Leven volgens de scheppingsordening

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Janvanverweg » 11 mei 2011 16:18

Galateia schreef:Enne... dan voeg je jezelf dus naar een groep. Dat zal ik nooit snappen. Waarom?

hierom: Rom 12,18 Houdt zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, vrede met alle mensen.
een baard is maar een baard. de mijne heb ik er vanochtend afgehaald omdat ik mensen ga ontmoeten die daar misschien moeite mee hebben.
waarom van een baard, een stropdas of een hoedje een strijdpunt maken met mensen waar je mee optrekt en die daar moeite mee hebben.

ik weet wie ik ben. wel of geen baard verandert mijn identiteit niet 8-[
persoonlijk pas ik mijn kleding altijd aan de groep aan. mij maakt het niet uit, maar het voorkomt barrieres.
soms is de boodschap die ik breng al heftig genoeg, waarom extra weerstand optroepen?

maar goed, een van de kernwaarden van mijn leven is "het gaat niet om ons"
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 11 mei 2011 16:30

Dat is toch wel heftig, hoor, als je je helemaal aanpast steeds. Volgens mij is dat ergens niet goed, op een gegeven moment ben je dus steeds bezig met aanpassen. Goh, dat is nou precies iets wat we onze kinderen willen leren: jezelf zijn, dat uiten en niet steeds aanpassen aan anderen. Maar dat staat los van respect voor de ander, trouwens. Vind je het niet zelf een gebrek aan respect vanuit die ander? Als je meteen veroordeeld wordt op hoe je eruit ziet, dan doen die anderen toch ook iets niet helemaal goed?

Ik bedenk ineens: zo krijg je wel van die echte groepen. Laatst gingen we naar een receptie in een heel streng reformatorisch dorpje en de halve kerk zat er. Wij kwamen binnen gestormd en je zag zo al die ogen ons beoordelen. Ja, dat paste natuurlijk voor geen meter. Ik ging terug kijken naar al die starende mensen en zei tegen mijn man: 'kijk nou, ze zien er allemaal hetzelfde uit'. Ik wist niet wat ik zag. Die mannen hadden echt allemaal pikzwarte pakken aan, die vrouwen allemaal een beetje in dezelfde vreemde kledingstijl, zelfs de kinderen zagen er bijna allemaal hetzelfde uit. Stond mijn man daar in zijn oranje broek en zijn lange haren... je zag die mensen denken: wat doen die mensen hier? We wisten van tevoren, dat het zo'n soort setting zou worden. Maar dan gaan we ons echt niet aanpassen zeg (dat zou niet eens kunnen, want zulk soort kleding hebben we niet).

Ik snap het echt niet. Dit valt echt onder die post van RogierV in zo'n dorp, die een boze brief krijgt omdat hij op zondag zijn tuintje omspit. Ik mag daar niet posten, (waarom hij wel, hij is niet eens religieus? Mijn enige zonde is dat ik niet in de formulieren enzo geloof), maar dat verwachte aanpassingsgedrag, dat leert men zichzelf aan, ofzo. Het zou een mooi experiment zijn, als de vrouw van de dominee bijvoorbeeld eens een grote bloem op haar handtas zou spelden. Iets opvallends. Binnen hoeveel weken zitten al die vrouwen met enorme bloemen op hun tas in de kerkbanken?

Bijzonder allemaal.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mei 2011 16:43

Galateia schreef:Dat is toch wel heftig, hoor, als je je helemaal aanpast steeds. Volgens mij is dat ergens niet goed, op een gegeven moment ben je dus steeds bezig met aanpassen. Goh, dat is nou precies iets wat we onze kinderen willen leren: jezelf zijn, dat uiten en niet steeds aanpassen aan anderen. Maar dat staat los van respect voor de ander, trouwens. Vind je het niet zelf een gebrek aan respect vanuit die ander? Als je meteen veroordeeld wordt op hoe je eruit ziet, dan doen die anderen toch ook iets niet helemaal goed?

Ik bedenk ineens: zo krijg je wel van die echte groepen. Laatst gingen we naar een receptie in een heel streng reformatorisch dorpje en de halve kerk zat er. Wij kwamen binnen gestormd en je zag zo al die ogen ons beoordelen. Ja, dat paste natuurlijk voor geen meter. Ik ging terug kijken naar al die starende mensen en zei tegen mijn man: 'kijk nou, ze zien er allemaal hetzelfde uit'. Ik wist niet wat ik zag. Die mannen hadden echt allemaal pikzwarte pakken aan, die vrouwen allemaal een beetje in dezelfde vreemde kledingstijl, zelfs de kinderen zagen er bijna allemaal hetzelfde uit. Stond mijn man daar in zijn oranje broek en zijn lange haren... je zag die mensen denken: wat doen die mensen hier? We wisten van tevoren, dat het zo'n soort setting zou worden. Maar dan gaan we ons echt niet aanpassen zeg (dat zou niet eens kunnen, want zulk soort kleding hebben we niet).

