Kerkklokken.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 dec 2008 19:00

Er zal vast ook wel een verschil zijn als je begrijpt wat men zingt. Zeker als jezelf in Israel woont. En salty overdrijft echt niet over dat wakker zingen 'smorgens vroeg....
Daarbij kun je in de Oude Stad van Jerusalem bij de Klaagmuur zowel de minaretten horen, als kerkklokken en Joden die bidden. Letterlijk de drie wereldgodsdiensten. Om een idee te geven: http://www.youtube.com/watch?v=ljBLiSLn0HQ

Ho, nu word je wat inconsequent. Je zegt in feite: Christenen mogen mensen wel lastigvallen met herrie, maar moslims mogen het niet. Lijkt me niet helemaal correct in het kader van gelijke behandeling. Of je geeft moslims de ruimte en laat het klokkenluiden ook toe, of je doet het allebei gewoon niet.

Ik ben benieuwd hoe men het zal vinden als voortaan ook de preek van de dominee via luidsprekers zal klinken. Ik denk dat men daar niet zo gecharmeerd van zal zijn. Dat is natuurlijk wel even anders dan 5 minuten kerkklokken luiden of 5 minuten oproepen tot gebed.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 01 dec 2008 20:21

In en aantal van die moskeeen daar (Israel) wordt wel actief tot moord en doodslag opgeroepen. Echt een pretje is dat niet om dat te horen.
En zeg dan niet; de Israelies hebben het er naar gemaakt, want 1 van de bekende leuzen is uit de moskeeen daar is: "Wij doden de Joden op zaterdag, de christenen op zondag."
Je moet daarbij dus niet denken aan de vrijheid van meningsuiting, want men neemt dit soort opruiende preken bloedserieus en niet zelden is het juist na zulke diensten dat geweld weer toeslaat. Toegegeven, dit heeft niets met luidsprekers te maken. Het gaat om de boodschap.
Maar ik vind deze zaken sowieso bijzaak. Belangrijkste is het geloof in G-d en zijn Zoon Jesjoea de Gezalfde en ook dat we dat niet onthouden aan een ander, maar openstaan daar in geleid te worden door de Geest G-ds. Niet dure kerken en bellen, maar de verkondiging van het woord en het volle leven in Hem door Hem. Zodat ook zonder woorden men aan onze levenswandel en de wonderlijkheden kan zien dat we met G-d wandelen en men Hem gaat zoeken of prijzen.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 dec 2008 21:00

Als die Imams zulke uitspraken al hebben gedaan, zullen ze weinig tot geen gehoor krijgen want een moslim mag alleen geweld gebruiken uit zelfverdediging! Bovendien hebben de Israëliërs daar niks te zoeken in het midden oosten, ze hebben het land van de Palestijnen gestolen, dus ik kan me goed voorstellen dat de moslims daar soms wat kritischer over de bezetter zijn dan hier het geval is! Immers, eerst hebben de joden hun land afgenomen en vervolgens zeuren ze ook nog als Palestijnse moslims hun cultuur willen behouden!

Graag weer terug naar de kerkklokken.
Laatst gewijzigd door mohamed op 01 dec 2008 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2008 21:02

Oh, je wil ze toch wel weer terug in het straatbeeld? ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 dec 2008 21:05

Marnix schreef:Oh, je wil ze toch wel weer terug in het straatbeeld? ;)

:D

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 dec 2008 16:48

Ach, wij wonen ook heel dicht bij de kerk, en in het begin werd ik ook knetter ervan. Elk half en heel uur een liedje op het carrillon (en dan rond deze tijd continu dezelfde Sinterklaasliedjes) en elk kwartier een keer slaan.
Nu hoor ik het amper meer. Het went echt wel. En voor ons is het heel handig, op zondag. Dan hoor ik precies wanneer ik moet gaan wil ik precies op tijd komen. Bij ons zitten er trouwens twee gemeentes in 1 kerk, dus dat ding gaat 4 x per dag een tijd. Maar voor mij geldt dat echt niet als oproep hoor, ik ga niet 4 x :) Ik stoor me er gewoon niet aan, dat leeft veel prettiger :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 dec 2008 17:05

mohamed schreef:Als die Imams zulke uitspraken al hebben gedaan, zullen ze weinig tot geen gehoor krijgen want een moslim mag alleen geweld gebruiken uit zelfverdediging! Bovendien hebben de Israëliërs daar niks te zoeken in het midden oosten, ze hebben het land van de Palestijnen gestolen, dus ik kan me goed voorstellen dat de moslims daar soms wat kritischer over de bezetter zijn dan hier het geval is! Immers, eerst hebben de joden hun land afgenomen en vervolgens zeuren ze ook nog als Palestijnse moslims hun cultuur willen behouden!

Er is een Israel topic, en het lijkt me interessant als je de dingen die je nu roept daar wilt onderbouwen. http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=21441&start=210

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 dec 2008 19:20

Yael schreef:
mohamed schreef:Als die Imams zulke uitspraken al hebben gedaan, zullen ze weinig tot geen gehoor krijgen want een moslim mag alleen geweld gebruiken uit zelfverdediging! Bovendien hebben de Israëliërs daar niks te zoeken in het midden oosten, ze hebben het land van de Palestijnen gestolen, dus ik kan me goed voorstellen dat de moslims daar soms wat kritischer over de bezetter zijn dan hier het geval is! Immers, eerst hebben de joden hun land afgenomen en vervolgens zeuren ze ook nog als Palestijnse moslims hun cultuur willen behouden!

Er is een Israel topic, en het lijkt me interessant als je de dingen die je nu roept daar wilt onderbouwen. http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=21441&start=210

De anderen hebben wat ze hier riepen ook niet onderbouwt, dus waarom zou ik?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 dec 2008 19:22

MissF schreef:Ach, wij wonen ook heel dicht bij de kerk, en in het begin werd ik ook knetter ervan. Elk half en heel uur een liedje op het carrillon (en dan rond deze tijd continu dezelfde Sinterklaasliedjes) en elk kwartier een keer slaan.

:shock:
Dan was ik wss verhuisd naar Israël, lekker in Jeruzalem luisteren naar het melodische gezang van de Imams en hun uplifting preken! ;)

Nu hoor ik het amper meer. Het went echt wel. En voor ons is het heel handig, op zondag. Dan hoor ik precies wanneer ik moet gaan wil ik precies op tijd komen. Bij ons zitten er trouwens twee gemeentes in 1 kerk, dus dat ding gaat 4 x per dag een tijd. Maar voor mij geldt dat echt niet als oproep hoor, ik ga niet 4 x :) Ik stoor me er gewoon niet aan, dat leeft veel prettiger :D

Als je ze niet meer hoort, dan word je denk ik ook al niet meer wakker van een wekker? :P

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 dec 2008 19:30

Riska schreef:Salty, wat een onzin. Ik heb jarenlang vlak achter de moskee gewoond en er is heel wat geduvel geweest of ze wel dan niet een oproep mochten doen. Toen het er eenmaal door was hoorde je het alleen als je buiten was, of als de ramen open stonden.
En wat die mensen prediken moeten zij weten. Zij bemoeien zich ook niet met de inhoud van de preken van de dominees (en soms word ik er beroerd van, als het alleen hel en verdoemenis is.)
Ik woon gelukkig in een stad en wijk waar men elkaar niet alleen tolereert, maar probeert dingen samen te gaan doen - jawel: kerk en moskee.

En ik schrik van de onchristelijke wijze waarop je je verzet tegen mensen die een ander geloof aanhangen dan het christendom.

Dit wil ik toch nog even highlighten, want als ik zo onbescheiden mag zijn denk ik dat alle kerken en moskees die iets anders leren, daar een voorbeeld aan moesten nemen!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 dec 2008 19:40

mohamed schreef:
Yael schreef:

:mrgreen: zo lust ik er nog wel een paar.

Je zegt wel kwalijke dingen, maar bent niet bereid er dieper op door te gaan. Jammer.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 dec 2008 21:53

Yael schreef:
mohamed schreef:
Yael schreef:

:mrgreen: zo lust ik er nog wel een paar.

Je zegt wel kwalijke dingen, maar bent niet bereid er dieper op door te gaan. Jammer.

