Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Wilsophie schreef:Precies Schelpje, al staat je verhaal nu weer haaks op wat je meldt bij het avondmaal.
En moet ik toevoegen dat het niet altijd de kerk is die dat oplegt, maar ook de buren of de schoonmoeder of oma...
dat ligt een beetje aan de sociale controle.
1a2b3c schreef:Gal.5:13 Want u bent tot vrijheid geroepen, broeders, alleen niet tot die vrijheid die aanleiding geeft aan het vlees; maar dien elkaar door de liefde.
Ook een k.r. mag die vrijheid niet beperken, anders wordt die kerk een sekte.
schelpje3 schreef:Tijdens de vrijheid gaan velen de fout in!
Vrijheid betekent niet dat we alles maar mogen doen, zoals het ons belieft en behaagt.
En over dat dienen in de liefde gesproken. Dan behoor je ook wel eens onder die ander te bukken, wanneer je deze tot ergernis bent vanwege je houding of gedrag.
Dus jezelf wegcijferen, wanneer dat nuttig en nodig is. Anders gebruik je die tekst heel eenzijdig.
1a2b3c schreef:Als je het in de context leest dan loop je dat gevaar ook niet, want er staat achter (wat ik ook geciteerd heb) niet tot die vrijheid die aanleiding geeft aan het vlees; maar dien elkaar door de liefde.
Dus vrijheid is niet leven naar het vlees, in die zin mogen we zeker niet doen wat ons belieft en behaagt. Maar een gelovige heeft een nieuwe natuur ontvangen, dus hij WIL de werken van het vlees ook niet meer. Al is het helaas zo dat hij daarin nog dikwijls struikelt.
Dien elkaar door de liefde betekent dan best wel eens (of vaak), dat we vanwege de zwakheid van onze broeder/zuster onszelf wegcijferen, hoewel die ander (ook de k.r.) dat niet van je eisen mag.
Je kunt ook zo bang zijn om te vallen dat je nooit aan lopen toe komt.schelpje3 schreef:Wie staat zie toe dat hij niet valle.
Natuurlijk, de tekst die ik citeer gaat ook over een gelovige. Ongelovigen leven helemaal niet in de vrijheid want dat kan niet zonder Jezus, zij leven naar het vlees. Als de gelovige zondigt leeft hij ook naar het vlees, maar verder leeft hij/zij naar de Geest.schelpje3 schreef: Jij gaat uit van een gelovige....
Ik kan voor een ander niet invullen of hij/zij in Jezus gelooft.schelpje3 schreef:.... maar wie zijn dat precies?
Ik weet best dat niet alle mensen die één of vele kerkdiensten bijwonen wedergeborene zijn. Maar ik had het niet over hen.schelpje3 schreef:Niet alle mensen die een kerkdienst bijwonen zijn gelovig. Als je dat denkt, ben je naief. Als ik wel eens om me heen kijk zie ik soms knikkebollers. Of onverschilligen. Mensen die hun smartphoontje vele malen belangrijker vinden.
Dat doe ik dus helemaal niet, als een bepaald Bijbelgedeelte over gelovigen gaat dan is dat gewoon zo. Andere gedeeltes zijn weer op ongelovige van toepassing zoals: geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden. En ieder zal voor zichzelf moeten uitmaken wat op hem/haar van toepassing is.schelpje3 schreef:Dus laten we nu niet doen alsof hier op dit forum alleen maar heel vrome mensen zijn, die de wil van "hun Vader" willen doen, want dat is niet zo, helaas.
="Schelpje"Kun je dit alles niet, dien je een andere kerk te zoeken, waar deze regels dan niet gelden.
Het gaat mij erom dat een tv verbieden een paar decennia geleden, logisch en te handhaven was. Nu allang niet meer! TV kijken heb je geen tv voor nodig, het is slechts een paar muisklikken. Met diezelfde muisklikken zit je ook in een kerkdienst
MissVis schreef:Ik denk dat hier al heel vaak over gesproken is, maar ik zit met een "probleem".
Ik kom al mijn hele leven in de gereformeerde gemeente. Ik ben belijdend lid en ga ook aan het avondmaal.
Nu heb ik televisie thuis en een tijd geleden heb ik huisbezoek gehad van 2 ouderlingen. Ik vond het niet nodig om mijn tv uit de woonkamer te halen omdat ik dat huichelachtig vond en omdat ik dacht dat ze om de tv niet meer zo'n heisa maken omdat iedereen tegenwoordig toch een computer heeft met internetverbinding. Ik had het dus mis. Ik werd tijdens de week van voorbereiding op het heilig avondmaal gebeld dat ze met me wilden praten vanwege de tv. Omdat ik natuurlijk belijdend lid ben en aan het avondmaal ga. En als je tv thuis hebt, dan kan dat eigenlijk niet.
Omdat je heilig voor God wil leven en met de tv haal je de wereld in huis.
Kijk, aan de ene kant is dat ook wel zo, maar ik begrijp die mensen niet. Ze zeuren over de tv, maar ze hebben wel een internetverbinding wat eigenlijk nog veel slechter is. Zij spreken zichzelf tegen. Op tv is de keuze nog beperkt en op internet niet.
En zoveel kijk ik niet naar de tv. Ik kijk naar Dirty jobs, Top gear, Project runway en Ik hou van Holland en dat is het wel zo'n beetje. Ik bedoel, zo erg is dat toch niet? Hoe ver moet je met zulke dingen gaan? Vroeger was het de radio wat niet mocht. Daar hoor je nu niemand meer over. Het lijkt soms wel of de tv een dogma is geworden. Moeten we dan allemaal maar als Amish gaan leven?
Hoi,
Over de tv. Is een tv op zichzelf verkeerd? Nee. Het is maar wat je kijkt. Ik kijk vrijwel geen tv. Vanavond las ik in het Woord. Heb de wereld niet lief. Als ik was gaan kijken naar niet goede film, laat ik me in met de wereld. Ik kijk alleen nog soms het nieuws op tv. En dat is ook niet prettig, want dan komen er voorstukjes van films voorbij die ik NIET wil zien.
Ik denk dat ik de tv eruit gooi, want het doet me geen goed.
Jij mag kiezen, en God heeft je de keuzevrijheid gegeven:)
Maar sinds wanneer word je van het Heilig avondmaal geweerd als je een tv hebt????
In wat voor kerk zit je dan?
Hartelijke groet,
Maar goed, zij willen dus dat ik de tv wegdoe anders mag ik niet meer aan het avondmaal deelnemen. Ik zou het heel moeilijk vinden om mijn tv de deur uit te doen, maar als ik niet meer aan het avondmaal mag,
dat zou ik nog veel erger vinden. Nu zou ik kunnen zeggen dat ik de tv weg heb gedaan (en het vervolgens niet doen) maar dat kan ook niet want dan ben ik een dikke vette leugenaar.
Wat moet ik hier nou mee?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten