Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Jvslooten schreef:Het enige probleem is dat de niet-wedergeboren mens, de vleselijke natuur zegmaar, zich helemaal niet kàn bekeren, en helemaal niet kàn geloven. Immers, zij die naar het vlees zijn, bedenken de dingen van het vlees. (Rom. 8:5a) Daarom is het nodig dat de niet-wedergeboren mens èèrst door God wordt wedergeboren, want zij die naar de Geest zijn, (bedenken) de dingen van de Geest. (Rom. 8:5b).
Eigenlijk is wat ik nu zeg niet het hele verhaal, want bekering en wedergeboorte gaan wel altijd samen en tegelijk op: het is dezelfde gebeurtenis, van twee kanten gezien. Aan de ene kant God, Die geboren doet worden (1 Joh. 5:1, staat ook letterlijk in de Petrusbrieven maar waar het precies staat zou ik op moeten zoeken) en aan de andere kant de zondaar, die als wedergeboren schepsel zich afkeert van de zonde en toekeert tot God. Hierop volgt het geloof; de bijbel leert namelijk dat alle gelovigen reeds zijn wedergeboren.
Deze volgorde, met wedergeboorte voorop, is belangrijk. Anders zou je ten diepste stellen dat de grond voor ons behoud niet (volledig) in Christus ligt, en dat kan nooit de bedoeling zijn. Door onze bekering en/of geloof als grond voor de wedergeboorte te beschouwen, doe je Christus te kort en propageer je bovendien een bepaalde vorm van 'werkheiligheid'. Onze werken kunnen echter nooit het fundament vormen onder Gods verkiezende liefde.. dat zou wel een hele zwakke basis zijn. Bovendien, de bijbel leert duidelijk dat niet wij God aannemen om kinderen Gods te worden, maar dat God ons aanneemt om kind van Hem (wedergeboren!) te worden. Dit lees je bijv. letterlijk in Efeze 1:5 maar ook weer in de eerste Petrusbrief.
Groetjes!
eloof is een gave, niet uit uzelf, opdat niemand roeme.
Wilsophie schreef:
Nee zo staat het er niet. Lees maar even goed en deel de zin in een hoofdzin en een bijzin en dan staat er dat genade de gift is en niet het geloof. Titus zegt danook dat "genade is verschenen aan alle mensen" en niet het geloof is verschenen aan alle mensen.
Oh ja klopt, maar er staat wel dat geloof een gave is. Wij hebben allen de mate van het geloof ontvangen.
2 Petrus 1:1
Simeon Petrus, een dienstknecht en apostel van Jezus Christus, aan hen, die een even kostbaar geloof als wij hebben verkregen door de gerechtigheid van onze God en Heiland, Jezus Christus
Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; 9 niet uit werken, opdat niemand roeme.
Je zegt het niet helemaal goed volgens mij, maar dat Wilsophie, noem je nou wedergeboorte. Zou je mij nog even de verwijzing naar je tekst willen toesturen? Thanks!Wilsophie schreef:Ik vraag me dan af waarom moet de Heilige Geest de "wereld" overtuigen van zonde, ongerechtigheid en oordeel, want dat speelt zich af met alle respect gesproken voor en tijdens de keuze en het geloof...
Nee hoor, dat staat er niet.. er staat ´´u die Mij gevolgd bent, in de wedergeboorte´´. Ze waren inderdaad gelovigen, en dus ook al wedergeboren.Wilsophie schreef:De discipelen waren gelovigen en toch zegt de Here Jezus voor Zijn sterven tegen hen: "Volg Mij in de wedergeboorte" Hij wist dat omdat zij gelovigen waren dat zij Hem zouden volgen in de wedergeboren.
De uitverkiezing is geen denkfout hoor, dat staat gewoon in de bijbel.
Fijn, dan is dat misverstand ook weer uit de wereld. Het leek daarnet net alsof je het geloof vóór de wedergeboorte plaatste, wat natuurlijk niet zo is, zoals je gelukkig in het vervolg van je post ook al aangeeft.Wilsophie schreef:Ik zag dat ik het fout had geschreven en heb het hersteld.
Fijn, dat zijn we dus ook eens. Ik kreeg in je eerdere postings het idee dat je geloof vóór de wedergeboorte plaatste, maar blijkbaar had ik je dus gewoon verkeerd begrepen. Dan blijft dus nog wel de bekering over.. voor, na of gelijktijdig met de wedergeboorte? En waarom?Wilsophie schreef:Geboren kun je niet zelf doen, wedergeboorte ook niet. God de Vader heeft ons wedergeboren door Zijn grote barmhartigheid.
2. Het resultaat van wedergeboorte is het ontvangen van levende hoop / geloof.
Jvslooten schreef:Nee hoor, dat staat er niet.. er staat ´´u die Mij gevolgd bent, in de wedergeboorte´´. Ze waren inderdaad gelovigen, en dus ook al wedergeboren.
Uitverkiezing moet je niet gegeven worden, de uitverkiezing staat namelijk al van voor de grondlegging der wereld vast (Efeze 1:4, Openbaring 13:8). Geloof is inderdaad een gave Gods, omdat het een direct gevolg is van de door God gewerkte wedergeboorte, maar: onze door God vernieuwde wil en geest kan -en zal- ook zelf, door de genade van God alleen, geloven en zich bekeren.Wilsophie schreef:Ik ken inmiddels de leer van de alverzoening en daar word je niet vrolijk van kan ik je zeggen en zij leren precies hetzelfde. Uitverkiezing en geloof moet je gegeven worden.
Anders krijgen zij hun leer niet sluitend.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten