drie-eenheidsleer. Geen waarheid!?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: drie-eenheidsleer. Geen waarheid!?

Berichtdoor mohamed » 17 sep 2009 18:31

Krukje schreef:Het was Gods geest maar door bemiddeling van Jezus.

Hoi Krukje, bedankt voor je reactie.
Waar baseer je dat op, want er staat duidelijk 'Christus’ Geest, die in hen werkzaam was' en ik lees verder niets over bemiddeling?
Daarbij zijn er veel meer logische verklaringen voor 1 God én een zoon in plaats van een God die zowel zijn zoon is. Dat is gewoon nogal vreemd.

Dat kan wel zijn, maar omdat wij iets vreemd vinden hoeft het nog niet onwaar te zijn.
Daarbij. Als God een menselijk lichaam aan zou nemen, waarom zou hij dat dan doen?

Om de mensen te laten zien hoe het moet.
Als je even goed kijkt naar hoe de zaken stonden.
De eerste mens die God gemaakt had, had gezondigd. Om dat weer te compenseren moest er een offer worden gebracht. Nou, wat was nog iets dat God zelf had gemaakt? Zijn aller eerste schepping, Jezus.

Stel God kwam naar de aarde, wie regeerde dan de tienduizenden engelen in de hemel?

God is alom tegenwoordig (Joz 1,9) en kan dus meerdere dingen tegelijk.
Jezus zei ook, ik ben niet gekomen om gediend te worden maar om te dienen.
Waarom zou hij zichzelf dienen als hij zegt dat hij niet is gekomen om gediend te worden.

Om de mensheid te laten zien hoe God wil dat wij leven.
En 40 dagen en 40 nachten bidden naar jezelf gaat ook nogal ver. Het is toch ook hier veel voor de hand liggeder?

Natuurlijk hoefde God niet naar zichzelf te bidden en daarom staat er '....en mijn gebed keerde in mijn boezem weder' (Ps 35,13)
Weet je trouwens hoe het drieëenheid-dogma is ontstaan?

Ja dat is me bekend.

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 18 sep 2009 16:27

Faramir schreef:
Krukje schreef:Weet je trouwens hoe het drieëenheid-dogma is ontstaan?

Laat me raden, nu ga je een af ander spannend fabeltje over een Romeinse keizer vertellen?

Nou Nou, niet te enthousiast hoor...

Ik zal het dan even in een notendop typen.

Het is een "uitvinding" van de 4e eeuw. Voor die tijd, was het niet opgenomen in de christelijke leer, en zou het ook nooit worden opgenomen.
Op 20 mei 325 kwam het concilie van nicea bijeen. Constantijn kwam zelf als voorzitter, en leidde het debat. En stelde persoonlijk de doorslaggevende formule voor. Die in het geloofsbelijdenis werd opgenomen. Geintimideerd door de Keizer tekende de bisschoppen, behalve 2. Velen van hen zeer tegen hun zin. Volgens de Encyclopedia Britannica.

En wat zegt de bijbel?
"Maar hij (Stefanus) , vol van heilige geest, staarde naar de hemel en zag toen Gods heerlijkheid en Jezus staande aan Gods rechterhand, 56 en hij zei: „Ziet! Ik zie de hemelen geopend en de Zoon des mensen aan Gods rechterhand staan. - Hand 7:55-56.

Hier zie je dat Jezus niet God werd ná zijn opstanding in de hemel. Maar een afzonderlijk Geestelijk "wezen".
En er wordt al helemaal geen melding gemaakt van een 3e persoon naast God. "Nergens lees je in het nieuwe testament dat er 3 personen als één God zijn" aldus een dominicanen priester.

Het Dogma waar Constantijn voor stond was bedoeld om een eind te maken aan de verdeeldheid in de 4e eeuwse kerk.

Vergelijk deze teksten eens:

(Mattheüs 26:39) En nadat hij een eindje verder was gegaan, viel hij op zijn aangezicht, terwijl hij bad en zei: „Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat deze beker aan mij voorbijgaan. Doch niet zoals ik wil, maar zoals gij wilt.”
(Johannes 14:28) GIJ hebt gehoord dat ik tot U heb gezegd: Ik ga heen en ik kom tot U [terug]. Indien GIJ mij liefhadt, zoudt GIJ U verheugen dat ik heenga naar de Vader, want de Vader is groter dan ik.
(1 Korinthiërs 15:27-28) Want [God] „heeft alle dingen onder zijn voeten onderworpen”. Maar wanneer hij zegt dat ’alle dingen onderworpen zijn’, is het duidelijk dat dit met uitzondering is van degene die alle dingen aan hem onderwierp. 28 Wanneer echter alle dingen aan hem onderworpen zullen zijn, dan zal ook de Zoon zelf zich onderwerpen aan Degene die alle dingen aan hem onderwierp, opdat God alles zij voor iedereen.
(Kolossenzen 1:15-16) Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van heel de schepping; 16 want door bemiddeling van hem werden alle [andere] dingen in de hemelen en op de aarde geschapen, de zichtbare en de onzichtbare, of het nu tronen of heerschappijen of regeringen of autoriteiten zijn. Alle [andere] dingen zijn door tussenkomst van hem en voor hem geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 sep 2009 19:20

Krukje schreef:
Faramir schreef:
Krukje schreef:Weet je trouwens hoe het drieëenheid-dogma is ontstaan?

