Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Samanthi

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor Samanthi » 21 jul 2011 23:26

Tja...
Het is erg zwart wit denken, gelukkig dat de Heere zo niet was, toen de discipelen in het tarwe liepen en aan het "oogsten" waren... dat is net zo iets.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 jul 2011 23:48

Samanthi schreef:Tja...
Het is erg zwart wit denken, gelukkig dat de Heere zo niet was, toen de discipelen in het tarwe liepen en aan het "oogsten" waren... dat is net zo iets.

Het zwart wit denken heb ik van de Heer! :roll:

Matteüs 5,37
Laat jullie ja ja zijn, en jullie nee nee; wat je daaraan toevoegt komt voort uit het kwaad.

zomaariemand
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaariemand » 22 jul 2011 06:31

mohamed schreef:Het zwart wit denken heb ik van de Heer! :roll:

Matteüs 5,37
Laat jullie ja ja zijn, en jullie nee nee; wat je daaraan toevoegt komt voort uit het kwaad.

Enge manier van redeneren. :roll:
Ik maak me sterk dat dat bedoeld wordt met die tekst. Principieel zijn, ok, maar zwart-wit denken?

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 22 jul 2011 09:32

Die manier van redeneren word bij ons in de kerk ook gebruikt, zelfs heeft de ds eens verteld dat een vrouw geen pyama broek aanmocht...
Verschrikkelijk, sowieso heb ik helemaal geen moeite met vrouwen in broeken (in tegenstelling tot 99% van onze kerk) ik denk dat de bijbelse boodschap alleen is dat er verschil moet zijn tussen man en vrouw en hoe je dat invult moet je zelf weten, misschien tijdgebonden, maar ik zie geen enkel probleem, ook bijbels gezien waarom een vrouw bijvoorbeeld geen legging zou mogen dragen, ik zie een man toch echt geen legging dragen...
Het is een benauwd soort wetticisme.

En over het oude taalgebruik, in het gebed bijvoorbeeld, "wilt U de hand des medicijnmeesters besturen". Wat is er mis mee om dokter te zeggen?

Ik vind dat veel mensen die zich uitgeven voor refo's (gelukkig niet allemaal!) veel te veel nadruk leggen op traditie met een kleine t en hieraan dingen gaan verbinden die er niet toe doen en aan de hand hiervan mensen beoordelen, broek/rok, makup, legging, HSV, rondje lopen/fietsen/visite op zondag en ga zo maar door en vergeten intussen dat wij allen bekeerd moeten worden/zijn en dat dat het belangrijkste is.
Dat houd niet in om zondags "lauw" in de kerk te zitten en andersmans kleren/hoed/gewoontes te (be)(ver)oordelen.

Waar ik aan moet denken is de tekst "klopt en u zal opengedaan worden", houd dan in dat we op ons gemakje op een krukje naast de poort gaan zitten en maar rustig afwachten totdat de deur een keer opengaat?
Of dat we onophoudelijk op de deur bonzen om binnengelaten te worden?

Daar ontbreekt het volgens mij veel aan in de zwaardere kerken, altans bij ons in de buurt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 jul 2011 14:36

mohamed schreef:Het zwart wit denken heb ik van de Heer! :roll:

Matteüs 5,37

zomaariemand schreef:Enge manier van redeneren. :roll:
Ik maak me sterk dat dat bedoeld wordt met die tekst. Principieel zijn, ok, maar zwart-wit denken?

Nee is zwart en ja is wit, wat is daar eng aan? In het christendom zijn weinig tot geen grijstinten.

zomaariemand
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaariemand » 22 jul 2011 15:11

De wereld is niet zwart-wit. Dat is er eng aan.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 22 jul 2011 15:31

Nee is zwart en ja is wit, wat is daar eng aan? In het christendom zijn weinig tot geen grijstinten.

Is dat zo?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 jul 2011 15:56

Samanthi schreef:Is dat zo?

Sommige mensen willen het graag zo doen lijken...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 jul 2011 19:24

Mortlach schreef:Nee is zwart en ja is wit, wat is daar eng aan? In het christendom zijn weinig tot geen grijstinten.

Samanthi schreef:Is dat zo?

Sommige mensen willen het graag zo doen lijken...

Welke mensen en waarom?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 jul 2011 00:38

zomaariemand schreef:De wereld is niet zwart-wit. Dat is er eng aan.

Het christendom is geen religie van de wereld, Paulus schreef:

'Want predik ik nu de mensen, of God? Of zoek ik mensen te behagen? Want indien ik nog mensen behaagde, zo ware ik geen dienstknecht van Christus.' (Gal 1,10)

zomaariemand
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaariemand » 23 jul 2011 07:09

Je leeft toch zeker in de wereld. Je leeft niet op Mars. Beetje dooddoener van een argument. Zelfs de verzuilde wereld van refo's is de wereld.
Maar ik heb al aan je reacties gezien dat je heel goed ontwijkend kunt reageren. Dus laat maar. ;)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 23 jul 2011 10:26

@ mohamed

Volgens mij heb jij ook wel last van de dingen die in een grijs gebied liggen :wink:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 jul 2011 12:37

zomaariemand schreef:Je leeft toch zeker in de wereld. Je leeft niet op Mars. Beetje dooddoener van een argument. Zelfs de verzuilde wereld van refo's is de wereld.
Maar ik heb al aan je reacties gezien dat je heel goed ontwijkend kunt reageren. Dus laat maar. ;)

Ik vind het knap dat je mijn reacties hebt gelezen in die korte tijd dat je hier post want het zijn er vrij veel!

zomaariemand
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaariemand » 23 jul 2011 14:01

Ik zeg toch helemaal niet dat ik al je reacties heb gelezen. :roll:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 jul 2011 15:23

zomaariemand schreef:Ik zeg toch helemaal niet dat ik al je reacties heb gelezen. :roll:

Dan is je oordeel ook niet waarachtig, waarvan akte! :mrgreen:

Terug naar “[Religie] - Open forum”