Hij mens geworden om te sterven voor onze zonden. Nu regeert Hij aan de rechterhand van Zijn Vader. Het is moeilijk uit te leggen, ik heb even gegoogled, misschien kan onderstaande link je beter helpen?
* link verwijderd door moderator *
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 05 mei 2009 17:34

mohamed schreef:
Wullimpie schreef:
mohamed schreef:

Je haalt de woorden God en persoon door elkaar.
Ik zeg toch steeds dat er maar 1 God is, of te wel een enig God, bestaande uit 3 personen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 mei 2009 18:53

Wullimpie schreef:Je haalt de woorden God en persoon door elkaar.
Ik zeg toch steeds dat er maar 1 God is, of te wel een enig God, bestaande uit 3 personen.

Misschien is er sprake van een communicatiestoornis dan; geloof je dat Jezus zowel de Zoon als de Vader is?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 mei 2009 19:36

kwebbel schreef:oke, dat dacht ik nl. Duidelijk nu :D
Wat belijden "mensen" dan volgens jou anders dan dat de Vader en Zoon één zijn ? Kun je dat aangeven?

Het onderscheid tussen de Vader en de Zoon is puur figuurlijk, want Jezus zei tegen de Joden die bekend waren met de geschriften die wij kennen als het OT:

Joh 8,43
Waarom kent gij Mijn spraak niet? Het is, omdat gij Mijn woord niet kunt horen.

In de gereformeerde hoek wordt het onderscheid tussen de Zoon en de Vader letterlijk genomen en dat is naar mijn idee zeer onjuist.
Jezus is inderdaad "God", Hij heeft een Vader (=God), toen Jezus op aarde kwam is Hij mens geworden om te sterven voor onze zonden.

Jezus is Zijn Eigen Vader, want Hij zei immers: 'De vossen hebben holen, en de vogelen des hemels nesten; maar de Zoon des mensen heeft niets, waar Hij het hoofd zal neerleggen.' (Mat 8,20)
Nu regeert Hij aan de rechterhand van Zijn Vader. Het is moeilijk uit te leggen, ik heb even gegoogled, misschien kan onderstaande link je beter helpen?
* link verwijderd door moderator *

Bedankt voor de link, maar het feit dat Jezus aan de rechterhand van God gezeten is betekent niet dat Hij te onderscheiden van de Vader is, integendeel:

Ps 110,5
De HEERE is aan Uw rechterhand; Hij zal koningen verslaan ten dage van Zijn toorn.

De Zoon sprak in gelijkenissen (Mat 13,3) en de Vader sprak door dienst van de profeten ook (Hos 12,11) in gelijkenissen. De Vader zou zo vrolijk als de bruidegom zijn (Jes 62,5) en de Zoon noemde Zich (Mar 2,19) de Bruidegom. Merk aandachtig op wat de Zoon hier zegt:

Luk 13,34
Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn, hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder de vleugels vergadert; en gij hebt niet gewild?

Hoe vaak heeft Jezus in het vlees geprobeerd de kinderen van Juda bijeen te vergaderen? Als Jezus niet de Vader is, dan tellen de keren uit het OT niet mee toch?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 06 mei 2009 15:48

mohamed schreef:

Misschien is er sprake van een communicatiestoornis dan; geloof je dat Jezus zowel de Zoon als de Vader is?

Nee, Jezus en de Vader zijn 2 (van de 3) personen uit de enkelvoudige Godheid.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 06 mei 2009 23:52

Wullimpie schreef:
mohamed schreef:

Waar staat dit zo omschreven in de Bijbel? Wordt er ook gesproken over 'personen' in de Bijbel? De Heilige Geest en God de Vader, zijn dit personen?

Ik ben benieuwd naar je antwoord.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 07 mei 2009 00:35

Misschien komen we wat verder als we beseffen, dat de Heere Jezus het Woord(van God) is. De bijbel leert, dat door het Woord alles gemaakt is.
In mijn ogen is het dan net als bij de mens(geschapen in /naar Gods beeld) Dat wat ik spreek is wat de omgeving merkt van mij als persoon. Echter het is niet de gehele persoon, het is niet identiek aan mij als persoon. Toch is mijn woord dat ik spreek een eenheid met mij.Het leefde al in mij, het was al in mij, voor ik het sprak. Het komt toch uit mij voort! En het maakt openbaar wat in mij leeft!(Joh.1:18) Het maakt openbaar wat ik naar buiten wil brengen. Wat ik tot jullie wil zeggen.
Christus is het Woord Gods. Hij vertegenwoordigt God niet, Hij is Gods Woord. En zo komt dit Woord tot ons, woont onder ons,heeft de gestalte van een mens aan moeten/willen nemen, tot onze zaligheid.
Als ik spreek dan genereer ik (breng ik naar buiten) wat in mij leeft, ik breng naar buiten wat in mij is! Zo is dit Woord uit God en dus....... God uit God..... God is de Vader van de Zoon. Als God spreekt genereert de Vader Zijn Eniggeborene, de uit Hem geborene.Zo vinden we in dit Woord Gods liefde tot de wereld.God de Vader zond Zijn Woord in deze wereld.
Hoort naar Hem...........in deze laatste dagen spreekt God tot ons door de Zoon, Zijn Woord(Hebr.1:1)

Mensenwoorden schieten te kort.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 mei 2009 21:36

Wullimpie schreef:
mohamed schreef:

Waarom moet dat zo ingewikkeld? We geloven toch dat Jezus de Messias is, waarom is het zo belangrijk dat Hij ook perse God moet zijn. Waarom moet dat om ons zalig te kunnen maken. Waar staat dat in het OT, die voorwaarde voor de Messias.
Eerlijk gezegt begrijp ik die redenatie steeds minder.

Terug naar “[Religie] - Open forum”