Laat me raden, nu ga je een af ander spannend fabeltje over een Romeinse keizer vertellen?

Nou Nou, niet te enthousiast hoor...

Ik zal het dan even in een notendop typen.

Het is een "uitvinding" van de 4e eeuw. Voor die tijd, was het niet opgenomen in de christelijke leer, en zou het ook nooit worden opgenomen.
Op 20 mei 325 kwam het concilie van nicea bijeen. Constantijn kwam zelf als voorzitter, en leidde het debat. En stelde persoonlijk de doorslaggevende formule voor. Die in het geloofsbelijdenis werd opgenomen. Geintimideerd door de Keizer tekende de bisschoppen, behalve 2. Velen van hen zeer tegen hun zin. Volgens de Encyclopedia Britannica.

En wat zegt de bijbel?
"Maar hij (Stefanus) , vol van heilige geest, staarde naar de hemel en zag toen Gods heerlijkheid en Jezus staande aan Gods rechterhand, 56 en hij zei: „Ziet! Ik zie de hemelen geopend en de Zoon des mensen aan Gods rechterhand staan. - Hand 7:55-56.

Dat is juist krukje, maar weet je wel wat het voor de Joden betekent om aan de rechterhand van God te zitten?
Ik denk dat je er niet bij stil hebt gestaan, want lees de volgende passage maar eens:

Marcus 10
37 En zij zeiden tot hem: Geef ons, dat wij mogen zitten, de een aan Uw rechter hand en de ander aan Uw linker hand in Uw heerlijkheid.
38 Maar Jezus zeide tot hen: Gij weet niet, wat gij begeert. Kunt gij de drinkbeker drinken, die Ik drink, en met de doop gedoopt worden, waar Ik mee gedoopt word?

Snap je het nu krukje? We lezen immers ook dat God heeft gezworen bij zijn rechterhand (Jes 62,8) en elders staat dat Hij niemand had die meer was om bij te zweren '...zo zwoer Hij bij Zichzelf' (Heb 6,13) dus God zijn rechterhand is God Zelf en daarom zag Stefanus niemand anders dan Jezus Christus aan Gods rechterzijde!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 18 sep 2009 21:28

Edit: Laat maar. Elk gesprek met types als Krukje is toch een verspilling van tijd.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 19 sep 2009 12:11

Faramir schreef:Edit: Laat maar. Elk gesprek met types als Krukje is toch een verspilling van tijd.

oh mooie gedachte hoor.
Water naar de zee dragen is verspilling van tijd.

Over verschillende opvattingen praten/schrijven is zo'n beetje het bestaanstrecht van een forum.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 sep 2009 12:36

maboc schreef:
Faramir schreef:Edit: Laat maar. Elk gesprek met types als Krukje is toch een verspilling van tijd.

oh mooie gedachte hoor.
Water naar de zee dragen is verspilling van tijd.

Over verschillende opvattingen praten/schrijven is zo'n beetje het bestaanstrecht van een forum.

Inderdaad maboc, ook al ergeren wij ons aan de werkwijze van anderen, we dienen te alle tijde ter harte te nemen wat Paulus de Korinthiërs schreef.

1 Kor 13,1
Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 21 sep 2009 17:31

Nou Nou,
"Types als krukje". Met die uitspraak doe je jezelf alleen maar 'eer' aan...

mohamed schreef:Dat is juist krukje, maar weet je wel wat het voor de Joden betekent om aan de rechterhand van God te zitten?
Ik denk dat je er niet bij stil hebt gestaan, want lees de volgende passage maar eens:

Marcus 10
37 En zij zeiden tot hem: Geef ons, dat wij mogen zitten, de een aan Uw rechter hand en de ander aan Uw linker hand in Uw heerlijkheid.
38 Maar Jezus zeide tot hen: Gij weet niet, wat gij begeert. Kunt gij de drinkbeker drinken, die Ik drink, en met de doop gedoopt worden, waar Ik mee gedoopt word?

Maar mohamed. Lees dan eens 2 verzen verder:
39 Zij zeiden tot hem: „Ja, dat kunnen wij.” Daarop zei Jezus tot hen: „De beker die ik drink, zult GIJ drinken, en met de doop waarmee ik word gedoopt, zult GIJ worden gedoopt. 40 Maar dit zitten aan mijn rechter- of aan mijn linkerhand staat niet aan mij te geven, doch behoort aan hen toe voor wie het is bereid.”

Onder inspiratie zei Johannes: „Geen mens heeft ooit God gezien” (Johannes 1:18)

Jezus’ vijanden, die een reden zochten om hem ter dood te brengen, vroegen niet of hij beweerde God te zijn, maar of hij „de Christus, de Zoon Gods,” was. Hij antwoordde: „Gij hebt het zelf gezegd. Maar ik zeg ulieden: Van nu af zult gij de Zoon des mensen zien zitten aan de rechterhand der kracht en hem zien komen op de wolken des hemels” (Matthéüs 26:63, 64). Eerder had Jezus de volgende woorden van David aangehaald en op zichzelf van toepassing gebracht: „De uitspraak van Jehovah tot mijn Heer luidt: ’Zit aan mijn rechterhand, totdat ik uw vijanden tot een voetbank voor uw voeten stel.’” Jezus zei niet dat hij God of een deel van een Drieëenheid was, maar dat hij aan Gods rechterhand zou zitten en zou wachten totdat Gods tijd was gekomen en zijn voornemens verwezenlijkt zouden worden. — Psalm 110:1; Matthéüs 22:42-44.

En in plaats van aan te kondigen dat hij God in het vlees was, zei Jezus Christus: „Ik ben Gods Zoon” (Johannes 10:36). Als de volmaakte Vertegenwoordiger van God zei Jezus ook: „Ik kan niets uit mijzelf doen; gelijk ik hoor, oordeel ik; en het oordeel dat ik vel, is rechtvaardig, want ik zoek niet mijn eigen wil, maar de wil van hem die mij heeft gezonden” (Johannes 5:30). Toen Jezus aan de martelpaal hing, bad hij tot de grote Schepper in de hemel en sprak hij hem aan als „Mijn God, mijn God” (Matthéüs 27:46). Na zijn opstanding zei Jezus tot Maria Magdalena: „Ik stijg op naar mijn Vader en uw Vader en naar mijn God en uw God” (Johannes 20:1, 17).

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2009 18:55

Krukje schreef:
mohamed schreef:Dat is juist krukje, maar weet je wel wat het voor de Joden betekent om aan de rechterhand van God te zitten?

Marcus 10

39 Zij zeiden tot hem: „Ja, dat kunnen wij.” Daarop zei Jezus tot hen: „De beker die ik drink, zult GIJ drinken, en met de doop waarmee ik word gedoopt, zult GIJ worden gedoopt. 40 Maar dit zitten aan mijn rechter- of aan mijn linkerhand staat niet aan mij te geven, doch behoort aan hen toe voor wie het is bereid.”

Waarschijnlijk zei hij dat om hen niet teleur te stellen, want elders lezen we dat Jezus zelf de apostelen een plaats zou bereiden (Joh 14,3) wanneer hij weder zou komen om hen tot zich te nemen.
Onder inspiratie zei Johannes: „Geen mens heeft ooit God gezien” (Johannes 1:18)

Lees het hele vers maar eens krukje:

Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die
(1:18) de enige Zoon, die zelf God is, die – Andere handschriften lezen: ‘de enige Zoon, die’.
aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.
NBV

We weten dat de apostelen Jezus hebben gezien, zij zagen God in de gedaante van een mens, in vernederde vorm (Fil 2,8) want anders zouden zij immers zijn gestorven? Jezus verklaarde dat de Vader in Hem was (Joh 10,38) dus was het de Vader die Hij hen deed kennen! Jezus was dus inderdaad God in het vlees, want Hij herbergde de Vader in Hem.
Jezus’ vijanden, die een reden zochten om hem ter dood te brengen, vroegen niet of hij beweerde God te zijn, maar of hij „de Christus, de Zoon Gods,” was. Hij antwoordde: „Gij hebt het zelf gezegd. Maar ik zeg ulieden: Van nu af zult gij de Zoon des mensen zien zitten aan de rechterhand der kracht en hem zien komen op de wolken des hemels” (Matthéüs 26:63, 64).

In het daaropvolgende vers staat dat de hogepriester zijn kleren scheurde 'en hij riep uit: ‘Hij heeft God gelasterd!' Waarom lasterde Jezus God dan als jouw uitleg juist is?

En komen op de wolken is apocalyptische taal welke wij ook in het boek Daniel terugvinden:

Daniel 7
13 Ik bleef toekijken in de nachtgezichten en zie, met de wolken des hemels kwam iemand gelijk een mensenzoon; hij begaf zich tot de Oude van dagen, en men leidde hem voor deze; 14 en hem werd heerschappij gegeven en eer en koninklijke macht, en alle volken, natiën en talen dienden hem. Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die niet zal vergaan, en zijn koningschap is een, dat onverderfelijk is.

We lezen hier dus dat de eeuwige heerschappij aan de mensenzoon werd gegeven, maar even eerder sprak Daniel het volgende:

'Het heeft mij behaagd de tekenen en wonderen die de allerhoogste God aan mij gedaan heeft te verkondigen; 3 hoe groot zijn zijn tekenen en hoe machtig zijn wonderen! Zijn koningschap is een eeuwig koningschap, en zijn heerschappij van geslacht tot geslacht!....Toen prees ik de Allerhoogste en roemde en verheerlijkte ik de eeuwig Levende, omdat zijn heerschappij een eeuwige heerschappij is en zijn koningschap van geslacht tot geslacht.' (Dan 4,2+4,34b)

Waarom zegt Daniel niet dat de allerhoogste God zijn heerschappij zou duren tot Hij het aan de mensenzoon gaf? Zowel de Vader als de Zoon hun heerschappij zou eeuwig duren en hoe is dat ooit met elkaar te rijmen anders dan dat Zij beide Eén en Dezelfde zijn? De mens Jezus was de Allerhoogste in vernederde menselijke vorm en daarom noemde Petrus nadat Hij verhoogd was de Heilige Geest met terugwerkende kracht ook de Geest van Christus (1 Petr 1,11) omdat het Eén en dezelfde (1 Kor 12,11) Geest is.
Eerder had Jezus de volgende woorden van David aangehaald en op zichzelf van toepassing gebracht: „De uitspraak van Jehovah tot mijn Heer luidt: ’Zit aan mijn rechterhand, totdat ik uw vijanden tot een voetbank voor uw voeten stel.’” Jezus zei niet dat hij God of een deel van een Drieëenheid was, maar dat hij aan Gods rechterhand zou zitten en zou wachten totdat Gods tijd was gekomen en zijn voornemens verwezenlijkt zouden worden. — Psalm 110:1; Matthéüs 22:42-44.

