Wat betekent de Bijbel voor je?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Wat betekent de Bijbel voor je?

Berichtdoor Wilsophie » 14 apr 2012 10:23

Je moet het boek niet lezen, maar onderzoeken zegt de Here Jezus.
"Onderzoekt de Schriften" En dat kan lastig zijn, dat klopt.
Maar als je leest wat er staat en je gelooft wat er staat, dan hèb je wat er staat.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 apr 2012 10:26

Wilsophie schreef:Je moet het boek niet lezen, maar onderzoeken zegt de Here Jezus.
"Onderzoekt de Schriften" En dat kan lastig zijn, dat klopt.

Idd lastig, want wat bedoelde Jezus met 'de Schriften'? Een groot deel van de Bijbel was namelijk nog niet geschreven.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 14 apr 2012 10:57

Faramir schreef:Idd lastig, want wat bedoelde Jezus met 'de Schriften'? Een groot deel van de Bijbel was namelijk nog niet geschreven.

Dat wat wij nu het Oude testament noemen.
(Waaruit blijkt dat Hij het werkelijk is en de wet vervuld heeft.)
Dat boek wat de kerk ons eeuwenlang verbood zelf te lezen.
Somebody up there likes you

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 apr 2012 11:01

Ewan schreef:Dat wat wij nu het Oude testament noemen.

En welke versie is dat? Die met 66 boeken of die met meer?
Dat boek wat de kerk ons eeuwenlang verbood zelf te lezen.

Recentelijk geschiedkundig onderzoek heeft al lang en breed aangetoond dat dat een fabel is.

Maar goed het Nieuwe Testament hoort er dus niet bij. Hoe komen wij dan aan informatie over Jezus? Hoe leren wij Jezus kennen zonder NT?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 apr 2012 11:43

Wat mij betreft zijn het alle 70 boeken. De Psalmen bestaan uit 5 boeken.
En ik ga daarin niet zitten schuiven of scheuren. Wat een ander doet moet hij weten.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 apr 2012 13:42

Wilsophie schreef:Wat mij betreft zijn het alle 70 boeken. De Psalmen bestaan uit 5 boeken.
En ik ga daarin niet zitten schuiven of scheuren. Wat een ander doet moet hij weten.

Lijkt me een goed uitgangspunt, maar hoe leer je Jezus dan eigenlijk kennen als Jezus zelf stelt onderzoek de schriften en daarmee doelt op het OT? Waaruit zal dan blijken dat ook het NT belangrijk is?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 13:51

Faramir schreef:

Idd lastig, want wat bedoelde Jezus met 'de Schriften'? Een groot deel van de Bijbel was namelijk nog niet geschreven.[/quote]

Je zou het kunnen zien als een oproep aan ons, de nu levenden.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 16 apr 2012 09:41

Ik denk dat Faramir doelt op de boeken die wel in de Septuaginta (griekse vertaling O.T. uit 150 v. Chr.), maar niet in de Hebreeuwse Bijbel (1000 na Chr) staan. De zogenaamde deutro-canonieke boeken.

Jesus Sirach bijvoorbeeld vind ik altijd mooi:
"een praatzieke vrouw is voor haar man als een berg zand op het pad van een grijsaard"

wie de schoen past trekke hem aan!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 apr 2012 14:16

Apostel Judas citeerde uit het boek Henoch, maar zou Faramir ook adviseren om dat eveneens in de protestante canon op te nemen? :mrgreen:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 apr 2012 16:19

="Faramir Lijkt me een goed uitgangspunt, maar hoe leer je Jezus dan eigenlijk kennen als Jezus zelf stelt onderzoek de schriften en daarmee doelt op het OT? Waaruit zal dan blijken dat ook het NT belangrijk is?

Farimir stelt de vraag: "Hoe leer je Jezus dan eigenlijk kennen als Hij met de Schriften het NT uitsluit, als ik het goed begrijp.

