Drie-eenheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor mohamed » 19 sep 2013 09:02

Nietwaar Alexander91, want de Vader en de Zoon worden nergens in de Bijbel een VLEES genoemd.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 19 sep 2013 09:40

mohamed schreef:de Vader en de Zoon worden nergens in de Bijbel een VLEES genoemd.

Nee, Vader, Geest en Zoon waren wel in een Lichaam van Christus op aarde.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 sep 2013 09:43

Nee beslist niet. Filippenzen leert dat Hij Zijn Godheid had afgelegd en een andere gestalte had aangenomen. Zijn Vader was in de hemel en niet op aarde. Hij was de Zoon, maar werd dat pas bij Zijn opstanding. Hij werd toen pas gegenereerd. En toen kon je spreken van de Christus als Gezalfde, Zoon, Hogepriester en Erfgenaam.

Het was een vernederd lichaam zeker toen het gekruisigd werd. Hij zei ook: In uwe handen beveel ik Mijn geest, dat was geen Heilige Geest.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 sep 2013 10:03

Wilsophie schreef:Nee beslist niet. Filippenzen leert dat Hij Zijn Godheid had afgelegd en een andere gestalte had aangenomen. Zijn Vader was in de hemel en niet op aarde. Hij was de Zoon, maar werd dat pas bij Zijn opstanding. Hij werd toen pas gegenereerd. En toen kon je spreken van de Christus als Gezalfde, Zoon, Hogepriester en Erfgenaam.

Het was een vernederd lichaam zeker toen het gekruisigd werd. Hij zei ook: In uwe handen beveel ik Mijn geest, dat was geen Heilige Geest.

Simon Petrus antwoordde en zei: U bent de Christus, de Zoon van de levende God.

17 En Jezus antwoordde en zei tegen hem: Zalig bent u, Simon Barjona, want vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 19 sep 2013 10:08

Wilsophie schreef:Nee beslist niet. Filippenzen leert dat Hij Zijn Godheid had afgelegd en een andere gestalte had aangenomen. Zijn Vader was in de hemel en niet op aarde. Hij was de Zoon, maar werd dat pas bij Zijn opstanding. Hij werd toen pas gegenereerd. En toen kon je spreken van de Christus als Gezalfde, Zoon, Hogepriester en Erfgenaam.

Dat was Zijn Geest en die was wel heilig en Hij is uit de Geest verwekt en toch de Zoon van de Vader. Weet ook niet, het gaat mijn 5 kilo hersens iets te boven.
Hij was in de gestalte Gods en werd mens. Maar daarin zie ik een mooi voorbeeld in het klein van de Drieeenheid. Immanuel: God met ons, de Drieenige God, niet alleen de Zoon.
Hij zei tegen Filippus toen Hij op aarde was en hij de Vader wilde zien: Ben Ik zolang bij u en kent gij Mij niet? De Vader is in Mij. Hij was dus niet alleen in de hemel.
Hij werd gedoopt in de Geest na de doop van Johannes.
Kol 2:9
want in Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk

Hoe kon Jesaja Hem anders Eeuwige Vader noemen? (Jesaja 9:6)
Laatst gewijzigd door coby op 19 sep 2013 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 19 sep 2013 10:11

mohamed schreef:Nietwaar Alexander91, want de Vader en de Zoon worden nergens in de Bijbel een VLEES genoemd.

Ik zeg dat ook helemaal niet ;-) en het is typerend dat je geen quote van mij erbij zet... Quote het dan dat ik dat zeg, maar leg me niet zomaar iets in de mond wat ik niet vind...
Als je een quote vind, dan zal ik dat graag terugnemen overigens, want ik heb nog nooit gedacht dat de Vader en de Zoon 1 vlees zijn. Ze zijn 1 God, en dat staat ook in mijn reactie...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 sep 2013 12:12

Simon Petrus antwoordde en zei: U bent de Christus, de Zoon van de levende God.

17 En Jezus antwoordde en zei tegen hem: Zalig bent u, Simon Barjona, want vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.

Natuurlijk is Hij dat. Want er is een Kind geboren, maar een Zoon GEGEVEN. Dat zijn begrippen in Jesaja die dat al duidelijk maken want Zoon in de Bijbel is de Erfgenaam.
Was het niet Paulus die Timotheus zijn zoon noemde en noemde Elia, zijn opvolger of erfgenaam Elisa niet zijn zoon? En is het niet prachtig dat Petrus juist zegt: "U bent de Christus de Zoon van de Levende God". Hij zegt niet "Jezus" , maar Hij noemt de Heer bij de Naam die Hij kreeg bij Zijn opstanding, de Gezalfde, de Christus.

P.S. Fijn weer wat van je te lezen!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 sep 2013 12:25

Dat was Zijn Geest en die was wel heilig en Hij is uit de Geest verwekt en toch de Zoon van de Vader. Weet ook niet, het gaat mijn 5 kilo hersens iets te boven.
Hij was in de gestalte Gods en werd mens. Maar daarin zie ik een mooi voorbeeld in het klein van de Drieeenheid. Immanuel: God met ons, de Drieenige God, niet alleen de Zoon.
Hij zei tegen Filippus toen Hij op aarde was en hij de Vader wilde zien: Ben Ik zolang bij u en kent gij Mij niet? De Vader is in Mij. Hij was dus niet alleen in de hemel.
Hij werd gedoopt in de Geest na de doop van Johannes.
Kol 2:9
want in Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk

Hoe kon Jesaja Hem anders Eeuwige Vader noemen? (Jesaja 9:6)

Prachtig hoe Jesaja Hem beschrijft. Je komt met goede argumenten. Bedankt, ik zal proberen ze te weerleggen.
Jesaja 9 spreekt over Israël dat in duisternis wandelde en daar staat heel mooi dat een Kind is geboren maar een Zoon is GEGEVEN, waarbij in die tekst de 5e benaming staat voor "\Vredevorst" dus Koning van Salem.

Geef 1 tekst in de Bijbel waar het woord drie-éénheid wordt gebruikt..
De doop van de Here Jezus wijst naar Zijn opstanding en naar Zijn Wedergeboorte, want Hij was bij de opstanding of eigenlijk werd Hij bij de opstanding de Eersteling van een nieuwe Schepping wat alles te maken heeft met het gevuld zijn met de Heilige Geest.

Kijk natuurlijk was de Vader IN Hem want Hij en de Vader zijn Eén, maar dat is echt geen Drie-éénheid zoals het bedoeld is in het verdrag van Nicea. Want die mensen geloven in Drie Personen en dat is niet waar. De Vader is Eén en misschien bedoel je dat ook, maar de term leidt tot misvattingen en daarom gebruik ik het niet.

Paulus schrijft aan de Kolossensen veel over de Hoop Die In ons is. Jouw aangehaalde tekst spreekt over Christus en dat is de Opgestane, dus woonde de volheid in Hem lichamelijk, echter dit spreekt niet over waar we het eerder over hadden, namelijk over Zijn bediening op aarde waar Hij beneden de engelen is gesteld, ( een korte tijd) . Bovendien gaat deze tekst over de Gemeente Zijn Lichaam waar de volheid in woont, of in blijft.
Jij stelt het alsof het Zijn lichaam was, wat stierf en verderfelijk werd en daar gaat het in Kolossenzen niet om.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 sep 2013 12:35

Het is niet zo moeilijk Coby, toen Hij dat zei hing Hij aan het kruis als zondaar. Vol met de zonden van de hele wereld en dus was Zijn geest niet heilig integendeel Hij was tot zonde gemaakt. Dat doet niets af dat Hij uit de Geest verwekt is, dat staat onomstotelijk vast, en toen was Hij ook zonder zonde, maar dat veranderde toen Hij tot zonde gemaakt is en voor ons stierf als wij nog zondaren waren, Romeinen 8. Natuurlijk was Hij de Zoon van de Vader, dat ontken ik helemaal niet. Maar Zijn Vader verliet Hem wel toen Hij Zijn bloed stortte op Golgotha. Dat bloed vloeide ook weg, Hij verloor het leven. Het aardse leven, maar Goddank Hij ontving nieuw leven bij Zijn opstanding. En Abraham geloofde dat en kon dus zijn zoon offreren aan de Vader omdat Abraham geloofde in de opstanding. Dus hij wist dat Izak als hij zou sterven weer op zou staan. Moeilijker is het niet.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 19 sep 2013 13:26