En in plaats van aan te kondigen dat hij God in het vlees was, zei Jezus Christus: „Ik ben Gods Zoon” (Johannes 10:36).

Nee, niet in plaats van, want Paulus schreef dat God zijn Zoon (dat is zijn Geest Rom 8,14) in een vlees zond (Rom 8,3) aan de zonde gelijk.
Als de volmaakte Vertegenwoordiger van God zei Jezus ook: „Ik kan niets uit mijzelf doen; gelijk ik hoor, oordeel ik; en het oordeel dat ik vel, is rechtvaardig, want ik zoek niet mijn eigen wil, maar de wil van hem die mij heeft gezonden” (Johannes 5:30). Toen Jezus aan de martelpaal hing, bad hij tot de grote Schepper in de hemel en sprak hij hem aan als „Mijn God, mijn God” (Matthéüs 27:46).

Was Jezus toen al verhoogd gelijk Mozes de slang in de woestijn (Joh 3,14) had verhoogd?
Na zijn opstanding zei Jezus tot Maria Magdalena: „Ik stijg op naar mijn Vader en uw Vader en naar mijn God en uw God” (Johannes 20:1, 17).

Toen de koning van Babel dacht dat hij kon opstijgen naar de Vader was het laster (Jes 14,13) en hoezo is dat nu dan anders als Jezus niet God is? Immers, Jezus zei 'Ik stijg op naar mijn Vader' waardoor hij zei 'Ik evenaar de Allerhoogste.'

Jes 14,14
Ik stijg op tot boven de wolken, ik evenaar de Allerhoogste.

Probeer het niet te vatten door middel van logica krukje, want Jezus is dwaasheid (1 Kor 1,23) voor Griekse denkers.

Conclusie:
Het valt gewoon niet te ontkennen, de Zoon en de Vader zijn Dezelfde.

Heb 13,8
Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en in eeuwigheid.

Ps 102,28
Maar Gij zijt Dezelfde, en Uw jaren zullen niet geëindigd worden.

En het is ook dezelfde Geest.

1 Kor 12,4
En er is verscheidenheid der gaven, doch het is dezelfde Geest;

Het zijn de Zoon en de Vader die harten en nieren doorzoeken.

Op 2,23
En haar kinderen zal Ik door de dood ombrengen; en al de gemeenten zullen weten, dat Ik het ben, Die nieren en harten onderzoek. En Ik zal u geven een ieder naar uw werken.

Ps 7,10
Laat toch de boosheid der goddelozen een einde nemen, maar bevestig de rechtvaardige, Gij, Die harten en nieren beproeft, o rechtvaardige God!

Chaver
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Chaver » 25 sep 2009 10:22

Krukje schreef:Ik heb een vraag. In de kerk wordt over het algemeen de drie-eenheidsleer onderwezen. Ik ben zelf gaan onderzoeken en ik kom geen teksten of redenen tegen waarom die leer juist is.
Nu ga ik dus dingen bij mezelf afvragen:

Waar komt de Drie-eenheidsleer vandaan?

Het tijdschrift The Living Pulpit gaf in de uitgave van april-juni 1999 de volgende definitie van de Drie-eenheid: „Er is één God en Vader, één Heer Jezus Christus en één Heilige Geest, drie ’personen’ . . . die hetzelfde wezen of één in wezen zijn . . .; drie personen die in gelijke mate God zijn, met dezelfde natuurlijke eigenschappen, maar toch werkelijk verschillend, te herkennen aan hun persoonlijke kenmerken.”
Het tijdschrift Christian Century haalt in de uitgave van 20-27 mei 1998 een predikant aan die erkent dat de Drie-eenheid „een leer van de kerk [is] in plaats van een leer van Jezus”. Maar is de Drie-eenheidsleer, ook al is het geen leer van Jezus, wel in overeenstemming met wat Jezus onderwees?

Jezus leerde zijn discipelen te bidden: „Onze Vader in de hemelen, uw naam worde geheiligd.” Onze hemelse Vader, wordt in de bijbel beschreven als hoger dan zijn Zoon. God is bijvoorbeeld „van eeuwigheid tot eeuwigheid”. Maar over Jezus zegt de bijbel dat hij „de eerstgeborene van heel de schepping” is. Dat God groter is dan Jezus, onderwees Jezus zelf toen hij zei: „De Vader is groter dan ik” (Mattheüs 6:9; Psalm 90:1, 2, Statenvertaling; Kolossenzen 1:15; Johannes 14:28). Toch stelt de Drie-eenheidsleer dat de Vader en de Zoon „in gelijke mate God” zijn.
Dat de Vader hoger is dan de Zoon, en ook dat de Vader een afzonderlijke persoon is, komt eveneens duidelijk naar voren in Jezus’ gebeden, zoals in het gebed dat hij vóór zijn terechtstelling uitsprak: „Vader, indien gij het wenst, neem deze beker dan van mij weg. Doch niet mijn wil, maar de uwe geschiede” (Lukas 22:42). Als God en Jezus „één in wezen” zijn, zoals de Drie-eenheidsleer zegt, hoe kan Jezus’ wil, of wens, dan anders schijnen te zijn dan die van zijn Vader? — Hebreeën 5:7, 8; 9:24.
Nog iets: als God en Jezus dezelfde zijn, hoe kon een van hen dan iets weten wat de ander niet wist? Jezus zei bijvoorbeeld over de tijd van het oordeel over de wereld: „Van die dag of het uur weet niemand iets af, noch de engelen in de hemel, noch de Zoon, dan de Vader.” — Markus 13:32.

De Drie-eenheid is geen leer van Jezus of de eerste christenen. Zoals eerder gezegd, het is „een leer van de kerk”. The Living Pulpit zei in de uitgave van 1999 over de Drie-eenheid: „Soms lijkt iedereen aan te nemen dat de leerstelling van de Drie-eenheid standaard christelijke theologische kost is”, maar voegde eraan toe dat het geen „bijbelse gedachte” is.
De New Catholic Encyclopedia (1967) bespreekt de Drie-eenheid uitvoerig en geeft toe: „Het dogma van de Drie-eenheid is alles welbeschouwd een uitvinding uit het einde van de 4de eeuw. . . . Vóór het einde van de 4de eeuw had de formulering ’één God in drie Personen’ geen vaste voet gekregen en was ze zeker niet volledig opgenomen in het christelijke leven en de belijdenis van het christelijke geloof.”
Martin Werner, een hoogleraar aan de Universiteit van Bern (Zwitserland), merkte op: „Overal in het Nieuwe Testament waar over de relatie van Jezus tot God, de Vader, wordt gesproken, hetzij in verband met zijn komst als mens of met zijn positie als Messias, wordt die categorisch als ondergeschiktheid opgevat en beschreven.” Jezus en de eerste christenen geloofden dus beslist iets heel anders dan de Drie-eenheidsleer van de kerken in deze tijd. Wat is dan de oorsprong van deze leer?

De bijbel spreekt over vele goden en godinnen die door mensen werden aanbeden, zoals Astoreth, Milkom, Kamos en Molech (1 Koningen 11:1, 2, 5, 7). Zelfs in de oude natie Israël geloofden veel mensen ooit dat Baäl de ware God was. Daarom daagde Gods profeet Elia hen uit: „Indien Jahweh de ware God is, gaat hem volgen; maar is het Baäl, gaat hem volgen.” — 1 Koningen 18:21.
De aanbidding van heidense goden in groepen van drie, of triaden, was al voordat Jezus werd geboren in zwang. „Uit Egypte kwamen de ideeën van een goddelijke drieëenheid”, merkte de historicus Will Durant op. In de Encyclopædia of Religion and Ethics schreef James Hastings: „In de Indiase godsdienst, e.g., treffen wij de triade van Brahmā, Shiva en Viṣṇu aan; en in de Egyptische godsdienst de triade van Osiris, Isis en Horus.”

Zie bijvoorbeeld Psalm 110:1 in de Statenvertaling. Zowel Jezus als de apostel Petrus haalden dit vers aan. — Mattheüs 22:42-45; Handelingen 2:34-36.

Ik vind dit zeer sterke bewijzen dat de kerk toch echt iets verkeerds leert! ?

Mag ik dit beantwoorden met een artikel dat ik ergens (www.tegenhetlicht.punt.nl) tegenkwam en mij een antwoord gaf?
Groet, Chaver.

Is Yahweh een drie-enigheid?

Het Shema, wat "hoor" betekent en in Deuteronomium 6:4-9 staat, luidt:
"Hoor Yisrael, Yahweh, uw Elohim, Yahweh is EEN. Heb Yahweh lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met al uw kracht.Deze geboden, die Ik u vandaag geef,zijn op uw hart. Prent hen uw kinderen in.Praat erover wanneer u in huis zit en wanneer u op straat wandelt, wanneer u ligt en wanneer u opstaat.Bind ze als symbolen aan uw handen en bind ze op uw voorhoofden.Schrijf hen op de deurkozijnen van jullie huizen en op jullie poorten".
De woorden "EhYah asher EhYah" betekenen "Ik zal zijn die Ik zijn zal"". Yahueh, Yahuah, Yahuwah, Yahweh, IAUE,IAOUE enz. zijn overzettingen van de hebreeuwse letters van de Naam.
Deze Naam betekent alle drie de volgende vervoegingen: "Ik was, Ik ben en Ik zal zijn".
"Ik ben de Alef en de tau"zegt de Soevereine Yahweh in Openbaring 1:8 :"Die is en Die is en Die zal komen, de Almachtige"( hebr. Shaddai).
De spreker was Yahshua, Die Yochanan (Johannes) toesprak op het eiland Patmos. Mensen die de Schriften interpreteren met hun eigen vooroordelen en ideeën kunnen er een draai aan maken, zodat de Schriften lijken te zeggen, wat zij niet zeggen. Zij zullen toestaan, dat Mosheh en Daniël niet dachten dat er een Drie-enigheid was, maar claimden dat er later een progressieve ontwikkeling kwam. Als er een drie-enigheid was, dan zou daarover veel zijn uitgelegd in de Schriften, omdat het TEGEN ALLES wat de Schriften onderwijst, ingaat.
Je kunt géén monotheïsme en de leer van drie-enigheid tegelijk hebben!
"Ik ben Yahweh, dat is Mijn Naam"(YahshaYahu-Jesaja 42:8)
"Ik ben de eerste en de Laatste, buiten Mij is er geen Elohim "(44:6). "Is er enig Elohim naast Mij"(44:8).
"Ik ben Elohim en daar is geen ander; Ik ben Elohim en er is niemand als Mij"( 46:9).
"Voor Mij was geen Elohim gevormd, noch zal daar een zijn na Mij. Ik, ja Ik. ben Yahweh, en apart van Mij is er geen Redder"(43:11)

Hij is oneindig in Kracht, Ruimte en Tijd.

Hij is GEEN meerpersoonlijkheid, maar kan alles zijn wat Hij wil zijn.

ZecharYah/Zacharia 12 vers 10 openbaart Wie er stierf op Golgotha
"Zij zullen op Mij zien, de Enige die zij doorstoken hebben en zij zullen treuren voor Hem zoals treuren voor een enig kind en bitterlijk bedroefd zijn om hem, zoals iemand bedrofd is om een eerstgeboren zoon".

Met toestemming vertaald uit Fossilized Customs van Lew White-www. fossilizedcustoms.com

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 sep 2009 09:01

mohamed schreef:
Krukje schreef:

Marcus 10

Waarschijnlijk zei hij dat om hen niet teleur te stellen, want elders lezen we dat Jezus zelf de apostelen een plaats zou bereiden (Joh 14,3) wanneer hij weder zou komen om hen tot zich te nemen.

Lees het hele vers maar eens krukje:

Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die
(1:18) de enige Zoon, die zelf God is, die – Andere handschriften lezen: ‘de enige Zoon, die’.
aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.
NBV

We weten dat de apostelen Jezus hebben gezien, zij zagen God in de gedaante van een mens, in vernederde vorm (Fil 2,8) want anders zouden zij immers zijn gestorven? Jezus verklaarde dat de Vader in Hem was (Joh 10,38) dus was het de Vader die Hij hen deed kennen! Jezus was dus inderdaad God in het vlees, want Hij herbergde de Vader in Hem.
Jezus’ vijanden, die een reden zochten om hem ter dood te brengen, vroegen niet of hij beweerde God te zijn, maar of hij „de Christus, de Zoon Gods,” was. Hij antwoordde: „Gij hebt het zelf gezegd. Maar ik zeg ulieden: Van nu af zult gij de Zoon des mensen zien zitten aan de rechterhand der kracht en hem zien komen op de wolken des hemels” (Matthéüs 26:63, 64).

In het daaropvolgende vers staat dat de hogepriester zijn kleren scheurde 'en hij riep uit: ‘Hij heeft God gelasterd!' Waarom lasterde Jezus God dan als jouw uitleg juist is?

En komen op de wolken is apocalyptische taal welke wij ook in het boek Daniel terugvinden:

Daniel 7
13 Ik bleef toekijken in de nachtgezichten en zie, met de wolken des hemels kwam iemand gelijk een mensenzoon; hij begaf zich tot de Oude van dagen, en men leidde hem voor deze; 14 en hem werd heerschappij gegeven en eer en koninklijke macht, en alle volken, natiën en talen dienden hem. Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die niet zal vergaan, en zijn koningschap is een, dat onverderfelijk is.

We lezen hier dus dat de eeuwige heerschappij aan de mensenzoon werd gegeven, maar even eerder sprak Daniel het volgende:

'Het heeft mij behaagd de tekenen en wonderen die de allerhoogste God aan mij gedaan heeft te verkondigen; 3 hoe groot zijn zijn tekenen en hoe machtig zijn wonderen! Zijn koningschap is een eeuwig koningschap, en zijn heerschappij van geslacht tot geslacht!....Toen prees ik de Allerhoogste en roemde en verheerlijkte ik de eeuwig Levende, omdat zijn heerschappij een eeuwige heerschappij is en zijn koningschap van geslacht tot geslacht.' (Dan 4,2+4,34b)

Waarom zegt Daniel niet dat de allerhoogste God zijn heerschappij zou duren tot Hij het aan de mensenzoon gaf? Zowel de Vader als de Zoon hun heerschappij zou eeuwig duren en hoe is dat ooit met elkaar te rijmen anders dan dat Zij beide Eén en Dezelfde zijn? De mens Jezus was de Allerhoogste in vernederde menselijke vorm en daarom noemde Petrus nadat Hij verhoogd was de Heilige Geest met terugwerkende kracht ook de Geest van Christus (1 Petr 1,11) omdat het Eén en dezelfde (1 Kor 12,11) Geest is.
Eerder had Jezus de volgende woorden van David aangehaald en op zichzelf van toepassing gebracht: „De uitspraak van Jehovah tot mijn Heer luidt: ’Zit aan mijn rechterhand, totdat ik uw vijanden tot een voetbank voor uw voeten stel.’” Jezus zei niet dat hij God of een deel van een Drieëenheid was, maar dat hij aan Gods rechterhand zou zitten en zou wachten totdat Gods tijd was gekomen en zijn voornemens verwezenlijkt zouden worden. — Psalm 110:1; Matthéüs 22:42-44.

En in plaats van aan te kondigen dat hij God in het vlees was, zei Jezus Christus: „Ik ben Gods Zoon” (Johannes 10:36).

Nee, niet in plaats van, want Paulus schreef dat God zijn Zoon (dat is zijn Geest Rom 8,14) in een vlees zond (Rom 8,3) aan de zonde gelijk.
Als de volmaakte Vertegenwoordiger van God zei Jezus ook: „Ik kan niets uit mijzelf doen; gelijk ik hoor, oordeel ik; en het oordeel dat ik vel, is rechtvaardig, want ik zoek niet mijn eigen wil, maar de wil van hem die mij heeft gezonden” (Johannes 5:30). Toen Jezus aan de martelpaal hing, bad hij tot de grote Schepper in de hemel en sprak hij hem aan als „Mijn God, mijn God” (Matthéüs 27:46).

Was Jezus toen al verhoogd gelijk Mozes de slang in de woestijn (Joh 3,14) had verhoogd?
Na zijn opstanding zei Jezus tot Maria Magdalena: „Ik stijg op naar mijn Vader en uw Vader en naar mijn God en uw God” (Johannes 20:1, 17).

Toen de koning van Babel dacht dat hij kon opstijgen naar de Vader was het laster (Jes 14,13) en hoezo is dat nu dan anders als Jezus niet God is? Immers, Jezus zei 'Ik stijg op naar mijn Vader' waardoor hij zei 'Ik evenaar de Allerhoogste.'

Jes 14,14

Probeer het niet te vatten door middel van logica krukje, want Jezus is dwaasheid (1 Kor 1,23) voor Griekse denkers.

Conclusie:
Het valt gewoon niet te ontkennen, de Zoon en de Vader zijn Dezelfde.

Heb 13,8
Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en in eeuwigheid.

Ps 102,28
Maar Gij zijt Dezelfde, en Uw jaren zullen niet geëindigd worden.

En het is ook dezelfde Geest.

1 Kor 12,4
En er is verscheidenheid der gaven, doch het is dezelfde Geest;

Het zijn de Zoon en de Vader die harten en nieren doorzoeken.

Op 2,23
En haar kinderen zal Ik door de dood ombrengen; en al de gemeenten zullen weten, dat Ik het ben, Die nieren en harten onderzoek. En Ik zal u geven een ieder naar uw werken.

Ps 7,10
Laat toch de boosheid der goddelozen een einde nemen, maar bevestig de rechtvaardige, Gij, Die harten en nieren beproeft, o rechtvaardige God!

Beste krukje, ik hoop nog een reactie van je te krijgen op bovenstaande en anders ga ik er maar van uit dat zwijgen instemmen is! ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2009 15:09

Chaver schreef:ZecharYah/Zacharia 12 vers 10 openbaart Wie er stierf op Golgotha
"Zij zullen op Mij zien, de Enige die zij doorstoken hebben en zij zullen treuren voor Hem zoals treuren voor een enig kind en bitterlijk bedroefd zijn om hem, zoals iemand bedrofd is om een eerstgeboren zoon".

Amen! =D>

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 05 okt 2009 22:10

mohamed schreef:Beste krukje, ik hoop nog een reactie van je te krijgen op bovenstaande en anders ga ik er maar van uit dat zwijgen instemmen is! ;)

Antwoord komt eraan beste Mohamed! Ik heb het op het moment heel druk, maar morgen zal ik er tijd voor maken, woensdag heb je je antwoord op zijn laatst ;). Sorry voor het lange wachten.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 okt 2009 22:37

Krukje schreef:
mohamed schreef:Beste krukje, ik hoop nog een reactie van je te krijgen op bovenstaande en anders ga ik er maar van uit dat zwijgen instemmen is! ;)

Antwoord komt eraan beste Mohamed! Ik heb het op het moment heel druk, maar morgen zal ik er tijd voor maken, woensdag heb je je antwoord op zijn laatst ;). Sorry voor het lange wachten.

Geen probleem hoor, ik was slechts een beetje aan het stangen!
Ben benieuwd!

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 06 okt 2009 19:09

mohamed schreef:
krukje schreef:Eerder had Jezus de volgende woorden van David aangehaald en op zichzelf van toepassing gebracht: „De uitspraak van Jehovah tot mijn Heer luidt: ’Zit aan mijn rechterhand, totdat ik uw vijanden tot een voetbank voor uw voeten stel.’” Jezus zei niet dat hij God of een deel van een Drieëenheid was, maar dat hij aan Gods rechterhand zou zitten en zou wachten totdat Gods tijd was gekomen en zijn voornemens verwezenlijkt zouden worden. — Psalm 110:1; Matthéüs 22:42-44.

Hier zeg je het toch al zelf? dat God Zijn Zoon zond... Niet dat Hij zelf in een lichaam naar de aarde ging?

mohamed schreef:

Nee, toen nog niet.

mohamed schreef:Toen de koning van Babel dacht dat hij kon opstijgen naar de Vader was het laster (Jes 14,13) en hoezo is dat nu dan anders als Jezus niet God is? Immers, Jezus zei 'Ik stijg op naar mijn Vader' waardoor hij zei 'Ik evenaar de Allerhoogste.'

Die 2 zaken kun je niet met elkaar vergelijken!
„Gij hebt in uw hart gezegd: ’Ten hemel zal ik opstijgen. Boven de sterren Gods [de koningen uit Davids koninklijke geslachtslijn] zal ik mijn troon verheffen . . . Ik zal mij op de Allerhoogste doen gelijken’” (Jesaja 14:3, 4, 12-15; Numeri 24:17).
De trots van „de koning van Babylon” leek op de geestesgesteldheid van Satan, „de god van dit samenstel van dingen” (2 Korinthiërs 4:4). Satans arrogantie zal echter op een ramp uitlopen, net zoals de Babylonische dynastie oneervol aan haar eind kwam.

