Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

beantsje
Mineur
Mineur

Re: Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Berichtdoor beantsje » 22 sep 2012 21:41

Ik vertrouw erop dat ik na mijn dood bij mijn Heer mag zijn.

Is dit direct na mijn sterven? Of moet ik wachten op de jongste dag?
Volgens mij zijn in de geschiedenis kerken op deze vraag gescheurd...

Tijd (en ruimte) zijn geen absolute grootheden, maar zijn relatief (Newton). Ik geloof ook dat God boven de dimensie 'tijd' staat. Of ik / mijn ziel nog aan de aardse tijd vastzitten als ik gestorven ben, is maar zeer de vraag en daarmee eigenlijk is het ook niet zo belangrijk meer. Moet ik wachten? Wachten is gekoppeld aan tijdsverloop.

Dit zijn dingen die mijn bevattingsvermogen te boven gaan. Dus verwonder ik me slechts en zal me vol vertrouwen aan de Heer overgeven. Hopelijk. Want angst en twijfel zijn maar al te menselijk...

Maar nu het aardse leven. Ik las even terug dit;
marin schreef:Niemand kan gerechtvaardigd worden door enig werk van hemzelf.

Pasker schreef:Wat wil je nu beweren Marin, heeft het geen enkele zin voor een zoon van God om rechtvaardig te zijn?

Pasker, wat is je punt? Dat rechtvaardig zijn zinloos is, als het toch niet bijdraagt aan je redding? Dan zou rechtvaardigheid toch hele verkeerde motieven hebben, alleen je eigen schaapjes op het droge krijgen?
Het heeft juist het meest zin om rechtvaardig te zijn ook al brengt het je geen winst, omdat je met rechtvaardigheid God dient.
Het dienen van God is zou je doel in dit aardse leven moeten zijn, in plaats van een middel om in de hemel te komen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 23 sep 2012 14:25

maaarten schreef:Ja dat, of, wat mij een stuk waarschijnlijker lijkt, de auteur van Prediker heeft een genuanceerde mening waarin hij verschillende kanten laat zien.

Zou kunnen. Ik zie nu dat het ook vooral een kwestie is van vertalen.

Pred. 3
19 want de mensen en de dieren treft hetzelfde lot. Zoals een dier sterft, zo sterft ook een mens; ze delen in dezelfde adem. Dat is hun beider lot. Een mens is niet beter af dan een dier, want alles is leegte. 20 Alles gaat naar dezelfde plaats, alles is uit stof ontstaan en alles keert terug tot stof. 21 Wie zal ooit weten of de adem van een mens naar boven opstijgt en die van een dier afdaalt naar de aarde? 22 Daarom, zo heb ik vastgesteld, is het maar het beste voor een mens dat hij vreugde put uit alles wat hij onderneemt. Dat is wat hem is toebedeeld, want wie zal hem van iets laten genieten na zijn dood?

Pred 12:
5 Je durft geen heuvel te beklimmen,
de weg is vol gevaar.
De amandelboom behoudt zijn wintertooi,
de sprinkhaan sleept zich voort,
de kapperbes droogt uit.
Een mens gaat naar zijn eeuwig huis,
een klaagzang vult de straat.

6 Voordat het zilverkoord wordt weggenomen,
de gouden lamp gebroken,
de waterkruik in stukken valt,
het scheprad bij de put wordt stukgebroken.
7 Wanneer het stof terugkeert naar de aarde,
weer wordt zoals het was,
wanneer de adem van het leven weer naar God gaat,
die het leven heeft gegeven.
8 Lucht en leegte, zegt Prediker,
alles is leegte.

De nuance zit em het feit dat in Prediker 3 prediker niet weet of die adem terug gaat naar God of niet, en in Prediker 12 de adem wel naar God terugkeerd.
Wat betekent dat?

Volgens mij betekent het dat Prediker weet dat een mens hetzelfde is als een dier. Aangezien die dezelfde adem hebben. "Alles is leegte"....

Edit: En dan weet Prediker nog niet eens hoezeer wij verwant zijn met de dieren... Het is wel echt een knappe kop.. En dan meen ik.

Vergeet Henoch niet.

Henoch: aan zijn leven kwam een einde omdat God hem wegnam. Wat betekent dat?

'aan zijn aardse leven kwam een einde'?
'aan zijn leven kwam een einde' ?

Wat betekent het dat God hem 'wegnam'?
Ook gif is geschapen.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 23 sep 2012 18:00

Waar ga je heen op het moment dat je sterft?

Naar dezelfde plaats waar ik was voor ik geboren was. Ik word weer een hoopje atomen dat verspreid is over de aarde. Ik zal daar niks van merken.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 23 sep 2012 18:43

Sjaak84 schreef:Naar dezelfde plaats waar ik was voor ik geboren was. Ik word weer een hoopje atomen dat verspreid is over de aarde. Ik zal daar niks van merken.

En je geest ?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 24 sep 2012 15:24

hettys schreef:Bijbels gezien zie ik geen aanwijzingen dat je bij je dood naar de hemel zou gaan.

Jezus laat er geen misverstand over verstaan toen Hij zei dat wie Zijn woord bewaart de dood nooit zal zien (Joh 8:51), en ook de misdadiger aan het kruis beloofde hij nog heden met Hem in het paradijs te zijn (Luc 23:43).
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Flight
Mineur
Mineur

Berichtdoor Flight » 24 sep 2012 20:07

Sjaak84 schreef:Naar dezelfde plaats waar ik was voor ik geboren was. Ik word weer een hoopje atomen dat verspreid is over de aarde. Ik zal daar niks van merken.

+ 1

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 24 sep 2012 21:16

boer schreef:En je geest ?

Mijn geest word gegenereerd door mijn brein. Zonder een brein is er geen bewustzijn mogelijk.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Flight
Mineur
Mineur

Berichtdoor Flight » 24 sep 2012 21:21

Sjaak84 schreef:Mijn geest word gegenereerd door mijn brein. Zonder een brein is er geen bewustzijn mogelijk.

Verrek...alweer + 1

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 sep 2012 09:21

mohamed schreef:Waar je heen gaat als je sterft? Meestal blijf je liggen waar je ligt. :mrgreen:

hettys schreef:Precies. Wie dood is is gewoon ook dood. Dat is gewoon ook bijbels.

Prediker 3:
9 Welk voordeel heeft de mens van alles wat hij met zijn gezwoeg tot stand brengt? 10 Ik heb gezien dat het een kwelling is, die hem door God wordt opgelegd. 11 God heeft alles wat er is de goede plaats in de tijd gegeven, en ook heeft hij de mens inzicht in de tijd gegeven. Toch kan de mens het werk van God niet van begin tot eind doorgronden. 12 Ik heb vastgesteld dat voor de mens niets goeds is weggelegd, behalve vrolijk te zijn en van het leven te genieten. 13 Want wanneer hij zich aan eten en drinken te goed doet en geniet van al het goede dat hij moeizaam heeft verworven, is dat een geschenk van God. 14 Alles wat God doet, zo heb ik vastgesteld, doet hij voor altijd. Daar is niets aan toe te voegen, daar is niets van af te doen. God doet het zo opdat wij ontzag voor hem hebben. 15 Wat er is, was er al lang; wat zal komen, is er altijd al geweest. God haalt wat voorbij is altijd weer terug.
Onrecht en onderdrukking
16 Ik heb nog iets onder de zon gezien: op de plaats waar recht gesproken wordt, heerst onrecht. Ik zag de plaats waar gerechtigheid zou moeten zijn, en er heerst onrecht. 17 Ik zei tegen mezelf: God zal zowel de rechtvaardigen als de goddelozen aan zijn oordeel onderwerpen, want er is bij hem voor alles wat gebeurt en voor elke daad een tijd en een plaats. 18 Ik zei tegen mezelf dat God de mensen heeft bevoorrecht: ze beseffen dat ze als de dieren zijn. Niet meer dan de dieren zijn ze, 19 want de mensen en de dieren treft hetzelfde lot. Zoals een dier sterft, zo sterft ook een mens; ze delen in dezelfde adem. Dat is hun beider lot. Een mens is niet beter af dan een dier, want alles is leegte. 20 Alles gaat naar dezelfde plaats, alles is uit stof ontstaan en alles keert terug tot stof. 21 Wie zal ooit weten of de adem van een mens naar boven opstijgt en die van een dier afdaalt naar de aarde? 22 Daarom, zo heb ik vastgesteld, is het maar het beste voor een mens dat hij vreugde put uit alles wat hij onderneemt. Dat is wat hem is toebedeeld, want wie zal hem van iets laten genieten na zijn dood?
Noot

In de eerste eeuw was er een sekte binnen het jodendom genaamd de sadduceeërs die niet geloofden in de opstanding (Mat 22,23) i.t.t. de farizeeërs , die uit dezelfde geschriften lazen. Tegen de eerstgenoemde zei Jezus:

31 En wat de opstanding van de doden betreft, hebt u niet gelezen wat door God tot u gesproken is, toen Hij zei:
32 Ik ben de God van Abraham en de God van Izak en de God van Jakob? God is niet een God van doden, maar van levenden.

Als er dus geen opstanding is, dan is God de God van de doden.

Mens
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mens » 25 sep 2012 21:46

Luke. schreef:Waar ga je heen als je nu, op dit moment, achter je pc, zou sterven?
Hemel? (of voor een ongelovige, hel?)
Of ergens ertussenin?
Of rusten tot de dag des oordeels?

Any thoughts on this?

Het enige antwoord is al gegeven: Wanneer je dood gaat desintegreert je lichaam en wordt je weer een verzameling atomen. Deze atomen worden opgenomen in de kringloop van stoffen en kunnen op die manier weer een onderdeel worden van iets anders.

En je geest en je ziel dan? Dat zijn uitvloeisels van je brein, en aangezien je brein desintegreert gebeurt hetzelfde met je denkbeelden en gedachten (en dus met je geest en ziel).

Kortom: na je dood besta je niet meer, niet lichamelijk, niet geestelijk of in welke vorm dan ook. Je kan dus ook nergens naartoe gaan want je bestaan als zodanig is geëindigd.

Is dit niet hol, leeg, deprimerend en ronduit negatief? Noem het zoals je het noemen wilt, maar de realiteit is zoals ze is. Ze verandert echt niet doordat iemand (of desnoods de hele wereldbevolking) een vurige wens heeft dat de realiteit er anders uit zou moeten zien.

Uiteraard vind ik mijn lot na mijn dood uiterst onaantrekkelijk, maar ik zie niet in dat ik daarom mezelf voor de gek moet gaan houden door me een niet-bestaande beloning in het vooruitschiet te stellen.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 26 sep 2012 12:52

Mens schreef:Uiteraard vind ik mijn lot na mijn dood uiterst onaantrekkelijk, maar ik zie niet in dat ik daarom mezelf voor de gek moet gaan houden door me een niet-bestaande beloning in het vooruitschiet te stellen.

Ik voel precies het tegenovergestelde. Een eeuwigheid door brengen in een vorm waar ik totaal geen keuze of controle over heb klinkt mij pas onaantrekkelijk in de oren.

Na je dood ben je op dezelfde plek als voor je geboorte; nergens. Geen gevoelens, geen pijn, geen hoop, geen verdriet. Niets. Lekker rustig!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 sep 2012 12:58

Lock&Stock schreef:
Na je dood ben je op dezelfde plek als voor je geboorte; nergens. Geen gevoelens, geen pijn, geen hoop, geen verdriet. Niets. Lekker rustig!

Hoe weet jij dit zo zeker?

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 26 sep 2012 13:00

schelpje3 schreef:Hoe weet jij dit zo zeker?

Ik zie geen enkele reden om iets anders te geloven.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 sep 2012 13:01

Lock&Stock schreef:

Voor je geboorte bestond je nog niet, met je geboorte krijg je in dit leven een lichaam ziel en geest,
Hoe kan jij zo zeker weten, dat álles dan ophoudt?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 sep 2012 13:05

In de Bijbel staat geschreven: De dwaas zegt in zijn hart, er is geen God.
Lock&Stock, het is nog genadetijd.
Zoek de Schepper eer dat je kwade dagen komen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”