Gereformeerde gemeente en televisie.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor pannenkoek » 26 nov 2012 22:56

Bij ons gaat het net zo.

Maar heel simpel: De tv is gewoon ingehaald door internet.
Daarnaast is internet niet te controleren. Of men heeft er één met filter en één zonder filter.
HEbben wij ook gehad. Betalingen voor school konden blijkbaar niet door dat filter heen, dus er één naast gezet zonder filter.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 27 nov 2012 00:29

Ik heb een uitgesproken mening over dit soort dwingende regels die christenen aan elkaar voorschrijven. Het is allemaal wel verklaarbaar vanuit sociaal, bestuurlijk en kerkpolitiek oogpunt, maar het heeft helemaal niets te maken met christen-zijn en geloof.
- Als christen sta je in de vrijheid. In het NT klinkt nadrukkelijk de waarschuwing geen regel op regel te stapelen; eerder zij elke gelovige over zijn eigen handelen in zijn eigen gemoed verzekerd.
- De suggestie om zich dan maar los te maken van de eigen geloofsgemeenschap (waarin men wellicht is geboren, gedoopt en is opgegroeid) klinkt wel heel logisch ("als je het er niet mee eens bent, ga je toch gewoon weg?"), maar is hard, gevoelloos en veronderstelt dat gewoonten, groepsregels en geboden en verboden een eeuwigdurend karakter hebben. Dat is niet zo. Wie de Geref. Gem. van 100, 60, 40 of 20 jaar geleden op zulk soort regels vergelijkt met het kerkverband van nu, zal zeer veel verschillen in leer en leven ontwaren. Het ijzeren gelijk, op grond waarvan men meent anderen het huis uit te gooien, is dan ook onterecht. Alles verandert constant. Of dat nu leuk gevonden wordt of niet.
- De scherpe reacties op veranderende gewoonten die zich onmiskenbaar opdringen, ook in geisoleerde kerkgemeenschappen, zijn mijns inziens het best te verklaren vanuit de machtspositie die orthodoxen altijd kunnen innemen. Omdat ze tot geen compromis of relativering in staat zijn, zijn ze ook bereid om steeds een stapje extremer te worden in hun orthodoxie. Ze proberen zo altijd de ander een stapje voor te zijn. Als je in staat bent om nog vromer, nog rechtzinniger, nog strenger, nog harder en nog onverzoenlijker te zijn dan anderen (ook al zijn dat hele trouwe en serieuze christenen) dan maak je toch een kwalitatief onderscheid. Je bent dan altijd nog iets zuiverder en principieler. Dit heeft gewoon met macht en overheersing te maken en mist de kern van het christen-zijn totaal.
- Kenmerkend voor de Geref. Gem. is de suggestie dat er maar weinig mensen zalig zullen worden (ook van de eigen kerkgangers wordt al dan niet hardop aangenomen dat het overgrote deel nog onbekeerd is). De strenge regels passen in deze theologie. Als de waarheid immers moet zijn dat slechts 1 op de tien of zelfs 1 op de honderd mensen een waar zaligmakend geloof heeft, dan moeten er natuurlijk ook aanwijsbaar een grote groep onbekeerden aanwezig zijn. Die zijn niet wedergeboren en leven dus nog in hun zonde. Daarbij past natuurlijk een bepaald aanwijsbaar zondig gedrag. Dat is snel gevonden in allerlei zogenaamde wereldgelijkvormigheid: popmuziek, haardracht, kleding, tijdbesteding, TV, zondagsbesteding en andere ergerlijke zonden. Kortom: ook de theologie dwingt bijna tot een zoektocht naar elkaars zondige gedragingen. Die zoektocht zal intensiever worden naarmate iemand zich sterker als gelovige presenteert (aan het Avondmaal gaat, bijvoorbeeld). Want dan past het helemaal niet meer in het plaatje. Als er maar 1 van de honderd een echte christen is, dan kun je die grote uitzondering natuurlijk ook bekleden met een unieke en ideale levensstijl. Alleen de dominee en de ouderling blijven dan over (de diaken blijft altijd een vraagtekentje, natuurlijk).

Wat Jezus al zei: gebod op gebod, regel op regel, zware lasten die de mensen worden opgelegd. Verklaarbaar vanuit de machtspositie van leidende geestelijken (lees: Farizeen en Schriftgeleerden), maar genadeloos doorgeprikt door Jezus zelf.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 27 nov 2012 09:35

Men kan geen twee heren dienen dus dat de Gereformeerde Gemeente alle wereldgelijkvormigheid afwijst daar hebben ze groot gelijk in;en aan de TV zit een knop of afstandsbediening.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 nov 2012 10:19

Prachtig uitgelegd Gravo, waarvoor dank.
Tegenover al die veranderingen die jij schetst kun je tekst zetten uit de Bijbel dat God altijd Dezelfde is, gisteren en heden en in de toekomst.
En een variant van Luther meen ik is. "Gods Woord houdt stand in eeuwigheid en zal geen duimbreed wijken."

gebod op gebod en regel op regel.
Ik zat voordat ik op dit forum kwam op een ander geloofsforum waar men de dierbare beminde gelovigen niet in de hand hield en bij elke situatie die men zelf niet kon hanteren werd er aan de hand van iemand een huisregel toegevoegd enfin om kort te gaan stikken ze nu in hun eigen regels waarmee je natuurlijk elkaar om de oren kunt slaan.
Het bekende fenomeneen betr. de tv is nu uit de hand aan het lopen want men heeft dan geen tv. maar wel een tablet of telefoon waar men uitzending gemist kan kijken en nog meer mee kunnen doen dan ooit met die 2 onschuldige zwart/wit zenders waar de kop op de k...niet in beeld verschenen en men er rustig op los dampte dan werd het beeld grijs.
Dus nu hoe pak je deze huidige mobiele wereld aan die heel ongrijpbaar is.
Dus moet de wet van de kerk aangepast worden. Dus weer iets om als kerkenraad en medekerklid je erg mee bezig te houden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 nov 2012 11:23

Ik kan me die regel wel voorstellen, maar ik vind het een beetje naief (geworden). Je kunt mensen verbieden om een tv neer te zetten in de kamer, maar dan zet je hem toch boven? Ik heb al heel wat creatieve oplossingen gezien. Natuurlijk is dat niet goed te praten, het is de boel bedriegen. Maar je kunt volwassen mensen geen dingen op gaan leggen in de privésfeer. Ik weet ook niet wat er in het gezin van de dominee gebeurt. Maar heeft hij dan wel het "recht" om bij ons de boel te controleren? Hoewel ik best een gehoorzaam persoon ben :wink: heb ik grote moeite met dit soort regels. Als zoiets niet van binnenuit komt, heeft het weinig waarde.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 nov 2012 13:19

Precies Schelpje, al staat je verhaal nu weer haaks op wat je meldt bij het avondmaal.
En moet ik toevoegen dat het niet altijd de kerk is die dat oplegt, maar ook de buren of de schoonmoeder of oma...
dat ligt een beetje aan de sociale controle.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 nov 2012 14:13

Wilsophie schreef:Precies Schelpje, al staat je verhaal nu weer haaks op wat je meldt bij het avondmaal.
En moet ik toevoegen dat het niet altijd de kerk is die dat oplegt, maar ook de buren of de schoonmoeder of oma...
dat ligt een beetje aan de sociale controle.

Nee het lijkt haaks. Er wordt gesteld: heb je tv? Dan wordt je kind niet gedoopt. Men kan ook zeggen: dan hoor je niet aan het H.A.
Maar wat de mensen je ook opleggen of juist vrijlaten, het is een persoonlijke zaak, maar je bent geen individueel kerklid. Dus kan het niet zo zijn, dat je je eigen regels maar handhaaft. Want die zijn dan heel ruim.
Als de k.r. stelt dat een tv een verbodsbord is voor de sacramenten, zul je je daaraan moeten houden, ofwel de boel bedriegen. Kun je dat tegenover de Heere verantwoorden?
Kun je dit alles niet, dien je een andere kerk te zoeken, waar deze regels dan niet gelden.
Het gaat mij erom dat een tv verbieden een paar decennia geleden, logisch en te handhaven was. Nu allang niet meer! TV kijken heb je geen tv voor nodig, het is slechts een paar muisklikken. Met diezelfde muisklikken zit je ook in een kerkdienst.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 27 nov 2012 14:51

Gal.5:13 Want u bent tot vrijheid geroepen, broeders, alleen niet tot die vrijheid die aanleiding geeft aan het vlees; maar dien elkaar door de liefde.

Ook een k.r. mag die vrijheid niet beperken, anders wordt die kerk een sekte.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 nov 2012 15:35

1a2b3c schreef:Gal.5:13 Want u bent tot vrijheid geroepen, broeders, alleen niet tot die vrijheid die aanleiding geeft aan het vlees; maar dien elkaar door de liefde.

Ook een k.r. mag die vrijheid niet beperken, anders wordt die kerk een sekte.

Tijdens de vrijheid gaan velen de fout in!
Vrijheid betekent niet dat we alles maar mogen doen, zoals het ons belieft en behaagt.
En over dat dienen in de liefde gesproken. Dan behoor je ook wel eens onder die ander te bukken, wanneer je deze tot ergernis bent vanwege je houding of gedrag.
Dus jezelf wegcijferen, wanneer dat nuttig en nodig is. Anders gebruik je die tekst heel eenzijdig.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 27 nov 2012 15:54

@ Schelpje

Ik deel je mening als je het goed vind.

Me mogen absoluut geen misbruik maken van de genade want God laat NIET met Zich spotten.

Hartelijke groet

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 27 nov 2012 16:02

schelpje3 schreef:Tijdens de vrijheid gaan velen de fout in!
Vrijheid betekent niet dat we alles maar mogen doen, zoals het ons belieft en behaagt.
En over dat dienen in de liefde gesproken. Dan behoor je ook wel eens onder die ander te bukken, wanneer je deze tot ergernis bent vanwege je houding of gedrag.
Dus jezelf wegcijferen, wanneer dat nuttig en nodig is. Anders gebruik je die tekst heel eenzijdig.

Als je het in de context leest dan loop je dat gevaar ook niet, want er staat achter (wat ik ook geciteerd heb) niet tot die vrijheid die aanleiding geeft aan het vlees; maar dien elkaar door de liefde.
Dus vrijheid is niet leven naar het vlees, in die zin mogen we zeker niet doen wat ons belieft en behaagt. Maar een gelovige heeft een nieuwe natuur ontvangen, dus hij WIL de werken van het vlees ook niet meer. Al is het helaas zo dat hij daarin nog dikwijls struikelt.
Dien elkaar door de liefde betekent dan best wel eens (of vaak), dat we vanwege de zwakheid van onze broeder/zuster onszelf wegcijferen, hoewel die ander (ook de k.r.) dat niet van je eisen mag.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 nov 2012 20:40

1a2b3c schreef:Als je het in de context leest dan loop je dat gevaar ook niet, want er staat achter (wat ik ook geciteerd heb) niet tot die vrijheid die aanleiding geeft aan het vlees; maar dien elkaar door de liefde.
Dus vrijheid is niet leven naar het vlees, in die zin mogen we zeker niet doen wat ons belieft en behaagt. Maar een gelovige heeft een nieuwe natuur ontvangen, dus hij WIL de werken van het vlees ook niet meer. Al is het helaas zo dat hij daarin nog dikwijls struikelt.
Dien elkaar door de liefde betekent dan best wel eens (of vaak), dat we vanwege de zwakheid van onze broeder/zuster onszelf wegcijferen, hoewel die ander (ook de k.r.) dat niet van je eisen mag.

Wie staat zie toe dat hij niet valle. Jij gaat uit van een gelovige, maar wie zijn dat precies? Niet alle mensen die een kerkdienst bijwonen zijn gelovig. Als je dat denkt, ben je naief. Als ik wel eens om me heen kijk zie ik soms knikkebollers. Of onverschilligen. Mensen die hun smartphoontje vele malen belangrijker vinden.
Dus laten we nu niet doen alsof hier op dit forum alleen maar heel vrome mensen zijn, die de wil van "hun Vader" willen doen, want dat is niet zo, helaas.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 27 nov 2012 23:01

schelpje3 schreef:Wie staat zie toe dat hij niet valle.
Je kunt ook zo bang zijn om te vallen dat je nooit aan lopen toe komt.
schelpje3 schreef: Jij gaat uit van een gelovige....
Natuurlijk, de tekst die ik citeer gaat ook over een gelovige. Ongelovigen leven helemaal niet in de vrijheid want dat kan niet zonder Jezus, zij leven naar het vlees. Als de gelovige zondigt leeft hij ook naar het vlees, maar verder leeft hij/zij naar de Geest.
schelpje3 schreef:.... maar wie zijn dat precies?
Ik kan voor een ander niet invullen of hij/zij in Jezus gelooft.
schelpje3 schreef:Niet alle mensen die een kerkdienst bijwonen zijn gelovig. Als je dat denkt, ben je naief. Als ik wel eens om me heen kijk zie ik soms knikkebollers. Of onverschilligen. Mensen die hun smartphoontje vele malen belangrijker vinden.
Ik weet best dat niet alle mensen die één of vele kerkdiensten bijwonen wedergeborene zijn. Maar ik had het niet over hen.
schelpje3 schreef:Dus laten we nu niet doen alsof hier op dit forum alleen maar heel vrome mensen zijn, die de wil van "hun Vader" willen doen, want dat is niet zo, helaas.
Dat doe ik dus helemaal niet, als een bepaald Bijbelgedeelte over gelovigen gaat dan is dat gewoon zo. Andere gedeeltes zijn weer op ongelovige van toepassing zoals: geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden. En ieder zal voor zichzelf moeten uitmaken wat op hem/haar van toepassing is.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 nov 2012 00:26

="Schelpje"Kun je dit alles niet, dien je een andere kerk te zoeken, waar deze regels dan niet gelden.
Het gaat mij erom dat een tv verbieden een paar decennia geleden, logisch en te handhaven was. Nu allang niet meer! TV kijken heb je geen tv voor nodig, het is slechts een paar muisklikken. Met diezelfde muisklikken zit je ook in een kerkdienst

Ik ben het helemaal met de uitleg van 1a2b3c eens
Iemand die knikkebolt in de kerk ach...hij had misschien nachtdienst gehad.
En dan nog.... als Samsom in slaap valt onder de preek van de koningin is hij dan daardoor geen politiek leider meer?
En verder is het niet waar wat je zegt, het verbieden van tv, was aan de orde toen ik hier kwam wonen en dat was 2005, toen kon je helemaal niet op je laptop tv kijken.
En fantastisch dat ik op zondagochtend met een paar muisklikken een dienst kan volgen in de Zionshalle in Zwitserland, het zendingswerk waar ik mee verbonden ben. En ik zou zeker geen kerk uitzoeken waar deze dingen spelen. Het heeft niets maar dan ook niets te maken met de vrijheid waarmee Christus mij heeft vrijgemaakt om Hem te dienen.
Maar dat heeft mijn voorganger prachtig uitgelegd.
Het zegt namelijk altijd iets over die ander die meent dat wij geen vrijheid aankunnen of kunnen hanteren, zij hebben een dirty mind en voor hen is w.s. de wet een prima tuchtmeester. Ik heb dat niet nodig dankzij mijn verborgenheid in Christus. Hij bewaart mij en Hij leidt mij en als ik val richt Hij mij op.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 28 nov 2012 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 28 nov 2012 01:05

MissVis schreef:Ik denk dat hier al heel vaak over gesproken is, maar ik zit met een "probleem".
Ik kom al mijn hele leven in de gereformeerde gemeente. Ik ben belijdend lid en ga ook aan het avondmaal.
Nu heb ik televisie thuis en een tijd geleden heb ik huisbezoek gehad van 2 ouderlingen. Ik vond het niet nodig om mijn tv uit de woonkamer te halen omdat ik dat huichelachtig vond en omdat ik dacht dat ze om de tv niet meer zo'n heisa maken omdat iedereen tegenwoordig toch een computer heeft met internetverbinding. Ik had het dus mis. Ik werd tijdens de week van voorbereiding op het heilig avondmaal gebeld dat ze met me wilden praten vanwege de tv. Omdat ik natuurlijk belijdend lid ben en aan het avondmaal ga. En als je tv thuis hebt, dan kan dat eigenlijk niet.
Omdat je heilig voor God wil leven en met de tv haal je de wereld in huis.
Kijk, aan de ene kant is dat ook wel zo, maar ik begrijp die mensen niet. Ze zeuren over de tv, maar ze hebben wel een internetverbinding wat eigenlijk nog veel slechter is. Zij spreken zichzelf tegen. Op tv is de keuze nog beperkt en op internet niet.
En zoveel kijk ik niet naar de tv. Ik kijk naar Dirty jobs, Top gear, Project runway en Ik hou van Holland en dat is het wel zo'n beetje. Ik bedoel, zo erg is dat toch niet? Hoe ver moet je met zulke dingen gaan? Vroeger was het de radio wat niet mocht. Daar hoor je nu niemand meer over. Het lijkt soms wel of de tv een dogma is geworden. Moeten we dan allemaal maar als Amish gaan leven?

Hoi,

Over de tv. Is een tv op zichzelf verkeerd? Nee. Het is maar wat je kijkt. Ik kijk vrijwel geen tv. Vanavond las ik in het Woord. Heb de wereld niet lief. Als ik was gaan kijken naar niet goede film, laat ik me in met de wereld. Ik kijk alleen nog soms het nieuws op tv. En dat is ook niet prettig, want dan komen er voorstukjes van films voorbij die ik NIET wil zien.

Ik denk dat ik de tv eruit gooi, want het doet me geen goed.

Jij mag kiezen, en God heeft je de keuzevrijheid gegeven:)

Maar sinds wanneer word je van het Heilig avondmaal geweerd als je een tv hebt????

In wat voor kerk zit je dan?

Hartelijke groet,

Maar goed, zij willen dus dat ik de tv wegdoe anders mag ik niet meer aan het avondmaal deelnemen. Ik zou het heel moeilijk vinden om mijn tv de deur uit te doen, maar als ik niet meer aan het avondmaal mag,
dat zou ik nog veel erger vinden. Nu zou ik kunnen zeggen dat ik de tv weg heb gedaan (en het vervolgens niet doen) maar dat kan ook niet want dan ben ik een dikke vette leugenaar.
Wat moet ik hier nou mee?

Terug naar “[Religie] - Open forum”