Zijn er conservatieve gemeenten waar de steun voor Israël minder prominent aanwezig is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: elbert, henkie, Moderafo's

Crispin
Verkenner
Verkenner

Re: Zijn er conservatieve gemeenten waar de steun voor Israël minder prominent aanwezig is?

Berichtdoor Crispin » 24 jun 2026 11:00

Hans1978 schreef:Het huidige (seculiere) Israël is inderdaad 75 jaar oud (overigens was ik niet degene die dat te berde bracht).

Of het huidige seculiere Israël één op één gezien moet worden als voortzetting van het Davidische rijk is volgens mij in christelijke kringen nog wel onderwerp van discussie.

Maar het gaat wel te ver om iemand die (terecht) kritisch is op het gedrag van Israël t.o.v. de Palestijnse bevolking van Gaza om die reden als antisemitiet weg te zetten.
In mijn optiek ( ik ben niet de topic opener) heeft Israël echt het recht wel om zich te verdedigen tegen Hamas of Hezbollah.
Maar de humanitaire ramp die daar nu uit voortgevloeid is is van een andere orde dan zelfverdediging.

Mijn ervaring is dan weer dat mensen die geen zinnige argumenten meer hebben gaan strooien met termen als "antisemiet", "nazi", "fascist" of "communist" al naar gelang het onderwerp van de discussie.

Zoals ik al zei, wordt steun voor de staat Israël in geen enkele andere gereformeerde kerk als bijbels principe beschouwd. In de Verenigde Staten, de bakermat van het christelijk zionisme, zou de retoriek die in GerGem of soortgelijke gemeenten te horen is, alleen voorkomen in hyperpinkstergemeenten met een dispensationalistische inslag. Vanuit een gereformeerd perspectief wordt aangenomen dat het verheffen van politiek tot doctrine onaanvaardbaar is en absoluut niet antisemitisch.

Hans1978
Verkenner
Verkenner

Re: Zijn er conservatieve gemeenten waar de steun voor Israël minder prominent aanwezig is?

Berichtdoor Hans1978 » 24 jun 2026 18:45

henkie schreef:De conservatieve kerken zijn meestal nogal bijbelvast en daar zul je dus weinig antisemieten vinden. Rond de kringen van de Linkse Kerk en Kairos-Sabeel heb je meer kans, denk ik.

Als het waar is wat je stelt ben ik wel heel blij dat het gedachtengoed van GH Kersten blijkbaar aan het verdwijnen is.
SGP en de GerGem zijn opgericht door iemand die bijzonder kritiekloos naar Adolf Hitler keek...
Laatst gewijzigd door Hans1978 op 24 jun 2026 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans1978
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans1978 » 24 jun 2026 18:51

Sorry, ging iets fout...

Terug naar “[Religie] - Open forum”