Jehova

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Jehova

Berichtdoor Yoshi » 21 okt 2016 12:35

Bruno schreef:Als de JG gemeenschap klachten krijgt over pedofilie verbannen ze die pedofiel.
Bij het Vaticaan schuiven ze het onder de mat tot het niet meer te negeren valt en herplaatsen ze die priester uit het zicht.

Je hebt het niet onderzocht hè, geeft niet, alhoewel je stellige uitspraak wel wat dom overkomt zo. Justitie heeft het WTG systeem betreffende het in stand houden van pedofilie binnen de eigen club wel onderzocht.

Hier kan je je inlezen en zie je uit WTG bronnen hoe het in stand gehouden kon worden;
http://www.jwfacts.com/watchtower/paedophilia.php

Dat de katholieke Kerk keihard gefaald heeft (niet in de laatste plaatst door gigantische naïviteit) in het bestrijden en voorkomen van pedofilie wil ik als katholiek wel ronduit toegeven. Dat de daders mogen branden in de hel. Dat de politiek de verjaringstermijn maar snel opheft om alsnog strafvervolging te krijgen voor verantwoordelijken. Dat de bisschoppen die in hun naïviteit akkoord gingen met overplaatsingen in plaats van vervolging ook gestraft mogen worden bij leven dan wel na dit leven.

Dat kan ik, als katholiek, genadeloos hard kritiek uiten op mijn eigen kerk. Als WTG'er kan je dat niet. Dat wordt je uitgesloten en als dood behandeld.

Bruno

Berichtdoor Bruno » 21 okt 2016 13:25

Dat de daders mogen branden in de hel? Leert Jezus niet heb uw vijand lief?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 21 okt 2016 13:31

Inhoudelijk niets meer te melden dus. Mooi, dan was het duidelijk.

antoon

Berichtdoor antoon » 21 okt 2016 13:37

Is het waar dat je giften moet geven en dat je verplicht bent boekjes aan te kopen om te verspreiden van deur aan deur?

VOLSTREKT NIET WAAR
All geef je nooit iets niemand weet het en niemand zegt er iets van.verplichting tot verstrekken niet verkopen is er niet, wel word je aangemoedigd, het is zoals de apostelen deden, 2 aan 2 van huis tot huis het woord verkondigen.

Bruno

Berichtdoor Bruno » 21 okt 2016 13:38

Yoshi, Ik geef U zelfs gelijk, zwijgen is toestemmen.

Maar ik vind U niet erg Christelijk overkomen, dat wou ik wel even gezegd hebben.

Bruno

Berichtdoor Bruno » 21 okt 2016 13:39

antoon schreef:Is het waar dat je giften moet geven en dat je verplicht bent boekjes aan te kopen om te verspreiden van deur aan deur?

VOLSTREKT NIET WAAR
All geef je nooit iets niemand weet het en niemand zegt er iets van.verplichting tot verstrekken niet verkopen is er niet, wel word je aangemoedigd, het is zoals de apostelen deden, 2 aan 2 van huis tot huis het woord verkondigen.

Ik ben nu helemaal in de war gebracht door anderen :)
Maar ik zal de ervaring een eerlijke kans geven.

antoon

Berichtdoor antoon » 21 okt 2016 13:48

Ik ben nu helemaal in de war gebracht door anderen :)
Maar ik zal de ervaring een eerlijke kans geven

Herkenbaar, ik had het ook, mijn hoofd ging alle kanten uit door de tegenwerpingen, bij nader onderzoek bleek het gewoon niet te kloppen wat ze inbrachten, jij zal het ook ervaren
Wil dit zeggen dat alles koek en ei is en er niets misgaat, vergeet dat maar er gaat heel veel mis, maar volstrekt niet de nonsens die op fora gebezigd worden zoals geldklopperij en andere prietpraat.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 okt 2016 13:51

Bruno schreef:Bedankt jouw mening daarin te delen.
Ik wil zeker geen pop van een instelling worden. Wel bijeenkomsten bijeen wonen om de waarheid te zoeken.
In mijn reis kwam Jehova op mijn pad.

Ik volg mijn hart.

Beste Bruno, ik volg de discussie over jouw zoekreis al een tijdje.

Weet je, op zaterdag staan er altijd een paar Jehova getuigen met een lectuur karretje bij de in- uitgang van het metrostation Blaak in Rotterdam.
Dat is het station van de markt en markthal dus lekker druk.

Op het karretje staat een plaat met daarop de tekst "wat de Bijbel echt leert".

Dat spreekt boekdelen, "echt leert" ze zoeken daar echt niet naar de waarheid, ze pretenderen dat ze hem hebben gevonden.
En "echt" dus alle anderen zitten ernaast.
Realiseer je of je daar bij wil horen.
Of wil je samen met anderen op ontdekkingsreis ?

Mijn nederige advies ; Ga eerst eens kijken, luisteren en praten bij b.v. de PKN of een andere prot. kerk, RK of OK of bij een evangelische gemeente.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 21 okt 2016 15:27

Yoshi schreef:
Dat de katholieke Kerk keihard gefaald heeft (niet in de laatste plaats door gigantische naïviteit) in het bestrijden en voorkomen van pedofilie wil ik als katholiek wel ronduit toegeven. Dat de daders mogen branden in de hel. Dat de politiek de verjaringstermijn maar snel opheft om alsnog strafvervolging te krijgen voor verantwoordelijken. Dat de bisschoppen die in hun naïviteit akkoord gingen met overplaatsingen in plaats van vervolging ook gestraft mogen worden bij leven dan wel na dit leven.

Dat kan ik, als katholiek, genadeloos hard kritiek uiten op mijn eigen kerk. Als WTG'er kan je dat niet. Dat wordt je uitgesloten en als dood behandeld.

Je bent nochtans wel de enige katholiek die ik het zo hoor zeggen/schrijven. Ik heb uit katholieke hoek weinig commentaar op de kerk gehoord, toen de scandalen bekend warden. Pas toen ze niet anders meer konden, kwam er kritiek.

Hulde voor jou dat je dit zo opschrijft =D> .

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 21 okt 2016 16:14

irmo schreef:Je bent nochtans wel de enige katholiek die ik het zo hoor zeggen/schrijven. Ik heb uit katholieke hoek weinig commentaar op de kerk gehoord, toen de scandalen bekend warden. Pas toen ze niet anders meer konden, kwam er kritiek.

Hulde voor jou dat je dit zo opschrijft =D> .

Ik heb het heel veel gehoord, zowel in de kerk, vanaf de kansel, als door vrijwilligers tijdens vergaderingen, als in parochiebladen als op fora enz enz.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 21 okt 2016 17:04

Ik kan hier alleen mijn eigen ervaring met Jehova's getuigen toevoegen.
Over het algemeen zijn het volgens mij keurige en goed gemanierde mensen. Niet bepaald de kerkelijke richting waarin je veel hoogopgeleiden zult aantreffen. De theologie is dan ook eenvoudig en overzichtelijk en heeft voldoende eigenaardigheden om zich te onderscheiden van het mainstream christendom. Ik krijg sterk de indruk dat alle Jehova's getuigen zeer pittig geschoold worden in zowel het kennen van de eigen theologie als in het kunnen conserveren met allerhande buitenstaanders, onder wie christenen van andere kerken.
In het gesprek met anderen (een gesprek dat men zelf bewust en georganiseerd opzoekt) valt men steevast terug op de geleerde lessen. Het is nooit de bedoeling iets van een ander (zijnde een niet-Jehova's getuige) te leren of over te nemen. Nee, de gehele beweging oefent zich in het overtuigen van anderen van de waarheid van de eigen theologie.
Daar kun je best heel druk mee zijn. Het betekent: niet aflatende aanwezigheid bij de eigen studies, een constant in de praktijk brengen van het geleerde. Dat betreft levensstijl, maar ook de onophoudelijke bezoeken en gesprekken al of niet aan de deur met wie het maar horen wil.
Het is al met al dus een nijverige, maar zeer naar binnen gekeerde christelijke geloofsgemeenschap die een zeer eigen theologie heeft en daar ook strikt aan vasthoudt. Volgens mij worden er nauwelijks ontwikkelingen op dit gebied toegelaten.

Theologisch vind ik het allemaal erg zoetig, eenvoudig en onbewegelijk. Nog steeds moeten we het doen met die aquarel-plaatjes waarop we gelukkige Amerikaans aandoende gezinnetjes in een weids en paradijselijk grasland zien zitten, omzoomd door regenbogen, vogeltjes, pasteltinten en gelukzalige Prodent-gebitjes. Men zwijmelt kennelijk bij de meest goedkope reclame en marketing voorstellingen die het vooral goed doen bij bepaalde bevolkingsgroepen van...nou ja, laat ik zeggen... wat eenvoudiger geest. Er is kennelijk een religieuze markt voor Jehova's getuigen.
Doen geen vlieg kwaad. Maar dat doen mensen die op volwassen leeftijd Barbie-poppen toespreken ook niet. Ik kan me best voorstellen dat mensen er warmte en geborgenheid vinden. Toch is het niet my cup of tea. Alhoewel ik het wel tof zou vinden als ik in de hemel ook eens iemand van het Leger des Heils tegen kom (met zo'n grote tuba) of iemand van de Jehova's getuige (met z'n aquarel-doos dan natuurlijk).
Kunnen we gelijk even die vergissing omtrent de 144.000 broeders recht zetten. Want dat is natuurlijk ook weer zo'n blunder die meekomt met een vermaledijde letterlijke Bijbellezing die het in die kringen altijd nog goed doet.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 21 okt 2016 17:09, 2 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 21 okt 2016 17:06

.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Bruno

Berichtdoor Bruno » 21 okt 2016 17:57

rotterdam schreef:Beste Bruno, ik volg de discussie over jouw zoekreis al een tijdje.

Weet je, op zaterdag staan er altijd een paar Jehova getuigen met een lectuur karretje bij de in- uitgang van het metrostation Blaak in Rotterdam.
Dat is het station van de markt en markthal dus lekker druk.

Op het karretje staat een plaat met daarop de tekst "wat de Bijbel echt leert".

Dat spreekt boekdelen, "echt leert" ze zoeken daar echt niet naar de waarheid, ze pretenderen dat ze hem hebben gevonden.
En "echt" dus alle anderen zitten ernaast.
Realiseer je of je daar bij wil horen.
Of wil je samen met anderen op ontdekkingsreis ?

Mijn nederige advies ; Ga eerst eens kijken, luisteren en praten bij b.v. de PKN of een andere prot. kerk, RK of OK of bij een evangelische gemeente.

Ik ben vroeger bij andere kerken geweest, had er geen goed gevoel bij.
Jehova stond aan mijn deur en ik voelde me goed bij die man. Misschien leren ze ook aan wat de bijbel echt leert?
Ik ben er te nieuw in om daar effectief een oordeel over te vellen. Pretenderen ze zich dan niet op de bijbel?
Ik wil gerust met anderen op ontdekkingsreis, maar ik laat me leiden door mijn gevoel.

Bruno

Berichtdoor Bruno » 21 okt 2016 17:59

antoon schreef:Herkenbaar, ik had het ook, mijn hoofd ging alle kanten uit door de tegenwerpingen, bij nader onderzoek bleek het gewoon niet te kloppen wat ze inbrachten, jij zal het ook ervaren
Wil dit zeggen dat alles koek en ei is en er niets misgaat, vergeet dat maar er gaat heel veel mis, maar volstrekt niet de nonsens die op fora gebezigd worden zoals geldklopperij en andere prietpraat.

Bedankt. Ik ga het sowieso een eerlijke kans geven. Ik voel me wel verbonden met veel gedachten van hen.
Maar ik weet niet of ik alles evenzeer zal aanvaarden. Mijn grootste angst is dat ze mij gaan verstoten omdat ik een vriendin heb die zich nooit zal bekeren. Ik wil mijn kinderen wel goed opvoeden, maar zeker niet fundamenteel.

Honesty

Berichtdoor Honesty » 21 okt 2016 20:20

Gravo schreef:Ik kan hier alleen mijn eigen ervaring met Jehova's getuigen toevoegen.
Over het algemeen zijn het volgens mij keurige en goed gemanierde mensen. Niet bepaald de kerkelijke richting waarin je veel hoogopgeleiden zult aantreffen.

Dat waren de vissers die Jezus aanstelde om zijn discipelen en apostelen te zijn, ook niet.
gravo schreef:De theologie is dan ook eenvoudig en overzichtelijk

De apostel heeft het ook over de eenvoud des geloofs, meen ik.

Gravo schreef:In het gesprek met anderen (een gesprek dat men zelf bewust en georganiseerd opzoekt) valt men steevast terug op de geleerde lessen. Het is nooit de bedoeling iets van een ander (zijnde een niet-Jehova's getuige) te leren of over te nemen. Nee, de gehele beweging oefent zich in het overtuigen van anderen van de waarheid van de eigen theologie.

Dat klinkt bekend in de oren voor nog een heel aantal kerkgenootschappen die niet JG zijn.

De liefde is ook zoet, het geloof en vertrouwen eenvoudig en de geoefende en beproefde geest stabiel/onbeweeglijk.
En hoe kun je ze "in zichzelf gekeerd " noemen, geen enkele groep christenen gaat er zo veel en vaak op uit om anderen aan te spreken op geestelijke zaken
Gravo schreef:
Nog steeds moeten we het doen met die aquarel-plaatjes waarop we gelukkige Amerikaans aandoende gezinnetjes in een weids en paradijselijk grasland zien zitten, omzoomd door regenbogen, vogeltjes, pasteltinten en gelukzalige Prodent-gebitjes. Men zwijmelt kennelijk bij de meest goedkope reclame en marketing voorstellingen die het vooral goed doen bij bepaalde bevolkingsgroepen van...nou ja, laat ik zeggen... wat eenvoudiger geest. Er is kennelijk een religieuze markt voor Jehova's getuigen.
Doen geen vlieg kwaad. Maar dat doen mensen die op volwassen leeftijd Barbie-poppen toespreken ook niet. Ik kan me best voorstellen dat mensen er warmte en geborgenheid vinden. Toch is het niet my cup of tea. Alhoewel ik het wel tof zou vinden als ik in de hemel ook eens iemand van het Leger des Heils tegen kom (met zo'n grote tuba) of iemand van de Jehova's getuige (met z'n aquarel-doos dan natuurlijk).
Kunnen we gelijk even die vergissing omtrent de 144.000 broeders recht zetten. Want dat is natuurlijk ook weer zo'n blunder die meekomt met een vermaledijde letterlijke Bijbellezing die het in die kringen altijd nog goed doet.
Misschien hebben zowel de JG als jij met je ongeestelijke voorsteling van de hemelse geestelijke bestemming van de gemeente het wel redelijk mis.
Want wij kennen maar ten dele, weet je nog?
Hoe het ook zei, de JG hebben in ieder geval geen geschiedenis achter de rug van brandstapels, vervolgingen en verbanningen en aangezien het altijd beleefde mensen zijn, die inderdaad geen vlieg kwaad doen, zouden we misschien nog wel eens heel wat ze kunnen leren, ondanks hun wat "eenvoudigere geesten".
De zaligsprekingen ken je, wat beteft "eenvoudige geesten"?

Terug naar “[Religie] - Open forum”