Een aantal weken geleden heb ik een vraag gesteld over het Joodse volk. Bij mij in de kerk zijn ze gelukkig niet zo prominent in de steun voor Israël maar echt conservatief zijn we ook niet. Ik kerk PKN.
Mijn mening t.o.v. de staat Israël en het Joodse volk is aan het verschuiven. Ooit schreef ik hier ergens op het forum dat je als christen vierkant achter Israël moet staan maar dat is aan het verschuiven.
Niet alles wat Israël doet is goed en niet alles wat Israël heet is ook Israël.
Hieronder mijn vraag die ik half mei aan Refoweb gestuurd heb.
Ze hebben mij persoonlijk via de mail geantwoord en ik heb aan hen laten weten dat ik de vraag nu ook hier plaats:
Vrienden van ons beweren dat het Joodse volk door de geschiedenis heen en naar de wederkomst van de Heere Jezus toe een speciale positie hebben. Ik zelf heb daar steeds meer mijn twijfels over. Dat durf ik niet hardop te zeggen want dan wordt ik uitgemaakt voor een antisemiet.
Ik ben christen en geloof in de Bijbel. En ook in het Oude Testament. God heeft Abraham beloofd dat Hij hem tot een groot volk zou maken en Abraham moest gaan naar een ander land. Het beloofde land Israël. Dat er een volk Israël is geweest in het Oude Testament dat reizende was naar het beloofde land en zich gesetteld heeft in Israël ga ik niet ontkennen. Evenmin als dat uit hen de Messias is geboren. Jezus Christus.
Waar ik moeite mee heb is hoe ik in de tegenwoordige tijd dit volk en dat plan moet plaatsen.
In het geslachtsregister van Jezus is Ruth opgenomen. Ruth was een Moabitische uit het volk Moab. De Moabieten zijn het volk wat ontstaan is uit de verhouding die een dochter van Lot met haar vader aanging door bij hem te liggen terwijl hij dronken was, gemeenschap met hem had, en zo zwanger raakte van haar vader. Genesis 19 vers 30-38. Dan kun je toch niet beweren dat Jezus puur Joods is.
Wat is bovendien puur Joods? Wanneer heb je het recht om jezelf Joods te noemen en je te rekenen tot dat uitverkoren volk Israël? Het zionisme is een beweging die streeft naar de oprichting van een internationaal erkend nationaal tehuis voor het Joodse volk in het land Israël. Ik heb sinds de oorlog van Rusland tegen Oekraïne behoorlijk wat geld gespendeerd aan christenen voor Israël om maaltijden te verzorgen voor Joodse Oekraïners. Dat geld is ook gebruikt om Joden ‘thuis’ te brengen in Israël. Alijah noemen ze dat.
Voor zover ik weet ben ik een Nederlandse. Tenzij er in mijn stamboom ergens iemand verstopt zit met een Joodse identiteit. Wordt wel lastig zoeken 2000 jaar terug naar het jaar nul. (Maar daarvoor kan natuurlijk ook iemand verstopt zitten met een joodse identiteit. Het houd niet op met het jaar nul.) Ik hoor dus blijkbaar niet bij dat speciale Joodse volk dat in Israël moet wonen. Mensen die geen Joodse moeder hebben maar wel een Joodse vader horen er ook niet bij omdat alleen erkend wordt in Israël dat je Joods bent als je een Joodse moeder hebt. Misschien moet ik als vrouw dan maar Joods worden (kan dat?) dan hebben mijn toekomstige kinderen nog kans om als Jood erkend te worden.
Hoe moet ik als christen me verhouden tot het uitverkoren volk Israël de Joden? Bestaat dat volk eigenlijk wel? En mogen bepaalde christenen zich wel zo beroepen op een speciaal volk met een speciaal plan want in Christus is er toch geen onderscheid?
Dit is een oprechte vraag.
Sommige mensen hier zullen het inmiddels wel weten... ik probeer trouw te reageren maar slaag daar niet altijd in! Bij deze heb ik dat maar weer eens gezegd