Welke kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: elbert, henkie, Moderafo's

Psalm42
Verkenner
Verkenner

Welke kerk?

Berichtdoor Psalm42 » 11 mei 2026 20:55

Ik heb een vraag:
Ik voel mij niet erg thuis in de PKN (hervormde kerk) en ben benieuwd welk kerkverband beter bij mij zal aansluiten. Ik beschouw mijzelf wel als wat behouwdender, denk hierbij aan psalmen, statenvertaling, christelijk huwelijk, geen vrouw in het ambt, bijbelgetrouwheid: zonde-verlossing-dankbaarheid.

Ik had deze vraag eerst op een wat andere manier geformulieerd dat duidelijk anders overkwam dan dat ik het bedoelde, sorry daarvoor.
Laatst gewijzigd door Psalm42 op 11 mei 2026 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik1960
Kapitein
Kapitein

Re: Welke kerk?

Berichtdoor Erik1960 » 11 mei 2026 21:23

Psalm42 schreef:Ik heb een vraag:
Ik voel mij niet erg thuis in de PKN (hervormde kerk) en ben benieuwd welk kerkverband beter bij mij zal aansluiten. Oke nu klinkt het een beetje raar, maar ik heb wel een paar voorwaarden.
- Statanvertaling (HSV is oke maar liever de Statenvertaling)
- Minimaal 4 van de 6 zangmomenten een OB Pslam
- Verkondiging: Zonde - Verlossing - Dankbaarheid
- Gebruik van de Heidelbergse Chatagismus, Dortse Leeregels, ect.
- De gerformeerde geloofsbelijdenis
- Geen hertaalde formulieren
- Hoedjes en nette kleding
- Geen vrouwen in het ambt
- Christelijk Huwelijk
- Eerst belijdenis dan avondmaal

Sorry hoor, maar zou je niet beter een jukebox aanschaffen? Dan kun je gewoon de getallen indrukken die je horen wilt.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Psalm42
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Psalm42 » 11 mei 2026 21:37

Hahahaha zo bedoelde ik het helemaal niet! Het centraal staan van Bijbelgetrouwheid vind ik alleen erg belangrijk en ik probeerde een beetje te schetsen wat voor gemeente ik bedoelde...

Erik1960
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Erik1960 » 11 mei 2026 21:59

Psalm42 schreef:Hahahaha zo bedoelde ik het helemaal niet! Het centraal staan van Bijbelgetrouwheid vind ik alleen erg belangrijk en ik probeerde een beetje te schetsen wat voor gemeente ik bedoelde...

Nou ja, laat ik het zo zeggen: met je opsomming wek je niet echt de indruk dat je ‘een beetje probeert te schetsen’. In die mooie Psalm 42 staat dat het hert dorst naar water. Denk je echt dat dat hert zich er druk over maakt in welke fles dat water zit, hoe het gebotteld is en op welke temperatuur het geserveerd wordt?
Ik snap echt wel dat je een kerk zoekt waar je aangesproken en geïnspireerd wordt (dat doe ik tenminste wel), maar het wil er bij mij niet in dat het hoedje (of niet) of jurkje (of de broek) van mijn buurvrouw daar een rol in speelt. Maar goed, net als met water: ieder zijn smaak.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2026 14:01

Psalm42 schreef:Hahahaha zo bedoelde ik het helemaal niet! Het centraal staan van Bijbelgetrouwheid vind ik alleen erg belangrijk en ik probeerde een beetje te schetsen wat voor gemeente ik bedoelde...

Ik ben heel benieuwd hoe je bijbelgetrouwheid precies combineert met het geschetste lijstje. Ik lees in de Bijbel: "Zingt de Here een nieuw lied" en prijst hem met Psalmen, hymnen en geestelijke liederen die de Geest u vol genade ingeeft" maar jij vraagt om alleen maar psalmen en zoveel mogelijk in de oude berijming. Dat is het tegenovergestelde van wat ik in de Bijbel lees.

Ik zie in de Bijbel lang niet altijd Zonde Verlossing Dankbaarheid als enige gehanteerde volgorde, waarom wil jij het dan daartoe beperken?

Een van de belangrijke dingen uit de Reformatie was: De Bijbel moet weer leesbaar zijn en Gods Woord moet gepreekt worden in de taal van nu, de taal van het volk. Maar jij wil per se een heel oude vertaling in een taal niet niemand meer spreekt en velen ook niet goed verstaan en dat formulieren hertaald zijn naar de taal van nu vind je niet oke.

Je vindt de 3 formulieren heel belangrijk maar in de Bijbel worden die nergens gebruikt. Waarom moeten ze dan per se gebruikt worden? Dat heeft niets met bijbelgetrouwheid te maken, alleen maar met gewoonte en traditie.

Je roept op tot hoedjes en nette kleding maar maar lees ik die dresscode in de Bijbel? Daar valt nogal wat over te zeggen als het gaat om wat Bijbels gezien gevraagd wordt en wat de cultuur van toen was. Je zegt: Eerst belijdenis en dan avondmaal maar Jezus vierde het avondmaal met zijn discipelen vlak voor ze hem in de steek lieten, met Petrus vlak voor hij Hem verloochende en met Judas vlak voordat hij Hem verraadde.

Weet je zeker dat het je om bijbelgetrouwheid te doen is? Of vooral om gewoonte & traditie, wat je zo gewend bent. Dan raad ik je aan om verder te kijken dan dat en je te verwonderen over de diversiteit van Christus' Kerk en van Gods kinderen. Als je dat weet maar je gewoon wel thuisvoelt in zo'n setting zonder daarmee een oordeel te hebben over anderen, prima. Dan is het antwoord op je vraag dat je je denk ik beter thuis zou voelen in een Hersteld Hervormde Kerk of Gereformeerde Gemeente. Ik zou zeggen, zoek even op waar in de buurt ze zitten en bezoek ze eens, dan kan je zien of de gemeente goed bij je aansluit.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Psalm42
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Psalm42 » 12 mei 2026 14:17

Psalmen zijn vaak bijbelgetrouwer dan liederen, maar dat betekent zeker niet dat je geen liederen mag zingen (ze kunnen een mooie toevoeging zijn). Over de kleding gesproken in Korinthe staat dat de vrouw haar hoofd moet bedekken, dus vandaar. Zonde-Verlossing-Dankbaarheid, is de kern van het evangelie/ de bijbel. En natuurlijk iedereen mag geloven zoals hij of zei wil, als u liever een lied meer zingt en ik liever een psalm is dat goed, zolang Jezus maar centraal staat in de dienst. Ik vind de traditie zoals u die noemt erg bijbelgetrouw en er is ook veel Heiligheid/eerbied voor God. Ik oordeel zeker niet over anderen, ik ben in diverse kerkverbanden geweest en GEEN kerk is volmaakt! Misschien heeft u, uw oordeel over de gereformeerde kerken al snel klaar liggen....

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 12 mei 2026 18:45

Psalm42 schreef:Het centraal staan van Bijbelgetrouwheid vind ik alleen erg belangrijk en ik probeerde een beetje te schetsen wat voor gemeente ik bedoelde...

Ik moet eigenlijk 'stiekem' wel lachen om alles wat je schreef.
Je lijkt al helemaal te weten hoe het allemaal in elkaar zit, wat waar is, goed en Bijbelgetrouw.
Welke volgorde God oke vindt, welke liederen in wat voor uitvoering hij mooi vindt ....
Maar waarom zou je dat keer op keer steeds opieuw willen horen, wat leer je er allemaal bij dan?
Het doet me denken aan iemand die precies wist wat dominee goed gezegd had, wat hij gemist had in de preek, waar dominee de plank mis sloeg, en waar hij beter wat meer nadruk op had kunnen leggen of andersom, juist minder nadruk.

Psalm42 schreef:Minimaal 4 van de 6 zangmomenten een OB Pslam

Psalmen zijn vaak bijbelgetrouwer dan liederen, maar dat betekent zeker niet dat je geen liederen mag zingen (ze kunnen een mooie toevoeging zijn).

Hmm, net zoiets als dat dominee minimaal 4 van zijn 6 preken over de Psalmen moet preken.
Een keertje uit het evangelie van Johannes en max nog een 1 hoofdstuk uit een brief van Paulus, vooruit, dat mag en kan een mooie toevoeging zijn.

Psalm42 schreef:Over de kleding gesproken in Korinthe staat dat de vrouw haar hoofd moet bedekken, dus vandaar

Statanvertaling (HSV is oke maar liever de Statenvertaling)

Maar waarom niet gewoon Grieks, dichterbij kun je niet komen, toch?
Het lijkt me de beste kans om iets te leren wat je nog niet wist, elke vertaling is een verschraling inclusief de S.V., toch?
Er staat dat de vrouw een macht over haar hoofd moet hebben. In het Grieks staat er exousia, ik citeer de betekenis: recht van keuze, vrijheid om te doen zoals men wenst, macht van gezag (invloed) en van recht (privilege)....
Wat er dus eigenlijk staat is dat een vrouw zelf bepaald of ze wel of niet aan hoofdbedekking doet, ze heeft de macht en zegggenschap over haar eigen hoofd, alsdus Paulus.
En ja, Paulus had een mening over de hoofdbedekking van vrouwen, gebaseerd op de cultuur van die tijd.
Dat zullen ze je in de Ger Gem of de HHK niet vertellen hoor, anders dan Paulus passen die zich niet aan aan de de gangbare cultuur; waardoor ze hun doel ruimschoots voorbij schieten door hun biblicisme.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 12 mei 2026 18:45

Psalm42 schreef:Ik voel mij niet erg thuis in de PKN (hervormde kerk) en ben benieuwd welk kerkverband beter bij mij zal aansluiten. Oke nu klinkt het een beetje raar, maar ik heb wel een paar voorwaarden.
- Statanvertaling (HSV is oke maar liever de Statenvertaling)
- Minimaal 4 van de 6 zangmomenten een OB Pslam
- Verkondiging: Zonde - Verlossing - Dankbaarheid
- Gebruik van de Heidelbergse Chatagismus, Dortse Leeregels, ect.
- De gerformeerde geloofsbelijdenis
- Geen hertaalde formulieren
- Hoedjes en nette kleding
- Geen vrouwen in het ambt
- Christelijk Huwelijk
- Eerst belijdenis dan avondmaal
De kern van het probleem bevindt zich in de eerste zin: "Ik (...) ben benieuwd welk kerkverband beter bij mij zal aansluiten." Je bent blijkbaar bezig om een kerk uit te zoeken die beter bij jou past, maar evenals de meesten leef je in zonde omdat je je nog niet bij de enige ware en bijbelgetrouwe kerk gevoegd hebt. De ware kerk heeft immers maar één adres (per woonplaats). Het antwoord op je vraag is dan ook eenvoudig: je hebt je bij de Gereformeerde Kerken in de voor jou dichtstbijzijnde plaats te voegen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 mei 2026 07:17

naamloos schreef:Er staat dat de vrouw een macht over haar hoofd moet hebben. In het Grieks staat er exousia, ik citeer de betekenis: recht van keuze, vrijheid om te doen zoals men wenst, macht van gezag (invloed) en van recht (privilege)....
Wat er dus eigenlijk staat is dat een vrouw zelf bepaald of ze wel of niet aan hoofdbedekking doet, ze heeft de macht en zegggenschap over haar eigen hoofd, alsdus Paulus.

En de man is het hoofd van de vrouw! Dus...

Hans1978
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans1978 » 13 mei 2026 07:56

Psalm42 schreef:Psalmen zijn vaak bijbelgetrouwer dan liederen, maar dat betekent zeker niet dat je geen liederen mag zingen (ze kunnen een mooie toevoeging zijn). Over de kleding gesproken in Korinthe staat dat de vrouw haar hoofd moet bedekken, dus vandaar. Zonde-Verlossing-Dankbaarheid, is de kern van het evangelie/ de bijbel. En natuurlijk iedereen mag geloven zoals hij of zei wil, als u liever een lied meer zingt en ik liever een psalm is dat goed, zolang Jezus maar centraal staat in de dienst. Ik vind de traditie zoals u die noemt erg bijbelgetrouw en er is ook veel Heiligheid/eerbied voor God. Ik oordeel zeker niet over anderen, ik ben in diverse kerkverbanden geweest en GEEN kerk is volmaakt! Misschien heeft u, uw oordeel over de gereformeerde kerken al snel klaar liggen....

Dat is best bijzonder, omdat er (zonder hogere invulkunde) geen Psalm is waar de naam van Christus in klinkt. Ik heb niets tegen de Psalmen, maar als dat het enige is wat je zingt is het een wat karig dieet...
En wat betreft die oude berijming: Juist in de door jouw blijkbaar zo gewaardeerde "Psalm 42" moet je toch concluderen dat de aude berijming vrij ver van de grondtekst ligt (waar ze dat hijgende hert der jacht ontkomen precies vandaan halen is me altijd een raadsel gebleven).

En voor wat betreft de drie formulieren: daar is op zich niet veel mis mee (al geeft de Heidelbergsche cathechismus een nogal karikaturaal beeld van de R.K.-kerk), maar het gevaar is in de reformatorische gezindte dat de interpretatie vanuit deze formulieren leidend wordt over de oorspronkelijke tekst van de Bijbel.

Ik weet dat het een heel moeilijke vraag is, maar in welke kerk zou Jezus zelf zijn gaan zitten? Ik heb de indruk dat Hij andere zaken belangrijk zou vinden dan jij in jouw eisenpakket stelt.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 13 mei 2026 09:02

Lalage schreef:En de man is het hoofd van de vrouw! Dus...

Ook mbt dat onderwerp is van belang om je aan het Grieks te houden en de toenmalige cultuur, want kephale "hoofd" betekent helemaal niet de baas/autoriteit/gezag.
De metaforisch betekenis is bron/oorsprong.
Daar is een topic over: viewtopic.php?f=33&t=32271
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Terug naar “[Religie] - Open forum”