Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
DeDwaler schreef:De mens is een religieus dier, of hij nou een God aanbidt of zichzelf, het blijft religie.
IRHuman schreef:1 jaar geen goden, 1 jaar geen religies. 1 jaar allemaal gelijk, gewoon mens. Waarom niet?
DeDwaler schreef:Beste IRHuman,
Leuk onderwerp.
Wellicht zie je het zelf niet zo, maar je bedrijft hiermee evengoed religie.
De mens is een religieus dier, of hij nou een God aanbidt of zichzelf, het blijft religie.
JohannesHermanus schreef:
Leg het mij maar uit. Ik geloof niet in illusies en maak me er dan ook geen.
IRHuman schreef:Wanneer is iets volgens jou een illusie?
IRHuman schreef:En klopt het dan dat ik er vanuit moet gaan dat je niet in een god gelooft?
vreemdeling schreef:Het alternatief is dat we gewoon altruistisch worden met zijn allen, met als doel...
Daar heb je het al, daar kun je meerdere kanten mee op.
Je komt er toch niet omheen, een mens kan niet zonder een spirituele dimensie in het leven, we zijn net iets meer toch dan dieren die er gewoon op los kunnen leven als een beest.
Laat 1000 bloemen bloeien, er zijn vele variaties mogelijk om je levensbeschouwing vorm te geven en iedereen moet dan in vrijheid kunnen doen.
En laten die levensbeschouwingen los komen te of blijven staan van machtsinstellingen met andere belangen.
Nooit meer terug dus naar de situatie waar de keizer bepaalde wat je wel of niet voor levensbeschouwing mocht beoefenen.
IRHuman schreef: Maar 1 jaar religie uit politieke systemen, weg uit scholen, etc. Weg van het openbare leven. Religie is prive. 1 jaar geen uitzonderingspositie voor religie om al die dingen wel te mogen die "jij" en "ik" niet mogen.
JohannesHermanus schreef:Ik ben het eens met je stelling dat de mens een religieus wezen is.
JohannesHermanus schreef:Het is een illusie om de hemel op aarde proberen te creëren.
Uw veronderstelling klopt niet. Lees mijn voorgaande reacties eerst eens goed aub.
Speedy schreef:Dus jij stelt als regel om niet de dingen te doen waarvan jij vindt dat anderen zeggen dat jij die niet mag doen? Hiermee schep jij dus je eigen religie, omdat anderen moeten voldoen aan jouw regels.
IRHuman schreef:Heb je de OP gelezen? Volgens mij niet.
Marnix schreef:Als de rest van de wereld een jaar zou doen alsof jij niet bestaat zou je dat vast ook niet leuk vinden. Het zou ook vrij zinloos zijn.
En dat is het idee sowieso want het kwaad zit niet in de religie maar in mensen.
Waar geen religie is is net zoveel ellende.
Religie wordt alleen door mensen misbruikt om verkeerde dingen goed te praten
Het zal niet perfect zijn, maar er is minder ongelijkheid, en dat is al een hele stap.en als er geen religie is vinden ze wel een andere weg. Kijk naar het communisme bijvoorbeeld. Religie helemaal verbieden en uit het straatbeeld wereld is al vaak genoeg geprobeerd en het was nooit een succes, integendeel.
Misschien moet je eens nadenken over wat echt de oorzaak van alle ellende is ipv iets daarvoor verantwoordelijk te stellen wat helemaal niet de oorzaak is.
Dat zou het enige goede zijn van een jaar geen religies, dat je misschien zou ontdekken dat religie niet de oorzaak is van ellende, maar dat de mens dat is.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 368 gasten