Ik snap het echt niet. Dit valt echt onder die post van RogierV in zo'n dorp, die een boze brief krijgt omdat hij op zondag zijn tuintje omspit. Ik mag daar niet posten, (waarom hij wel, hij is niet eens religieus? Mijn enige zonde is dat ik niet in de formulieren enzo geloof), maar dat verwachte aanpassingsgedrag, dat leert men zichzelf aan, ofzo. Het zou een mooi experiment zijn, als de vrouw van de dominee bijvoorbeeld eens een grote bloem op haar handtas zou spelden. Iets opvallends. Binnen hoeveel weken zitten al die vrouwen met enorme bloemen op hun tas in de kerkbanken?

Bijzonder allemaal.

Toch moet ik even de nuance aanbrengen Galateia. Je komt in 1 kerk binnen en je verwacht dat dit in alle rechts reform kerken zo is ? Not [-X Ook in rechts heb je stromingen. Nou vind ik een oranje broek ook wel iets om van te slikken, dat heeft niets met kerk te maken. Maar dat zal wel smaakgebonden zijn :D
Jij denkt dat al die vrouwen zich spiegelen aan de echtgenote van de predikant ? Ook niet helemaal waar. Ja sommige vrouwen doen dat, misschien veel, maar lang niet alle. En hoe zagen die vrouwen er uit dan ? Allemaal in het donker ? Of de bekende college style, dus dat romantische engelse gebeuren ?
En als je wilt posten op religie moet je idd voldoen aan bepaalde regels. Dat is nu eenmaal zo. Maar eerlijk gezegd snap ik niet (jij stipt het nu aan, ik had het niet eens gezien :oops: ) dat hij er dan wel kan posten. Vraag aan de mods !!

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 11 mei 2011 16:48

Galateia schreef:Vind je het niet zelf een gebrek aan respect vanuit die ander?
ach daar denk ik niet zo ver na; dat boeit me niet.
Galateia schreef:Dat is toch wel heftig, hoor, als je je helemaal aanpast steeds. Volgens mij is dat ergens niet goed, op een gegeven moment ben je dus steeds bezig met aanpassen.
ik weet wie ik ben en waarom ik dat ben (heeft iets met Christus te maken) ik pas mijn identiteit dus niet aan. mijn identiteit zit niet in het uiterlijke, niet in de kleding, niet in het taalgebruik, niet in de haardracht.

al die uiterlijkheden zijn communicatie middelen; ze communiceren. 't is maar wat je wilt communiceren. 'ik heb lak aan jou' of 'ik doe wat ik zelf wil' of 'jij bent waardevol voor mij' of 'ik heb respect voor je sub-cultuur' of 'ik ben progressief' of 'ik ben zelfbewust' of 'ik ben conservatief'.
waarom zouden we geen gebruik maken van dit communicatie middel om vrede na te jagen?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 11 mei 2011 16:52

Vrede najagen: Ja

Oneindig aanpassen aan je omgeving terwijl je omgeving zich niet aan jou aanpast: Nee
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 11 mei 2011 16:52

schelpje3 schreef:Toch moet ik even de nuance aanbrengen Galateia. Je komt in 1 kerk binnen en je verwacht dat dit in alle rechts reform kerken zo is ? Not Ook in rechts heb je stromingen. Nou vind ik een oranje broek ook wel iets om van te slikken, dat heeft niets met kerk te maken. Maar dat zal wel smaakgebonden zijn
Jij denkt dat al die vrouwen zich spiegelen aan de echtgenote van de predikant ? Ook niet helemaal waar. Ja sommige vrouwen doen dat, misschien veel, maar lang niet alle. En hoe zagen die vrouwen er uit dan ? Allemaal in het donker ? Of de bekende college style, dus dat romantische engelse gebeuren ?
En als je wilt posten op religie moet je idd voldoen aan bepaalde regels. Dat is nu eenmaal zo. Maar eerlijk gezegd snap ik niet (jij stipt het nu aan, ik had het niet eens gezien ) dat hij er dan wel kan posten. Vraag aan de mods !!

O nee hoor, ik verwacht niet dat alle rechtste kerken zo zijn. En het was niet in een kerk, het was gewoon een receptie, een 'feestje' zeg maar. Wat is er mis met een oranje broek? Is een leuke broek, hoor, beetje gek en wijd met heel veel zakken. Gelukkig konden de kinderen zijn Boe-zegt-de-koe-t-shirt wel waarderen 8) Kijk, ik trek ook geen oranje broek aan. Maar als manlief dat leuk vindt, hij doet zijn ding maar. Waarom zijn die mensen zo van slag? We zijn hele gewone mensen, hoor, je kunt ons aanspreken en we praten heel gewoon terug...

Weet ik veel wat voor stijl dat was. Alsof ze allemaal bij dezelfde peperdure winkel gewinkeld hadden. Allemaal een bloesje met een enorme roezelkraag, een tweed wol achtige donkere rok en allemaal een zelfde soort vestje. Maar dan ook echt allemaal ongeveer zoiets. Alsof het ging om variaties op een uniform. Ik vond het best leuk, hoor, om te zien, als ze dat mooi vinden, moeten ze het doen. Maar het is allemaal wel een beetje saai. Niemand die er nou echt uit sprong. En dan heb ik het over uitstraling, uniek zijn, jezelf zijn. Je gaat mij niet vertellen dat al die mensen, inclusief de kinderen, die stijl echt mooi vinden. Daarvoor waren het er teveel, er zaten zeker 150 mensen daar binnen.

En nee, ik denk niet dat alle vrouwen zich spiegelen aan de vrouw van de dominee. Maar zo'n experiment met een groep lijkt me reuze-interessant. Het kan elke vrouw zijn, die enig aanzien geniet in de rangorde van vrouwen. Gewoon kijken. Zo'n stijl, zo'n groepsidentiteit moet ergens door gevormd worden. Het zou toch heel interessant zijn om te kijken, hoe dat werkt, om een verandering door te voeren, hoe dat kopieergedrag eigenlijk werkt.

Ik hoef helemaal niet in het religie-forum te posten, maar ik snap niet dat sommige anderen dat wel kunnen. En dan vind ik het jammer dat zo'n onderwerp over wonderlijke buren dan niet door iedereen besproken kan worden. Jammer, meer niet. Geen zorgen, ik heb geen bijzondere behoefte aan het religie-gedeelte.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 11 mei 2011 17:18

Galateia schreef: Laatst gingen we naar een receptie in een heel streng reformatorisch dorpje en de halve kerk zat er. .. (geknipt) .. We wisten van tevoren, dat het zo'n soort setting zou worden. Maar dan gaan we ons echt niet aanpassen zeg (dat zou niet eens kunnen, want zulk soort kleding hebben we niet).
Galateia schreef: Wat is er mis met een oranje broek? Is een leuke broek, hoor, beetje gek en wijd met heel veel zakken. Gelukkig konden de kinderen zijn Boe-zegt-de-koe-t-shirt wel waarderen Kijk, ik trek ook geen oranje broek aan. Maar als manlief dat leuk vindt, hij doet zijn ding maar. Waarom zijn die mensen zo van slag? We zijn hele gewone mensen, hoor, je kunt ons aanspreken en we praten heel gewoon terug...

Waren de mensen voor wie de receptie gehouden werd blij met de commotie die jullie binnenstormen veroorzaakte? je schrijft dat je 'de setting' wist. was enige aanpassing misschien mogelijk geweest, of is de oranje broek het meest aangepast van de garderobe?
of was de oranjebroek en 'boe zegt de koe'-tshirt bewuste communicatie en probeer je hier de vermoorde onschuld te spelen?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 11 mei 2011 17:33

Nou ja zeg, wat een rare reactie. Dat zijn voor mijn man hele normale kleren. Dit waren zelfs zijn nettere kleren. Ik had ze zelfs netjes voor hem gestreken, hij wilde zo ongestreken de deur uit gaan. Dus ik was zelfs een goede vrouw! De mensen van die receptie kennen ons bijzonder goed en storen zich er niet aan. Onze vriend moest zelfs een grijns onderdrukken en was blij met de gezelligheid van onze aanwezigheid. Manlief heeft gewoon lekker de kinderen allemaal mee naar buiten gesleept om op het gras te voetballen. Ik was wel blij met de aanwezigheid van een enorme lieverd van een meisje, met het syndroom van Down. Die kwam naast me zitten en zei 'ik vind jou mooi en lief'. En toen gingen we samen hand in hand een zakje chips zoeken. Ik voelde me toen wat minder alleen, zeg maar. Want de meesten volwassenen wilden geen gesprek aangaan :shock:

Maar we dwalen af van het topic, trouwens!

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 11 mei 2011 18:11

ik denk niet dat we afgedwaald zijn.
de scheppings orde geeft struktuur waardoor mensen in harmonie samen kunnen leven.
als iedereen kapitein op het schip wilt zijn ontstaat er disharmonie. en maakt dat mensen alleen komen te staan. iedereen in competitie met alle anderen. het recht van de sterkste.

de scheppingsorde is een orde waarin 'dienen' centraal staat. niet regeren, niet jezelf ten koste van anderen laten gelden.
het gaat niet om afgedwongen dienstbaarheid, maar om een vrijwillige hartsgesteldheid.
Jezus de diendende koning! om te vrijwillig te dienen moet je een heel goed zelfbeeld hebben; weten dat wie je bent(waarde) niet voortkomt uit wat je doet of hoe je eruit ziet, maar uit wie je bent (persoon). Het helpt dat anderen je liefhebben. het helpt nog meer dat je maker, de allerhoogste en volmaakte God, je zozeer lief heeft dat Hij voor jou wilde sterven.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 mei 2011 18:56

Enne... dan voeg je jezelf dus naar een groep. Dat zal ik nooit snappen. Waarom? Net zo goed als ik niet begrijp, waarom mensen uit die groep zich druk maken om het uiterlijk van een ander. We zijn toch allemaal ons unieke zelf, we uiten ons allemaal op onze eigen manier. Ik houd zelf heel erg van mensen met een duidelijke eigen stijl. Wanneer je je gaat voegen naar een groep, dan ontstaat er een soort groepsstijl. Dat is toch... saai?

En zo kan ik het dus werkelijk niet snappen dat je zo veel lak kunt hebben aan de gevoelens van anderen.

Verder vind ik je verhaal over de receptie grappig :) Helemaal omdat jij het verschil tussen al die roeselvrouwtjes niet zag... Duidelijk een buitenstaander, want onderling verschillen ze wel degelijk! Maar goed, voor ons hollanders lijken alle chinezen op elkaar, en voor niet-refo's lijken alle refo's op elkaar, blijkbaar...

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 11 mei 2011 18:59

Oké even een bommetje gooien
Wat als het nu eens andersom is, je bent uitgenodigd bij een collega die zogezegd nergens aan doet, hij is nogal alternatief gekleed, denk je er maar iets bij in, hoe zou je dan gaan naar de trouwerij en of receptie, ook een beetje alternatief of...
stel je kiest voor een uitgesproken "refo outfit" je komt binnen iedereen valt stil, en dan...
ben benieuwd hoe er dan gereageerd wordt.

Even terzijde ik heb hier geen eigen mening uitgesproken hoor.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 11 mei 2011 19:03

Ja, ik zou daar dus niet mee zitten. Echt helemaal niet.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 mei 2011 19:06

Samanthi schreef:Oké even een bommetje gooien
Wat als het nu eens andersom is, je bent uitgenodigd bij een collega die zogezegd nergens aan doet, hij is nogal alternatief gekleed, denk je er maar iets bij in, hoe zou je dan gaan naar de trouwerij en of receptie, ook een beetje alternatief of...
stel je kiest voor een uitgesproken "refo outfit" je komt binnen iedereen valt stil, en dan...
ben benieuwd hoe er dan gereageerd wordt.

Even terzijde ik heb hier geen eigen mening uitgesproken hoor.

Als ik zou weten dat het pak daar niet de norm is, dan laat ik het lekker thuis. Het is hun feestje, niet het mijne.

Maar ik zou niet mijn eigen grenzen overschrijden. Ik ben geen vrouw, maar als de norm is dat je een duidelijk zichtbaar decolleté hebt, zou ik me daar dus niet aan aanpassen. (Het moge helder zijn, het mag van mij wat hoger sluiten dan bij Pippa.)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 mei 2011 19:10

Ik begrijp Galateia wel, waarom elkaar niet accepteren zoals we zijn zoals we er uit zien,
Eigenlijk zijn degene die zich in een kramp willen aanpassen, en zichzelf niet durven zijn
niet zo te benijden.

Maar die acceptatie moet ook van de kant van die "niet aanpasser" komen.
Het is niet de bedoeling om tot aanstoot te zijn.
Maar het is wel typisch Nederlands dat groepgevoel en dit te laten zien in uiterlijkheden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 mei 2011 19:10

schaapje schreef:Ik begrijp Galateia wel, waarom elkaar niet accepteren zoals we zijn zoals we er uit zien,
Eigenlijk zijn degene die zich in een kramp willen aanpassen, en zichzelf niet durven zijn
niet zo te benijden.

Maar die acceptatie moet ook van de kant van die "niet aanpasser" komen.
Het is niet de bedoeling om tot aanstoot te zijn.
Maar het is wel typisch Nederlands dat groepgevoel en dit te laten zien in uiterlijkheden.

Tussen een kramp en een beetje gevoel zit gelukkig heel veel ruimte!

Terug naar “[Religie] - Open forum”