Gods voorzienigheid en de menselijke vrijheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 26 jan 2009 10:04

Nee, ik zie uitverkoren zijn en in de Hemel mogen komen juist los van elkaar.

Dat hij uitverkoren is betekend hier dat God hem op het oog heeft voor een bepaalde taak. Dat wil niet zeggen dat hij Heilig is of automatisch in de hemel komt.

Of je in de Hemel komt ligt eraan of je in je leven de keus maakt om de Here Jezus te aanvaarden als je verlosser.

Laten we immers niet vergeten dat God soms ook niet christenen of zelfs anti-christenen uitverkiest om zijn volgeling te worden en bepaalde taken te doen (kijk maar naar Saulus die de Here Jezus zijn volgelingen wilde vermoorden, God zocht hem op en maakte van hem een groot volgeling/dicipel paulus).

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 26 jan 2009 12:22

Familie Bos schreef:Nee, ik zie uitverkoren zijn en in de Hemel mogen komen juist los van elkaar.

Dat hij uitverkoren is betekend hier dat God hem op het oog heeft voor een bepaalde taak. Dat wil niet zeggen dat hij Heilig is of automatisch in de hemel komt.

Of je in de Hemel komt ligt eraan of je in je leven de keus maakt om de Here Jezus te aanvaarden als je verlosser.

Laten we immers niet vergeten dat God soms ook niet christenen of zelfs anti-christenen uitverkiest om zijn volgeling te worden en bepaalde taken te doen (kijk maar naar Saulus die de Here Jezus zijn volgelingen wilde vermoorden, God zocht hem op en maakte van hem een groot volgeling/dicipel paulus).

De uitverkiezing heeft wel degelijk te maken met in de hemel komen of niet.
Als het zalig worden van de mens zou afhangen, dan kwam er niemand in de hemel. De belijdenis zegt ook dat de mens niet geneigd is tot enig goed, maar tot alle kwaad.
Als een zwaar anti-christelijk persoon tot geloof komt, dan betekent dat wel dat God die persoon heeft uitverkoren. Uitverkiezing heeft dus niet te maken met het feit of iemand een bepaalde taak wacht, maar of hij/zij behouden wordt. En dat is nu het moeilijke. God de Vader verkiest, God de Zoon verlost, en God de Heilige Geest vernieuwt. Alles Gods werk, maar toch heeft de mens hierin ook zijn verantwoordelijkheid. Moeilijk, maar zalig worden hangt niet van de zondige mens af.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 26 jan 2009 13:11

God maakt zich kenbaar in de Bijbel, de Thora maar ook de Koran. Allemaal is het God. Daarnaast maakt God zich natuurlijk ook nog kenbaar in allerlei andere religiën die voor ons minder bekend zijn. Of iemand nou christelijk, moslim, jood, boeddhist, atheïst of iets anders is, leef met respect voor elkaar, en behandel een ander zoals je zelf graag behandelt wilt worden en er is geen één mens die behandeld wilt worden als een verstotene.

Later zal God oordelen wie er in hemel komt en wie er uitverkoren is, wees er dus als christen zijnde niet zeker van omdat jij in Jezus gelooft – dat zolang je maar gelooft – je straks in een gespreid bedje terecht komt, want dan houd je jezelf voor de gek.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 jan 2009 14:14

Lovely schreef:God maakt zich kenbaar in de Bijbel, de Thora maar ook de Koran. Allemaal is het God. Daarnaast maakt God zich natuurlijk ook nog kenbaar in allerlei andere religiën die voor ons minder bekend zijn. Of iemand nou christelijk, moslim, jood, boeddhist, atheïst of iets anders is, leef met respect voor elkaar, en behandel een ander zoals je zelf graag behandelt wilt worden en er is geen één mens die behandeld wilt worden als een verstotene.

Later zal God oordelen wie er in hemel komt en wie er uitverkoren is, wees er dus als christen zijnde niet zeker van omdat jij in Jezus gelooft – dat zolang je maar gelooft – je straks in een gespreid bedje terecht komt, want dan houd je jezelf voor de gek.

Hoe kunnen Yahweh en Allah nu Dezelfde God zijn? Wat een blasfemische waanzin kraam je weer uit.

'# Nightseced
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor '# Nightseced » 26 jan 2009 16:12

Lovely schreef:God maakt zich kenbaar in de Bijbel, de Thora maar ook de Koran. Allemaal is het God. Daarnaast maakt God zich natuurlijk ook nog kenbaar in allerlei andere religiën die voor ons minder bekend zijn.

Als dat nou waar zou zijn, waarom geloven we dan allemaal niet in 1 geloof?

