Is de bijbel geschreven in de tijd die hij aangeeft

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

refo
Mineur
Mineur

Re: Is de bijbel geschreven in de tijd die hij aangeeft

Berichtdoor refo » 23 sep 2011 06:54

De titel is: Is de bijbel geschreven in de tijd die hij aangeeft
Zonder vraagteken.

Misschien kun je in je openingspost nog even aangeven:
- of je denkt dat de bijbel inderdaad is geschreven die hij aangeeft. Dan is de titel: de bijbel IS geschreven etc
- of juist niet: dan moet er een vraagteken achter de vraag
+ en en passant: waar de bijbel tijdsaanduidingen geeft.

Want ik begrijp niet eens welke conclusie je nu aan je betoog verbindt in het kader van je vraagstelling.
En dan ben ik zo vrij aan te nemen dat meer mensen met dezelfde leesproblemen kampen als ik.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 23 sep 2011 07:19

antoon schreef: de bijbel is niet geschreven voor geleerden maar voor gewone mensen zoals jij en ik,
Dat lijkt me niet. Grote delen van het OT waren niet voor het gewone volk bedoeld, maar voor en door priesters en de elite van het volk. Hetzelfde geldt voor filosofische teksten als prediker. En Lucas bijvoorbeeld schrijft niet voor het gewone volk, maar voor de hooggeëerde Teofilus.
Maar zelfs als de Bijbel voor gewone mensen geschreven was, dan was die nog altijd geschreven voor gewone mensen van toen. Dat betekent dat er een kloof bestaat tussen die wereld en de wereld van ons. Wetenschap is nodig om die kloof te overbruggen.

Dat de bijbel (traditie zoals jij het noemt) niet aan terrein zou winnen is in de ogen van de wetenschappers die aan hun eigen paradigma vasthouden, de werkelijkheid is ietsje anders, ik zal misschien in de toekomst kleine kort geschreven voorbeelden geven, trouwens er zijn ook echt wel geleerden die voor de bijbel kiezen, uitleggen en voorbeelden geven, meer dan genoeg, voor iedereen te begrijpen.
Weer zo'n gedrocht van een zin. :roll:
Wat ik zeg is dat de tradtionele visie op de Bijbel (dus niet de traditie of de Bijbel) niet aan terrein wint. Volgens jou is de werkelijkheid ietsje anders dan wat de onder de geleerden leeft. Ik zou daar graag concrete voorbeelden van zien.

Voor de val van Jericho werd voor de oorlog door Garstang een datum opgegeven, Kathleen Kenyon gaf jaren later een datum die aanzienlijk afweek en in 1983 is bij een vernieuwd onderzoek werd vastgesteld dat de datum toch dicht bij de bijbelse datum lag.
Nee hoor dat is helemaal niet vastgesteld. Iemand heeft een artikel geschreven daarover om een datum voor de val van Jericho voor te stellen die dichter bij de Bijbelse tijdrekening lag. In een volgend nummer werd deze opvatting stevig bekritiseerd en verworpen door een andere wetenschapper. En die laatste opvatting is nog altijd het meest in zwang onder de experts.

antoon

Berichtdoor antoon » 23 sep 2011 08:34

Weer zo'n gedrocht van een zin.
Wat ik zeg is dat de tradtionele visie op de Bijbel (dus niet de traditie of de Bijbel) niet aan terrein wint. Volgens jou is de werkelijkheid ietsje anders dan wat de onder de geleerden leeft. Ik zou daar graag concrete voorbeelden van zien.

Ik vind het zoeken naar spijkers op laag water

wat betreft de gewone man/vrouw..
Er zijn genoeg teksten die impliceren dat gewone mensen de bijbel begrijpen en de toemalige geleerden (schrift geleerden) vaak niet, Jezus liet het vaak blijken in zijn redeneringen, maar hier komt het punt, wil je de bijbel als het woord van God aannemen, of niet, zo ja wel dan kan je een nog beter inzicht krijgen.

Wat jericho betreft ook ouderdomsmetingen geven een datum aan die niet ver afwijkt van de bijbelse.
mdir

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 sep 2011 09:39

Dat de bijbel (traditie zoals jij het noemt) niet aan terrein zou winnen is in de ogen van de wetenschappers die aan hun eigen paradigma vasthouden, de werkelijkheid is ietsje anders, ik zal misschien in de toekomst kleine kort geschreven voorbeelden geven, trouwens er zijn ook echt wel geleerden die voor de bijbel kiezen, uitleggen en voorbeelden geven, meer dan genoeg, voor iedereen te begrijpen.

Cicero schreef: Weer zo'n gedrocht van een zin. :roll:

Wat mij voornamelijk opviel was de gelijkstelling tussen Traditionele visie op de Bijbel en Kiezen voor de Bijbel. Met natuurlijk de suggestie dat als je er een andere visie op nahoudt, je niet voor (en dus tégen) de Bijbel bent.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 25 sep 2011 16:06

Weer een bijbel-vraagstuk, opgeworpen door @antoon. Volgens mij kun je de bijbel op twee manieren benaderen: 1. als bron voor wetenschappelijk onderzoek naar de tijdperken die in de bijbel aan de orde komen. 2. als bron van je persoonlijk geloofsleven, ter verdieping/verduidelijking/bemoediging/troost. Daarbij moeten we wel rekening houden met: de bijbel is geschreven in een oosterse verteltrant, door verschillende schrijvers voor verschillende doelgroepen. WIJ,WEST-EUROPEANEN VAN 2011 BEHOREN NIET TOT DIE DOELGROEPEN EN JE KUNT OOK ACHTERAF NIET HARD MAKEN, DAT WIJ NU ALSNOG TOT DIE DOELGROEPEN BEHOREN. Een groot deel van het OT is waarschijnlijk geschreven in de ballingschap, ter verdieping, ver......., enz., zie boven. Het meeste van het NT is geschreven in de tijd vrij kort na de verschijning van Jezus op aarde, bedoeld voor mensen van die tijd en binnen die mensen ook weer voor verschillende doelgroepen. @antoon haalt 1 en 2 op een heilloze manier door elkaar. Dat leidt tot onbegrip en frustraties. En dat leidt er weer toe, dat een zinvolle discussie die leerzaam en verdiepend kan werken, onmogelijk is. Dus, wat willen we nu eigenlijk? Iedere forum-deelnemer moet zich dat tevoren afvragen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Terug naar “[Religie] - Open forum”