Twee evangeliën?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

P. Strootman

Re: Twee evangeliën?

Berichtdoor P. Strootman » 15 jan 2011 19:38

mohamed schreef:Ik heb nog eens nagedacht beste heer Strootman.

Wij lezen dat Kefas, Johannes en Jakobus naar de besnedenen werden gezonden (Gal 2,9) en Paulus en Barnabas naar de Heidenen, wat er inderdaad op duidt dat er een onderscheid is. Maar bent u het ook met mij eens dat zowel de Joden als de onbesnedenen beide klaargestoomd werden om deel uit te gaan maken van die ene kudde?

Er is geen twijfel mogelijk, dat God, die alle mensen tot zondaren gesteld (werkwoord)heeft, eens ook alle mensen tot rechtvaardigen zal stellen. En ik zie ook, dat er langzaamaan een kentering komt in je visie! Dat zou voor jezelf geweldig zijn.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jan 2011 20:43

P. Strootman schreef:
mohamed schreef:Ik heb nog eens nagedacht beste heer Strootman.

Wij lezen dat Kefas, Johannes en Jakobus naar de besnedenen werden gezonden (Gal 2,9) en Paulus en Barnabas naar de Heidenen, wat er inderdaad op duidt dat er een onderscheid is. Maar bent u het ook met mij eens dat zowel de Joden als de onbesnedenen beide klaargestoomd werden om deel uit te gaan maken van die ene kudde?

Er is geen twijfel mogelijk, dat God, die alle mensen tot zondaren gesteld (werkwoord)heeft, eens ook alle mensen tot rechtvaardigen zal stellen. En ik zie ook, dat er langzaamaan een kentering komt in je visie! Dat zou voor jezelf geweldig zijn.

Nou ja, ik denk dat we langs elkaar heen hebben gepraat, want dat er verschillen zijn tussen Joden en Grieken is een aantoonbaar feit wat ik nooit heb ontkent. Wat mij opvalt is dat het evangelie der besnijdenis toegespitst is op Joden die onder de wet zijn en het evangelie der voorhuid op Heidenen die niet onder de wet waren, echter noem ik dat een verschil in bediening daar het dezelfde God is die ze preken aan beide doelgroepen. Merk hierbij op dat niet onder de wet in dit verband een tegenpool is veelmeer dan een op zichzelf staand gegeven. Op de Germanen was dit in die tijd in het geheel niet van toepassing.

Nu we tot zover het eens zijn geworden, kunt u nader toelichten waarom u onze rechtvaardiging in de toekomst plaatst?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 jan 2011 21:23

P. Strootman schreef:elbert,
Vóórdat ik je ga antwoorden, elbert, wil ik je eerst een vraag stellen:
Ontken jij pertinent, dat er in de Bijbel sprake is van 2 wel te onderscheiden evangelien? Zo ja, dan ga ik niet op je laatste post in, want ik heb geen zin in een welles-nietes discussie, elbert. Dat past ons niet! Voor mij staat onwankelbaar vast, dat we de Geest niet ontvangen tengevolge van werken der wet (het evangelie der Besnijdenis), maar door geloof(het evangelie van Paulus).Geloof, dat Gods Geest in ons woont. Paulus nam dit zo hoog op, dat hij diegenen, die dit wilden leren, tot 2 keer toe vervloekte!
Vriendelijke groet,
Piet Strootman
Je gaat ervan uit dat "het evangelie der Besnijdenis" zou inhouden dat we (nou ja: joden) de Geest ontvangen ten gevolge van werken der wet. Welnu, dit is onzin en is ook nergens in de Bijbel te vinden.
Iedereen in de Bijbel die de Geest ontvangt, ontvangt die in geloof. Dat is zo in Handelingen 2, waar God de Geest uitstort naar Zijn belofte, dat is zo in Hand. 8, waar de Samaritanen het Woord Gods aangenomen hadden en dat is (om maar niet meer te zeggen) in Hand. 10 zo, waar Petrus aan de heidense Cornelius en zijn huis het volgende zegt:

42 En Hij heeft ons bevolen tot het volk te prediken en te getuigen dat Hij Degene is Die door God aangesteld is tot een Rechter over levenden en doden.
43 Van Hem getuigen al de profeten dat ieder die in Hem gelooft, vergeving van zonden ontvangen zal door Zijn Naam.
44 Terwijl Petrus deze woorden nog sprak, viel de Heilige Geest op allen die het Woord hoorden.
45 En de gelovigen die van de besnijdenis waren, zovelen als er met Petrus waren meegekomen, waren buiten zichzelf dat de gave van de Heilige Geest ook op de heidenen uitgestort werd,
46 want zij hoorden hen spreken in vreemde talen en God grootmaken. Toen antwoordde Petrus:
47 Kan iemand soms het water weren, zodat deze mensen, die evenals wij de Heilige Geest ontvangen hebben, niet gedoopt zouden worden?

Enzovoorts. Lees je hier van werken der wet, waardoor deze mensen de Heilige Geest ontvangen? Welnee! God stort Zijn Geest uit, uit genade en door het geloof en niet uit werken der wet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 16 jan 2011 01:45

P. Strootman schreef:"Pasker" schreef:
Strootman mag dan misschien wel weg zijn van het "evangelie van Paulus" maar geef mij maar het Evangelie van Jezus voor alle mensen, joden en heidenen.

Volstrekt onjuist, Pasker, want Jezus zei in Matheus 15. 24b:
'IK ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israels'
Deze woorden zijn nóóit herroepen. Wie hier iets van afdoet, gaat tegen Schriften in.
De Bijbel is voor het overgrote deel gericht aan de besnedenen, dus aan het volk Israel. En daar houdt men geen rekening mee. In 2 Tim 2.15 schreef Paulus:
'Maak er ernst mee u wél beproefd ten dienste van God te stellen, als een arbeider, die zich niet schaamt, doch rechte voren trekt bij het brengen van het woord der waarheid
Andere vertalingen hebben:
'Die het woord recht snijdt'
Of:
'Die het woord der waarheid goed ontleed'
Paulus wilde hiermee zeggen, dat we alles wat in de Bijbel staat, niet zomaar willekeurig op onszelf mogen toepassen, omdat niet alles voor ons bestemd is. Christenen hebben zich zeer veel toegeeigend, dat niet voor hun bestemd is.
Wat heb ik aan de woorden van Paulus die zijn evangelie moet hebben van een vertaalfout in 1 van de 6 of 7 vertalingen, niets toch. Moet ik daardoor soms behouden worden???

De vertaling van de bijbel laat nogal eens veel te wensen over, dus is het belangrijk om ze op te sporen!
Tussen haakjes, wat weten we precies van Paulus behalve wat hij zelf over zich zelf schreef? Paulus mag voor mij gerust hèt Evangelie vàn Christus verkondigen maar laten het dan ook de woorden van Christus zijn of van één van de 4 Evangelisten of één van de 12 dicipelen want aan Paulus alléén heb ik niets.

Dat kan ik mij best voorstellen, beste schrijver. Maar Paulus verkondigde het evangelie van Jezus Christus nu juist niet aan ons, heidenen! Het evangelie van Paulus bestaat dan ook juist niet uit de woorden van Jezus en ook niet uit de woorden van de twaalf apostelen der Besnijdenis! Paulus heeft Jezus van Nazareth in zijn brieven an ons, heidenen, slechts één keer aangehaald en dan zelfs zónder de naam van Hem op zijn lippen te nemen. Ook heeft hij nóóit over de prediking van Jezus gesproken. Met geen woord!En nooit over de wonderen en tekenen die Hij verricht heeft!Het is dan ook dwaas, om te beweren, dat het evangelie der Besnijdenis geen ander evangelie is, dan het evangelie der Voorhuid van Paulus. Vanwaar dan die namen? Zij die 'zomaar' voor de aardigheid verzonnen? Hoe kan men nu ijskoud blijven beweren, dat het evangelie der Besnijdenis verkondigd mocht of mag worden aan onbesnedenen? Hierdoor ontstonden er juist grote problemen. Tot op de dag van vandaag.

Waar gaat het evangelie van Paulus dan wèl over? U schrijft:
Maar Paulus verkondigde het evangelie van Jezus Christus nu juist niet aan ons, heidenen! Het evangelie van Paulus bestaat dan ook juist [u]niet uit de woorden van Jezus[/u] en ook niet uit de woorden van de twaalf apostelen der Besnijdenis! Het is dan ook dwaas, om te beweren, dat het evangelie der Besnijdenis geen ander evangelie is, dan het evangelie der Voorhuid van Paulus.

Wie mag Paulus dan wel weze beste Strootman en waarom zou ik hem geloven?
En, wat maakt hem tot een apostel der heidenen behalve zijn eigen woorden

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 16 jan 2011 10:08

Wat is het probleem in de eerste Christen gemeente, dd 15.01.11 lees je gedetailleerd welke problemen er ontstonden om het evangelie van Jezus Christus te aanvaarden.

Sommige Joden wilden het offer wat volbracht was niet aanvaarden en begrijpen en de heidenen hadden veelal heidense gewoonten.

Ik weet.... het is een lang stuk, maar het geeft precies weer wat er aan de hand was.

1 evangelie van Jezus Christus, zowel voor de Jood maar ook voor de heiden.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 16 jan 2011 19:07

elbert schreef:
P. Strootman schreef:elbert,
Vóórdat ik je ga antwoorden, elbert, wil ik je eerst een vraag stellen:
Ontken jij pertinent, dat er in de Bijbel sprake is van 2 wel te onderscheiden evangelien? Zo ja, dan ga ik niet op je laatste post in, want ik heb geen zin in een welles-nietes discussie, elbert. Dat past ons niet! Voor mij staat onwankelbaar vast, dat we de Geest niet ontvangen tengevolge van werken der wet (het evangelie der Besnijdenis), maar door geloof(het evangelie van Paulus).Geloof, dat Gods Geest in ons woont. Paulus nam dit zo hoog op, dat hij diegenen, die dit wilden leren, tot 2 keer toe vervloekte!
Vriendelijke groet,
Piet Strootman
Je gaat ervan uit dat "het evangelie der Besnijdenis" zou inhouden dat we (nou ja: joden) de Geest ontvangen ten gevolge van werken der wet. Welnu, dit is onzin en is ook nergens in de Bijbel te vinden.
Iedereen in de Bijbel die de Geest ontvangt, ontvangt die in geloof. Dat is zo in Handelingen 2, waar God de Geest uitstort naar Zijn belofte, dat is zo in Hand. 8, waar de Samaritanen het Woord Gods aangenomen hadden en dat is (om maar niet meer te zeggen) in Hand. 10 zo, waar Petrus aan de heidense Cornelius en zijn huis het volgende zegt:

42 En Hij heeft ons bevolen tot het volk te prediken en te getuigen dat Hij Degene is Die door God aangesteld is tot een Rechter over levenden en doden.
43 Van Hem getuigen al de profeten dat ieder die in Hem gelooft, vergeving van zonden ontvangen zal door Zijn Naam.
44 Terwijl Petrus deze woorden nog sprak, viel de Heilige Geest op allen die het Woord hoorden.
45 En de gelovigen die van de besnijdenis waren, zovelen als er met Petrus waren meegekomen, waren buiten zichzelf dat de gave van de Heilige Geest ook op de heidenen uitgestort werd,
46 want zij hoorden hen spreken in vreemde talen en God grootmaken. Toen antwoordde Petrus:
47 Kan iemand soms het water weren, zodat deze mensen, die evenals wij de Heilige Geest ontvangen hebben, niet gedoopt zouden worden?
Enzovoorts. Lees je hier van werken der wet, waardoor deze mensen de Heilige Geest ontvangen? Welnee! God stort Zijn Geest uit, uit genade en door het geloof en niet uit werken der wet.

Jawel, elbert, maar het gaat hier nog altijd over de de tijd, dat het volk Israel nog funcioneerde als Heilsnatie voor de volkeren.En daarom vergis je je behoorlijk! En het ging in het evangelie der Besnijdenis wel degelijk om rechtvaardiging uit werken der wet. Jezus was immers een Wetsprediker. Anders zou er geen verschil zijn tussen beide evangelien! En waaróm schreef Paulus in Galaten 3.2 dan:
'Dit alleen zou ik van u willen weten: Hebt gij de Geest ontvangen tengevolge van werken der wet, of van de prediking van geloof?'
En in vers 5:
'Die u de Geest schenkt en krachten onder u werkt (doet gij dit) ten gevolge van werken der wet, of van de prediking van geloof'
Nee, ik kan onmogelijk begrijpen, dat je dit nog steeds niet wilt zien!
En is het dan onzin, dat het evangelie der Besnijdenis tóch inhield, dat de mens gerechtvaardigd zou worden uit werken der wet? De mens Jezus zei in Mattheus 5.17-19:
'Meent niet, dat ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden, maar te vervullen; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar te vervullen. Want voorwaar zeg Ik u: totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied
De wet blijft voor Paulus dan ook bestaan, óók in zijn evangelie. Maar Jezus heeft bewezen, dat Hij dóór zijn geloof, dat Gods Geest in Hem woonde, de wet heeft vervult. En als Paulus schrijft, dat wij, heidenen, zónder werken der wet gerechtvaardigd worden, dan gebruikt hij voor het woord 'zonder' het woord 'choris' wat bijvoorbeeld ook gebruikt wordt, als er in Mattheus 14.21 staat, dat er omtrent vijfduizend mannen waren zonder vrouwen en kinderen. Die kinderen wáren er wel, maar zij werden niet meegerekend. Anders had Paulus het woor 'aneu' gebruikt.En dat wij de Geest pas ontvangen ná geloof, is de zaken omkeren, want dan leggen we het initiatief bij de mens. Nee, God Geest wóónt per definitie in ons, en de Schrift roept ons op tot geloof!En het Bijbelgedeelte, Handelingen2 dat je citeert, is volstrekt nog niet aan ons, heidenen, gericht. Probeer toch eens te onderscheiden, waar het voor ons, heidenen, op aan komt?Pas ná dat het volk Israel terzijde werd gestelt in Handelingen 28.26 en 27 veranderde alles, maar de wet Gods vervalt niet!

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 16 jan 2011 19:24

Pasker schreef:

U kent de de Galatenbrief niet voldoende, want Paulus schreef in Galaten 1.15 en 16a:
'Maar toen het Hem, die mij van de schoot mijner moeder aan afgezonderd en door zijn genade geroepen heeft, behaagd had zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Hem onder de heidenen verkondigen zou....'
Was het dan niet Godzelfdie hem tot apostel der heidenen maakte, in plaats van zijn eigen woorden volgens u? En die Zoon die hij onder ons, heidenen, moest gaan verkondigen, was volstrekt niet de mens Jezus, maar de Geest, die in de mens Jezus was en die God ook in onze harten uitgezonden heeft. Paulus heeft eigenlijk nóóit iet over Jezus gezegd! Noch over zijn prediking, noch over de wonderen en tekenen, die Hij volgens het evangelieverhaal verricht heeft.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 16 jan 2011 19:30

marin schreef:Wat is het probleem in de eerste Christen gemeente, dd 15.01.11 lees je gedetailleerd welke problemen er ontstonden om het evangelie van Jezus Christus te aanvaarden.

Sommige Joden wilden het offer wat volbracht was niet aanvaarden en begrijpen en de heidenen hadden veelal heidense gewoonten.

Ik weet.... het is een lang stuk, maar het geeft precies weer wat er aan de hand was.

1 evangelie van Jezus Christus, zowel voor de Jood maar ook voor de heiden.

Laten we eerst vaststellen, dat er in de Bijbel geen sprake is van 'christelijke' gemeenten, maar wél van heidengemeenten(Rom.16.4b). En het evangelie van Jezus Christus was uitsluitend bestemd voor besnedenen, Joden dus. Paulus noemde Hem een Dienaar van Besnedenen. En toen Hij in een heidens land was, zei Hij tegen zijn discipelen'
'Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israels'
Deze woorden zijn nooit herroepen!

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 16 jan 2011 21:48

P. Strootman schreef:Pasker schreef:

U kent de de Galatenbrief niet voldoende, want Paulus schreef in Galaten 1.15 en 16a:
'Maar toen het Hem, die mij van de schoot mijner moeder aan afgezonderd en door zijn genade geroepen heeft, behaagd had zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Hem onder de heidenen verkondigen zou....'
Was het dan niet Godzelfdie hem tot apostel der heidenen maakte, in plaats van zijn eigen woorden volgens u? En die Zoon die hij onder ons, heidenen, moest gaan verkondigen, was volstrekt niet de mens Jezus, maar de Geest, die in de mens Jezus was en die God ook in onze harten uitgezonden heeft. Paulus heeft eigenlijk nóóit iet over Jezus gezegd! Noch over zijn prediking, noch over de wonderen en tekenen, die Hij volgens het evangelieverhaal verricht heeft.

Als Paulus volgens eigen zeggen dè apostel der heidenen is dan neem ik aan dat al zijn brieven aan de heidenen gericht zijn.
Hoe kunnen we trouwens de woorden van Paulus controleren of hij werkelijk door God zelf geroepen is en, waarom was het belangrijk om die zoon van God IN ons te openbaren?
Als ik u goed begrijp dan wil u beweren dat Paulus tegen de zonen van God moest vertellen dat zij zonen van God zijn.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 17 jan 2011 10:09

Pasker schreef:
P. Strootman schreef:Pasker schreef:

Als Paulus volgens eigen zeggen dè apostel der heidenen is dan neem ik aan dat al zijn brieven aan de heidenen gericht zijn.
Hoe kunnen we trouwens de woorden van Paulus controleren of hij werkelijk door God zelf geroepen is en, waarom was het belangrijk om die zoon van God IN ons te openbaren?
Als ik u goed begrijp dan wil u beweren dat Paulus tegen de zonen van God moest vertellen dat zij zonen van God zijn.

Als u zo met de Bijbel omgaat, kunt hem beter dicht laten! Hoe wilt u dan 'controleren'of alles wel waar is? Of moeten we datgene schrappen, wat ons niet aanstaat, of wat ons niet uitkomt? Paulus heeft vanaf het begin al heel veel tegenstand ontmoet.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 17 jan 2011 10:12

Als ik u goed begrijp dan wil u beweren dat Paulus tegen de zonen van God moest vertellen dat zij zonen van God zijn.[/quote]

Ik blijf me verbazen over je onbegrijpelijke vragen, Pasker.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 17 jan 2011 11:11

Strootman zegt:
Als u zo met de Bijbel omgaat, kunt hem beter dicht laten! Hoe wilt u dan 'controleren'of alles wel waar is? Of moeten we datgene schrappen, wat ons niet aanstaat, of wat ons niet uitkomt? Paulus heeft vanaf het begin al heel veel tegenstand ontmoet.

M'n beste Strootman,
Soms zijn onze ogen versluierd door een visie die of door de traditie.
De tegenstand die Paulus ontmoette kwam door het merendeel van de Joden (van een Farizeeërs groep) die meenden dat de wet van Mozes (dus de ceremoniele wet) nog van kracht was.
Dit was niet de wet der Tien Geboden, want daarover zou wel geen meningsverschil hebben bestaan,In Deut. 10 : 4, 5 wordt be­richt, dat God met eigen vinger de Tien Geboden had neergeschreven.

Neen, het betrof hier de wet van Mozes en wel speciaal de inzetting der be­snijdenis. U kunt dit in uw eigen Bijbel naslaan; in het vijfde vers lezen wij, dat het geschil ging over de wet van Mozes.
We vinden daarover een bericht in Deut. 31 : 24-26, dat ik u thans voorlees: „En het geschiedde toen Mozes voleind had de woorden dezer wet te schrijven in een boek, totdat zij voltooid waren, zo gebood Mozes de Levieten die de ark des verbonds droegen, zeg­gende : Neemt dit wetboek en legt het aan de zijde van de ark des verbonds des Heren uws Gods, dat het aldaar zij ten getuige tegen u."

Hier zegt de Bijbel dus heel duidelijk van welke wet hier sprake was. We hebben al eerder opgemerkt, dat van Godswege onder het Oude Verbond een opmerkelijk verschil gemaakt is tussen de wet der Tien Geboden en de overige Joodse wetten. Het is niet alleen de tekst in 2 Kon. 21 : 8 die daarvoor het bewijs levert, maar ik wil u thans enkele bijzondere verschilpunten noemen.

En dit handschrift van Mozes was een wet in inzettingen bestaande en gegeven „ten getuige tegen u". Nu komen we tot de vraag : Welke wet heeft Christus afgeschaft? Het Oude Testament heeft ons thans voldoende ingelicht om in het Nieuwe Testament een harmonie te ontdekken tussen de teksten die over beide wetten spreken.
Wij citeren allereerst de Schriftuurplaats waarin gezegd wordt, wat door Christus weg­genomen en aan het kruis genageld is. Gods Woord zegt in Col. 2 :13, 14 aldus : „En Hij heeft u, toen gij dood waart in de misdaden en in de voorhuid uws vlezes, mede levend gemaakt met Hem, al uw mis­daden u vergevende, uitgewist hebbende het handschrift dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, welke, zeg ik, enigerwijze tegen ons was en heeft dat uit het midden weggenomen, het aan het kruis ge­nageld hebbende." In dit tekstwoord wordt dus gezegd, dat het hand­schrift dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, door Christus is weggenomen en aan het kruis genageld. Een ieder die opmerkzaam bovenstaande uiteenzetting over Gods wet en de wet van Mozes heeft gevolgd, zal dadelijk begrijpen welke van deze twee in Col. 2 : 14 wordt bedoeld, nl. de joodse wetten en inzettingen die door Mozes geboden waren.

Alle ceremoniële wetten, die betrekking hebben op de tempel- en offerdiensten, waren een voorafschaduwing van het ware grote offer dat eenmaal door de Messias zou worden gebracht.

Dat was het probleem, zelfs Petrus die door visioen door God het onderscheidt werd waarin God voor hem een laken had doen verschijnen met allerlei soorten viervoetige dieren, en hem had bevolen te slachten en te eten. Toen hij weigerde met de bewering dat hij nog nooit iets onreins had gegeten, was het antwoord geweest: „Wat God rein verklaard heeft, moogt gij niet voor onheilig houden.” (Hand. 10:15)
Petrus gaf de duidelijke verklaring weer van deze woorden, die hem bijna onmiddellijk daarop, in de uitnodiging om naar de hoofdman te gaan en hem in het geloof van Christus te onderwijzen, werd gegeven. Deze boodschap laat zien dat er bij God geen aanneming des persoons is, maar dat Hij allen die Hem vrezen, aanneemt en erkent.

Dus door het offer van de Here Jezus was er geen verschil meer tussen Jood en andere volkeren die door geloof het offer aanvaarden.

Weet je wat je hier op refoweb vaak tegenkomt.
Dat de Joden willen Jezus niet en de protestanten willen de wet van God (de tien geboden) niet, (niet meer).

Een zelfde strijd die nu plaats vindt onder verschillende kerken en gemeenten.

Ra ra hoe kan dat??? wie het weet mag het zeggen.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 17 jan 2011 18:51

[
marin schreef:
M'n beste Strootman,
Soms zijn onze ogen versluierd door een visie die of door de traditie.
De tegenstand die Paulus ontmoette kwam door het merendeel van de Joden (van een Farizeeërs groep) die meenden dat de wet van Mozes (dus de ceremoniele wet) nog van kracht was.Dit was niet de wet der Tien Geboden, want daarover zou wel geen meningsverschil hebben bestaan,In Deut. 10 : 4, 5 wordt be­richt, dat God met eigen vinger de Tien Geboden had neergeschreven. Neen, het betrof hier de wet van Mozes en wel speciaal de inzetting der be­snijdenis. U kunt dit in uw eigen Bijbel naslaan; in het vijfde vers lezen wij, dat het geschil ging over de wet van Mozes. We vinden daarover een bericht in Deut. 31 : 24-26, dat ik u thans voorlees: „En het geschiedde toen Mozes voleind had de woorden dezer wet te schrijven in een boek, totdat zij voltooid waren, zo gebood Mozes de Levieten die de ark des verbonds droegen, zeg­gende : Neemt dit wetboek en legt het aan de zijde van de ark des verbonds des Heren uws Gods, dat het aldaar zij ten getuige tegen u."

U vergist u! Wie zich zou laten besnijden, werd verplicht om ook de godsdienstige en wettelijk ceremoniële wetten na te komen! Ook u is blind voor het Feit, dat het in het evangelie der Besnijdenis over rechtvaardiging uit werken der wet gaat, en in het evangelie van Paulus rechtvaardiging uit geloof. Het geloof namelijk, dat de Geest die in de mens Jezus woonde, ook in jezélf woont.
Hier zegt de Bijbel dus heel duidelijk van welke wet hier sprake was. We hebben al eerder opgemerkt, dat van Godswege onder het Oude Verbond een opmerkelijk verschil gemaakt is tussen de wet der Tien Geboden en de overige Joodse wetten. Het is niet alleen de tekst in 2 Kon. 21 : 8 die daarvoor het bewijs levert, maar ik wil u thans enkele bijzondere verschilpunten noemen.En dit handschrift van Mozes was een wet in inzettingen bestaande en gegeven „ten getuige tegen u". Nu komen we tot de vraag : Welke wet heeft Christus afgeschaft? Het Oude Testament heeft ons thans voldoende ingelicht om in het Nieuwe Testament een harmonie te ontdekken tussen de teksten die over beide wetten spreken.
Wij citeren allereerst de Schriftuurplaats waarin gezegd wordt, wat door Christus weg­genomen en aan het kruis genageld is. Gods Woord zegt in Col. 2 :13, 14 aldus : „En Hij heeft u, toen gij dood waart in de misdaden en in de voorhuid uws vlezes, mede levend gemaakt met Hem, al uw mis­daden u vergevende, uitgewist hebbende het handschrift dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, welke, zeg ik, enigerwijze tegen ons was en heeft dat uit het midden weggenomen, het aan het kruis ge­nageld hebbende." In dit tekstwoord wordt dus gezegd, dat het hand­schrift dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, door Christus is weggenomen en aan het kruis genageld. Een ieder die opmerkzaam bovenstaande uiteenzetting over Gods wet en de wet van Mozes heeft gevolgd, zal dadelijk begrijpen welke van deze twee in Col. 2 : 14 wordt bedoeld, nl. de joodse wetten en inzettingen die door Mozes geboden waren. Alle ceremoniële wetten, die betrekking hebben op de tempel- en offerdiensten, waren een voorafschaduwing van het ware grote offer dat eenmaal door de Messias zou worden gebracht.

Christus heeft volstrekt geen wet afgeschaft, want in Mattheus 8.18 sprak Hij:
’Want voorwaar, ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied’
Dat was het probleem, zelfs Petrus die door visioen door God het onderscheidt werd waarin God voor hem een laken had doen verschijnen met allerlei soorten viervoetige dieren, en hem had bevolen te slachten en te eten. Toen hij weigerde met de bewering dat hij nog nooit iets onreins had gegeten, was het antwoord geweest: „Wat God rein verklaard heeft, moogt gij niet voor onheilig houden.” (Hand. 10:15)
Petrus gaf de duidelijke verklaring weer van deze woorden, die hem bijna onmiddellijk daarop, in de uitnodiging om naar de hoofdman te gaan en hem in het geloof van Christus te onderwijzen, werd gegeven. Deze boodschap laat zien dat er bij God geen aanneming des persoons is, maar dat Hij allen die Hem vrezen, aanneemt en erkent.

Dit had nog steeds te maken met de beloofde zegeningen van de volkeren, via Israel!
Dat is nu al lang voorbij!
Dus door het offer van de Here Jezus was er geen verschil meer tussen Jood en andere volkeren die door geloof het offer aanvaarden.

Een volstrekt een foute conclusie.Alleen door het geloof in Christus Jezus (niet:Jezus Christus) vallen alle verschillen weg, want Paulus schreef in Galaten 2.27:
’Want gij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, hebt u met Christus bekleed’
Dat is dus zich met de Geest bekleden, want Paulus gebruikte hier de naam Christus Jezus. Dan vers 28:
’Hierbij is geen sprake meer van Jood of Griek(heiden), van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk:Gij allen zijt één in Christs Jezus’
Dan zijn wij immers geestelijke mensen, en hebben ons [u]vleselijk[u]bestaan gekruisigd! Dat bedoelde Jezus toen Hij zel"
'Wie zijn leven zal willen behouden, de zal het verliezen...'
Weet je wat je hier op refoweb vaak tegenkomt.
Dat de Joden willen Jezus niet en de protestanten willen de wet van God (de tien geboden) niet, (niet meer).
Een zelfde strijd die nu plaats vindt onder verschillende kerken en gemeenten.
Ra ra hoe kan dat??? wie het weet mag het zeggen.

Ik weet niet wat u hiermee wilt zeggen

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 17 jan 2011 20:26

P.Strootman, door deze antwoorden leg je het versluierd denken bloot, het is verschrikkelijk moeilijk om dit via een forum te ontrafelen als de wil er is komen we er wel uit.
Ik heb regelmatig gelezen via googlen dat je veel afwijkende meningen hebt die ongeacht door anderen diepgaand worden uitgelegd maar toch blijft vasthouden aan je gelijk, dan probeer steeds verbanden te leggen door een andere tekst aan te halen die op andere groep of denken toepasbaar zijn, op zich erg verwarrend.
Als ik een moment heb zal ik later op de avond op je antwoorden in gaan.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 17 jan 2011 23:21

marin schreef:P.Strootman, door deze antwoorden leg je het versluierd denken bloot, het is verschrikkelijk moeilijk om dit via een forum te ontrafelen als de wil er is komen we er wel uit.
Ik heb regelmatig gelezen via googlen dat je veel afwijkende meningen hebt die ongeacht door anderen diepgaand worden uitgelegd maar toch blijft vasthouden aan je gelijk, dan probeer steeds verbanden te leggen door een andere tekst aan te halen die op andere groep of denken toepasbaar zijn, op zich erg verwarrend.
Als ik een moment heb zal ik later op de avond op je antwoorden in gaan.

mijn beste hr.strootman
Ik zie er van af om u verder te antwoorden op uw aanhalingen omdat ik zo uitgebreidt mijn inziens wat het Verlossingsplan van de Here Jezus voor elk mens redding brengt en gelukkig maakt en daardoor zijn leven inricht verwachtende de komst van de Here Jezus.

Terug naar “[Religie] - Open forum”