Wat is voor jou fundamenteel in je geloof?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 okt 2007 22:05

PeterE schreef:Het fundament is volgens mij liefde. En het besef dat er een God is. Als je dan de religies langsloopt is er maar een waar de God niet verwacht dat jij het voor elkaar bikkelt maar offert Hij zich voor jou. En dat heb ik vandaag aan het avondmaal mogen herdenken.

kwebbel schreef:Mijn fundament:
1) liefde van God, Here Jezus en Heilige Geest
2) Zalige Toekomst

MissF schreef:Het fundament van mijn geloof is vooral God die mij lief heeft en daarom Zijn handen naar mij uitsteekt.
Klinkt wel heel 'zwaar' ofzo maar toch vind ik het wel: Hij doet alles, ik niets.
Dat is wel mijn basis. Natuurlijk komt uit die basis superveel voort, maar het echte begin blijft voor mij God, en dan vooral de God die mij liefheeft.

Ik ga maar even voorbij aan de foutieve vertaling van het woord 'fundamenteel' uit de topictitel tot 'fundament', waarmee Riska meteen al begint na mijn openingspost, en die blijkbaar nogal gretig door iedereen overgenomen wordt.

Ik kom hier dus steeds de liefde van God tegen. Nou is Gods liefde iets heel moois. Maar de liefde van God wordt gepredikt in alle kerken: vrijzinnig, evangelisch, reformatorisch. Toch zegt die boodschap van Gods liefde mij pas wat in een reformatorische setting. In een vrijzinnige kerk stuit het mij tegen de borst doordat het slap op mij overkomt, terwijl de evangelische variant mij ook niet geweldig aanspreekt. Hoe komt dat? Omdat er ook een andere pool is: onze zonden, onze misdadigheid jegens God. (En dat wordt zichtbaar in het licht van Gods heiligheid. Vandaar dat ik dat ook nadrukkelijk genoemd heb, nog daarvóór.)
En daarom heb ik in mijn eigen verwoording aan het begin gelijk ook iets gezegd over hoe wij als mensen zijn: zondig, wij kunnen niet bestaan voor God in onszelf. Ja, ik heb dat dus opzettelijk onder de fundamentele punten genoemd. Want het is een onmisbaar gegeven. Zonder dat gegeven verwordt Gods liefde tot iets vlaks wat mij niets zegt.
In het bevindelijke kennen van iets van Gods heiligheid, van mijn verlorenheid en zonden, en van het heilswerk van Christus (= Gods liefde) krijgt het geloof diepgang. Daarom ben ik ook voluit reformatorisch in mijn geloof.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 08 okt 2007 22:10

En dan denk ik dat je dat wat fundamenteel is in ons geloof in de Messias heel mooi kunt samenvatten als je leest wat Pualus= Shaul aan Timothy schrijft:

2 tim.2
8Vergeet nooit dat Jezus Christus een Mens was, een nakomeling van koning David. En dat Hij God =YHWH = Eeuwig was, blijkt wel uit het feit dat Hij uit de dood is opgestaan. Omdat ik dit goede nieuws bekend heb gemaakt,
9ben ik in moeilijkheden gekomen en als een misdadiger in de gevangenis gestopt. Maar al ben ik geboeid, het woord van God is dat niet.
10Ik wil graag leed verdragen als dat redding en eeuwige heerlijkheid in Christus Jezus brengt aan de mensen die door God zijn uitgekozen.
11Ik vind troost in deze waarheid: Als wij voor Christus lijden en sterven, betekent dat ook dat wij voor altijd met Hem zullen leven.
12En als wij standhouden, zullen we eens met Hem regeren. Maar als wij het opgeven en ons tegen Christus keren, zal Hij Zich tegen ons keren.
13Zelfs als wij geen geloof meer hebben, blijft Hij ons trouw. Hij kan ons niet verstoten, omdat wij een deel van Hem zijn; Hij zal altijd doen wat Hij beloofd heeft.

22Blijf uit de buurt van alles wat jou als jongeman slechte gedachten en gevoelens kan geven. Geef in plaats daarvan je aandacht aan alles wat je kan helpen goed te doen. Heb geloof en liefde en zoek het gezelschap van hen, die van de Here houden en een zuiver hart hebben.
23Ik zeg het nog eens: Laat je niet verleiden tot zinloze discussies, die alleen maar op ruzie kunnen uitlopen.
24Een knecht van de Here mag geen ruzie maken; hij moet de mensen die verkeerd doen, vriendelijk en geduldig terechtwijzen.
25Wees daarom nederig als je de mensen, die zich verzetten, duidelijk de waarheid zegt. Want als je vriendelijk met hen spreekt, is er een kans dat zij met Gods hulp hun verkeerde ideeën zullen loslaten en de waarheid gaan erkennen.
26Dan zullen zij bij hun positieven komen, zich uit de valstrik van satan losmaken en de wil van God gaan doen.

2 tim 3
12Ja, het is nu eenmaal zo dat wie werkelijk een met Jezus Christus willen blijven, het zwaar te verduren krijgen van de mensen die Hem haten.
13De slechte mensen en de valse leraars zullen steeds slechter worden en velen misleiden; zijzelf worden op hun beurt misleid door satan.
14Maar jij moet blijven geloven wat je is geleerd. Je weet dat het allemaal waar is, omdat je weet dat je ons kunt vertrouwen. Wij hebben het jou immers geleerd?

15Jij hebt van jongsaf aan geleerd wat er in de Boeken= Tenach=Torah en profeten.- staat, die je het inzicht geven hoe je gered kunt worden door het geloof in Christus Jezus. *****
16Al de Boeken zijn door inspiratie van God geschreven en zijn nuttig om ons de waarheid te leren en ons te wijzen op wat er aan ons leven en geloof nog mankeert; ze zetten ons leven op orde en helpen ons in te zien wat juist en goed is.
17Zo maakt God ons klaar, opdat Hij ons voor alle goed werk kan gebruiken
:D
daarom is het ook heel belangrijk dat die heilige boeken dwz De Heilige Geschriften van de Tenach geleerd worden !
dan weet je zeker dat je geloof in Yeshua de Messias op waarheid berust !
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 10 okt 2007 08:35

Gisteravond bij Bible Study kwam dit onderwerp zijdelings voorbij. Ik moest gelijk aan dit topic denken. Het hoofddoel van Christenen en fundamenteel is dat we willen zijn als Jezus Christus!
Romeinen 8:28 En wij weten dat voor wie God liefhebben, voor wie volgens zijn voornemen geroepen zijn, alles bijdraagt aan het goede. 29 Wie hij al van tevoren heeft uitgekozen, heeft hij er ook van tevoren toe bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 okt 2007 11:46

goshen schreef:Gisteravond bij Bible Study kwam dit onderwerp zijdelings voorbij. Ik moest gelijk aan dit topic denken. Het hoofddoel van Christenen en fundamenteel is dat we willen zijn als Jezus Christus!
Romeinen 8:28 En wij weten dat voor wie God liefhebben, voor wie volgens zijn voornemen geroepen zijn, alles bijdraagt aan het goede. 29 Wie hij al van tevoren heeft uitgekozen, heeft hij er ook van tevoren toe bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters.

Interessante vraag is dan: wat houdt dat precies in, om het evenbeeld te worden van Zijn Zoon (om maar gelijk aan te haken bij die tekst uit Romeinen 8)?
Ik denk dat in dat vers bedoeld zal zijn: Jezus Christus in zijn menselijkheid. Dat wij in bepaalde opzichten daaraan gelijk worden. Bijvoorbeeld: zijn volmaakte gehoorzaamheid en goedheid. (En bijvoorbeeld niet: dat je dezelfde sandalen draagt als Hij, om eens wat geks te noemen.)
Interessant hierbij is ook om na te gaan wat de Griekse woorden summorfous tès eikonos (wat hier vertaald is met "evenbeeld", in wat oudere vertalingen "gelijkvormig aan het beeld...") precies betekenen.
En misschien ook het grotere verband van Romeinen 8 onder de loep nemen. Of zou het een terloopse opmerking zijn? (Je weet maar nooit. Met alles moet je rekening houden.)
Heb ik nu helaas geen tijd voor om dat uit te zoeken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

_Journaliste_
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor _Journaliste_ » 31 okt 2007 16:02

Die van mij luiden als volgt:

Het streven naar perfectie aan de hand van onze gids; de Koran en authentieke overleveringen.

Het leven is een zelfontplooiing.

Hoop. De tegenpool van vertwijfeling. In zoverre zij uitdrukking is van illusies - al dan niet gebaseerd op het verdringen van angst. - en bepaalde utopistische theorieeen is zij als een negatieve kracht. In de Islam is zij eveneens als een negatieve kracht. In de Islam neemt de hoop een centrale - positieve- plaats in en wordt zij beschouwd als de fundamentele stuctuur van het mens - zijn.

Laat het oordeel aan God over.

Werk voor de wereld alsof u voor altijd leeft;en werk voor het eeuwige leven, alsof u morgen sterft.

Het begrijpen achter een leer.

Het volgen van je hart.
Mineur.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 31 okt 2007 16:11

Doet denken aan een citaat van Mahatma Ghandi: "Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever".

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 31 okt 2007 16:19

_Journaliste_ schreef:Het streven naar perfectie aan de hand van onze gids; de Koran en authentieke overleveringen.

Dit begrijp ik niet. Waarom zou perfectie (voorzover er zoiets bestaat en nastrevenswaardig is) afhankelijk zijn van de uitspraken in een eeuwenoud en cultureel bepaald boek als de koran?

Hoe rijm je dat met zelfontplooiing en het volgen van je hart?
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

_Journaliste_
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor _Journaliste_ » 31 okt 2007 16:55

Russell schreef:
_Journaliste_ schreef:Het streven naar perfectie aan de hand van onze gids; de Koran en authentieke overleveringen.

Dit begrijp ik niet. Waarom zou perfectie (voorzover er zoiets bestaat en nastrevenswaardig is) afhankelijk zijn van de uitspraken in een eeuwenoud en cultureel bepaald boek als de koran?

Waarheid is uit de verborgenheid laten komen van de ideeen. Waarheid is wanneer kennis en werkelijkheid met elkaar overeenstemmen.

En mijn waarheid is de Islam. Er is maar één religie die als door God geinspireerd beschouwd kan worden. En elk rationeel denkend mens, en elk mens die zijn/haar hart volgt komt uiteindelijk bij de Islam terecht.

Alle, dat is mijn opinie he.

Bovendien is zelfontplooiing verplicht in de Islam..
Mineur.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 31 okt 2007 17:28

_Journaliste_ schreef:

En mijn waarheid is de Islam. Er is maar één religie die als door God geinspireerd beschouwd kan worden. En elk rationeel denkend mens, en elk mens die zijn/haar hart volgt komt uiteindelijk bij de Islam terecht.

Wat een zelfingenomenheid... Ik beschouw mezelf als redelijk rationeel, en probeer mijn hart te volgen, maar de kans dat ik mijn eigen geloof verlaat om me tot de Islam te wenden acht ik vrij klein of zelfs nihil. En ik denk dat er meer mensen hier zo over denken. Wat jij hier beweert is gewoon onverholen arrogantie.

Ach, ik kan waarschijnlijk zonder al te veel moeite binnen de koran/hadith teksten vinden die dat weer tegenspreken. Een traditie die onderzoek naar haar eigen bronnen verbiedt kan ik niet erg verlicht vinden.

_Journaliste_
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor _Journaliste_ » 31 okt 2007 17:36

Je kan onderscheid maken tussen een benadering van een waarheid als de overeenstemming tussen kennis en werkelijkheid, ook wel de correspondentietheorie - die ik overigens waardeer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waarheid - en de meer hedendaagse gedachten over waarheid als een systematische samenhang tussen de menselijke oordelen en inzichten, de coherentietheorie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Coherentietheorie.

Ieder zijn/haar waarheid.

Je roept nu dingen als een kip zonder kop. Mohammed drukte er nadrukkelijk op om zoveel kennis op te doen.

De Koran vereist niet dat de mensen blind geloven. Het richt zich tot degene die nadenken, die nadenken over hetgeen wat zij horen en zien, hetgeen ze over zichzelf en de wereld om zich heen waarnemen.

Kortom, de Koran legt de nadruk op het feit dat kennis en verstand een deugdelijke manier zijn om tot het geloof en godsbewustzijn te zijn.

En daarom waardeer ik ook het begrjpen achter een leer.

Met vriendelijke groet.
Mineur.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 31 okt 2007 18:25

_Journaliste_ schreef:Je kan onderscheid maken tussen een benadering van een waarheid als de overeenstemming tussen kennis en werkelijkheid, ook wel de correspondentietheorie - die ik overigens waardeer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waarheid - en de meer hedendaagse gedachten over waarheid als een systematische samenhang tussen de menselijke oordelen en inzichten, de coherentietheorie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Coherentietheorie.

Ieder zijn/haar waarheid.

Daar kan ik mij voor en groot deel wel in vinden.

Je roept nu dingen als een kip zonder kop. Mohammed drukte er nadrukkelijk op om zoveel kennis op te doen.

De Koran vereist niet dat de mensen blind geloven. Het richt zich tot degene die nadenken, die nadenken over hetgeen wat zij horen en zien, hetgeen ze over zichzelf en de wereld om zich heen waarnemen.

Kortom, de Koran legt de nadruk op het feit dat kennis en verstand een deugdelijke manier zijn om tot het geloof en godsbewustzijn te zijn.

En daarom waardeer ik ook het begrjpen achter een leer.

Helaas kun je geloof heden ten dage niet loszien van eeuwen traditie, ook al zou je graag willen dat dat wel kon. En hoe goed de intenties van de grondlegger(s) ook was, in de eeuwen na het stichten wil zo'n geloof nog wel eens veranderen. Dat is niet alleen aan Islam voorbehouden trouwens.

Verder zie ik geen reactie op mijn opmerking dat ik ondanks mijn rationaliteit en volgen van het hart niet bij de Islam uit zal komen. Tenzij je wilt gaan beweren dat ik dan NIET rationeel ben of mijn hart NIET volg.

Als je gelooft dat iedereen zijn eigen waarheid heeft, dan is een gevolg dat er ook mensen zullen zijn die hun waarheid BUITEN de Islam zullen vinden.

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 31 okt 2007 20:54

_Journaliste_ schreef:
Russell schreef:

Waarheid is uit de verborgenheid laten komen van de ideeen. Waarheid is wanneer kennis en werkelijkheid met elkaar overeenstemmen.

Bullshit natuurlijk. Ik zou eerder stellen dat elk rationeel denkend mens dat z'n hart volgt het niet lang uithoudt binnen de Islam of welke religie dan ook. Hoe kan je je hart volgen als een aanzienlijk gedeelte van de menselijke hartstochten als fout en zondig beschouwd worden? Hoe kan je jezelf als rationeel denkend mens onderwerpen aan leerstellingen die door anderen bedacht zijn en geen kritiek dulden?

Ik ben benieuwd naar de islamitische invulling van 'zelfontplooiing'..
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Riska

Berichtdoor Riska » 31 okt 2007 21:42

Ik zal wel verschrikkelijk dom zijn, maar ik vraag mij steeds vaker af, waarom op dit reformatorische forum zoveel islamieten komen, die dan ook nog aangeven, dat hun religie DE waarheid is/schijnt te zijn.

Waarom zoeken jullie niet een algemener forum, i.p.v. dit reformatorische?

Journalistje schreef:En mijn waarheid is de Islam. Er is maar één religie die als door God geinspireerd beschouwd kan worden. En elk rationeel denkend mens, en elk mens die zijn/haar hart volgt komt uiteindelijk bij de Islam terecht.

Ik kan je verzekeren, dat heel veel mensen niet bij de islam uitkomen, maar bij Jezus Christus - dus het christendom.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 31 okt 2007 22:42

Riska schreef:Ik zal wel verschrikkelijk dom zijn, maar ik vraag mij steeds vaker af, waarom op dit reformatorische forum zoveel islamieten komen, die dan ook nog aangeven, dat hun religie DE waarheid is/schijnt te zijn.

Ach, eerst heb je er eentje, dan twee, en dan komen er vanzelf meer. En het is natuurlijk hun goed recht te verkondigen dat zij vinden dat HUN religie DE waarheid is, netzogoed als dat het de refo's hier hun recht is om te verkondigen dat zij HUN religie de ware vinden. Interessant is pas hoe jullie vervolgens met elkaar omgaan.

Waarom zoeken jullie niet een algemener forum, i.p.v. dit reformatorische?

Oei, pas je op dat je onze islamitische medeforummers zich niet onwelkom gaan voelen?

Journalistje schreef:En mijn waarheid is de Islam. Er is maar één religie die als door God geinspireerd beschouwd kan worden. En elk rationeel denkend mens, en elk mens die zijn/haar hart volgt komt uiteindelijk bij de Islam terecht.

Ik kan je verzekeren, dat heel veel mensen niet bij de islam uitkomen, maar bij Jezus Christus - dus het christendom.

Het kan mij niks schelen waar mensen uitkomen, als ze er maar uitkomen.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 nov 2007 07:51

MrSokkie schreef:Ach, eerst heb je er eentje, dan twee, en dan komen er vanzelf meer. En het is natuurlijk hun goed recht te verkondigen dat zij vinden dat HUN religie DE waarheid is, netzogoed als dat het de refo's hier hun recht is om te verkondigen dat zij HUN religie de ware vinden. Interessant is pas hoe jullie vervolgens met elkaar omgaan.

Laat ik nou niet tot de reformatorischen behoren... :wink: althans niet in de betekenis die eraan gegeven wordt. Ik hoor tot het gereformeerde volksdeel, maar ik vind wel dat er respect voor elkaar moet zijn en de laatste tijd heb ik het gevoel dat er sommigen zijn die hier een zekere bekeringsdrang ten toon spreiden en dat vind ik respectloos.

Terug naar “[Religie] - Open forum”