Ik zou daar geen antwoord op weten.
Ik hèb de complete Bijbel en weet niet hoe het zou gaan als ik de hele Bijbel niet had.
Er zijn zoveel waarheden die ik pas begrijp in het Licht van het NT maar er zijn ook zoveel Waarheden die ik lees in het LIcht van het OT.
En De Heilige Geest heeft mij in mijn leven in die Waarheid geleid. En de Here Jezus als Persoon leren kennen is meer een zaak van een "in Hem verborgen Leven", ik kan wel zeggen dat Hij altijd trouw en genadig is geweest en nog is en mij vast heeft gehouden en ook heb ik altijd mensen op mijn weg gekregen die vanuit de liefde voor Gods Woord anderen mochten onderzijzen, maar ik weet niet of je dit bedoelt.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 16 apr 2012 21:15

maar het is toch de Kerk die in de eeuwen na Christus de bijbel zoals wij die nu kennen heeft samengesteld?

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 16 apr 2012 22:57

Wilsophie schreef:Farimir stelt de vraag: "Hoe leer je Jezus dan eigenlijk kennen als Hij met de Schriften het NT uitsluit, als ik het goed begrijp.

Ik zou daar geen antwoord op weten.
Ik hèb de complete Bijbel en weet niet hoe het zou gaan als ik de hele Bijbel niet had.
Er zijn zoveel waarheden die ik pas begrijp in het Licht van het NT maar er zijn ook zoveel Waarheden die ik lees in het LIcht van het OT.
En De Heilige Geest heeft mij in mijn leven in die Waarheid geleid. En de Here Jezus als Persoon leren kennen is meer een zaak van een "in Hem verborgen Leven", ik kan wel zeggen dat Hij altijd trouw en genadig is geweest en nog is en mij vast heeft gehouden en ook heb ik altijd mensen op mijn weg gekregen die vanuit de liefde voor Gods Woord anderen mochten onderzijzen, maar ik weet niet of je dit bedoelt.

Het OT staat natuurlijk boordevol met metaforen en profetieen , die Zijn komst in het vlees aankondigden.
maar eigenlijk was Hij r altijd al.
met Wie anders dacht je dat Abraham lunchte?
Somebody up there likes you

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 apr 2012 07:50

Iemand zei, de Here Jezus wordt genoemd op elke bladzijde van de Bijbel. Nu zal dat wel "bij wijze van spreken" zijn. Maar hoezo dan:
"Eer Abraham was ben ik", want dat is dan opmerkelijk en wordt natuurlijk vaak genoemd binnen dit verband evenals de uitdrukking "Abraham zien" als men 50 wordt, echter we zien dat het getal 50 al genoemd wordt vroeg in de Bijbelo en wel als eerste keer bij Noach n.l. de ark moest 50 el breed zijn, Noach een naam die hetzelfde stamwoord is als chanoeka, en dat spreekt al van vernieuwing, van een nieuw verbond, ook weggelegd voor Noach en zijn gezin ( Noach=vertroosting).
5 x 50 speelt heel veel een rol in de bouw van de tabernakel en ook in Exodus 26 en 27 komt 50 veelal voor.
We zitten nu in de periode van 50 dagen na Pasen waar in het wekenfeest zit aan te komenen, ook hier weer na de voleinding van de 7 begint de 8. De nieuwe dag, de zondag.
De dorsvloer van Arauna kocht David voor 50 zilveren sikkels en zilver spreekt in de Bijbel altijd over verzoening.

Obadja verborg 50x2 profeten in een spelonk. Ten tijde van Elia werd een overste over 50 man gehaald om Elia te halen, die op een berg zat ( een berg is altijd een type van de hemel) en zou Elia niet terugkomen?
En zouden Zijn voeten niet staan op de Olijfberg?
Esther staat bol van de typologie en in het 5e hoofdstuk gebeurt er iets,natuurlijk op de derde dag.
En de paal voor Haman was 50 el hoog.
De Jodenhater zelf werd erop gespietst want God zegt: "Niet door kracht noch door geweld maar door Mijn Geest...." zal God Israël verlossen.

De wonderbare spijziging ging om een schare van 50.000 man, die moesten gaan zitten in groepen van 50, en dan staat er notabene ongeveer 50 , kennelijk gaat het niet om de hoeveelheid maar om het getal 50.
De Bijbelschrijvers wisten dat het getal 5 alles spreekt over genade en dat er een veelvoud van genade zal uitgestort worden over Gods verbondsvolk.

Jozua was de zoon van Nun,( de vis) de naam van Jozua was Hosea, maar werd door Mozes veranderd en Nun was afkomstig uit Efraim, de stam die dubbel vruchtbaar zal zijn en ook het sterrenbeeld "vissen"is dus dubbel vruchtbaar.
En Efraim wordt gezegend onder de woorden van Jakob ..."dat zij vermenigvuldigen als vissen in menigte in het midden des lands".
Dat is nog toekomst als Israël hersteld wordt en de ware Jozua terugkomt.
Terzijde is het aardig dat de 40 voor de 50 komt en "wateren" betekent. En 50 dus "vissen".
Het is danook heel kenmerkend dat het Ichthus teken door velen wordt gezien als de bedeling van de genade waarin wij leven. ( althans dat hoop ik).
Spreekt de Bijbel niet over wonderbaarlijke visvangsten? ( denk aan die 153), de Urker zou zeggen er spartelen altijd wat vissen om het net heen, hoe kun je dat zo precies tellen en waarom?
De kerkvader Hieromynus maakt er van dat er 153 soorten vis waren in het meer van Tiberias om maar eens wat te noemen.
Maar dat is natuurlijk niet de betekenis.
Iemand gaf al aan dat juist in de nacht niets gevangen werd en pas in de morgen, ( ik denk dan onmiddelijk aan Zijn wederkomst) Israël draagt immers nu geen vrucht?
Het kan alleen met hulp van de zoon van de Nun. Namelijk Yeshua.
En hoezo rechts vang je meer dan links? Wel rechts is de kant van verlossing, macht, kracht en heerschappij. Lees Psalm 118 vers 16 en Pred. 10 vers 2.
153 is in eerst plaats de vermelding van het aantal, en zonder te goochelen staat er in de grondtekst in Griekse woorden n.l.:ekaton-pentakonta-trioon, ofwel 100-50-3.
100 de kof spreekt van ingaan in het koninkrijk en de 3 is de kamélon of kameel of gimel en is de derde letter dus en wil zeggen "het oog van de naald" en dat kan niet op elkaar gedeeld worden is al elders gezegd en ingaan in het koninkrijk is dus geen kwestie van optellen en aftrekken, maar van verliezen.
B.t.w. 100 : 3 levert geen getal op.
En 50 wijst om af te sluiten op de geestelijke zegeningen die van boven komt de 100 en de 3 worden verbonden door de 50 .
Kortom de hele Bijbel van A tot Z spreekt over hogere dingen n.l. over Christus.
En natuurlijk is de Bijbel letterlijk, maar zeer zeker Geestelijk en Profetisch en dat wij dit Nieuwe Testament pas kregen nadat de Here Jezus de woorden uitsprak: "Onderzoekt de Schriften" is "all-in.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 apr 2012 12:05

Wilsophie: wist je dat het boek Ezechiël oorspronkelijk alleen gelezen mocht worden door mensen van boven de 30? Ook werd sterk aangeraden (of misschien ook wel verboden) om deze teksten niet te behandelen in een dienst waar kinderen aanwezig waren. Vanwege de gruwelijke dingen die er in staan.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 apr 2012 12:27

schelpje3 schreef:Wilsophie: wist je dat het boek Ezechiël oorspronkelijk alleen gelezen mocht worden door mensen van boven de 30? Ook werd sterk aangeraden (of misschien ook wel verboden) om deze teksten niet te behandelen in een dienst waar kinderen aanwezig waren. Vanwege de gruwelijke dingen die er in staan.

Nee dat wist ik niet, maar ik word wel vaak om mijn oren geslagen dat God zo een misdadige God was omdat hij zulke gruwels deed en dan weet ik nooit zo goed wat ik daarop moet zeggen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”