Wilsophie schreef:Het is niet zo moeilijk Coby, toen Hij dat zei hing Hij aan het kruis als zondaar. Vol met de zonden van de hele wereld en dus was Zijn geest niet heilig integendeel Hij was tot zonde gemaakt. Dat doet niets af dat Hij uit de Geest verwekt is, dat staat onomstotelijk vast, en toen was Hij ook zonder zonde, maar dat veranderde toen Hij tot zonde gemaakt is en voor ons stierf als wij nog zondaren waren, Romeinen 8. Natuurlijk was Hij de Zoon van de Vader, dat ontken ik helemaal niet. Maar Zijn Vader verliet Hem wel toen Hij Zijn bloed stortte op Golgotha. Dat bloed vloeide ook weg, Hij verloor het leven. Het aardse leven, maar Goddank Hij ontving nieuw leven bij Zijn opstanding. En Abraham geloofde dat en kon dus zijn zoon offreren aan de Vader omdat Abraham geloofde in de opstanding. Dus hij wist dat Izak als hij zou sterven weer op zou staan. Moeilijker is het niet.

Als zondaar? Als Plaatsvervanger. Hij nam onze zonden op Zich in Zijn Lichaam.
1 Petrus 2 die zelf onze zonden in zijn lichaam op het hout gebracht heeft, opdat wij, aan de zonden afgestorven, voor de gerechtigheid zouden leven

Romeinen 6 dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn
Zijn ziel kan tot zonde zijn gemaakt, hoewel ik dat niet snap, want zondigen deed Hij nog steeds niet. Wij zijn met Hem gekruisigd. Alleen Zijn Lichaam werd gekruisigd. Die zondenatuur kan Hij op Zich genomen hebben in Zijn ziel denk ik evt. Ik krijg hier nergens goed uitleg over.
Zijn ziel riep uit: Waarom hebt Gij Mij verlaten? En dan: In Uw handen beveel Ik Mijn Geest.

Zijn bloed (ziel) was heilig. Als Hij echt zondig was gemaakt (Hoe kan dat? God zondigt niet, dan was Hij geen goed offer meer, een lam was juist onschuldig), had Hij niet zo vriendelijk gezegd: Vader vergeef hen, zij weten niet wat zij doen. Tot zonde, Hij nam die vleslijke zondenatuur van ons op Zich op de een of andere manier.
Hoe kan een Geest gekruisigd worden of zondig worden? Dan krijg je die rare leer van Kenneth Copeland dat Hij geestelijk gescheiden werd van de Vader en als armetierige zondaar de hel in ging en gekweld werd door de duivel.
Hij kwam daar even de sleutels afnemen en het evangelie prediken en de doden stonden direct op toen Hij stierf. Hij gaf Zijn bloed, Zijn ziel ging dood, niet Zijn Geest, als Zijn Geest zondig was geworden of dood gegaan = gescheiden zijn van God, was de Drieeenheid die het universum in stand houdt doodgegaan. Het wordt bij mij in de kerk nog steeds gepreekt dat Zijn Geest stierf en ik heb volgens de voorganger de eerste beginselen nog nodig. Zal best, maar het klopt gewoon niet.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 sep 2013 13:37

Als zondaar? Als Plaatsvervanger. Hij nam onze zonden op Zich in Zijn Lichaam.
1 Petrus 2 die zelf onze zonden in zijn lichaam op het hout gebracht heeft, opdat wij, aan de zonden afgestorven, voor de gerechtigheid zouden leven

Wat bedoel je nu te zeggen? Was het een trucje? De Bijbel leert dat Hij tot zonden gemaakt is. De straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem en door Zijn striemen is ons genezing geworden. Ontken je nu dat op dat moment de Heer de zonden droeg of begrijp ik je verkeerd?

Romeinen 6 dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn
Zijn ziel kan tot zonde zijn gemaakt, hoewel ik dat niet snap, want zondigen deed Hij nog steeds niet. Zal ik eens uitzoeken.
Zijn ziel riep uit: Waarom hebt Gij Mij verlaten? En dan: In Uw handen beveel Ik Mijn Geest.

Zijn bloed (ziel) was heilig. Als Hij echt zondig was gemaakt (Hoe kan dat? God zondigt niet, dan was Hij geen goed offer meer, een lam was juist onschuldig), had Hij niet zo vriendelijk gezegd: Vader vergeef hen, zij weten niet wat zij doen. Tot zonde, Hij nam die van ons op Zich op de een of andere manier.

Je maakt het onnodig moeilijk, natuurlijk is de oude mens, sterker nog ....de hele wereld met Hem in de dood gebracht maar het evangelie is dat er Leven is na die dood. En dat leven ontvang je door geloof in Jezus Christus. Staat Mijn Geest echt met hoofdletters?

Hoe kan een Geest gekruisigd worden of zondig worden? Dan krijg je die rare leer van Kenneth Copeland dat Hij geestelijk gescheiden werd van de Vader en als armetierige zondaar de hel in ging en gekweld werd door de duivel.

Juist daarom kwam Hij als de Zoon van Adam en niet als God want God is Geest en kan niet sterven dus bevestigt dat , wat ik al eerder zei. Hij ging niet de hel in, Hij ging naar het dodenrijk. Hel=hades=dodenrijk.

Hij kwam daar even de sleutels afnemen en het evangelie prediken en de doden stonden direct op toen Hij stierf. Hij gaf Zijn bloed, Zijn ziel ging dood, niet Zijn Geest, als Zijn Geest zondig was geworden of dood gegaan = gescheiden zijn van God, was de Drieeenheid die het universum in stand houdt doodgegaan. Het wordt bij mij in de kerk nog steeds gepreekt dat Zijn Geest stierf en ik heb volgens de voorganger de eerste beginselen nog nodig. Zal best, maar het klopt gewoon niet.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 19 sep 2013 13:40

Wilsophie schreef:Wat bedoel je nu te zeggen? Was het een trucje? De Bijbel leert dat Hij tot zonden gemaakt is. De straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem en door Zijn striemen is ons genezing geworden. Ontken je nu dat op dat moment de Heer de zonden droeg of begrijp ik je verkeerd?

Hij droeg onze zonden, maar was Zelf geen zondaar zoals je zei.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 19 sep 2013 13:42

Wilsophie schreef: Dit is allemaal dikke onzin, dus ik ga er niet op in.

Van hetzelfde. Ik ga er een topic over openen op christian forums.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 sep 2013 13:48

Heel belangrijk dat de Here Jezus geen zondaar was omdat Hij uit God geboren was, en daarom kòn HIj tot zonde gemaakt worden, snap je. En kon Hij ook sterven, dus werd Hij door de zonden sterfelijk.
Gelukkig maar voor ons. Toch? Kun je mij per pb dat forum noemen, als het engels is hoeft het niet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 sep 2013 14:48

mohamed schreef:Nietwaar Alexander91, want de Vader en de Zoon worden nergens in de Bijbel een VLEES genoemd.

alexander91 schreef:Ik zeg dat ook helemaal niet ;-) en het is typerend dat je geen quote van mij erbij zet...

Aangezien je het schreef in het bericht direct voorafgaand aan het mijne citeerde ik je niet. Daar is niks typerend aan, want op sommige fora wordt dat gezien als onnodig quoten. Het is juist typerend dat jij altijd zinspeelt op de motieven van anderen, want zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
alexander91 schreef:Quote het dan dat ik dat zeg, maar leg me niet zomaar iets in de mond wat ik niet vind...
Als je een quote vind, dan zal ik dat graag terugnemen overigens, want ik heb nog nooit gedacht dat de Vader en de Zoon 1 vlees zijn. Ze zijn 1 God, en dat staat ook in mijn reactie...

Nu verpraat je je mooi, je wist dus wel degelijk waar ik op reageerde! Over typerend gesproken zeg! Deze quote ging het om:
alexander91 schreef:En netzoals man en vrouw 1 vlees is, zijn de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, 1 God.

Voortaan niet meer met dit verhaal aankomen als je niet gelooft dat Jezus en de Vader Eén vlees zijn.

Terug naar “[Religie] - Open forum”