De missionaire opdracht aan een vrouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: De missionaire opdracht aan een vrouw

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2015 09:39

jaapo schreef:Ik heb in mijn persoonlijk geloof geen plaats voor Paulus als gebodengever. Wat hij schrijft aan gemeentes toen, met daarin stukken over zijn theologische visie op Christus, bevat voor ons nu heel veel leerzaams en heel veel, wat het overdenken waard is, maar ik beschouw hem niet als gebodengever voor de gelovigen nu. Veel kerken en hun leden doen dat wel. Vandaar de afwijzing van de vrouw in bepaalde ambten.

De meeste kerken baseren zich op het scheppingsverhaal, waar de vrouw onder heerschappij van de man kwam door de vloek. Dat jij weigert te luisteren naar Paulus kan je duur komen te staan, want wie Paulus verwerpt die verwerpt God (1 Thes 4,8, Hand 9,15)). Dat jij denkt te kunnen kiezen tussen Jezus en Paulus is mooi, maar je hebt niks te kiezen.

'Wie naar jullie luistert, luistert naar mij, en wie jullie afwijst, wijst mij af. En wie mij afwijst, wijst hem af die mij gezonden heeft.' (Luk 10,16)

Aangezien Jezus zelf Paulus heeft uitgekozen en hem ingaf wat hij moest schrijven geldt ook: wie Paulus verwerpt, verwerpt degene die hem gezonden heeft. Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat vrouwen moeten zwijgen, dát is een geheel andere discussie ook al suggereert u van niet.

Wie evenals de heer Jaapo denkt te kunnen kiezen tussen Paulus en Jezus adviseer ik dringend de volgende teksten te bestuderen:

Hand. 13:2; 22:21. Rom. 1:1. Gal. 1:15; 2:8. Ef. 3:8. 1 Tim. 2:7. 2 Tim. 1:11. (Klik op de link in mijn handtekening voor een Bijbel om ze in op te zoeken. De eerste krijg je van mij:

Zij hielden een eredienst en een vasten toen de heilige Geest sprak: ‘Stel Mij Barnabas en Saulus ter beschikking voor de taak waarvoor Ik hen heb geroepen.’
jaapo schreef:Jezus heeft de vrouw als zodanig nooit afgewezen en in Johannes speelt een vrouw in meerdere hoofdstukken een hoofdrol. Overigens is dit alles nogal off-topic. De door mij gestarte discussie gaat over Maria M. en wat zij van Jezus te horen en te zien kreeg in de tuin bij de grafplaats.

Jezus had inderdaad allemaal vrouwen om zich heen, waren zijn twaalf uitverkoren discipelen ook niet allen van het vrouwelijke geslacht? [/sarcasme]

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 06 apr 2015 15:12

Dat ook @mohamed behoort tot het gilde der angstaanjagers en wacht-aanzeggers, had ik niet verwacht. I(k vind het een belachelijke stelling, dat ik niets te kiezen heb (tussen Jezus en Paulus). Ik hoef als gelovige niet te kiezen; wie gelooft als christen heeft slechts de naamgever van de godsdienst als fundament en gebodengever, niks meer en niks minder. Paulus had een stellingname, Petrus had er één en Johannes weer even anders. Waarom zou ik tussen hen dan niet behoeven te kiezen? Nee, bangmakerij versterkt mijn geloof en verzwakt dat van de bangmaker. Verspilde moeite. En je dacht toch zeker niet, dat ik als een brave schooljongen al die opgegeven losse Bijbelteksten ga nazoeken. Inmiddels mag toch wel bekend zijn, hoe ik over Schriftgebruik denk.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 06 apr 2015 16:29

jaapo schreef:En je dacht toch zeker niet, dat ik als een brave schooljongen al die opgegeven losse Bijbelteksten ga nazoeken.

:lol:
Zouden vrouwen ook niet mogen lachen in de gemeente? Zonder geluid te maken misschien. Ik ben eens een dienst uitgelopen omdat ik niet meer bijkwam.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2015 17:16

jaapo schreef:Dat ook @mohamed behoort tot het gilde der angstaanjagers en wacht-aanzeggers, had ik niet verwacht. I(k vind het een belachelijke stelling, dat ik niets te kiezen heb (tussen Jezus en Paulus). Ik hoef als gelovige niet te kiezen; wie gelooft als christen heeft slechts de naamgever van de godsdienst als fundament en gebodengever, niks meer en niks minder. Paulus had een stellingname, Petrus had er één en Johannes weer even anders. Waarom zou ik tussen hen dan niet behoeven te kiezen? Nee, bangmakerij versterkt mijn geloof en verzwakt dat van de bangmaker. Verspilde moeite. En je dacht toch zeker niet, dat ik als een brave schooljongen al die opgegeven losse Bijbelteksten ga nazoeken. Inmiddels mag toch wel bekend zijn, hoe ik over Schriftgebruik denk.

Ik zeg gewoon wat ik er over in de Bijbel lees, dat u daar bang van wordt moet u weten.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2015 17:18

jaapo schreef:En je dacht toch zeker niet, dat ik als een brave schooljongen al die opgegeven losse Bijbelteksten ga nazoeken.

Boerin schreef: :lol:
Zouden vrouwen ook niet mogen lachen in de gemeente? Zonder geluid te maken misschien. Ik ben eens een dienst uitgelopen omdat ik niet meer bijkwam.

Ja, ik zou me ook ziek lachen als ik niet genezen werd na stellige claims. :mrgreen:

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 06 apr 2015 17:25

@Mohamed

1 Timoteüs 2:11-14. Priscilla en Aquila namen Apollos op in hun huis en beiden onderwezen hem en legden het Woord van God nauwkeuriger aan hem uit (Handelingen 18:26).
Dit is toch buiten de gemeente? Paulus geeft de richtlijn die je aangeeft, uit Timoteüs 2 vers 11 t/m 14, toch in de context van het gemeente zijn? Dat is mijns inziens een groot verschil.

@Boerin
De vrouwen moeten zwijgen. Corrie ten Boom had ook maar moeten zwijgen in plaats van het evangelie verkondigen aan mannen in een gevangenis, die allemaal Jezus aannamen.
Ik ben blij dat Corrie ten Boom, niet gezwegen heeft!! De lessen die ze verteld, zijn waardevol!!
Laatst gewijzigd door xsidd op 06 apr 2015 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2015 17:33

@ Xsidd, ik beweer niet dat vrouwen anno nu moeten zwijgen, dat is slechts een rookgordijn wat Boerin steeds opwerpt terwijl ze wel beter weet. Ik zeg slechts dat vrouwen volgens de bijbel geen ambtsdragers mogen zijn.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 06 apr 2015 18:07

mohamed schreef:@ Xsidd, ik beweer niet dat vrouwen anno nu moeten zwijgen, dat is slechts een rookgordijn wat Boerin steeds opwerpt terwijl ze wel beter weet. Ik zeg slechts dat vrouwen volgens de bijbel geen ambtsdragers mogen zijn.

Dat staat er hoor. Ze moeten zwijgen en thuis heur mannen om opheldering vragen. Ik vind het altijd wel een grappige tekst.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 06 apr 2015 18:22

Je zal maar met Mo getrouwd zijn, dan moet hij gaan uitleggen hoe het nou zit met dat verharden van Farao's hart.
Dat komt niet goed, dan denk ik liever zelf :lol: :lol: :lol:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2015 18:37

mohamed schreef:@ Xsidd, ik beweer niet dat vrouwen anno nu moeten zwijgen, dat is slechts een rookgordijn wat Boerin steeds opwerpt terwijl ze wel beter weet. Ik zeg slechts dat vrouwen volgens de bijbel geen ambtsdragers mogen zijn.

Boerin schreef:Dat staat er hoor. Ze moeten zwijgen en thuis heur mannen om opheldering vragen. Ik vind het altijd wel een grappige tekst.

Dat weet ik wel maar realiseer je wel dat het hier synagogen betrof waar al honderden jaren lang gepreekt werd dat vrouwen minderwaardige schepsels waren. De joodse historicus Josephus schreef in de eerste eeuw dat Adam gestraft werd door God omdat hij zich schikte naar de raad van een vrouw. Daar keek niemand van op want dat was wat geleerde joden zoals hij gewend waren te geloven en denk je dat Paulus dat in een dag had kunnen terugdraaien zonder problemen?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 06 apr 2015 18:45

@ Xsidd, ik beweer niet dat vrouwen anno nu moeten zwijgen, dat is slechts een rookgordijn wat Boerin steeds opwerpt terwijl ze wel beter weet. Ik zeg slechts dat vrouwen volgens de bijbel geen ambtsdragers mogen zijn.
Wat bedoel je inhoudelijk, met de woorden, "ik beweer niet dat vrouwen anno nu moeten zwijgen"? En nog een andere vraag... Waar staat in de Bijbel, dat vrouwen geen ambten, in de gemeente mogen bekleden? En staat dat er letterlijk, of is dat op te maken uit andere woorden?
Laatst gewijzigd door xsidd op 06 apr 2015 20:37, 2 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2015 18:49

naamloos schreef:Je zal maar met Mo getrouwd zijn, dan moet hij gaan uitleggen hoe het nou zit met dat verharden van Farao's hart.
Dat komt niet goed, dan denk ik liever zelf :lol: :lol: :lol:

Geen nood, want een vrouw die op zichzelf vertrouwt zal ik niet mee trouwen.

Want wij zijn de besnijdenis, wij die God in de Geest dienen en in Christus Jezus roemen en niet op het vlees vertrouwen. (Fil 3,3)

En wat ik heb gezegd over dat God het hart van de Farao verhardde als aanleiding voor de wonderen staat in Exodus 4,21; 7,3 en zie vooral hoofdstuk 10 vers 1.

DAARNA zeide de HEERE tot Mozes: Ga in tot Farao; want Ik heb zijn hart verzwaard, ook het hart zijner knechten, opdat Ik deze Mijn tekenen in het midden 1van hem zette; (Ex 10,1)

Tekenend dat zelfverklaarde christenvrouwen daar zo'n aanstoot aan nemen, blijkbaar zijn jullie mannen te zwak om je de waarheid te zeggen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 06 apr 2015 18:58

mohamed schreef:Tekenend dat zelfverklaarde christenvrouwen daar zo'n aanstoot aan nemen, blijkbaar zijn jullie mannen te zwak om je de waarheid te zeggen.
Ach knul, mannenwaarheid is iets geheel anders dan "DE WAARHEID". DE waarheid openbaart God door zijn Geest aan zowel mannen als vrouwen.
mohamed schreef:Geen nood, want een vrouw die op zichzelf vertrouwt zal ik niet mee trouwen.
En ik zou nooit trouwen met mannen die op zichzelf vertrouwen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 06 apr 2015 21:23

@Mohamed: slechte lezer, kan ook niet goed tegen harde tegenargumenten. Slecht gehumeurd dezer dagen. Of hebben we hier met een trol te maken die zijn naam misbruikt? Hoe dan ook, ik word juist NIET bang van de losse flodders van Bijbelteksten, waarmee je je gelijk wilt halen. Lees het nog eens na en laat het verder maar zitten. Mijn inbreng hier verplicht niemand iets.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2015 21:28

mohamed schreef:Tekenend dat zelfverklaarde christenvrouwen daar zo'n aanstoot aan nemen, blijkbaar zijn jullie mannen te zwak om je de waarheid te zeggen.

naamloos schreef:Ach knul, mannenwaarheid is iets geheel anders dan "DE WAARHEID". DE waarheid openbaart God door zijn Geest aan zowel mannen als vrouwen.

Dat heb je mij ook niet horen ontkennen moppie.
mohamed schreef:Geen nood, want een vrouw die op zichzelf vertrouwt zal ik niet mee trouwen.

naamloos schreef:En ik zou nooit trouwen met mannen die op zichzelf vertrouwen.

Blijkbaar hebben we dan toch wat gemeen. ;)

Terug naar “[Religie] - Open forum”