Een haan op de spits van de kerktoren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Een haan op de spits van de kerktoren

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2014 13:55

Ik had die bultrug van twee jaar terug graag gehad, maar helaas, dan hadden we elk jaar zo'n stille tocht rondom de kerk (het rondje om de kerk) gehad en voor het massaal toestromende publiek hebben we bij ons in Berkenwoude helaas nog niet voldoende voorzieningen.

Terwijl ik dit schrijf... Perkouw als bedevaartoord voor een gehypte bultrug, zou dat geld opleveren voor een dan weer florerende middenstand?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 06 aug 2014 14:01

Spreeuw schreef:
Maar waarom nu juist dat verhaal? Zijn mensen zo geneigd om Christus te verloochenen? Ik vind dat niet fijn om steeds aan dat verhaal herinnerd te worden.

Er zijn ook kerkgebouwen die Vermaning heten. Dat is het zelfde idee eigenlijk.

En ja, de mens is van de zondeval af zondig en heeft zeer zeekr de neiging om Christus te verloochenen. En het is zeer belangrijk daar herinnerd aan te worden en voor gewaarschuwd te worden .Die oproep, ernstige oproep tot bekering is nu juist iets wat we níet willen missen !

Ik vind dat je erg veel naar de bekende weg vraagt, je weet dit zelf echt ook heel goed. Is dit een vorm van 'trolling' of zo?

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 06 aug 2014 14:01

Overigens wist ik niet dat de haan aan Petrus herrinerd, nooit zo bij stil gestaan. Ik dacht altijd meer aan een dier dat het ochtendgloren aankondigt, de dag dat JEzus opstond of zo.

Maar het verhaal van petrus klinkt logischer.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 06 aug 2014 14:13

Bij ons in Bodegraven staat er een leeuw op de toren.
Tijdens het rampjaar 1672, waarbij een groot deel van Bodegraven door de langstrekkende Franse troepen in brand werd gestoken, gingen ook de kap en de top van de toren in as op. De kerk werd in 1673/1674 herbouwd. In 1748 werd de haan op de toren vervangen door een leeuw met pijlenbundel, symbool van de Nederlanden. Een haan deed teveel denken aan het symbool van de Franse haan. En daar wilden ze in Bodegraven niks mee te maken hebben...

Afbeelding

Afbeelding
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 aug 2014 14:16

JeeWee schreef:Een haan deed teveel denken aan het symbool van de Franse haan. En daar wilden ze in Bodegraven niks mee te maken hebben...

Afbeelding

Nog wat drama met de postbank, en de leeuw mag ook opkrassen :lol:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2014 14:32

Is zo'n afbeelding niet in strijd met het gebod "Gij zult geen gesneden beeld maken"?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 14:34

Optimatus schreef:Is zo'n afbeelding niet in strijd met het gebod "Gij zult geen gesneden beeld maken"?

Nee, tenzij de beelden aanbeden worden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 aug 2014 14:36

Spreeuw schreef:Nee, tenzij de beelden aanbeden worden.

Daar is wel een balletje voor op te gooien. Het beeld wordt verhoogt, tot het hoogste punt waar men bij kan zelfs. En wordt van een kostbaar metaal gesmeed. Om het te zien moet je uit nederigheid omhoog kijken en het beeld kijkt als een Griekse god diep op de mensen neer. En zo kan ik er nog wel meer uit de mouw schudden. Vreemd dat je hier niet kritisch naar kijkt maar dat je gebruiken buiten jouw denominatie met een behoorlijk kritische blik wel afwijst.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 14:47

Faramir schreef:Daar is wel een balletje voor op te gooien. Het beeld wordt verhoogt, tot het hoogste punt waar men bij kan zelfs. En wordt van een kostbaar metaal gesmeed. Om het te zien moet je uit nederigheid omhoog kijken en het beeld kijkt als een Griekse god diep op de mensen neer. En zo kan ik er nog wel meer uit de mouw schudden. Vreemd dat je hier niet kritisch naar kijkt maar dat je gebruiken buiten jouw denominatie met een behoorlijk kritische blik wel afwijst.

Protestanten aanbidden de haan op de kerktoren (als het goed is) niet, dus ik zie het probleem niet.
En ik verwerp lang niet alles van buiten mijn denominatie, hoor.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 14:55

Optimatus schreef:Waar zou dat uit moeten blijken, spreeuw?

Omdat hij zijn argumenten blijkbaar beter vindt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2014 14:55

Spreeuw schreef:
Beste Marnix, ik reageerde op Faramir, omdat hij als katholiek zegt dat je bij de haan aan de verloochening van Petrus herinnerd moet worden. En wat ik begreep uit zijn woorden dat hij dit ook terecht vindt. Maar waarom doen juist veel katholieke kerken geen haan niet?

Omdat de katholieken er eerder waren en een kruis hadden. Later kwamen er protestanten en die gingen niet zo goed met katholieken door 1 deur. Dus wilden die zich onderscheiden en bedachten eem ander symbool: de haan.

Eenvasteburcht, het is wel waar. Overigens is de haan niet alleen om aan de verloochening van Petrus zelf te denken maar ook aan de genade die hij daarna ontving en de inzet waarmee hij daarna het evangelie bracht.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2014 15:01

Omdat ik Faramir tot op heden niet op zichzelfverheffend gedrag heb kunnen betrappen, maar wel op hoffelijkheid en heldere betoogwijzen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 aug 2014 07:15

In de vragenrubriek staat een antwoord op deze vraag: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/1171

Het heeft te maken met waakzaamheid dus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 07 aug 2014 10:03

Mijn godsdienstleraar zei: Waarom staat er tegenwoordig geen haan meer op de kerktoren?
Er komt toch geen kip meer in de kerk.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 07 aug 2014 16:00

En weer viert het negatieve in de reacties hoogtij, waarom toch altijd?
Gaan we elkaar met hanen en kruizen om de oren slaan, waarom wel en niet en ik koop er nix voor...

Het afgeronde verhaal van de haan (en Petrus) is juist in een alle opzichten mooi verhaal voor alle christenen op de hele wereld!
De grootspraak van Petrus, de voorspelling van Jezus, de daadwerkelijke verloochening en het kraaien van de haan, het spijt en berouw van Petrus en na de opstanding 3 maal de vraag van Jezus aan Petrus, de vergeving voor hem en de belijdenis die Petrus uitsprak.
Waarom is de haan dan een gruwel voor ons Spreeuw?

Over symboliek, Faramir jij kent toch wel het haantje van de Palmpasenstok?

Wat voor kerk zou dit zijn?

Afbeelding

De pas gebouwde Oosterkerk van de prot. gemeente Zoetermeer Oosterheem.

En tenslotte nog een link:
http://www.dehuisaanhuis.nl/nieuws/13642/rk-kerk-in-wergea-heeft-zijn-haan-weer-terug/

En ze zijn er maar wat trots op in Wergea!

Terug naar “[Religie] - Open forum”