DeDwaler schreef:Wat Eckhart schrijft daar ben ik het uiteraard niet mee eens, Neon.
Waar het, net als bij veel theologische systemen, vooral misgaat, is het ontbreken van de verstrekkende gevolgen van de (zonde)val in de hof van Eden, voor eenieder van ons.
Door de zonde is de mens niet alleen gestorven, maar hij is ook van nature een gevangene van de boze en een slaaf van de ongerechtigheid. In de Bijbel (Gods Woord) wordt de mens onttroond, of liever gezegd: geschetst hoe en wat hij daadwerkelijk is, en dat is niet zoals o.a. Eckhart de mens beschrijft.
En neem dan dit van de katharen:
De katharen verwierpen unaniem de God van het Oude Testament. Jahweh was een jaloerse, wraakzuchtige, meedogenloze en wrede god die almachtig was op aarde. Bijgevolg moest hij wel Satan zijn. Ze aanvaardden veel teksten van het Oude Testament dan ook niet.
De God van het Nieuwe Testament was wel zuiver genoeg voor de katharen. Ze waren trouw aan Jezus Christus, de evangeliën, de Handelingen van de apostelen, de Brieven van Paulus en de Openbaring van Johannes.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Katharen# ... _Testament
Men heeft blijkbaar geen enkele notie van Wie God is, wat genade is, wat waarheid en leugen is, wie en wat de mens is, wat zonde is, wat de zonde met een mens doet en waarom God Zijn Eigen Zoon, de Heere Jezus, moest zenden als Verlosser en Losprijs.
Dank voor je reactie.
Zonden heeft als betekenis ''het doel missen''. In zonde blijven is dan het doel blijven missen. Nu is inderdaad de Verlosser gekomen, om de mens op zijn mogelijkheden te wijzen de zonden te vergeven laten, door het werkelijke doel te her-ontdekken.
Het doel is het kind van God te hervinden in zichzelf. Of Zichzelf te herontdekken. En vanuit die grond schrijft Eckhart.
DeDwaler schreef:Door de zonde is de mens niet alleen gestorven, maar hij is ook van nature een gevangene van de boze en een slaaf van de ongerechtigheid. In de Bijbel (Gods Woord) wordt de mens onttroond, of liever gezegd: geschetst hoe en wat hij daadwerkelijk is, en dat is niet zoals o.a. Eckhart de mens beschrijft.
..geschetst hoe en wat hij daadwerkelijk is.. geworden! Door de keus deze natuur, van goed en kwaad, te willen ondergaan. Of dus achteraf beter; in onder te willen gaan. We leven in een gevallen natuur, een vergankelijke, een tijdelijke waar 'we' hebzuchtig naar waren, en nog steeds zijn; hebzucht drijft deze natuur en kan niet permanent bevredigd worden.
Maar dan komt de Verlosser, zoals je al aangeeft, om ons hier weer uit te bevrijden. En dan is het NT van de Katharen waar zij het doel in vinden, en dit doel nastreven zoals inderdaad Paulus in zijn brieven beschrijft en aanhaalt; de Christus in u. De Verlosser.
En wat doet dit met de mens? De mens verandert. Dát is de boodschap van het NT; Ik ben..
En het Ik ben, is de Weg terug naar de Vader.
Openbaring, wat de Katharen ook waarderen, en waaruit blijkt dat de mens tot zo iets in staat is, maar dan als Mens, de weder-geborene uit God; 20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.
21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.
DeDwaler schreef:De God van het Nieuwe Testament was wel zuiver genoeg voor de katharen. Ze waren trouw aan Jezus Christus, de evangeliën, de Handelingen van de apostelen, de Brieven van Paulus en de Openbaring van Johannes.
Mooi toch?