Boekenlezer schreef:Als ik dit lees gaat er bij mij intern wel iets wringen. Mijn meest genuanceerde reactie hierop is in ieder geval: dat hangt er vanaf hoe.
In ieder geval is het mijns inziens niet echt te doen om het verhaal van de Bijbel te combineren met een biologische wereld van vele miljoenen jaren oud. Of dat de mens uit het dierenrijk stamt, via een gemeenschappelijke voorouder van mens en aap.
De huidige paus is dit niet met je eens.
Arendsoog schreef:Dit is gewoon een degelijk argument wegzetten, misschien omdat je er niet mee om kunt gaan?
Beetje goedkoop dit, er is inmiddels al wel 10x uitgelegd waarom die argumentatie niet valide is. Het argument gaat in elke situatie op en is dus een tautologie van flinke proporties.
Arendsoog schreef:Natuurwetenschap werkt, maar dan wel op het gebied waar ze over gaat. Er mogen geen metafysische conclusies gemaakt worden op deze manier.
Zeker, dat gebeurt dan ook helemaal niet. Het zijn juist de theologen die vanuit de theologie iets over de evolutietheorie willen zeggen. Spreek je die ook aan omdat ze over het verkeerde veld iets zeggen?
Arendsoog schreef:Theïsme doet niet af van de werking van de wetenschap, en zeker niet van de werking van de nomothetische wetenschap.
Medunkt.
Arendsoog schreef:Geloof in God is niet irrationeel. Feitelijk hangen jullie een naturalistische visie aan, die filosofisch niet te rechtvaardigen is boven een theïstisch wereldbeeld.
Dit is gewoon pure flauwekul. Leg mij maar eens uit waarom een theistisch wereldbeeld per definitie superieur is aan een naturalistisch wereldbeeld. Het voordeel van het naturalisme is dat je met concrete bewijzen werkt, dat is in de theologie bepaald niet zo.
Arendsoog schreef:(Eigenlijk is dit hier ook off-topic, maar ik blijf er op hameren dat het naturalisme niet de enige manier is om serieus naar deze wereld te kijken en de wetenschappelijke resultaten daarin mee te nemen.)
Je hamert er inderdaad op, alleen vind ik je onderbouwing nogal tekort schieten. Het komt telkens neer op het aloude wetenschap-is-geen-absolute-kennis-argument. Dat argument gaat feitelijk overal voor op, waardoor het argument gewoon nutteloos wordt. Gebruik je dit argument ook als je op de fiets zit? Dat je je bedenkt van: 'Hmm, het lijkt erop dat ik op een fiets zit, maar absoluut zeker weten doe ik het niet. Beter ga ik naast mijn fiets lopen.'