gml schreef:Het is zo'n moeilijk onderwerp. De motivatie om van kerkverband te wisselen is erg persoonlijk. Het kan gebeuren door een huwelijk, door een afwijkende leer (dan is het - in de regel - wel gerechtvaardigd). Maar de motivatie "omdat iedereen het doet" acht ik onacceptabel. Voor de mensen die overwegen van kerkverband te wisselen moeten hier biddend mee omgaan.
Volgens mij kunnen we er behoorlijk zeker van zijn dat mensen nooit van kerk wisselen omdat de leer er niet goed is. De ware leer kunnen we niet objectief bepalen. Het is altijd gekleurd door achtergrond, emotie en ervaringen. We kunnen er ook zeker van zijn dat niemand overstapt "omdat iedereen dat doet". Mensen zijn van nature conservatief en zullen dat ook nooit als grondreden hebben. Daar zit altijd iets achter.
Belangrijker: wie zijn wij om te bepalen welke groep christen is en welke niet? De Kerk met een hoofdletter kunnen we niet precies aanwijzen en de Bijbel raad het ook zeer sterk af. De kerk met een kleine kerk noem ik overal waar men uit de Bijbel probeert te leren. De naam van de kerk doet er niet toe. God bekeert mensen vanuit Zijn Woord, en Hij laat zich niet tegenhouden door menselijke (en dus foute) grenzen.
Ik zou zeggen, laat ieder maar zn gang gaan, we kunnen er niets aan doen. Sterker nog, kerkwisseling zorgt ervoor dat mensen over hun geloof gaan nadenken. In gesprek gaan met anderen. De Bijbel openslaan. Laat dat nu net de weg ter bekering zijn. Helaas niet zoals wij dat willen, maar wel zoals God dat wil. Stimuleer het niet, maar raad het ook niet af. Ga open en eerlijk in gesprek. Als mensen stellig worden, gaan ze eerder de fout in, dan wanneer ze terughoudend en nederig blijven.