Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
rafaell schreef:Als de tekst alle kenmerken van een novelle vertoont dan kun je toch gewoon aannemen dat het een novelle is en dat er een kern van waarheid in het verhaal zit. Dat Ruth bestaan heeft bijvoorbeeld. Wat er verder in het verhaal precies wel en niet waar is is misschien niet met zekerheid te zeggen maar dat is dan jammer. Wat jij doet is zeggen dat het waargebeurd is omdat jij daar zo lekker veel zekerheid door krijgt, dat lijkt me toch een verkeerd motief.
Inderdaad, het kan best zijn dat een deel waar is en een deel niet waar en dat we niet precies kunnen weten wat wel en niet waar is. Volgens mij doe je de tekst dan recht (als het daadwerkelijk een novelle is).
Dat is onzin. De persoon waar jij op doelt was niet ultra-refo en nu niet vrijzinnig.Ultra-refo komen ze in Leiden en komen er vrijzinnig uit.
Het vreemde is dat je moeite schijnt te hebben met het toestaan van kritisch benaderen van de tekst. Als de tekst dan letterlijk geïnspireerd is en consistent dan moet hij die test toch ook wel kunnen doorstaan zou je dan zeggen.
Dat klopt niet, ik kijk alleen wat consistent is.Wat jij doet is een theologie opbouwen die datgene wat je al vindt ondersteund.
Ik hanteer ook een afgesproken methode om subjectiviteit uit te sluiten.Cicero hanteert een afgesproken methode om subjectiviteit zoveel mogelijk uit te sluiten en waarbij je eigen belangen bij de betekenis van de tekst irrelevant zijn.
Dat is een aanname die ik niet deel. De tekst komt alleen tot z'n recht, als je van de woordelijke inspiratie uitgaat.Kijk het blijft natuurlijk altijd interpretatie, dat valt nu eenmaal niet te voorkomen, maar zo'n methode biedt wel de beste garanties om de tekst zoveel mogelijk tot haar recht te laten komen. .
reform schreef:Nou Cicero (en Rafaell indien mogelijk), verklaar maar vanuit jullie methode dat Ruth een novelle is en Jezus een werkelijk bestaand persoon. Een mogelijkheid is inderdaad dat je Ruth een deel letterlijk neemt en een deel niet...dan mogen jullie precies vertellen wat ik letterlijk moet nemen en wat niet en waar dat op gebaseerd is? Dat kunnen jullie niet.
rafaell schreef:reform schreef:Nou Cicero (en Rafaell indien mogelijk), verklaar maar vanuit jullie methode dat Ruth een novelle is en Jezus een werkelijk bestaand persoon. Een mogelijkheid is inderdaad dat je Ruth een deel letterlijk neemt en een deel niet...dan mogen jullie precies vertellen wat ik letterlijk moet nemen en wat niet en waar dat op gebaseerd is? Dat kunnen jullie niet.
Het kan ook zo zijn dat Ruth dus inderdaad historische feiten bevat, maar dat niet alles in Ruth een feit is. Aangezien wij de auteur niet zijn is moeilijk te stellen wat wel en niet echt gebeurd is, maar om dan maar alles letterlijk te gaan nemen zou wel een hele vreemde move zijn. Dat je dan niet kunt vertellen wat wel en niet echt gebeurd is is geen zwaktebod, maar juist eerlijk zijn. Maar waarschijnlijk weet Cicero meer over Ruth dan ikIk reageerde alleen even als meelezende leek in dit topic toen je stelde, of i.i.g. leek te stellen, dat Cicero evident onlogische dingen beweerde.
Rafaell schreef:Ik heb nergens beweerd dat Ruth een novelle is. Ik reageerde enkel op jouw opmerking dat Ruth geen novelle zou kunnen zijn. Jij stelt dat Ruth geen novelle zou kunnen zijn omdat Ruth voorkomt in het geslachtsregister van Jezus. Daarop maakte ik enkel duidelijk dat in een novelle feit en fictie met elkaar verweven kunnen zijn. Uit het geslachtsregister zou je dan op kunnen maken dat Ruth bestaan heeft, over de rest van het verhaal zou je dan denk ik weinig kunnen zeggen. Maar nogmaals, ik heb niet gezegd dat het een novelle is. Ik zie trouwens niet in waarom de stelling dat Ruth een novelle is niet gerechtvaardigd is als je niet weet wat precies wel en geen fictie is. Dat is wel een erg vreemde gevolgtrekking die jij maakt. Het best kan zijn dat Ruth een novelle is maar we niet precies weten wat wel en niet historisch juist is.
Wat doe jij? Jij benadert een boek met de vooronderstelling dat het een letterlijk geïnspireerd boek is, uit deze vooronderstelling leid jij twee andere vooronderstellingen af:
- alles is letterlijk waar
- alles is consistent met elkaar
Omdat ik alleen in de bijbel als geïnspireerd Schrift geloof. Dat is een aanname en dat hoef ik dus niet te bewijzen. Jij gelooft ook van alles...waarom zou ik dit niet mogen geloven.Waarom doe je dit niet bij andere boeken maar alleen bij de bijbel?
Klopt dat is de consequentie van mijn aanname. Is daar wat mis mee. Ik mag toch even zelf weten of ik dat geloof. Jij gelooft toch ook in Jezus zonder dat je dat hoeft te bewijzen.Uit je vooronderstellingen benader je ook de tekst. Klopt iets in de tekst niet met je vooronderstellingen dan pas je niet je vooronderstelling aan maar dan ga je de tekst zo interpreteren dat het overeenkomt met jouw vooronderstellingen.
Zo doe je niet de tekst recht maar gebruik je de tekst om je eigen geloofsontvattingen te staven.
Iets is waar als het consistent is met elkaar.Iets is bijvoorbeeld waar of niet waar omdat het wel of niet in jouw visie past.
Je kan niet neutraal naar een tekst kijken...je moet altijd iets aannemen....zelfs in de historische kritische methode.Als het goed is benader je een tekst echter zo neutraal mogelijk, je probeert haar in de context van de tijd te zien waarin de schrijver de tekst opschreef.
Omdat ik van woordelijke inspiratie uitga, hoef ik de betrouwbaarheid = foutloosheid van de bijbel niet ter discussie te stellen. Het enige verschil met jou is dat mijn geloof/aanname vast staat en dat bij jou geloven/aannames kunnen wisselen. Mijn aanname staat niet ter discussie. Bij jou en de historische kritische methode wel. Als jij van aanname verandert, wordt die gewoon ingeruild voor een andere aanname/geloof. De aanname blijft ook dan onzeker. Feitelijk verandert er dus ook niks bij jou.Voorwaarde voor zo'n zoektocht naar wat de schrijver bedoeld heeft is echter wel dat je je eigen zekerheden ter discussie durft te stellen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten