Zijn we niet allen christenen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Zijn we niet allen christenen

Berichtdoor elbert » 02 sep 2009 13:31

@mohamed: volgens mij praten we langs elkaar heen.
Als je met 1 Kor. 15:44 wilt aangeven dat ons geestelijke lichaam al klaarligt in de hemel (vgl. 2 Kor. 5:2-4), heb ik daar geen enkel probleem mee.
Daar gaat het me ook niet om. Waar het me wel om gaat, is dat we in onze opstanding delen in Christus' opstanding, ook in lichamelijke zin. Want Hij is de Eersteling, een oogstterm. Waar de Eerste is opgestaan, zullen er meerdere volgen (1 Kor. 15:20-23).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Krukje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 89
Lid geworden op: 05 jul 2009 19:25
Locatie: Nederland

Re: Zijn we niet allen christenen

Berichtdoor Krukje » 02 sep 2009 13:42

mohamed schreef:Wil je me soms wijsmaken dat het woord eendracht in een andere vertaling als die van je genootschap gebruikt wordt? Dan graag een bron erbij.


De groot nieuws bijbel meer waarde voor je eigen beeld?

mohamed schreef:Daarbij is Christus niet God. Maar dat is een andere discussie.

Ja, maar voel je vrij het bij elke gelegenheid te noemen, want als je het maar vaak genoeg zegt zou ik het nog bijna gaan geloven ook! ;)[/quote]

Als het aan bod komt dan zal ik dat zeggen. Maar als jij daar al van overtuigd raakt, heb je wel een zwak geloof.

P. Strootman

Re: Zijn we niet allen christenen

Berichtdoor P. Strootman » 02 sep 2009 13:55

elbert schreef:@mohamed: volgens mij praten we langs elkaar heen.
Als je met 1 Kor. 15:44 wilt aangeven dat ons geestelijke lichaam al klaarligt in de hemel (vgl. 2 Kor. 5:2-4), heb ik daar geen enkel probleem mee.
Daar gaat het me ook niet om. Waar het me wel om gaat, is dat we in onze opstanding delen in Christus' opstanding, ook in lichamelijke zin. Want Hij is de Eersteling, een oogstterm. Waar de Eerste is opgestaan, zullen er meerdere volgen (1 Kor. 15:20-23).

Verklaar dat eens nader? He gaat puur over de opstanding uit de geestelijke dood!De Christus als Gods Geest is de Eersteling van hen die ontslapen zijn en tevens de Eersteling die uit de geestelijke dood is opgestaan.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Zijn we niet allen christenen

Berichtdoor elbert » 02 sep 2009 13:59

P. Strootman schreef:Verklaar dat eens nader? He gaat puur over de opstanding uit de geestelijke dood!De Christus als Gods Geest is de Eersteling van hen die ontslapen zijn en tevens de Eersteling die uit de geestelijke dood is opgestaan.

Dat zou je misschien wel willen, aangezien er een topic over dit onderwerp gesloten is en je die discussie hier wilt overdoen.
Dat doe ik dus niet.
Ik wil slechts opmerken dat de context van 1 Kor. 15 gaat over een lichamelijke opstanding die door sommige dwaalleraars ontkend werd.
Dat is ook wel een beetje te begrijpen, want het griekse denken was vreemd aan de gedachte van een lichamelijke opstanding. De apostel Paulus is vanwege de opstanding der doden uitgelachen door de griekse wijsgeren (Hand. 17:31-32).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

P. Strootman

Re: Zijn we niet allen christenen

Berichtdoor P. Strootman » 02 sep 2009 18:00

elbert schreef:
P. Strootman schreef:Verklaar dat eens nader? He gaat puur over de opstanding uit de geestelijke dood!De Christus als Gods Geest is de Eersteling van hen die ontslapen zijn en tevens de Eersteling die uit de geestelijke dood is opgestaan.

Dat zou je misschien wel willen, aangezien er een topic over dit onderwerp gesloten is en je die discussie hier wilt overdoen.
Dat doe ik dus niet.
Ik wil slechts opmerken dat de context van 1 Kor. 15 gaat over een lichamelijke opstanding die door sommige dwaalleraars ontkend werd.
Dat is ook wel een beetje te begrijpen, want het griekse denken was vreemd aan de gedachte van een lichamelijke opstanding. De apostel Paulus is vanwege de opstanding der doden uitgelachen door de griekse wijsgeren (Hand. 17:31-32).

Goed, elbert, we gaan niet opnieuw beginnen, maar het kwam hier toch weer ter sprake,dus ben je eigenlijk nog wel verplicht om deze 2 teksten voor mij te verklaren, namelijk WIE bedoelde Paulus met de Christus in:
1 Kor.15.20:
Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, als eersteling van hen die ontslapen zijn'
En in 2 Kor.5.15 de 2 korte zinnen:
Eén voor allen gestorven. Dus zijn allen gestorven
De kardinale vraag is, of Paulus de mens Jezus bedoelde, of de Christus als Gods Geest?
Als je zegt dat hier Jezus bedoeld wordt en álle mensen, dan graag een heldere verklaring, hóe wij dat dan moeten verstaan. Zijn bijvoorbeeld alle mensen tegelijk met Jezus de lichamelijke dood gestorven, of hoe moeten we dit opvatten? En tellen al die doden die in de Schrift opgewekt zijn vóór dat Jezus opgwekt werd, dan niet mee? Dat zij later weer gestorven zijn, zegt natuurlijk niets. Een wonder is nu eemaal een wonder!

mohamed

Re: Zijn we niet allen christenen

Berichtdoor mohamed » 02 sep 2009 19:02

elbert schreef:@mohamed: volgens mij praten we langs elkaar heen.
Als je met 1 Kor. 15:44 wilt aangeven dat ons geestelijke lichaam al klaarligt in de hemel (vgl. 2 Kor. 5:2-4), heb ik daar geen enkel probleem mee.

In de NBV staat '....Wanneer er een aards lichaam is, is er ook een geestelijk lichaam.' En in vers 48 'Ieder stoffelijk mens is als de eerste mens, ieder hemels mens is als de tweede.'
Of we langs elkaar heen praten weet ik niet, maar nergens lees ik dat ons geestelijke lichaam in de hemel klaar ligt, kortom waar baseer je dat op?
Daar gaat het me ook niet om. Waar het me wel om gaat, is dat we in onze opstanding delen in Christus' opstanding, ook in lichamelijke zin. Want Hij is de Eersteling, een oogstterm. Waar de Eerste is opgestaan, zullen er meerdere volgen (1 Kor. 15:20-23).

Let wel, ik ontken de opstanding niet en evenmin de lichamelijke! ;)
Wat er staat is dat het vergankelijke het onvergankelijke niet niet beërven zullen en Paulus laat er geen misverstand over bestaan:

'Zoals we nu de gestalte van de stoffelijke mens hebben, zo zullen we straks de gestalte van de hemelse mens hebben.' (1 Kor 15,49)

Kortom, vlees en bloed duidt niet uitsluitend op zondaars, maar op alle mensen op aarde.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Zijn we niet allen christenen

Berichtdoor elbert » 02 sep 2009 19:44

mohamed schreef:Of we langs elkaar heen praten weet ik niet, maar nergens lees ik dat ons geestelijke lichaam in de hemel klaar ligt, kortom waar baseer je dat op?

Ik dacht dat je op 2 Kor. 5:2 doelde, maar blijkbaar doe je dat niet. ;)
Dus ja, we praten langs elkaar heen.
mohamed schreef:Kortom, vlees en bloed duidt niet uitsluitend op zondaars, maar op alle mensen op aarde.

Dat komt op hetzelfde neer. ;)
P.Strootman schreef:dus ben je eigenlijk nog wel verplicht om deze 2 teksten voor mij te verklaren
Nee hoor. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

P. Strootman

Re: Zijn we niet allen christenen

Berichtdoor P. Strootman » 02 sep 2009 20:10

Jazeker, elbert, want je bent er niet echt op ingegaan.Ik denk, elbert, dat je zélf echt wel begrijpt, dat Paulus het in deze 2 teksten absoluut niet meer over een lichamelijke dood en opstanding van Jezus had, maar over de geestelijke dood en opstanding van de Christus als Gods Geest! Alleen in 1 Korinthe 15, de eerste 11 verzen had hij tegen het joodse deel van deze gemeente,over de opstanding van Jezus. Dan gaat hij a.h.w. ónmerkbaar over naar de opstanding van de Christus als Gods Geest en noemt hij de naam Jezus niet meer! En jij kunt de bewuste nooit contextueel verklaren, of je moet rekening houden met een gééstelijke dood en opstanding. Zo niet, dan blijven deze teksten absoluut in het duister!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Zijn we niet allen christenen

Berichtdoor elbert » 02 sep 2009 20:26

P. Strootman schreef:Alleen in 1 Korinthe 15, de eerste 11 verzen had hij tegen het joodse deel van deze gemeente,over de opstanding van Jezus. Dan gaat hij a.h.w. ónmerkbaar over naar de opstanding van de Christus als Gods Geest en noemt hij de naam Jezus niet meer!

Het is zelfs zo onmerkbaar, dat alleen jij het ziet. ;)
De naam Jezus noemt hij natuurlijk wel, nl. in de verzen 31 en 57 en verder ook nog in hoofdstuk 16.

Maar ik merk dat het allang niet meer gaat over het onderwerp van dit topic, dus stel ik voor om het onderwerp te sluiten, mits iemand nog iets ontopics te zeggen heeft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zijn we niet allen christenen

Berichtdoor Cicero » 02 sep 2009 20:36

Het is zelfs zo onmerkbaar, dat alleen jij het ziet. ;)


;/

P. Strootman

Re: Zijn we niet allen christenen

Berichtdoor P. Strootman » 03 sep 2009 10:02

elbert schreef:
P. Strootman schreef:Alleen in 1 Korinthe 15, de eerste 11 verzen had hij tegen het joodse deel van deze gemeente,over de opstanding van Jezus. Dan gaat hij a.h.w. ónmerkbaar over naar de opstanding van de Christus als Gods Geest en noemt hij de naam Jezus niet meer!

Het is zelfs zo onmerkbaar, dat alleen jij het ziet. ;)
De naam Jezus noemt hij natuurlijk wel, nl. in de verzen 31 en 57 en verder ook nog in hoofdstuk 16.

Maar ik merk dat het allang niet meer gaat over het onderwerp van dit topic, dus stel ik voor om het onderwerp En te sluiten, mits iemand nog iets ontopics te zeggen heeft.

Dan lees je niet goed, elbert,want met de naam Christus Jezus bedoelt Paulus de Geest die in Jezus was en met de drievoudige naam bedoelt hij: Gods Geest die mens werd én weer Geest. In zekere zin had je dus gelijk, maar Paulus had het ná vers 11 niet meer uitdrukkeljk over de persóón van Jezus! En ik verbeeld mij niets, elbert, maar Paulus, de apostel van de Geest, moest zélf toegeven, dat niemand naar hem luisterde (2 Tim 1.15). Als je voor de Schrift 'staat' geef je toe dat je een eerlijke verklaring schuldig blijft. Het gáát in 1 Korinthe 15 vanaf vers 12 expliciet over de dood en opstanding van de Christus als Gods Geest! Bovendien, de lichamelijke opstanding van Jezus wordt beschreven in een voor ons, heidenen, ontoegankelijk evangelie. Je weet,elbert, wat Jezus gezegd heeft over hen, die niet door de deur schaapskooi binnenkomen. Voor ons heidenen, heeft God pas in Handelingen 14.27 (10 á 15 jaar ná Pinksteren) een deur des geloof geopend.Wat doen we dan in het evangelie der besnijdenis? Zeker, wij mogen ze lezen en eruit leren, maar zij zijn volstrekt niet aan ons gericht om ons uit te nodigen er een 'weg des behouds' in te vinden, want dáárvoor moeten we toch echt bij Paulus zijn! Maar dat willen de meesten gelovige niet-joden beslist niet!

mohamed

Re: Zijn we niet allen christenen

Berichtdoor mohamed » 03 sep 2009 10:17

P. Strootman schreef:Zeker, wij mogen ze lezen en eruit leren, maar zij zijn volstrekt niet aan ons gericht om ons uit te nodigen er een 'weg des behouds' in te vinden, want dáárvoor moeten we toch echt bij Paulus zijn! Maar dat willen de meesten gelovige niet-joden beslist niet!

Ook u wilt er niets van weten dat de heidenen waar Paulus zijn brieven aan schreef eerstelingen waren, hetgeen wij niet zijn.

Rom 8,23
En niet alleen dit, maar ook wij zelf, die de eerstelingen des Geestes hebben, wij ook zelf, zeg ik, zuchten in onszelf, verwachtende de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing van ons lichaam.

Denkt u nu werkelijk dat Paulus nog steeds niet aangenomen is door God?

Feit is dat u alleen maar leest wat u wilt lezen, maar u behoort niet tot de eerste gemeente, hoe koppig u dat ook verwerpt, want daar bent u te laat voor geboren. Troost u met dit vers en kom tot inzicht!

Rom 11,16
En indien de eerstelingen heilig zijn, zo is ook het deeg heilig, en indien de wortel heilig is, zo zijn ook de takken heilig.

P. Strootman

Re: Zijn we niet allen christenen

Berichtdoor P. Strootman » 03 sep 2009 10:43

mohamed schreef:
Denkt u nu werkelijk dat Paulus nog steeds niet aangenomen is door God?

Hoe kom je daar nu bij, dat ik dat zou leren? Hij was de door God Zelf geroepen apostel der heidenen:
Maar toen het Hem (God) die mij van de schoot mijner moeder aan afgezonderd en door zijn genade geroepen heeft, behaagd had zijn Zoon in mij te openbaren opdat ik Hem (de in Paulus geopenbaarde Geest) onder de heidenen verkondigen zou...
Wie luistert hier eigenlijk naar op de christelijke gespreksforums?

mohamed

Re: Zijn we niet allen christenen

Berichtdoor mohamed » 03 sep 2009 10:51

P. Strootman schreef:mohamed schreef:
Denkt u nu werkelijk dat Paulus nog steeds niet aangenomen is door God?

Hoe kom je daar nu bij, dat ik dat zou leren? Hij was de door God Zelf geroepen apostel der heidenen:
Maar toen het Hem (God) die mij van de schoot mijner moeder aan afgezonderd en door zijn genade geroepen heeft, behaagd had zijn Zoon in mij te openbaren opdat ik Hem (de in Paulus geopenbaarde Geest) onder de heidenen verkondigen zou...
Wie luistert hier eigenlijk naar op de christelijke gespreksforums?

Beste man, als u echt nog eens naar Paulus zou luisteren zou u wel aannemen dat u geen eersteling bent, doch heeft u daar geen boodschap aan omdat u zelf selectief leest. De waarheid kan u gestolen worden als deze in strijd is met uw verzinsels.

Gebruikersavatar
Tamerlan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 251
Lid geworden op: 04 dec 2007 18:54
Locatie: Utrecht

Re: Zijn we niet allen christenen

Berichtdoor Tamerlan » 03 sep 2009 10:53

P. Strootman schreef:Wie luistert hier eigenlijk naar op de christelijke gespreksforums?


Zolang je werkelijk elk topic waaraan je deelneemt direct naar je eigen stokpaardje draait, ik niet.

Daarnaast word ik echt knettergek van je verschrikkelijke interpunctie. Ik kan zelf wel lezen.
Barmhartigheid wil ik, geen offers.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten