Auteurschap en datering Bijbel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Mortlach » 20 mei 2017 16:02

Macht der gewoonte, waarschijnlijk.

Antoon verkoopt diezelfde riedel namelijk al jaren, met dezelfde lijstjes geknipt en geplakt via snelkoppelingen op zijn bureablad of zo. En het is allemaal zo doorzichtig onjuist, om de al door mij aangegeven redenen. Antoon denkt dat hij aan waarheidsvinding doet, maar alles wat hij doet is het werk van een ander narekenen aan de hand van dezelfde bronnen). En reageren heeft geen zin, dat weet ik zelf ook wel, want als het hem te lastig wordt door bijvoorbeeld met archeologische vondsten op de proppen te komen, dan verdwijnt hij weer een tijdje om na een maand of wat weer terug te keren met hetzelfde verhaal. De meeste mensen reageren uberhaupt al niet meer op hem, maar ik vind het zo sneu dat iemand zo zijn leven aan het verspillen is met zinloos en overduidelijk foutief 'onderzoek'. Houd het maar op een broederlijk vermanen; en als hij dat standvastig blijft, dan heb ik in ieder geval mijn best gedaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Johan100 » 20 mei 2017 18:17

Nou, daar ben ik het niet helemaal mee eens, want als één ding niet juist is wil het nog niet zeggen dat niets klopt wat antoon schrijft.
En ja, zo vind ik het zonde van de tijd om je tijd te besteden aan de evolutietheorie, om je er überhaupt in te verdiepen. Maar goed, ik verbied het jou ook niet. Antoon heeft volgens mij hier in het openbare gedeelte van het forum net zoveel rechten om hier te posten als jij en ik.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

antoon

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor antoon » 21 mei 2017 05:36

Beste Mortlach
Tot nu heb je nog nergens aan kunnen tonen waar ik onjuist was, ook is het niet waar dat de zo bewerk dat bronnen overeenkomen, dit is gewoon onzin wat je schrijft.

Antoon verkoopt diezelfde riedel namelijk al jaren, met dezelfde lijstjes geknipt en geplakt via snelkoppelingen op zijn bureablad of zo

Geen knip en plakwerk maar een samengestelde zelf studie van jaren, en natuurlijk bewaar ik gegevens van wat ik onderzocht heb, ja dan moet ik even plakken, zo doet iedere onderzoeker, ook bij gegeven linken plak iets natuurlijk.
in zekere zin had je ook gelijk dat het levenswerk van mij is.

want als het hem te lastig wordt door bijvoorbeeld met archeologische vondsten op de proppen te komen, dan verdwijnt hij weer een tijdje om na een maand of wat weer terug te keren met hetzelfde verhaal

ik herken hier helemaal niets in, ik geef artefacten en hun betekenis, ja ik ben ook weleens moe, en zeker als het lijkt dat mensen irritatie oplopen, wat overigens niet nodig is, ja dan verdwijn ik even ook in verband met een muisarm als ik te lang achter de computer zit, dan beperk ik mij tot lezen.

maar ik vind het zo sneu ..

Dat mag jij vinden , mag ik nu aub weer to the point komen, vandaag of over enkele dagen

antoon

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor antoon » 21 mei 2017 05:58

Daar ben ik het niet mee eens. Het jaartal wat je noemt viel in een tussenperiode tussen het Oude Rijk van Egypte (vanaf circa 2600 v.Ch.-circa 2200 v.Chr.).in de vroege bronstijd en
het Epyptes Middenrijk in de middenbronstijd. Dit was de tijd waarin de Patriarchen (Abraham, Izak en Jakob leefden). Ergens tussen 2000-1600 v. Chr.
Daarvoor was er dus al het Oude Rijk van Egypte (2600-2200 v. Chr.), de tijd waarin de geschiedschrijving begon (hiërogliefen) en de grote piramiden.
Het Oude Rijk was het hoogtepunt van de Egyptische cultuur. De beschaving is rond die tijd zichtbaar geworden.

Nog weer daarvoor had je de Vroeg-dynastieke periode Dit moeten we meer plaatsen rond Noachs leven.
De zondvloed was 300 jaar voor Abrahams geboorte en dus rond 2250 v. Chr. Houd even in gedachte dat Noach 950 jaar oud werd.

Schreef Johan

Beste Johan je neemt waarschijnlijk het werk van een onderzoeker, dat is goed zo werkt een forum, ik ga uit van de zuivere bijbelse chronologie, de bijbel geeft jaartallen en tijdspennen tussen gebeurtenissen, daar werk ik weer mee, zou je een van de jaartallen die je van een onderzoeker hebt of uit zelfonderzoek zo vind, kunnen toetsen aan de bijbel of er een gedegen onderbouwing voor geven vanuit wereldse chronologie.

Want laten we eerlijk zijn over het begin van de Egyptische macht lopen de meningen van onderzoekers behoorlijk uiteen , daarom hou ik onverkort vast aan oude geschiedschrijvers en de bijbel

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Mortlach » 21 mei 2017 11:41

Johan100 schreef:Nou, daar ben ik het niet helemaal mee eens, want als één ding niet juist is wil het nog niet zeggen dat niets klopt wat antoon schrijft.


Als je aan het begin van je lijstje jaartallen er 1000+ jaar naast zit, waarom zou de rest dan wel ineens kloppen?

En ja, zo vind ik het zonde van de tijd om je tijd te besteden aan de evolutietheorie, om je er überhaupt in te verdiepen. Maar goed, ik verbied het jou ook niet. Antoon heeft volgens mij hier in het openbare gedeelte van het forum net zoveel rechten om hier te posten als jij en ik.


Natuurlijk mag het. Ik zal de laatste zijn om iemand een strobreed in de weg te leggen als ze hun obsessieve stokpaardje willen etaleren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Mortlach » 21 mei 2017 11:46

antoon schreef:Beste Mortlach
Tot nu heb je nog nergens aan kunnen tonen waar ik onjuist was, ook is het niet waar dat de zo bewerk dat bronnen overeenkomen, dit is gewoon onzin wat je schrijft.


Tja, zolang jij het Narmer palet blijft negeren, kun je dat inderdaad blijven geloven. Het is ontzettend grappig dat je me voor de voeten werpt dat het 'maar' van Wikipedia af komt, alsof er niet serieus onderzoek is gedaan naar dat artefact. Maar goed, ik zei al, het past niet in jouw plaatje, dus heb je er alle belang bij om het maar te negeren. Maar doe dan niet net alsof dat een gebrek aan mijn kant is.

ik herken hier helemaal niets in, ik geef artefacten en hun betekenis, ja ik ben ook weleens moe, en zeker als het lijkt dat mensen irritatie oplopen, wat overigens niet nodig is, ja dan verdwijn ik even ook in verband met een muisarm als ik te lang achter de computer zit, dan beperk ik mij tot lezen.


Dat mag jij vinden , mag ik nu aub weer to the point komen, vandaag of over enkele dagen


Het Narmer tablet toont aan dat er in ~3100 vChr al een centrale, verenigde Egyptische staat was. En dat Manassus het dus mis heeft met zijn 2200 v Chr. Neem dit a.u.b. op in je gecorrigeerde lijstje. Hoe veel meer to the point wil je het hebben?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

antoon

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor antoon » 21 mei 2017 13:09

Ik zal je uit de droom helpen Mortlach
De enige aanwijzing voor een begin van Egypte rond 3100bc zijn wat zeer onduidelijke bewoordingen op een papyrus, en van daaruit een verkeerde beoordeling van de Egyptische kalender

Verantwoordelijk hiervoor is Eduard Meyer met zijn studie werk gebaseerd op wat fragmenten uit de tijd van een farao en een vermelding op papyrus van uit het 7de jaar van Senwosret III.
Op deze manier heeft hij de vorsten van de een paar dynastie als ankerpunt gebruikt. in zijn beruchtte Sothis theorie met tijdspannen van 1460 jaar

Er zijn overigens meerdere geleerden van naam die de stelling van E. Meyer onderuit halen oa. Courville , Sir Flinders Petrie en meer.
Dat is in het verleden al een paar keren in detail besproken maar dat leg jij naast je neer
Op de site van SCHEPPING OF EVOLUTIE vind je meer inlichtingen, ik denk dat de onbewezen evolutie tenminste nog meer grond heeft dat het prullaria van Eduard Meyer.

Maar ik zal het je makkelijk maken
https://scheppingofevolutie.nl/egypte-sothis-chronologie/

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Mortlach » 21 mei 2017 15:16

antoon schreef:Ik zal je uit de droom helpen Mortlach
De enige aanwijzing voor een begin van Egypte rond 3100bc zijn wat zeer onduidelijke bewoordingen op een papyrus, en van daaruit een verkeerde beoordeling van de Egyptische kalender


Right, en dat Narmer palet bestaat ineens niet meer?

Dat is in het verleden al een paar keren in detail besproken maar dat leg jij naast je neer


Dit vind ik altijd hi-larisch. Er was hier vroeger nog zo'n knurft die dit altijd deed. Als er een tegenwerping was waar hij niet onderuit konden komen, probeerde hij later altijd dezelfde tegenwerping tegen mij te gebruiken, net zoals jij nu doet. Klassiek! Je zou bijna gaan denken dat het symptomatisch is...

Ik vraag me af waar die gast gebleven is; waarschijnlijk heeft 'ie werk gevonden bij IMAX als projector.

Op de site van SCHEPPING OF EVOLUTIE vind je meer inlichtingen, ik denk dat de onbewezen evolutie tenminste nog meer grond heeft dat het prullaria van Eduard Meyer.

Maar ik zal het je makkelijk maken
https://scheppingofevolutie.nl/egypte-sothis-chronologie/


Heb je ook bronnen die wél serieus te nemen zijn?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Johan100 » 21 mei 2017 15:42

Mortlach schreef:


Heb je ook bronnen die wél serieus te nemen zijn?

Tja, bronnen die bevestigen wat jij denkt neem je uiteraard alleen serieus. Zo werkt het doorgaans bij de meeste mensen...en wat jij denkt komt weer van bronnen die jij gelezen hebt. Dat blijft natuurlijk een vicieuze cirkel, niet?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Mortlach » 21 mei 2017 15:47

Johan100 schreef:Tja, bronnen die bevestigen wat jij denkt neem je uiteraard alleen serieus. Zo werkt het doorgaans bij de meeste mensen...en wat jij denkt komt weer van bronnen die jij gelezen hebt. Dat blijft natuurlijk een vicieuze cirkel, niet?


Nee hoor, totaal niet zelfs. Maar je zult me maar moeten vergeven dat ik informatie van - bijvoorbeeld - universiteiten en gerenomeerde onderzoeksinstituten meer serieus neem dan informatie van mensen die qua webdesign nog in het tijdperk van Hyves zitten. Iedereen kan tegenwoordig gratis (of zo goed als) een website opzetten; dat betekent uiteraard niet dat alles wat ze daar dan op plempen de moeite van het lezen waard is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Johan100 » 21 mei 2017 15:59

antoon schreef:Schreef Johan

Beste Johan je neemt waarschijnlijk het werk van een onderzoeker, dat is goed zo werkt een forum, ik ga uit van de zuivere bijbelse chronologie, de bijbel geeft jaartallen en tijdspennen tussen gebeurtenissen, daar werk ik weer mee, zou je een van de jaartallen die je van een onderzoeker hebt of uit zelfonderzoek zo vind, kunnen toetsen aan de bijbel of er een gedegen onderbouwing voor geven vanuit wereldse chronologie.

Want laten we eerlijk zijn over het begin van de Egyptische macht lopen de meningen van onderzoekers behoorlijk uiteen , daarom hou ik onverkort vast aan oude geschiedschrijvers en de bijbel

Antoon, je schrijft dat je uit gaat van de zuivere Bijbelse chronologie. Dat doe ik ook. Maar niet alles staat in de Bijbel beschreven van het hele wereldgebeuren uit de geschiedenis. De Bijbel gaat voornamelijk over Gods verbondvolk Israël. Zij zijn nogal eens gedeporteerd naar vreemde landen (Assyrië rond 700 v.Chr., Babylonië rond 586 v.Chr. bijv.) en hebben in slavernij geleefd in Egypte ver daarvoor in de periode van de patriarchen. Hebben later oorlogen gevoerd met tal van landen en volkeren. In de tijd van de richteren en de koningen van Israël. Bijvoorbeeld Syrië en noem maar op. De Moabieten, Amelekieten, Filistijnen, Edomieten, etc. En daar lees je dan ook een beschrijving van in de bijbel en ook iets over die landen. Er wordt geprofeteerd tegen verschillende landen. Dat kunnen we ook lezen. Egypte kwam voor het eerst in beeld in de Bijbel tijdens het Midden-Rijk. Daar in die periode begon ook Gods verbond met Israël, dat was de tijd van de patriarchen Abraham, Izak en Jakob. Dat kun je lezen vanaf Genesis 12.

De ruwweg 2000 jaar daarvoor staat beschreven in de eerste hoofdstukken van Genesis (1-11). Van Adam-Abraham. Toen Abraham naar Egypte trok wegens de honger in Kanaan, was Egypte al lang een ontwikkeld land, een beschaving. De vruchtbare Halve Maan liep van Mesopotamië door het huidige Syrie en Israel tot de Nijldelta van Egypte. Abraham kwam uit Mesopotamie oorspronkelijk, was ook al ontwikkeld. Het spijkerschrift wordt gedateerd op 3000 v. Chr. dacht ik. Abraham kon dus ook schrijven. In dezelfde tijd hadden de Egyptenaren ook een eigen schrift. (de Hiërogliefen).
Er was volop handel en verkeer in de vruchtbare Halve Maan. Dat was de toen bewoonde wereld waar de beschaving is ontstaan. Het huidige Israël, wat lag in Syrië-Palestina was geografisch gezien een belangrijke brug tussen deze twee rijken Egypte en Mesopotamië al voordat Abraham leefde. Uit opgravingen en onderzoek blijkt dat er een Oud-Egyptisch rijk is geweest. Dat ontkent volgens mij geen enkele wetenschapper op historisch vlak.

Ook geen wetenschappers met een creationistische benadering.

Even een kleine correctie; Waar ik schreef 'de Bijbel gaat voornamelijk over Gods verbondvolk Israël' en hoe God met Zijn volk handelt daar bedoel ik met name het O.T. mee!
Laatst gewijzigd door Johan100 op 22 mei 2017 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Johan100 » 21 mei 2017 16:19

Mortlach schreef:Nee hoor, totaal niet zelfs. Maar je zult me maar moeten vergeven dat ik informatie van - bijvoorbeeld - universiteiten en gerenomeerde onderzoeksinstituten meer serieus neem dan informatie van mensen die qua webdesign nog in het tijdperk van Hyves zitten. Iedereen kan tegenwoordig gratis (of zo goed als) een website opzetten; dat betekent uiteraard niet dat alles wat ze daar dan op plempen de moeite van het lezen waard is.


Daarom zeg ik ook dat je alleen bronnen die bevestigen wat jij denkt uiteraard alleen serieus neemt. Zo werkt het doorgaans bij de meeste mensen...en wat jij denkt komt weer van bronnen die jij gelezen hebt en daarop zoek je weer op vergelijkbare bronnen. Dat blijft natuurlijk een vicieuze cirkel. Want een 'gerenommeerde wetenschapper' die beweerd dat iets 7.000.000.000. jaar oud is is natuurlijk een lachertje, maar jij gelooft het. De geschiedschrijving begon zo'n drie á vierduizend jaar geleden, maar 'gerenommeerde wetenschappers' dichten met gemak een leeftijd toe aan vondsten van minimaal 300 miljoen jaar oud. Ik zou me maar niet al te rijk rekenen met gerenommeerde onderzoeksinstituten.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Mortlach » 21 mei 2017 17:23

Johan100 schreef:De geschiedschrijving begon zo'n drie á vierduizend jaar geleden,


en daarvoor was er natuurlijk niks...

maar 'gerenommeerde wetenschappers' dichten met gemak een leeftijd toe aan vondsten van minimaal 300 miljoen jaar oud. Ik zou me maar niet al te rijk rekenen met gerenommeerde onderzoeksinstituten.


Groot gelijk; houd jij het lekker bij Answers in Genesis en Ben Hobrink, oké?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Johan100 » 21 mei 2017 17:39

Kijk, dan gaan we dat krijgen als men het niet meer weet.Toegeven dat de evo-theorie een sprookje is doet men natuurlijk niet, want dat veranderd heel het wereldbeeld.
Bedankt voor de tip, ik ga Hobrinks boek eens gauw lezen denk ik.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 21 mei 2017 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Mortlach » 21 mei 2017 17:40

Johan100 schreef:Kijk, dan gaan we dat krijgen als men het niet meer weet.


Tja, dat krijg je als je anti-intellectualisme me met stomheid weet te slaan.

Bedankt voor de tip, ik ga Hobrinks boek eens gauw lezen denk ik.


Moet je doen. Ik heb zelden zo gelachen als toen ik het zelf las.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten