alexander91 schreef:Maar dan nog is de meest orthodoxe kant kiezen nog altijd niet een garantie voor geestelijke veiligheid (zo suggereer je het immers). Volledig meegaan met de wereld mag dan een valkuil aan de ene zijde zijn, maar farizeisme is wel degelijk een valkuil aan de andere kant.
De dwaalleer en de misleiding is er in allerlei gedaanten, in vrijzinnigheid en vrijdenkerij, maar net zo goed in zeer orthodoxe gedaanten. Juist daarom is loyaliteit aan het Woord van God zo belangrijk.
Als je op iemand reageert heeft het natuurlijk niet heel veel zin om de standpunten van die persoon verdraaid weer te geven. Of je moet je lezers willen misleiden?
Hier volgen een paar voorbeelden:
alexander91 schreef:Vooral het verdrukkingsargument vind ik een zwak argument. Ik moet wel gelijk hebben want er zijn nog maar weinig mensen die denken als ik. Er zijn heel veel meningen, standpunten en levenswijzen die maar weinig mensen achterna zitten. Zijn die dan ook uitverkoren? Nee. Uitverkoren zijn heeft te maken met het geloof...
Zeg ik dat:
"Ik moet wel gelijk hebben want er zijn nog maar weinig mensen die denken als ik"?Nee, dat heb ik niet beweerd. Ik weet ook best dat er rare sekten bestaan met zonderlinge ideeën, die niet veel aanhangers hebben.
Gravo kwam ermee, dat als je vast houdt aan oude denkbeelden en niet meegaat met nieuwere ontwikkelingen, dat je dan als groepje steeds kleiner wordt, tot je zelf de laatste bent. Dat suggereert: dat moet je dus niet willen. Toen heb ik daar wat anders tegenover geplaatst.
"Ik moet wel gelijk hebben want er zijn nog maar weinig mensen die denken als ik" zijn niet mijn woorden. Ik bedoel wel, dat je je niet moet blindstaren op getallen. En dat kan bijvoorbeeld ook zo: "Ik moet wel gelijk hebben, want ik heb heel veel medestanders."
alexander91 schreef:...en niet met je eigen verstandelijke ontwikkeling in de Goddelijke leer.
De weinigen die overblijven, zijn zij die niet op hun leer en loyaliteit jegens God vertrouwen, maar die zichzelf daar helemaal niet in vertrouwen, en juist daarom alleen vertrouwen op God.
Ik heb gezegd:
hoe ga je met de Schrift om? Ben je loyaal aan God en zijn Woord, of ben je dat niet? Blijkbaar vat jij dat niet praktisch op (wat m.i. voor de hand zou liggen), maar introspectief. En zo maak je van 'vertrouwen op Gods Woord' 'vertrouwen op jezelf'. Dat is wederom een flinke verdraaiing.
alexander91 schreef:Meer inhoudelijk over dit vraagstuk (vrouw in ambt) vind ik het wat overdreven om dit standpunt gelijk te zetten aan een (dis)loyaliteit aan Gods Woord.
Ik ben te voorzichtig om te gaan beweren dat het meteen staat of valt met dit punt, maar ik heb de indruk dat dit punt, zoals dat speelt in de GKV, mogelijk gemaakt wordt door een vrijere omgang met de bijbel. En daar heb ik een gevoel van wantrouwen bij.
alexander91 schreef:(b) Christus gaat wel minder letterlijk om met de wet dan de farizeers letterlijk zien in de wet. (c) Wat betreft slavernij (zie ook ander topic) zijn we nu toch veel minder letterlijk (of proberen we er maar niet teveel over na te denken omdat we aanvoelen dat we waarschijnlijk onze mening moeten bijstellen)?
Ik denk dat wat jij hier aanduidt als minder letterlijk nemen, in werkelijkheid iets anders is, namelijk: de grotere lijnen en bedoelingen zien. Dan neem je de tekst nog net zo letterlijk, hoor.
alexander91 schreef: Mensen die de Bijbel in zijn geheel (!!!) letterlijk proberen te nemen, komen toch echt in moeilijkheden.
Er zijn natuurlijk gedeelten die overduidelijk niet letterlijk bedoeld zijn, zoals de visioenen van Openbaring. Daar wordt in beelden gesproken, en die beelden duiden wat aan. Zeg maar een vorm van allegorie. Dat soort dingen kom je natuurlijk ook bij de profeten tegen.
Zo heb ik vernomen, dat de leer van het duizendjarige rijk (chiliasme), rust op een letterlijk opvatten van de duizend jaren ergens uit Openbaring, terwijl je je natuurlijk kunt afvragen of dat wel zo bedoeld is.