de wereld zonder religie voor 1 jaar. Wat vind jij?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

vreemdeling

Re: de wereld zonder religie voor 1 jaar. Wat vind jij?

Berichtdoor vreemdeling » 02 jun 2016 06:55

Religies afschaffen is een lovenswaardig ideaal.
Religies zijn immers per definitie sektarisch (verdelend in plaats van verenigend) en bovendien dogmatisch bijgelovig van aard.

Het alternatief is dat we gewoon altruistisch worden met zijn allen, met als doel...
Daar heb je het al, daar kun je meerdere kanten mee op.
Je komt er toch niet omheen, een mens kan niet zonder een spirituele dimensie in het leven, we zijn net iets meer toch dan dieren die er gewoon op los kunnen leven als een beest.

Laat 1000 bloemen bloeien, er zijn vele variaties mogelijk om je levensbeschouwing vorm te geven en iedereen moet dan in vrijheid kunnen doen.
En laten die levensbeschouwingen los komen te of blijven staan van machtsinstellingen met andere belangen.
Nooit meer terug dus naar de situatie waar de keizer bepaalde wat je wel of niet voor levensbeschouwing mocht beoefenen.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 02 jun 2016 07:00

DeDwaler schreef:De mens is een religieus dier, of hij nou een God aanbidt of zichzelf, het blijft religie.

Ik ben het eens met je stelling dat de mens een religieus wezen is. Verlangen is profetisch voor zijn eigen vervulling. Het is schrikbarend hoeveel religies er zijn; haast zoveel als dat er mensen zijn en ze beweren allemaal de waarheid te hebben, te leiden naar de waarheid of een variant van
de waarheid te zijn. We zijn dan ook niet te verexcuseren dat we het bij het verkeerde eind hebben gehad als we de keuze voor God niet maken. Nu is het wel zaak om onderscheid te maken tussen religie en God dienen. Ik vind God dienen geen religie namelijk. Religie bestaat uit dode werken, dode vormen, regels en ceremoniën en een dode god. Onze God leeft! En Hij heeft voorzien, zodat we het van onze eigen goede werken niet hoeven te hebben.

IRHuman schreef:1 jaar geen goden, 1 jaar geen religies. 1 jaar allemaal gelijk, gewoon mens. Waarom niet?

Altruïsme is ook religie... In dit geval is uw stelling een illusie dus.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 02 jun 2016 07:21, 2 keer totaal gewijzigd.

IRHuman
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor IRHuman » 02 jun 2016 07:20

DeDwaler schreef:Beste IRHuman,

Leuk onderwerp.
Wellicht zie je het zelf niet zo, maar je bedrijft hiermee evengoed religie.
De mens is een religieus dier, of hij nou een God aanbidt of zichzelf, het blijft religie.

"Religie kan enerzijds worden gezien als een poging van de mens het universum en zijn bestaan daarin te verklaren en anderzijds als een reactie van de mens op wat hij interpreteert als openbaringen van een hogere macht, mystieke ervaringen of inzichten. In de meeste religies wordt die hogere macht beschouwd als schepper van het universum en in sommige religies als een lagere godheid, de zogeheten Demiurg. Bij het ontbreken van een god of schepper in een religie kent men vaak een onpersoonlijk, onnoembaar beginsel, bijvoorbeeld bij het emanationisme."

Daar doel je op? Ik denk dat het te ver gaat om er van uit te gaan dat de mens de mens aanbidt. Het gedeelte "verklaren" is volgens mij wel in de context van zingeving. En religie is dan enkel toepasselijk wanneer je op zoek bent naar zingeving in de verklaring voor het bestaan.

En die "zingeving" is een keuze. Waarom moet er zingeving zijn voor/in het bestaan? Persoonlijk zie ik aar geen reden voor. Zingeving aan je leven geven/zoeken is 1, zingeving voor het bestaan an sich is iets heel anders.

Maar waar bedrijf ik dan religie?

IRHuman
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor IRHuman » 02 jun 2016 07:22

JohannesHermanus schreef:

Leg het mij maar uit. Ik geloof niet in illusies en maak me er dan ook geen.

Wanneer is iets volgens jou een illusie? En klopt het dan dat ik er vanuit moet gaan dat je niet in een god gelooft?

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 02 jun 2016 07:26

IRHuman schreef:Wanneer is iets volgens jou een illusie?

Het is een illusie om de hemel op aarde proberen te creëren.

IRHuman schreef:En klopt het dan dat ik er vanuit moet gaan dat je niet in een god gelooft?

Uw veronderstelling klopt niet. Lees mijn voorgaande reacties eerst eens goed aub.

IRHuman
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor IRHuman » 02 jun 2016 07:42

vreemdeling schreef:Het alternatief is dat we gewoon altruistisch worden met zijn allen, met als doel...

Een leefbare plek voor iedereen, waarin het uitgangspunt mens is? En dus niet Christen, moslim, hindoe, etc?
Daar heb je het al, daar kun je meerdere kanten mee op.
Je komt er toch niet omheen, een mens kan niet zonder een spirituele dimensie in het leven, we zijn net iets meer toch dan dieren die er gewoon op los kunnen leven als een beest.

Dat ligt er aan. Hoe breed trek jij het begrip "spirituele dimensie"? Ik denk dat men geprogrammeerd is zo te denken/ervaren. Niet door een opperwezen voor de geboorte, maar door educationele stelsels.
Laat 1000 bloemen bloeien, er zijn vele variaties mogelijk om je levensbeschouwing vorm te geven en iedereen moet dan in vrijheid kunnen doen.
En laten die levensbeschouwingen los komen te of blijven staan van machtsinstellingen met andere belangen.
Nooit meer terug dus naar de situatie waar de keizer bepaalde wat je wel of niet voor levensbeschouwing mocht beoefenen.

O ik ben voor persoonlijke invulling geven aan het leven. Het gaat mij er om dat er niet speciale rechten aan religie ontleend kunnen worden. Dat wetten ook gelden voor religie. Als jij en ik niet mogen haatzaaien, discrimineren etc., dan mag religie dat ook niet.

Dus niet wezenlijk religie wegdoen, dat kan niet. Maar 1 jaar religie uit politieke systemen, weg uit scholen, etc. Weg van het openbare leven. Religie is prive. 1 jaar geen uitzonderingspositie voor religie om al die dingen wel te mogen die "jij" en "ik" niet mogen.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 02 jun 2016 07:52

IRHuman schreef: Maar 1 jaar religie uit politieke systemen, weg uit scholen, etc. Weg van het openbare leven. Religie is prive. 1 jaar geen uitzonderingspositie voor religie om al die dingen wel te mogen die "jij" en "ik" niet mogen.

Dus jij stelt als regel om niet de dingen te doen waarvan jij vindt dat anderen zeggen dat jij die niet mag doen? Hiermee schep jij dus je eigen religie, omdat anderen moeten voldoen aan jouw regels.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

IRHuman
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor IRHuman » 02 jun 2016 07:55

JohannesHermanus schreef:Ik ben het eens met je stelling dat de mens een religieus wezen is.

De mens is een dier ja, dat lijkt me goed te onderbouwen. Maar religieus dier? Nee, daar lijkt mij geen grond voor als je uitgaat van waar de emperische ondersteuning" ligt. Dieren lijken wel vatbaar voor "rituelen". Gewoonterituelen onder andere. Religie is niet aangeboren, het zit niet standaard in de mens lijkt mij, zo wel, dan wil ik daar wel de onderbouwing voor zien. De mens wil wel graag alles weten lijkt het, en lijkt genoegen te nemen met een gatenkaas "verklaring" ipv geen verklaring veelal. Dat wel.

[/quote]

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2016 07:59

Misschien moet je je eerst eens verdiepen in wat het geloof inhoudt. Dat er tal van mensen een andere draai aan geven is een ander verhaal. Daarmee is religie nog niet verkeerd. En daarmee is helemaal niet de vraag beantwoord of God bestaat. Als Hij bestaat zou het namelijk van de zotte zijn om een jaar te doen alsof hij niet bestaat. Als de rest van de wereld een jaar zou doen alsof jij niet bestaat zou je dat vast ook niet leuk vinden. Het zou ook vrij zinloos zijn.

En dat is het idee sowieso want het kwaad zit niet in de religie maar in mensen. Waar geen religie is is net zoveel ellende. Religie wordt alleen door mensen misbruikt om verkeerde dingen goed te praten en als er geen religie is vinden ze wel een andere weg. Kijk naar het communisme bijvoorbeeld. Religie helemaal verbieden en uit het straatbeeld wereld is al vaak genoeg geprobeerd en het was nooit een succes, integendeel.

Misschien moet je eens nadenken over wat echt de oorzaak van alle ellende is ipv iets daarvoor verantwoordelijk te stellen wat helemaal niet de oorzaak is. Dat zou het enige goede zijn van een jaar geen religies, dat je misschien zou ontdekken dat religie niet de oorzaak is van ellende, maar dat de mens dat is.
Laatst gewijzigd door Marnix op 02 jun 2016 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

IRHuman
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor IRHuman » 02 jun 2016 08:00

JohannesHermanus schreef:Het is een illusie om de hemel op aarde proberen te creëren.

Ik heb het niet over de hemel, ik had het over paradijs nastreven. Maar ok, de hemel zelf is dan op zich geen illusie volgens jou?

Uw veronderstelling klopt niet. Lees mijn voorgaande reacties eerst eens goed aub.

Nee, dat dacht ik al. Maar mijn vraag was dus, "Wat is volgens jou een illusie dan". ofwel, definieer illusie eens. Want wanneer is iets dan geen illusie meer?

IRHuman
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor IRHuman » 02 jun 2016 08:01

Speedy schreef:Dus jij stelt als regel om niet de dingen te doen waarvan jij vindt dat anderen zeggen dat jij die niet mag doen? Hiermee schep jij dus je eigen religie, omdat anderen moeten voldoen aan jouw regels.

Heb je de OP gelezen? Volgens mij niet.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 02 jun 2016 08:02

De mens is GEEN dier, wie dat denkt verlaagt zich. De mens geschapen naar het beeld van God is de kroon op de schepping. De mens die verantwoording heeft gekregen om de aarde te bebouwen en voor de dieren te zorgen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2016 08:05

Precies. Ik heb nog nooit dieren zien redeneren, argumenteren, discussies horen voeren over moraal of wat de wortel van al het kwaad is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 02 jun 2016 08:07

IRHuman schreef:Heb je de OP gelezen? Volgens mij niet.

Juist wel, maar dat merk je niet op omdat ik niet voldoe aan jouw regels van jouw religie. Marnix geeft het al aan dat je de zaken zo stelt, dat het blijkt dat je nog niet buiten je kaders over de essentie van het geloof hebt nagedacht, tegelijk creer je dan je eigen religie.

IRHuman
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor IRHuman » 02 jun 2016 08:20

Marnix schreef:Als de rest van de wereld een jaar zou doen alsof jij niet bestaat zou je dat vast ook niet leuk vinden. Het zou ook vrij zinloos zijn.

Dat is precies wat er speelt. Ik als ongelovige besta in zekere zin niet voor de meeste religieuze stromingen.
Ik als mens tel niet mee, pas wanneer ik mij aansluit bij die specifieke visie, dan pas hoor ik er bij. Dat is het hele punt. Maar niet allen ik, ook iemand die anders geloofd. En nee, dat is inderdaad niet leuk. Het is ook niet fatsoenlijk om iemand voor verdwaald, slecht, onbetrouwbaar, brrandstof voor de hel, etc te noemen enkel omdat de persoon niet "geloofd" wat jij "geloofd". DAT IS HET HELE PUNT!
En dat is het idee sowieso want het kwaad zit niet in de religie maar in mensen.

Ook, maar de religie voedt het kwaad zelf ook. In de Koran kan je dat veelvuldig lezen. Maar ook binnen de Bijbel kom je dat soort dingen tegen. Echter wel in mindere mate heb ik het idee.

Ongelovigen zijn ook maar als droge wijntakken die verzameld moeten worden om te verbranden. En dat is niet echt aardig naar die ongelovige toe, of wel?

Waar geen religie is is net zoveel ellende.

Dat weet ik niet, dat is moeilijk te stellen. Want religie zit inmiddels zo in alles verweven dat ik moeilijk een plek kan noemen waar geen religie is. Je wordt er constant mee geconfronteerd.
Religie wordt alleen door mensen misbruikt om verkeerde dingen goed te praten

En daarom is het dus goed om het eens een jaar "uit te bannen" zogezegd.
en als er geen religie is vinden ze wel een andere weg. Kijk naar het communisme bijvoorbeeld. Religie helemaal verbieden en uit het straatbeeld wereld is al vaak genoeg geprobeerd en het was nooit een succes, integendeel.
Het zal niet perfect zijn, maar er is minder ongelijkheid, en dat is al een hele stap.

Misschien moet je eens nadenken over wat echt de oorzaak van alle ellende is ipv iets daarvoor verantwoordelijk te stellen wat helemaal niet de oorzaak is.

Nou? Wat is volgens jou de echte oorzaak van alle ellende dan? Even resume, ik zeg nergens wat jij beweert overigens.

Dat zou het enige goede zijn van een jaar geen religies, dat je misschien zou ontdekken dat religie niet de oorzaak is van ellende, maar dat de mens dat is.

Dat zeg ik ook niet. Lees OP eens

Terug naar “[Religie] - Open forum”