Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
gravo schreef:Ik volg de discussie over dit onderwerp, maar eerlijk gezegd zijn de inhoudelijke argumenten over en weer al langer bekend en daarom niet verrassend.
gravo schreef:Daarom laat ik de inhoudelijke discussie verder voor wat die is. Die is niet relevant meer.
alexander91 schreef:Maar dan nog is de meest orthodoxe kant kiezen nog altijd niet een garantie voor geestelijke veiligheid (zo suggereer je het immers). Volledig meegaan met de wereld mag dan een valkuil aan de ene zijde zijn, maar farizeisme is wel degelijk een valkuil aan de andere kant.
alexander91 schreef:Vooral het verdrukkingsargument vind ik een zwak argument. Ik moet wel gelijk hebben want er zijn nog maar weinig mensen die denken als ik. Er zijn heel veel meningen, standpunten en levenswijzen die maar weinig mensen achterna zitten. Zijn die dan ook uitverkoren? Nee. Uitverkoren zijn heeft te maken met het geloof...
alexander91 schreef:...en niet met je eigen verstandelijke ontwikkeling in de Goddelijke leer.
De weinigen die overblijven, zijn zij die niet op hun leer en loyaliteit jegens God vertrouwen, maar die zichzelf daar helemaal niet in vertrouwen, en juist daarom alleen vertrouwen op God.
alexander91 schreef:Meer inhoudelijk over dit vraagstuk (vrouw in ambt) vind ik het wat overdreven om dit standpunt gelijk te zetten aan een (dis)loyaliteit aan Gods Woord.
alexander91 schreef:(b) Christus gaat wel minder letterlijk om met de wet dan de farizeers letterlijk zien in de wet. (c) Wat betreft slavernij (zie ook ander topic) zijn we nu toch veel minder letterlijk (of proberen we er maar niet teveel over na te denken omdat we aanvoelen dat we waarschijnlijk onze mening moeten bijstellen)?
alexander91 schreef: Mensen die de Bijbel in zijn geheel (!!!) letterlijk proberen te nemen, komen toch echt in moeilijkheden.
1a2b3c schreef:...aldus de kerkelijke indoctrinatie.
Ik heb nergens gezegd dat mensen buiten de kerk niet misleidt kunnen worden. Zo naïef ben ik echt niet.Boekenlezer schreef:Alsof de kerk zijn naïeve leden bewust misleidt, en alsof dat buiten de kerk niet gebeurt, en alsof ze daar altijd grondig en erudiet nadenken. Dan geloof je wel erg in de goede mens.
Niet dat je mij hoort zeggen dat er niets verkeerd gaat in de kerk. Het kwaad zit in de mens, dus dan is het geen wonder dat dat ook in de kerk openbaar komt. Maar dan dus niet alleen daar, maar net zo goed daar buiten. En de essentie van de kerk is volgens mij niet de mens, maar Christus die zijn volk vergadert.
Juist heel interessant!Boekenlezer schreef:Verder meen ik me te herinneren dat er ook ergens stond: onderzoek alle dingen, en behoudt het goede.
Een tekst die iedere refo ongetwijfeld zal kennen. Maar ja, da's natuurlijk niet interessant, want dat komt wat minder van pas in je verhaal.
Hmm, ik sta niet achter de vrouw in het ambt, hoewel in mijn eigen kerk die er wel zijn (overigens niet in mijn eigen gemeente).1a2b3c schreef:Juist heel interessant!Dat geeft de ruimte om alles wat niet goed is naast je neer te leggen incl. het verkeerde in je eigen kerk.
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar loyaliteit aan het Woord van God is toch niet eenduidig, gezien de discussies erover door de eeuwen heen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat 1 groep mensen het altijd bij het juiste eind heeft gehad.Boekenlezer schreef:De dwaalleer en de misleiding is er in allerlei gedaanten, in vrijzinnigheid en vrijdenkerij, maar net zo goed in zeer orthodoxe gedaanten. Juist daarom is loyaliteit aan het Woord van God zo belangrijk.
alexander91 schreef:Vooral het verdrukkingsargument vind ik een zwak argument. Ik moet wel gelijk hebben want er zijn nog maar weinig mensen die denken als ik. Er zijn heel veel meningen, standpunten en levenswijzen die maar weinig mensen achterna zitten. Zijn die dan ook uitverkoren? Nee. Uitverkoren zijn heeft te maken met het geloof...
je hebt het wellicht niet zo bedoelt, maar ik lees "Boekenlezer: 'En dat er dan uiteindelijk maar heel weinig overblijven, een zeer klein clubje, zoals je gezegd hebt? Dat zal ik niet ontkennen. Maar ook dat is overeenkomstig de Schrift.'" wat je post als reactie op Gravo dat de groep die tegen de vrouw in het ambt is klein zal worden en uitsterven; daarbij plaats je het na een stuk waarin je de loyaliteit van christenen aan het Woord in twijfel trekt die voor de vrouw in het ambt is. Je zegt het inderdaad niet letterlijk, maar je schrijft het wel zodanig suggestief op, dat ik het erin lees.Boekenlezer schreef:Zeg ik dat: "Ik moet wel gelijk hebben want er zijn nog maar weinig mensen die denken als ik"?
Nee, dat heb ik niet beweerd.
Duidelijk, mijn excuus dat ik het te snel verkeerd opvatte.Boekenlezer schreef:Ik weet ook best dat er rare sekten bestaan met zonderlinge ideeën, die niet veel aanhangers hebben.
Gravo kwam ermee, dat als je vast houdt aan oude denkbeelden en niet meegaat met nieuwere ontwikkelingen, dat je dan als groepje steeds kleiner wordt, tot je zelf de laatste bent. Dat suggereert: dat moet je dus niet willen. Toen heb ik daar wat anders tegenover geplaatst.
"Ik moet wel gelijk hebben want er zijn nog maar weinig mensen die denken als ik" zijn niet mijn woorden. Ik bedoel wel, dat je je niet moet blindstaren op getallen. En dat kan bijvoorbeeld ook zo: "Ik moet wel gelijk hebben, want ik heb heel veel medestanders."
alexander91 schreef:...en niet met je eigen verstandelijke ontwikkeling in de Goddelijke leer.
De weinigen die overblijven, zijn zij die niet op hun leer en loyaliteit jegens God vertrouwen, maar die zichzelf daar helemaal niet in vertrouwen, en juist daarom alleen vertrouwen op God.
Volgens mij verdraai je nu ook mijn woorden. Ik zeg toch echt letterlijk "maar die zichzelf daar helemaal niet in vertrouwen". Ik pleit hier juist voor om helemaal niet voor loyaliteit aan God en Zijn Woord te pleiten, juist vanwege de praktische opvatting dat een mens die loyaliteit niet kan opbrengen, en al helemaal niet zonder hypocriet te zijn de ander voorhouden. De mens kan alleen Gods Woord voorhouden aan anderen, maar niet loyaliteit daarnaar. Zoals in mijn reactie staat: vertrouwen of geloof in God, dat is wat de weinigen zal scheiden van de velen. Dat is de enige grond. Loyaliteit aan Gods Woord, is niet nodig, dat is een bijzaak die we uit liefde zouden willen doen (dat geef ik zeker toe), maar God weet zelf ook en laat dat ook in Zijn Woord weten, dat Hij dat niet verwacht van ons, omdat wij dat niet kunnen. We moeten telkens weer terug in de kudde gebracht worden, want telkens dwalen we af, allemaal, en niet alleen de ander.Boekenlezer schreef:Ik heb gezegd: hoe ga je met de Schrift om? Ben je loyaal aan God en zijn Woord, of ben je dat niet? Blijkbaar vat jij dat niet praktisch op (wat m.i. voor de hand zou liggen), maar introspectief. En zo maak je van 'vertrouwen op Gods Woord' 'vertrouwen op jezelf'. Dat is wederom een flinke verdraaiing.
alexander91 schreef:Meer inhoudelijk over dit vraagstuk (vrouw in ambt) vind ik het wat overdreven om dit standpunt gelijk te zetten aan een (dis)loyaliteit aan Gods Woord.
En dat gevoel moet je zeker ook niet onderdrukken. Een kritische blik of tegenwind heeft ieder mens nodig, om maar niet telkens in een moeras weg te zinken.Boekenlezer schreef:Ik ben te voorzichtig om te gaan beweren dat het meteen staat of valt met dit punt, maar ik heb de indruk dat dit punt, zoals dat speelt in de GKV, mogelijk gemaakt wordt door een vrijere omgang met de bijbel. En daar heb ik een gevoel van wantrouwen bij.
Gezien je conclusie ben je prima voorgeprogrammeerd.elbert schreef:Hmm, ik sta niet achter de vrouw in het ambt, hoewel in mijn eigen kerk die er wel zijn (overigens niet in mijn eigen gemeente).
Daarmee leg ik het verkeerde in mijn eigen kerk dus naast me neer.
Of ben ik niet goed voorgeprogrammeerd?
Nou nee. Juist het feit dat ik tot een kerk behoor waarin er verschillend gedacht wordt, zorgt ervoor dat we erover na moeten denken en tot een positiebepaling moeten komen. Dat is wel wat anders dan in de Ger Gem, waar men uniform denkt over deze materie.1a2b3c schreef:Als ik me goed herinner heb je geschreven dat je in PKN kerkt. In die denominatie kan het per gemeente behoorlijk verschillen hoe over één en ander gedacht wordt.
Ik begrijp dat je in een gemeente zit die ook tegen de vrouw in het ambt is. Voor wat dát betreft had je net zo goed Ger Gem kunnen zijn, dan krijg je hetzelfde mee.
Nou, dat valt me dan mee.1a2b3c schreef:Overigens wil ik niet beweren dat iederéén die tegen de vrouw in het ambt is nooit zelf heeft nagedacht.
Doorgaans wordt er in de plaatselijke behoudende gemeente helemaal niet verschillend gedacht, en word je zeker niet aangemoedigd het vrouwenstandpunt zelf te gaan onderzoeken.elbert schreef:Nou nee. Juist het feit dat ik tot een kerk behoor waarin er verschillend gedacht wordt, zorgt ervoor dat we erover na moeten denken en tot een positiebepaling moeten komen. Dat is wel wat anders dan in de Ger Gem, waar men uniform denkt over deze materie.
Kijk, dat zijn we dan eens. Geldt voor iedereen, jij en ik net zo goed.elbert schreef:Overigens is zelf nadenken natuurlijk geen garantie dat je tot een juiste conclusie komt. Een theoloog als Kuitert bijvoorbeeld denkt ook zelf na. Toch denk ik dat hij er op veel punten faliekant naast zit.
alexander91 schreef: (...)
Anderszijds is mijn mening mbt tot het punt dat Gravo inbrengt (waarom doen we moeilijk, het verandert toch wel) dat dat geen geldig argument is. Als iets altijd al op een dergelijke manier gebeurt, waarom zouden we verwachten dat het ooit anders gaat. En zouden we op basis van dat punt ook niet beter afscheid kunnen nemen van het christendom? De cijfers laten een stevige daling in het aantal gelovigen zien in de afgelopen decennia. Is ons geloof ook nog een noodzakelijk afscheidsritueel? Weten we de uitslag al: het geloof in Christus verdwijnt? Ja misschien wel, gezien de eindtijd die eraan komt. Maar dat is toch geen reden om nu maar te stoppen met geloven?
Och, gebeurt dit aan de andere kant ook niet? Dan bedoel ik die gemeenten/kerken waar al plusminus 40 jaar de vrouw in het ambt is. Daar wordt toch ook niet (meer) nagegaan of dit eigenlijk wel bijbels klopt? Dan wordt toch immers verwezen naar een rapport uit de jaren '60 (!) of daaromtrent waaruit bleek dat men op dit punt eigenlijk wel met de tijd mee kon gaan en dat we dit nog bijbels aannemelijk konden maken ook? Het is dan zo dat de GKV in ditzelfde voetspoor volgt, alleen dan 50 jaar later. En dan liggen ook in de GKV over 20 jaar maar weinig mensen meer wakker over de vraag of dit eigenlijk wel bijbels goed onderbouwd is, of dat men uiteindelijk gezwicht is voor de tijdgeest. Dan is, om gravo maar te citeren, het zo onomkeerbaar geworden dat het leven de leer bepaalt en niet andersom.1a2b3c schreef:Maar dat is het nu juist, de meesten zijn al zo voorgeprogrammeerd dat ze zonder zelf te onderzoeken positie bepalen. Dat heb ik massaal om me heen zien gebeuren, mezelf erbij ingesloten totdat ik -naar aanleiding van een boek dat ik las- het zelf ben gaan onderzoeken.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 408 gasten