Daar gaat het niet om, jij bent me veel selectief in het onderscheid maken tussen kwalijke zaken en daarom heb ik helemaal geen zin om de discussie met jou over Israël aan te gaan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 dec 2008 07:33

Ik woon schuin tegenover de dorpskerk van Berkenwoude. Op zondag beiert de klok (één enkele luidklok) om negen uur, zodat ik wakker kan worden. Om tien uur is de dienst, meestal waai ik dan vijf voor tien binnen, op het moment dat de klok voor de tweede keer beiert.

Mensen die in de buurt van een kerk gaan wonen, moeten niet zeuren over een paar kerkklokken.

En wat Salty betreft: Jeruzalem is een stad waar drie godsdiensten door elkaar heen wandelen. Dan moet je niet gek opkijken dat die drie zich manifesteren, elk op hun eigen wijze. Ik heb vorig jaar drie weken bij moslims in Rwanda doorgebracht met een moskee op honderd meter afstand. Dagelijks klonk ook om vijf uur 's morgens de oproep tot gebed. Na drie dagen sliep ik er gewoon doorheen - en één keer ben ik met de familie mee naar de moskee gegaan, best een boeiende ervaring en een aardige iman (die sprak in elk geval Frans).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2008 09:26

mohamed schreef:
MissF schreef:Ach, wij wonen ook heel dicht bij de kerk, en in het begin werd ik ook knetter ervan. Elk half en heel uur een liedje op het carrillon (en dan rond deze tijd continu dezelfde Sinterklaasliedjes) en elk kwartier een keer slaan.

Dan was ik wss verhuisd naar Israël, lekker in Jeruzalem luisteren naar het melodische gezang van de Imams en hun uplifting preken! ;)

Als je ze niet meer hoort, dan word je denk ik ook al niet meer wakker van een wekker? :P

Woon je in Istanbul ofzo? Of is er ene plek in nederland waar we elkaar inmiddels tolereren? :) Daar werd ik trouwens ook maar 2x wakker van het ochtendgebed door de minaretten en daarna sliep ik er prima doorheen.

Wat dat niet meer horen betreft, de mens heeft de kwaliteit om selectief te negeren. Iemand die aan het spoor woont wordt op een gegeven moment nog wel wakker van de wekker maar niet van langsdenderende goederentreinen. En zo kan dat met kerkklokken ook.

Overigens vind ik het wel mooi als een carillion speelt, lekker sfeervol. Zondagochtend tien minuten lang bel monotoon laten luiden is een ander verhaal, dat is nutteloos en mogen ze van mij wel afschaffen. Als een disco tien minuten lang een beat door de omgeving zou laten dreunen om daarmee te kennen te geven dat er een feest is zouden de meeste kerkmensen zich daar ontzettend aan storen. Ga dan ook niet zelf op zo'n irritante manier de hele wijk laten horen dat er een eredienst is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 dec 2008 10:09

Marnix schreef:
mohamed schreef:

Woon je in Istanbul ofzo? Of is er ene plek in nederland waar we elkaar inmiddels tolereren? :) Daar werd ik trouwens ook maar 2x wakker van het ochtendgebed door de minaretten en daarna sliep ik er prima doorheen.

Wat dat niet meer horen betreft, de mens heeft de kwaliteit om selectief te negeren. Iemand die aan het spoor woont wordt op een gegeven moment nog wel wakker van de wekker maar niet van langsdenderende goederentreinen. En zo kan dat met kerkklokken ook.

Overigens vind ik het wel mooi als een carillion speelt, lekker sfeervol. Zondagochtend tien minuten lang bel monotoon laten luiden is een ander verhaal, dat is nutteloos en mogen ze van mij wel afschaffen. Als een disco tien minuten lang een beat door de omgeving zou laten dreunen om daarmee te kennen te geven dat er een feest is zouden de meeste kerkmensen zich daar ontzettend aan storen. Ga dan ook niet zelf op zo'n irritante manier de hele wijk laten horen dat er een eredienst is.

Ze luiden de monotone klok op zaterdagavond (waar ik geen moeite mee heb) en zondagochtend in de vroegte, wat ik na al die jaren nog hoor!

Terug naar “[Religie] - Open forum”