In Jezus geval zat het heel anders. De ongelovige joden zagen over het hoofd dat Jezus erkende dat hij alles van zijn Vader had ontvangen, terwijl de voortreffelijke werken die hij deed er het bewijs van vormden dat hij de vertegenwoordiger van zijn Vader was. Zij trokken ten onrechte de conclusie dat hij zich godslasterlijk tot God maakte.

mohamed schreef:
Jes 14,14

Dat zei jezus niet, dat zei „de koning van Babylon”.

Het is wat beknopt, maar ik zit echt in tijdnood. Over een aantal weken, na de herfst vakantie heb ik weer wat meer tijd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 okt 2009 21:36

Krukje schreef:
mohamed schreef:Toen de koning van Babel dacht dat hij kon opstijgen naar de Vader was het laster (Jes 14,13) en hoezo is dat nu dan anders als Jezus niet God is? Immers, Jezus zei 'Ik stijg op naar mijn Vader' waardoor hij zei 'Ik evenaar de Allerhoogste.'

Die 2 zaken kun je niet met elkaar vergelijken!

Hoezo niet?!
„Gij hebt in uw hart gezegd: ’Ten hemel zal ik opstijgen. Boven de sterren Gods [de koningen uit Davids koninklijke geslachtslijn] zal ik mijn troon verheffen . . . Ik zal mij op de Allerhoogste doen gelijken’” (Jesaja 14:3, 4, 12-15; Numeri 24:17).
De trots van „de koning van Babylon” leek op de geestesgesteldheid van Satan, „de god van dit samenstel van dingen” (2 Korinthiërs 4:4). Satans arrogantie zal echter op een ramp uitlopen, net zoals de Babylonische dynastie oneervol aan haar eind kwam.

Vreemd hoor, je vertelt mij dat ik Jes 14,14 en Johannes 20,17 niet met elkaar mag vergelijken, maar je komt zelf met een vergezochte mogelijke verwijzing aanzetten!
Zet de verzen voor de aardigheid maar eens onder elkaar.

'Ik stijg op tot boven de wolken, ik evenaar de Allerhoogste.' (Jes 14,14)

'zeg tegen hen dat ik opstijg naar mijn Vader' (Joh 20,17)

En vergelijk ze ook eens met dit vers:

Mar 13,26
Dan zal men de Mensenzoon zien komen op de wolken, bekleed met grote macht en luister.

We lezen vele malen dat men de Mensenzoon zou zien komen op de wolken (Dan 7:10. Matt 16:27; 24:30. Mark 14:62. Luk 21:27. Hand 1:11. 1 Thess 1:10. Openb 1:7) er klonk er een stem uit een wolk die zei: 'Dit is mijn Zoon, mijn uitverkorene, luister naar hem!' (Luk 9,35) en Christus werd opgenomen eveneens in een wolk (Hand 1,9) toen Hij ten hemel voer. Ze zeggen wel eens waar rook is is vuur en Krukje, ik wil je adviseren even te gaan zitten, want hier komt het bewijs dat Jezus zowel de Vader als de Zoon is.

'Op de zevende dag riep de HEER Mozes vanuit de wolk....' (Ex 24,16)

Het volk werd bedekt door een wolk (Éx 13:21. Num 9:18. Deut 1:33. Neh 9:12,19. Ps 78:14; 105:39) en allen in Mozes gedoopt, Krukje zijn gedoopt in de wolk (1 Kor 10,2) en de zee. De Heer zei tegen Mozes dat Hij tot hem zou komen (Ex 19,9) in een dikke wolk. Wie was de wolk waarin allen in Mozes gedoopt zijn Krukje? Is het niet Dezelfde waar de eerstelingen van het christendom in gedoopt zijn?

Rom 6,3
Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood?
In Jezus geval zat het heel anders. De ongelovige joden zagen over het hoofd dat Jezus erkende dat hij alles van zijn Vader had ontvangen,

Is dat zo? Sommige Joden uit Jeruzalem (Joh 7,25) zeiden in niet mis te verstane bewoording:

'...Zouden nu wel de oversten waarlijk weten, dat Deze waarlijk is de Christus?' (Joh 7,26)

terwijl de voortreffelijke werken die hij deed er het bewijs van vormden dat hij de vertegenwoordiger van zijn Vader was. Zij trokken ten onrechte de conclusie dat hij zich godslasterlijk tot God maakte.

Een vertegenwoordiger is iemand in dienst van een baas die zich in ijlings tempo van het bedrijfsterein verwijdert met de herdershonden in zijn kielzog en de druppels zweet op zijn voorhoofd. Voldoet Jezus aan deze omschrijving? Was Christus een dienstknecht? Nee, integendeel, Christus is niet in loondienst, maar blijft voor eeuwig.

Joh 8,35
Nu blijft een slaaf niet voor eeuwig in huis, maar de Zoon blijft wel voor eeuwig.

Het is wat beknopt, maar ik zit echt in tijdnood. Over een aantal weken, na de herfst vakantie heb ik weer wat meer tijd.

Ik vind het niet erg, ben ook niet over zo diep op ingegaan als ik had gewild, bijvoorbeeld je punt dat de koning van Babel satan zou zijn heb ik laten liggen. ;)

Fijne vakantie!

Terug naar “[Religie] - Open forum”