En het is sowieso al onzin, want elk geloof heeft een god, wat ze dan zien als hun god. Dus Boeddha is de god voor de Boeddhisten, maar dat wil toch niet gelijk zeggen dat Boeddha ook de God van de Christenen is?

Pauline

Berichtdoor Pauline » 26 jan 2009 20:08

'# Nightseced schreef:
Lovely schreef:God maakt zich kenbaar in de Bijbel, de Thora maar ook de Koran. Allemaal is het God. Daarnaast maakt God zich natuurlijk ook nog kenbaar in allerlei andere religiën die voor ons minder bekend zijn.

Als dat nou waar zou zijn, waarom geloven we dan allemaal niet in 1 geloof?

En het is sowieso al onzin, want elk geloof heeft een god, wat ze dan zien als hun god. Dus Boeddha is de god voor de Boeddhisten, maar dat wil toch niet gelijk zeggen dat Boeddha ook de God van de Christenen is?

Nee inderdaad, plus dat God en grote leugenaar zou zijn aangezien de koran en het boedisme, hindoisme etc de bijbel toch zeer zeker wel tegenspreken. en christus offer zou ook voor niets zijn geweest. aangezien dan alle wegen naar rome zouden leiden en niet alleen Jezus die zegt dat Hij de weg de waarheid en het leven is.

Alleen al vanwege het laatste punt, over Jezus, klopt die theorie dus niet. dat alles 1 god is.

Get Well Soon

Berichtdoor Get Well Soon » 28 jan 2009 12:16

Waarin spreken die godsdiensten elkaar dan tegen, Pauline? Wist je overigens dat de islam wel degelijk veel kenmerken van het christendom en / of vice versa zo je wilt, vertoont?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 jan 2009 12:26

wielrenfan schreef:@Mohammed

Ik moet zeggen dat ik het goed vind dat je links legt met teksten uit de Bijbel.

Ik ben het met je eens dat weinig mensen uitverkoren zullen worden. Vooral in deze tijd zien we dat er nog weinig christenen zijn. Kijk maar naar de procenten. En dan hebben we het dus alleen over 'geregistreerde christenen bij kerken'

Ik verschil wel van mening over dat alleen in de 1e eeuw mensen uitverkoren werden. Ik denk dat nu nog steeds veel mensen uitverkoren worden. Waarom? Omdat God niemand zal weigeren wanneer deze tot Hem zal komen, ook in deze tijd niet. Misschien moet ik gewoon domweg zeggen: Ik geloof dat gewoon niet. Ik kan me niet voorstellen dat God mensen weigert. Nu ook niet.

Ik denk dat je mij niet goed begrepen hebt, want ik beweer nergens dat het eeuwige leven uitsluitend voor de uitverkorenen was, maar wat ik heb gelezen is dat de uitverkiezing in de eerste eeuw heeft plaatsgevonden, zie mijn eerdere verwijzingen. Het komt er dus op neer dat wij geroepen zijn en wel degelijk afgerekend worden op ons gedrag ten opzichte van onze naasten en met name huisgenoten.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 28 jan 2009 15:09

Get Well Soon schreef:Waarin spreken die godsdiensten elkaar dan tegen, Pauline? Wist je overigens dat de islam wel degelijk veel kenmerken van het christendom en / of vice versa zo je wilt, vertoont?

je hebt dan niet goed gelezen wat ik zei. ik ga trouwens niet alles uitleggen waar ze elkaar in tegen spreken aangezien ik dan nog dagen bezig ben dus ik hou het bij het hoofdpunt van het christendom:
Jezus die voor ons is gestorven en opgestaan en Hij die dus zegt te zijn, de weg de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader, dan door Hem, Door Jezus dus.

Islam heeft Jezus niet die heeft Isa, die lijkt op Jezus, behalve dat hij niet gekruistigt is en weer opgestaan, boedhisme niet, die heeft een wiel met 8 dingen die je naar het nirvana helpen, waar je waarschijnlijk toch niet komt aangezien iedereen fouten maakt en dan maar reincarneert en het hindoeisme met op zn minst 9 goden die allemaal gelijk zijn. jezus is daarbij een er van. jezus is een weg naar de hemel, maar die andere 8 goden ook op hun manier. die zeggen allemaal dus daarmee dat Jezus niet de enige weg naar de hemel is, en daarmee spreken ze het christendom al tegen. zelfs het jodendom, die Jezus als messias ontkent.

ik kan nog wel even doorgaan hoor, maar ik zal het je besparen., ik denk dat mn punt duidelijk is.

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 29 jan 2009 00:15

Hoe kun je geloven eigenlijk als een keuze zien? Als je niet kan geloven kun je toch niet ineens gaan kiezen om wel te gaan geloven? Je gelooft of je gelooft niet, volgens mij heb je niets te kiezen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 jan 2009 08:44

Pauline schreef:
Get Well Soon schreef:Waarin spreken die godsdiensten elkaar dan tegen, Pauline? Wist je overigens dat de islam wel degelijk veel kenmerken van het christendom en / of vice versa zo je wilt, vertoont?

je hebt dan niet goed gelezen wat ik zei. ik ga trouwens niet alles uitleggen waar ze elkaar in tegen spreken aangezien ik dan nog dagen bezig ben dus ik hou het bij het hoofdpunt van het christendom:
Jezus die voor ons is gestorven en opgestaan en Hij die dus zegt te zijn, de weg de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader, dan door Hem, Door Jezus dus.

Islam heeft Jezus niet die heeft Isa, die lijkt op Jezus, behalve dat hij niet gekruistigt is en weer opgestaan, boedhisme niet, die heeft een wiel met 8 dingen die je naar het nirvana helpen, waar je waarschijnlijk toch niet komt aangezien iedereen fouten maakt en dan maar reincarneert en het hindoeisme met op zn minst 9 goden die allemaal gelijk zijn. jezus is daarbij een er van. jezus is een weg naar de hemel, maar die andere 8 goden ook op hun manier. die zeggen allemaal dus daarmee dat Jezus niet de enige weg naar de hemel is, en daarmee spreken ze het christendom al tegen. zelfs het jodendom, die Jezus als messias ontkent.

ik kan nog wel even doorgaan hoor, maar ik zal het je besparen., ik denk dat mn punt duidelijk is.

Amen.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 29 jan 2009 15:54

Kitty schreef:Hoe kun je geloven eigenlijk als een keuze zien? Als je niet kan geloven kun je toch niet ineens gaan kiezen om wel te gaan geloven? Je gelooft of je gelooft niet, volgens mij heb je niets te kiezen.

Hoi 8>)
Aan de ene kant heb je gelijk: het geloof heb je niet van jezelf, het is een gave van God. (ergens in de Efezebrief) Aan de andere kant is er de belofte dat je het zult vinden/krijgen als je op zoek gaat. De keuze om op zoek te gaan heb je dan wel.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 29 jan 2009 17:21

Toch werkt dat niet altijd kennelijk. Ik ben echt wel op zoek geweest in mijn leven zelfs wanhopig ooit omdat ik het toen heel erg nodig had, maar nooit gevonden terwijl ik er ooit om geschreeuwd heb zelfs, vooral als kind, vanwege zeer moeilijke omstandigheden waar ik hier niet op in wil gaan.
Dus kennelijk is er toch iets anders nodig en begint het echt bij je eigen overtuiging. Op een gegeven moment kom je dan tot de conclusie dat zoeken niet helpt en raak je dus van overtuigd dat er niet zoiets is als een God die je zal vinden of je hoe dan ook opmerkt.

Maar heb geen medelijden hoor, want ik voel me op en top gelukkig en vooral heel vrij zonder. Met het besef dat er helemaal geen God is, dat is echt een veel beter gevoel voor mij dan het veronderstellen van een God die je aan alle kanten laat stikken, welk gevoel ik ooit dus had.
Net zoals mensen beweren dat ze zeker zijn van een God omdat ze iets meemaken die dat voor hen schijnt te bevestigen, ben ik nu dus geheel niet zeker van het bestaan van een God omdat ik dingen heb meegemaakt die dat voor mij bevestigen. :)

snicker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor snicker » 29 jan 2009 17:22

De keuze om op oprecht zoek te gaan, moet volgens de predestinatieleer ook gegeven worden. Als God iemand wil bekeren dat laat hij hem zoeken en daarmee ook vinden.
Dus daarmee komen we helaas niet verder, en blijft het hoofdprobleem staan, hoe kan een mens verantwoordelijk worden gehouden voor iets waar hij geen keuze heeft? Nog afgezien van het feit dat zeer veel mensen geleefd hebben zonder uberhaupt iets van het evangelie gehoord te hebben.

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 29 jan 2009 17:26

Waar blijf je met je vrije wil als je indien je verkeerd kiest gestraft wordt. Ik noem dat geen vrije wil, maar een opgelegde dwang tot een juiste keuze met een dreiging dus dat het bij een verkeerde keuze slecht met je afloopt. Net alsof je tegen een kind zegt, je mag helemaal zelf kiezen hoor, maar als je niet doet wat ik zeg dan krijg je een pak slaag. Fijne vrije keuze voor een kind toch?

Terug naar “[Religie] - Open forum”