De hel - of toch niet?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: De hel - of toch niet?

Berichtdoor mohamed » 14 mei 2011 10:49

Vooruit, aangezien de andere christenen in dit topic in meervoud spreken, sta mij toe dat ook eens te doen. Met de meeste van ons is met geen zinnig woord over de hel te praten. Het feit is dat mensen altijd naar een zondebok op zoek zijn, wat voor de meeste westerlingen ongeacht geloofsovertuiging Osama bin Laden was. Voor christenen zoals Schelpje en Schaapje is de duivel die zondebok en hij is voor hen zo belangrijk dat zij hem met haard en huis beschermen zullen als je zijn bestaan ontkent. Hierdoor kunnen zij hun eigen handen in onschuld wassen, want alle zonde is uit de duivel en zelf zijn ze net heilige boontjes.

Ook ik ben christen, maar ik geloof dat Jezus met de duivel heeft afgerekend, die naar mijn inzicht een mens van vlees en bloed was. Volgens Schaapje en Schelpje is dat te bizar voor woorden, omdat de duivel sterker is dan zijn eigen schepper.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 mei 2011 11:35

mohamed schreef:Vooruit, aangezien de andere christenen in dit topic in meervoud spreken, sta mij toe dat ook eens te doen. Met de meeste van ons is met geen zinnig woord over de hel te praten. Het feit is dat mensen altijd naar een zondebok op zoek zijn, wat voor de meeste westerlingen ongeacht geloofsovertuiging Osama bin Laden was. Voor christenen zoals Schelpje en Schaapje is de duivel die zondebok en hij is voor hen zo belangrijk dat zij hem met haard en huis beschermen zullen als je zijn bestaan ontkent. Hierdoor kunnen zij hun eigen handen in onschuld wassen, want alle zonde is uit de duivel en zelf zijn ze net heilige boontjes.

Ook ik ben christen, maar ik geloof dat Jezus met de duivel heeft afgerekend, die naar mijn inzicht een mens van vlees en bloed was. Volgens Schaapje en Schelpje is dat te bizar voor woorden, omdat de duivel sterker is dan zijn eigen schepper.

Heb je niet in de gaten dat je bij de dwaze maagden hoort ?
Je sust jezelf gerust in slaap. Wat een schok als je dan wakker wordt :shock:

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 14 mei 2011 12:32

Vind het zowiezo heel fijn dat je op de hoogte bent van Dantes Inferno en andere literatuur.
VInden jullie dat geen heiligschennis hoe in dante goden antropomorph worden voorgesteld? Ik dacht dat dus echt een no no was binnen de christenwereld.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 mei 2011 12:45

RogierV schreef:Vind het zowiezo heel fijn dat je op de hoogte bent van Dantes Inferno en andere literatuur.
VInden jullie dat geen heiligschennis hoe in dante goden antropomorph worden voorgesteld? Ik dacht dat dus echt een no no was binnen de christenwereld.

Niet helemaal Rogier, ik mocht destijds niet naar het gymnasium van mijn ouders. :( Ik stam nog uit de tijd dat een meisje dat niet nodig had, ze ging immers toch trouwen :wink:
Maar volgens mij heb jij een beeld van refo's dat ze onder een steen leven en alleen theologische lectuur lezen.
Ofwel ben ik toch geen echte refo, ofwel jouw beeld klopt niet :D
Persoonlijk weet ik niet hoe ik me precies de hel voor moet stellen.
Ik denk dat het alle voorstellingsvermogen te boven gaat.
Het is i.g.g. totaal buiten God en voor eeuwig wroeging, bittere spijt.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 14 mei 2011 12:53

Mijn levensbeeld klopt zowiezo niet :D.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 mei 2011 13:41

Wat is bizar voor woorden? als je gelooft dat we in een duizendjarig vredesrijk leven, waar kinderen,
baby,s vermoord, verkracht mishandeld worden, waar mensen op een verschrikkelijk demonische
manier gemarteld worden, nu zelfs op dit moment, waar een mensenleven nog geen cent waard is.
waar hele volkeren uitgemoord worden. Waarin mensen verslaafd zijn aan de meest afzichtelijke
zaken, waarin op sexueel gebied dingen worden bedreven waarover het te erg is om over te praten.
Een wereld waarin mensen in huis zich te buiten gaan voor een tv naar schandelijke dingen moeten
kijken om hun lusten te botvieren.
Kijk wie dan zegt dit is het vredesrijk waarover Jesaje spreekt, dan vind ik dat bizar.

En Jezus heeft gezegevierd over dit alles door zich zelf te geven en die dood en zonde-macht
overwonnen. De duivel is sterker in een mens die zich aan hem overgeeft, maar in een mens
die het Offer van Jezus aanneemt, in die mens is overwinning door Jezus Christus, maar
voor de Here God blijft de vrije wil belangrijk, Hem lief hebben uit vrije wil en Hem gehoorzaam
zijn uit vrije wil.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 14 mei 2011 13:58

Kap es met die ongein kom je eigen menselijkheid onder ogen, waar ben je bang voor.

De mens is een tam en beschaafd dier, doch heeft hij goede instructie en waarden nodig. En dan uit alle dieren wordt hij de meest heilige en dee meest bechaafde; maar zou je hem slecht instrueren en slecht onderwijzen. Dan is hij de meest walgelijke van de aardse wezens.

---Plato---

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 mei 2011 14:02

RogierV schreef:Kap es met die ongein kom je eigen menselijkheid onder ogen, waar ben je bang voor.

De mens is een tam en beschaafd dier, doch heeft hij goede instructie en waarden nodig. En dan uit alle dieren wordt hij de meest heilige en dee meest bechaafde; maar zou je hem slecht instrueren en slecht onderwijzen. Dan is hij de meest walgelijke van de aardse wezens.

---Plato---

Wij leren: de mens is geneigd tot ALLE kwaad

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 14 mei 2011 14:07

Goe dat wisten ze dus 600BC ook al ;D

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 mei 2011 14:10

Kap es met die ongein kom je eigen menselijkheid onder ogen, waar ben je bang voor.

Sorry Rogier...een beetje respect graag, heb ik voor jou ook. :?

De mens is een tam en beschaafd dier, doch heeft hij goede instructie en waarden nodig.

Ik vraag me af zou die zwemleraar Benno ook een goede opvoeding heeft gehad
Als je naar de opvoeding gaat verwijzen dan zijn er heel wat onschuldige ouders schuldig verklaard.

En dan uit alle dieren wordt hij de meest heilige en dee meest bechaafde;

Ik zou zeggen kijk om je heen in onze beschaafde landen hoe beschaafd de mens is
b.v. de bankiers :lol: en die hebben toch goede instructie, waarden en normen gehad
Laatst gewijzigd door schaapje op 14 mei 2011 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 14 mei 2011 14:16

Je zou kunnen concluderen dat het niet zo is.

Motivatie is vaak van materiele en dan ook nog eens persoonlijke aard.
Kennis is de voeding van je ziel niet macht.

Natuurlijk zit er ook veel in de aard van het beestje, maar je gaat heus niet in 1 keer van normaal naar gehandicapte kidneren misbruiken, daar zitten stappen fases in de gestuurd kunnen worden.
Die arme ouders toch.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 mei 2011 14:21

Je zou kunnen concluderen dat het niet zo is.

Natuurlijk zit er ook veel in de aard van het beestje, maar je gaat heus niet in 1 keer van normaal naar gehandicapte kidneren misbruiken, daar zitten stappen fases in de gestuurd kunnen worden.

Nou dan zijn het eens de mens is gericht op zichzelf en tot al het kwaad in staat.
En gestuurd ... door wat

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 mei 2011 14:34

RogierV schreef:Je zou kunnen concluderen dat het niet zo is.

Die arme ouders toch.

De praktijk wijst helaas het tegendeel uit.
Er zijn wel degelijk misdadigers die door een ogenschijnlijk simpele trigger in 1 x het licht uit zien gaan. Daardoor kunnen moorden. En er nog niet eens spijt van hebben. Maar daarvoor 40 jaar lang een voorbeeldig huisvader waren.
Denk bijv eens aan die marinier in Limburg, een aantal jaren geleden, moordde in 1 klap bijna zijn gehele schoonfamilie uit, inkl zijn vrouw :shock:
Het kwaad zit in ons allemaal, wij worden er voor bewaard. Als je iemand in gedachten haat, ben je al een doodslager !

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 14 mei 2011 14:46

Heb je enig idee wat zo`n infanterie soldaat allemaal tegenkomt op deployment..........
Daar is niet iedereen tegen bestand.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 mei 2011 14:49

RogierV schreef:Heb je enig idee wat zo`n infanterie soldaat allemaal tegenkomt op deployment..........
Daar is niet iedereen tegen bestand.

Enig idee wel ja.
Maar ik wil alleen maar zeggen dat ELK mens, hoe stabiel iemand psychisch ook kan zijn, hoe liefdevol normaliter, vol verantwoording naar de ander, door kan slaan ! Het hebben van stemmen in je hoofd kan al genoeg zijn :(
Stop TEveel mensen in een ruimte en het worden ratten.
Ik eerst, het meeste....

Terug naar “[Religie] - Open forum”