wedergeboren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: wedergeboren

Berichtdoor Wilsophie » 11 nov 2013 10:04

Er zit ergens een denkfout die wijst naar uitverkiezing en ik herken precies wat de leer van de alverzoening zegt, die zeggen hetzelfde.
Ik vraag me dan af waarom moet de Heilige Geest de "wereld" overtuigen van zonde, ongerechtigheid en oordeel, want dat speelt zich af met alle respect gesproken voor en tijdens de keuze en het geloof wat een vertrouwen stellen op is....dat een activiteit van de mens is, daarbij geholpen door het werk van de Heilige Geest, en als het een "ja" is tegen de oproep van de Here Jezus want die genade Gods is verschenen aan alle mensen, God schenkt genade, maar geen geloof dat leest men verkeerd in die alombekende tekst, dan volgt direct de geboorte van Bovenaf en wordt men opgewekt tot het NIeuwe Leven.
DAAROM staat er geschreven al onder het oude verbond: "Kiest dan het Leven".
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 11 nov 2013 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 nov 2013 10:05

Jvslooten schreef:Het enige probleem is dat de niet-wedergeboren mens, de vleselijke natuur zegmaar, zich helemaal niet kàn bekeren, en helemaal niet kàn geloven. Immers, zij die naar het vlees zijn, bedenken de dingen van het vlees. (Rom. 8:5a) Daarom is het nodig dat de niet-wedergeboren mens èèrst door God wordt wedergeboren, want zij die naar de Geest zijn, (bedenken) de dingen van de Geest. (Rom. 8:5b).

Eigenlijk is wat ik nu zeg niet het hele verhaal, want bekering en wedergeboorte gaan wel altijd samen en tegelijk op: het is dezelfde gebeurtenis, van twee kanten gezien. Aan de ene kant God, Die geboren doet worden (1 Joh. 5:1, staat ook letterlijk in de Petrusbrieven maar waar het precies staat zou ik op moeten zoeken) en aan de andere kant de zondaar, die als wedergeboren schepsel zich afkeert van de zonde en toekeert tot God. Hierop volgt het geloof; de bijbel leert namelijk dat alle gelovigen reeds zijn wedergeboren.

Deze volgorde, met wedergeboorte voorop, is belangrijk. Anders zou je ten diepste stellen dat de grond voor ons behoud niet (volledig) in Christus ligt, en dat kan nooit de bedoeling zijn. Door onze bekering en/of geloof als grond voor de wedergeboorte te beschouwen, doe je Christus te kort en propageer je bovendien een bepaalde vorm van 'werkheiligheid'. Onze werken kunnen echter nooit het fundament vormen onder Gods verkiezende liefde.. dat zou wel een hele zwakke basis zijn. Bovendien, de bijbel leert duidelijk dat niet wij God aannemen om kinderen Gods te worden, maar dat God ons aanneemt om kind van Hem (wedergeboren!) te worden. Dit lees je bijv. letterlijk in Efeze 1:5 maar ook weer in de eerste Petrusbrief.

Groetjes!

Geloof is een gave, niet uit uzelf, opdat niemand roeme. Als je eerst wedergeboren moet zijn om tot geloof te komen kan dus niemand die niet wedergeboren is tot geloof komen. Wie tot Hem komt moet geloven dat Hij bestaat en een Beloner is voor wie Hem ernstig zoeken. Je ontvangt van Hem geloof om Hem aan te kunnen nemen en wedergeboren te worden.
Je hebt geloof door het horen van het Woord en gelovig/wedergeboren worden:
46 Hij kwam dan weder te Kana in Galilea, waar Hij het water tot wijn gemaakt had. En er was te Kafarnaüm een hoveling, wiens zoon ziek was. 47 Toen deze hoorde, dat Jezus uit Judea naar Galilea gekomen was, ging hij tot Hem en verzocht Hem te komen en zijn zoon te genezen; want deze lag op sterven. 48 Jezus zeide dan tot hem: Indien gijlieden geen tekenen en wonderen ziet, zult gij niet geloven. 49 De hoveling zeide tot Hem: Heer, kom af, eer mijn kind sterft. 50 Jezus zeide tot hem: Ga heen, uw zoon leeft! De man geloofde het woord, dat Jezus tot hem sprak, en ging heen. 51 En reeds terwijl hij afdaalde, kwamen zijn slaven hem tegemoet en zeiden, dat zijn kind leefde. 52 Hij vroeg hun naar het uur, waarop de beterschap was ingetreden; zij zeiden tot hem: Gisteren op het zevende uur werd hij vrij van koorts. 53 De vader dan bemerkte, dat het dat uur was, waarop Jezus tot hem gezegd had: Uw zoon leeft, en hij werd zelf gelovig en zijn gehele huis.
Laatst gewijzigd door Boerin op 11 nov 2013 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 nov 2013 10:10

eloof is een gave, niet uit uzelf, opdat niemand roeme.

Nee zo staat het er niet. Lees maar even goed en deel de zin in een hoofdzin en een bijzin en dan staat er dat genade de gift is en niet het geloof. Titus zegt danook dat "genade is verschenen aan alle mensen" en niet het geloof is verschenen aan alle mensen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 nov 2013 10:15

Wilsophie schreef:
Nee zo staat het er niet. Lees maar even goed en deel de zin in een hoofdzin en een bijzin en dan staat er dat genade de gift is en niet het geloof. Titus zegt danook dat "genade is verschenen aan alle mensen" en niet het geloof is verschenen aan alle mensen.

Oh ja klopt, maar er staat wel dat geloof een gave is. Wij hebben allen de mate van het geloof ontvangen.
2 Petrus 1:1
Simeon Petrus, een dienstknecht en apostel van Jezus Christus, aan hen, die een even kostbaar geloof als wij hebben verkregen door de gerechtigheid van onze God en Heiland, Jezus Christus

Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; 9 niet uit werken, opdat niemand roeme.
Zach91

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 nov 2013 10:46

Oh ja klopt, maar er staat wel dat geloof een gave is. Wij hebben allen de mate van het geloof ontvangen.
2 Petrus 1:1
Simeon Petrus, een dienstknecht en apostel van Jezus Christus, aan hen, die een even kostbaar geloof als wij hebben verkregen door de gerechtigheid van onze God en Heiland, Jezus Christus

Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; 9 niet uit werken, opdat niemand roeme.

Dat is een goeie van jou.
Petrus schrijft wel aan jou en mij Boerin. Simeon betekent "de horende". Genade en vrijheid zijn kenmerken van het nieuwe verbond. Er staat danook, verkregen hebben door de rechtvaardiging van onze God en Zaligmaker Jezus Christus. Het nieuwe verbond is dus geen wet, maar genade en vrijheid. En vers 4 spreekt dan over wedergeboorte. Er staat dat wij de Goddelijke natuur deelachtig zijn en dat volgt op geloof. Je ontvangt als ongelovige geen Goddelijke natuur dat krijg je op basis van geloof.

Wij zijn dus door het geloof van de Here Jezus Christus tot behoud gekomen want wij zijn Hem gevolgd want Hij was de Gelovige bij uitstek. ( een paar maal vertaald met" in het geloof van Jezus "maar het moet "van" zijn) genade is van God en daarom staat genade tegenover werken. Genade staat altijd tegenover werken. Genadegift is het eigenlijk. Het is geloof uit genade en dus krijgen we die genade niet het geloof.
Het geloof verkrijgen wij op grond van het werk van Jezus Christus, het was Zijn geloof.
Wij zouden immers nooit op onszelf roemen en krijgen genade om niets. Geheel gratis.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 nov 2013 10:48

De discipelen waren gelovigen en toch zegt de Here Jezus voor Zijn sterven tegen hen: "Gij die Mij gevolgd zijt in de wedergeboorte" Hij wist dat omdat zij gelovigen waren dat zij Hem zouden volgen in de wedergeboorte.
De Heer zegt nooit : "Word wedergeboren" of zoiets.

Matt.19:28 En Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat gij, die Mij gevolgd zijt, in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israëls.

2. Titus 3:5 Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes;
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 11 nov 2013 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 nov 2013 10:51

Wilsophie schreef:Er zit ergens een denkfout die wijst naar uitverkiezing..
De uitverkiezing is geen denkfout hoor, dat staat gewoon in de bijbel.

Wilsophie schreef:...ik herken precies wat de leer van de alverzoening zegt, die zeggen hetzelfde.
Wat zeggen die dan wat ik ook zeg? Dit heeft n.a. helemaal niets met Alverzoening te maken.

Wilsophie schreef:Ik vraag me dan af waarom moet de Heilige Geest de "wereld" overtuigen van zonde, ongerechtigheid en oordeel, want dat speelt zich af met alle respect gesproken voor en tijdens de keuze en het geloof...
Je zegt het niet helemaal goed volgens mij, maar dat Wilsophie, noem je nou wedergeboorte. Zou je mij nog even de verwijzing naar je tekst willen toesturen? Thanks!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 nov 2013 10:54

Wilsophie schreef:De discipelen waren gelovigen en toch zegt de Here Jezus voor Zijn sterven tegen hen: "Volg Mij in de wedergeboorte" Hij wist dat omdat zij gelovigen waren dat zij Hem zouden volgen in de wedergeboren.
Nee hoor, dat staat er niet.. er staat ´´u die Mij gevolgd bent, in de wedergeboorte´´. Ze waren inderdaad gelovigen, en dus ook al wedergeboren.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 nov 2013 10:58

Ik zag dat ik het fout had geschreven en heb het hersteld.

Geboren kun je niet zelf doen, wedergeboorte ook niet. God de Vader heeft ons wedergeboren door Zijn grote barmhartigheid.
2. Het resultaat van wedergeboorte is het ontvangen van levende hoop / geloof.
3. Wedergeboorte kan alleen door de opstanding van Jezus Christus uit de doden.
4. Onze eerste geboorte was uit vergankelijk zaad, dat dus geen eeuwig leven heeft in tegenstelling tot onze wedergeboorte dat het resultaat is van onvergankelijk zaad, namelijk hetzelfde onvergankelijke, levende en eeuwig blijvende Woord van God, dat is Jezus Christus. Hij is het Woord!

En tenslotte vond ik nog deze twee onderstaande verzen. Daar vinden we twee lossen Griekse woorden die “wederom geboren worden” betekenen. Dat is “gennao” dat genereren, verwekken, geboren worden betekent en “anothen” dat opnieuw betekent.
1. Joh.3:3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
2. Joh.3:7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wedergeboren worden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 nov 2013 11:02

De tekst gaat over de 12 tronen in de toekomst en dat was een gevolg van de wedergeboorte.

....."Gij die Mij gevolgd zijt in de wedergeboorte wanneer de zoon des mensen zal gezeten zijn op de troon Zijner heerlijkheid dat gij ook zult zitten op de twaalf tronen, oordelende de 12 geslachten van Israël.

De Here Jezus sprak deze woorden voor Zijn dood en opstanding.

Ik ken inmiddels de leer van de alverzoening en daar word je niet vrolijk van kan ik je zeggen en zij leren precies hetzelfde. Uitverkiezing en geloof moet je gegeven worden.
Anders krijgen zij hun leer niet sluitend.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 11 nov 2013 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 nov 2013 11:04

De uitverkiezing is geen denkfout hoor, dat staat gewoon in de bijbel.

Nee "DE Uitverkiezing" staat zo niet in de Bijbel, er staat dat wij als gelovigen uitverkoren zijn IN Hem, want Hij was uitverkoren.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 nov 2013 11:14

Wilsophie schreef:Ik zag dat ik het fout had geschreven en heb het hersteld.
Fijn, dan is dat misverstand ook weer uit de wereld. Het leek daarnet net alsof je het geloof vóór de wedergeboorte plaatste, wat natuurlijk niet zo is, zoals je gelukkig in het vervolg van je post ook al aangeeft.

Wilsophie schreef:Geboren kun je niet zelf doen, wedergeboorte ook niet. God de Vader heeft ons wedergeboren door Zijn grote barmhartigheid.
2. Het resultaat van wedergeboorte is het ontvangen van levende hoop / geloof.
Fijn, dat zijn we dus ook eens. Ik kreeg in je eerdere postings het idee dat je geloof vóór de wedergeboorte plaatste, maar blijkbaar had ik je dus gewoon verkeerd begrepen. Dan blijft dus nog wel de bekering over.. voor, na of gelijktijdig met de wedergeboorte? En waarom?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 nov 2013 11:17

Jvslooten schreef:Nee hoor, dat staat er niet.. er staat ´´u die Mij gevolgd bent, in de wedergeboorte´´. Ze waren inderdaad gelovigen, en dus ook al wedergeboren.

In Johannes 20 werden ze wedergeboren. Petrus was nog niet eens tot bekering gekomen voor de kruisiging.
Wedergeboorte is geboorte uit de Geest: sterven en opstaan met Jezus. Dat kon nog niet toen Hij niet was gestorven en opgestaan, want Hij was de Eerstgeborene veler broederen. Daarom gingen ook de graven open. De oudtestamentische heiligen waren niet wedergeboren, dat kon toen pas. Het bloed van bokken en stieren kon de zonde niet wegnemen en de profeten hadden hier naar uitgezien.

Johannes 20
Toen het dan avond was op die eerste dag der week en ter plaatse, waar de discipelen zich bevonden, de deuren gesloten waren uit vrees voor de Joden, kwam Jezus en stond in hun midden en zeide tot hen: Vrede zij u! 20 En na dit gezegd te hebben toonde Hij hun zijn handen en zijn zijde. De discipelen dan waren verblijd, toen zij de Here zagen. 21 [Jezus] dan zeide nogmaals tot hen: Vrede zij u! Gelijk de Vader Mij gezonden heeft, zend Ik ook u. 22 En na dit gezegd te hebben, blies Hij op hen en zeide tot hen: Ontvangt de heilige Geest. 23 Wie gij hun zonden kwijtscheldt, die zijn ze kwijtgescholden; wie gij ze toerekent, die zijn ze toegerekend.
Laatst gewijzigd door Boerin op 11 nov 2013 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 nov 2013 11:18

Helemaal mee eens. Goed uitgelegd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 nov 2013 11:19

Wilsophie schreef:Ik ken inmiddels de leer van de alverzoening en daar word je niet vrolijk van kan ik je zeggen en zij leren precies hetzelfde. Uitverkiezing en geloof moet je gegeven worden.
Anders krijgen zij hun leer niet sluitend.
Uitverkiezing moet je niet gegeven worden, de uitverkiezing staat namelijk al van voor de grondlegging der wereld vast (Efeze 1:4, Openbaring 13:8). Geloof is inderdaad een gave Gods, omdat het een direct gevolg is van de door God gewerkte wedergeboorte, maar: onze door God vernieuwde wil en geest kan -en zal- ook zelf, door de genade van God alleen, geloven en zich bekeren.

Terug naar “[Religie] - Open forum”