Is de kinderdoop geldig?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: Is de kinderdoop geldig?

Berichtdoor naamloos » 05 dec 2025 17:16

Marnix schreef:In de gereformeerde leer is dat best duidelijk en wordt daarbij gewezen op de erfzonde. Wij en onze kinderen zijn in zonde ontvangen en geboren. We worden allemaal geboren in een zondige wereld, als imperfecte mensen die verkeerde dingen doen. En dus moet iedereen ook opnieuw geboren worden om in Gods rijk te komen. Dat is waar de doop in de gereformeerde leer, waar het meer in het kader van het verbond staat, op vooruitwijst, wat het symboliseert.

Ook als je in de erfzonde gelooft heeft een baby geen 'oud leven' waar hij afstand van doet, dat was Adam zijn leven.
En ik kan ook nergens vinden dat de gereformeerde leer zegt dat de erfzonde wordt afgewassen door de doop, dat in tegenstelling tot de R.K. doopleer.
Dat iedereen imperfect is beaam ik volledig, baby;s in potentie uiteraard.

Marnix schreef:Even voor de helderheid, er zijn op dit gebied verschillende gereformeerde lijnen en die haal je een beetje door elkaar. Je verwijst eerst naar het doopformulier en vervolgens zeg je dat de gereformeerde leer leert dat dat kind van God en erfgenaam zijn pas echt gaat helden als je later (hopelijk) tot geloof komt maar dat zijn twee verschillende leren, dat kan je niet afdoen als "de gereformeerde leer". Als je het doopformulier erop naleest kom je helemaal niks tegen van dat het later pas echt gaat gelden als een kind hopelijk tot geloof komt. Het staat er niet. Je hoort dit vooral in de bevindelijke hoek, waar en (als gevolg van een nadere reformatie) soms wat met de gereformeerde leer in de knoop zit. Afgelopen week was er een siminar op de Driestar "Onbekeerd en toch gedoopt: de bevindelijk-gereformeerde worsteling met de kinderdoop". Omdat de focus daar heel sterk op de uitverkiezing ligt zit men juist in de knoop met de oorspronkelijke gereformeerde lijn die juist ontkent dat het "later pas mogelijk echt zou worden".

Ik wil best aannemen dat het doopformulier verschillend geïnterpreteerd wordt, maar er staat wat er staat.
Het doopformulier zegt dat God de dopelingen tot zijn kinderen en erfgenamen aanneemt.
De Bijbel leert echter dat wie gelooft uit God geboren is, 1 Joh 5.
Rom.8 12 Broeders en zusters, we zijn dus niet langer gebonden aan het aardse, om volgens aardse maatstaven te leven. 13 Als u wel zo leeft, zult u zeker sterven. Als u echter uw zondige praktijken doodt door de Geest, zult u leven. 14 Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God. 15 U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te worden – door Hem roepen wij God aan met ‘Abba, Vader’. 16 De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn. 17 En als we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen: erfgenamen van God, samen met Christus.

Dat zie ik toch echt als 2 verschillende leren. In het 'Bijbels gegronde' doopformulier staat wat anders dan hier.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 05 dec 2025 17:19

naamloos schreef:- Ik heb nog nooit iemand horen beweren dat een dopeling door zichzelf gedoopt werd.
Geen idee waarom je dat zou moeten onderstrepen, het lijkt me een open deur.
Zo'n open deur is dat blijkbaar niet als je zelf zegt dat de doop "een symbolisch getuigenis is waarin iemand laat zien dat hij bewust kiest voor Jezus en Hem in geloof wil volgen". Daarin wordt de doop als een actieve daad verondersteld van degene die gedoopt wordt.
Dat zie ik anders: je wordt gedoopt en daarin zit de waarde.
naamloos schreef:- Hitler was ook gedoopt, uiteindelijk door God zeg je. Z'n zonden afgewassen en een pracht van een nieuw leven!!
Je vergeet dat bij de doop (en het maakt niets uit of dat nou bij de doop van een volwassene of een kind is) ook de eis van een nieuwe levenswandel hoort. Zonder die nieuwe levenswandel getuigt de doop uiteindelijk tegen je.
Het is alsof iemand net gewassen is en dan weer heel bewust de mestvaalt van de zonde induikt.
naamloos schreef:- Wat we zelf zeggen en doen is niet het belangrijkste? Alles komt van God? Benieuwd of God daar ook zo over denkt.
Hier vergeet je dat ik "bij de doop" erbij zette. Dat deed ik niet voor niets. Bij het moment van de doop is wat wij zeggen niet het belangrijkste omdat de doop iets uitbeeldt van wat God doet. Maar ik heb niet gezegd dat wat wij er vervolgens mee doen onbelangrijk is.
naamloos schreef:- God spreekt door zijn woord: Zo is het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord van Christus.
Dat klopt. En aangezien de doop een zichtbare woordverkondiging is, is voor iedereen die gedoopt is (en ook hier maakt het niets uit op welk moment in je leven dat is gebeurd) de vraag wat dat voor je betekent, d.w.z. aanvaard je in geloof wat er in de doop wordt uitgebeeld? Daar gaat het om.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 05 dec 2025 19:24

elbert schreef:Zo'n open deur is dat blijkbaar niet als je zelf zegt dat de doop "een symbolisch getuigenis is waarin iemand laat zien dat hij bewust kiest voor Jezus en Hem in geloof wil volgen". Daarin wordt de doop als een actieve daad verondersteld van degene die gedoopt wordt.
Dat zie ik anders: je wordt gedoopt en daarin zit de waarde.

Dat klopt en daar blijf ik bij.
Ik gaf antwoord op de vraag van @Heidehuisje wat de doop voor mij betekent.
En dat is zeker niet hetzelfde als jezelf dopen zoals jij zegt @Elbert "We doen niet zelf water over ons hoofd of we dompelen ons niet zelf onder."
Dat noem ik een open deur (en dikke onzin ook).
elbert schreef:Je vergeet dat bij de doop (en het maakt niets uit of dat nou bij de doop van een volwassene of een kind is) ook de eis van een nieuwe levenswandel hoort. Zonder die nieuwe levenswandel getuigt de doop uiteindelijk tegen je.
Het is alsof iemand net gewassen is en dan weer heel bewust de mestvaalt van de zonde induikt.

Nee dat vergeet ik niet. Er kan geen nieuwe levenswandel zijn omdat er geen oude levenswandel was.
Bovendien belooft de babydopeling geen nieuwe levenswandel, dat doen de ouders.
Voor de volwassendopeling die een amoreel leven leidt getuigt de doop wél tegen hem of haar.

elbert schreef:Hier vergeet je dat ik "bij de doop" erbij zette. Dat deed ik niet voor niets. Bij het moment van de doop is wat wij zeggen niet het belangrijkste omdat de doop iets uitbeeldt van wat God doet. Maar ik heb niet gezegd dat wat wij er vervolgens mee doen onbelangrijk is.

Ook dat vergeet ik niet, ik heb gezegd dat de Bijbelse doop "een symbolisch getuigenis is waarin iemand laat zien dat hij bewust kiest voor Jezus en Hem in geloof wil volgen."
Dat doet er wel degelijk toe, het is het antwoord van de dopeling op Gods uitnodiging om door Jezus tot God te komen.
Ik heb dat Bijbels onderbouwd zonder teksten uit het verband te halen en verschillende onderwerpen met elkaar te vermengen.
Daarbij, het is geen wedstrijdje wat het belangrijkste is, daar gaat het niet eens over.

elbert schreef:Dat klopt. En aangezien de doop een zichtbare woordverkondiging is, is voor iedereen die gedoopt is (en ook hier maakt het niets uit op welk moment in je leven dat is gebeurd) de vraag wat dat voor je betekent, d.w.z. aanvaard je in geloof wat er in de doop wordt uitgebeeld? Daar gaat het om.

En, aanvaarden baby's in geloof wat er in hun doop wordt uitgebeeld?
Mag ik vragen hoe dat in z'n werk gaat?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2025 22:32

naamloos schreef:Ook als je in de erfzonde gelooft heeft een baby geen 'oud leven' waar hij afstand van doet, dat was Adam zijn leven.
En ik kan ook nergens vinden dat de gereformeerde leer zegt dat de erfzonde wordt afgewassen door de doop, dat in tegenstelling tot de R.K. doopleer.
Dat iedereen imperfect is beaam ik volledig, baby;s in potentie uiteraard.

Als je in "zonde wordt ontvangen en geboren" is dat dus je oude leven, want de doop onderstreept wat Jezus zegt, dat door die staat iedereen opnieuw geboren moet worden. Dus ook van een baby kan je zeggen: Die moet van oude mens naar nieuwe mens. Dat is al een feit voordat een kind dat zelf kan beseffen, als het leven nog maar kort begonnen is.

Ik wil best aannemen dat het doopformulier verschillend geïnterpreteerd wordt, maar er staat wat er staat.
Het doopformulier zegt dat God de dopelingen tot zijn kinderen en erfgenamen aanneemt.
De Bijbel leert echter dat wie gelooft uit God geboren is, 1 Joh 5.
Rom.8 12 Broeders en zusters, we zijn dus niet langer gebonden aan het aardse, om volgens aardse maatstaven te leven. 13 Als u wel zo leeft, zult u zeker sterven. Als u echter uw zondige praktijken doodt door de Geest, zult u leven. 14 Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God. 15 U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te worden – door Hem roepen wij God aan met ‘Abba, Vader’. 16 De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn. 17 En als we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen: erfgenamen van God, samen met Christus.

Dat zie ik toch echt als 2 verschillende leren. In het 'Bijbels gegronde' doopformulier staat wat anders dan hier.

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. In de Bijbel staat ook dat kinderen van gelovigen heilig zijn. Dat kinderen van het volk van God ook bij Zijn volk horen. Daar gaat het over wat je in het doopformulier leest en dat is totaal niet in strijd met Romeinen 8 of 1 Joh 5. Of denk je soms dat alle protestantse kerken 1 Joh 5 of Romeinen 8 niet als waar wordt gezien of niet weten wat ze daarmee moeten en daarom maar negeren?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 05 dec 2025 22:43

In de Bijbel staat ook dat kinderen van gelovigen heilig zijn. Dat kinderen van het volk van God ook bij Zijn volk horen. Daar gaat het over wat je in het doopformulier leest en dat is totaal niet in strijd met Romeinen 8 of 1 Joh 5.

In de bijbel staat ook dat de ongelovige man, geheiligd is door zijn ongelovige vrouw. Mag die ongelovige man dan ook gedoopt worden? Of heeft het dan toch een andere context?
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 06 dec 2025 08:06

Marnix schreef:Als je in "zonde wordt ontvangen en geboren" is dat dus je oude leven, want de doop onderstreept wat Jezus zegt, dat door die staat iedereen opnieuw geboren moet worden. Dus ook van een baby kan je zeggen: Die moet van oude mens naar nieuwe mens. Dat is al een feit voordat een kind dat zelf kan beseffen, als het leven nog maar kort begonnen is.

Als de Bijbel het over de oude en nieuwe mens heeft worden er heel wat concrete zonden bij naam genoemd.
Zie bijv. ook Kolossenzen 3, efeze 4, Galaten 5, of om even bij Rom. 6 te blijven (omdat het daar over de doop gaat): Zoals u zich ooit in dienst stelde van zedeloosheid en onrecht om een wetteloos leven te leiden, zo stelt u zich nu in dienst van de gerechtigheid om heilig te leven. 20 Toen u nog slaven van de zonde was, was u niet gebonden aan de gerechtigheid. 21 Wat hebt u daarmee geoogst? Dingen waarvoor u zich nu schaamt, want ze leiden tot de dood. 22 Maar nu, bevrijd van de zonde en in dienst van God, oogst u een leven in heiligheid en uiteindelijk het eeuwige leven. 23 Het loon van de zonde is de dood, maar de genade die God schenkt is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer.

In het gesprek van Jezus met Nicodemus over de wedergeboorte zegt Jezus niet dat het oordeel gaat over iemands zondige aard, maar over de daden:
Joh 3 Over wie in Hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in Hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon. 19 Dit is het oordeel: het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht. 20 Wie kwaad doet, haat het licht; hij schuwt het licht omdat anders zijn daden bekend worden. 21 Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.’

Zo spreekt de Bijbel over de oude en nieuwe mens.
Dan kun je zeggen dat zondige daden uit de zondige natuur voortkomen, maar dat bewijst dat de zondige natuur helemaal niet is schoongewassen bij de doop.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2025 10:10

Tonny schreef:In de bijbel staat ook dat de ongelovige man, geheiligd is door zijn ongelovige vrouw. Mag die ongelovige man dan ook gedoopt worden? Of heeft het dan toch een andere context?

Nee hoor. Kinderen horen bij het verbond, ze groeien op in het "verbondsvolk" en zijn oa partgezet door God. Als je als volwassene gedoopt wil worden kan dat op basis van je geloofsbelijdenis. Een volwassene kan kiezen, een kind niet. Daarom horen kinderen bij het verbond, ook al kunnen ze niet kiezen... en volwassenen kunnen dat wel afwijzen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2025 10:18

naamloos schreef:Als de Bijbel het over de oude en nieuwe mens heeft worden er heel wat concrete zonden bij naam genoemd.
Zie bijv. ook Kolossenzen 3, efeze 4, Galaten 5, of om even bij Rom. 6 te blijven (omdat het daar over de doop gaat): Zoals u zich ooit in dienst stelde van zedeloosheid en onrecht om een wetteloos leven te leiden, zo stelt u zich nu in dienst van de gerechtigheid om heilig te leven. 20 Toen u nog slaven van de zonde was, was u niet gebonden aan de gerechtigheid. 21 Wat hebt u daarmee geoogst? Dingen waarvoor u zich nu schaamt, want ze leiden tot de dood. 22 Maar nu, bevrijd van de zonde en in dienst van God, oogst u een leven in heiligheid en uiteindelijk het eeuwige leven. 23 Het loon van de zonde is de dood, maar de genade die God schenkt is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer.

In het gesprek van Jezus met Nicodemus over de wedergeboorte zegt Jezus niet dat het oordeel gaat over iemands zondige aard, maar over de daden:
Joh 3 Over wie in Hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in Hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon. 19 Dit is het oordeel: het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht. 20 Wie kwaad doet, haat het licht; hij schuwt het licht omdat anders zijn daden bekend worden. 21 Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.’

Zo spreekt de Bijbel over de oude en nieuwe mens.
Dan kun je zeggen dat zondige daden uit de zondige natuur voortkomen, maar dat bewijst dat de zondige natuur helemaal niet is schoongewassen bij de doop.

Nee dat klopt, dan zou de doop een verbondsautomatisme inhouden en dat geloof ik niet. Ik geloof dat God bij de doop zegt: Je hoort bij mij, ik wil je Vader zijn. De ouders krijgen de opdracht mee dat hun kind te leren verstaan en het kind om bij het opgroeien Hem te volgen en daar hoort het deel van de oude en nieuwe mens bij. Maar als zo'n kind overlijdt geloof ik dat die schoongewassen voor God mag verschijnen, ook al had hij van een oude en nieuwe mens nog geen weet

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 06 dec 2025 11:46

De Bijbel leert dat God de kinderen niet straft voor de zonden van de ouders, dus zeker niet van heel verre voorouders A en E. (voor wie daarin gelooft)
Aangezien babys niets verkeerds hebben gedaan kun je er Bijbels gezien ook gewoon vanuit gaan dat alle kinderen door God aanvaard worden.
Voor mij verliest God al zijn morele intregiteit als hij (ongedoopte) kinderen 'verdoemd', zo'n God geloof /vertouw ik niet omdat het voor mij onverenigbaar is met rechtvaardigheid en goedheid. Alsof een waterritueel terecht zo'n ernorm verschil zou maken.
En ook: alsof een kind er wat aan kan doen bij welke ouders, in welke cultuur, onder welke omstandigheden het geboren is.
Hij heeft niet om zijn bestaan gevraagd en evenmin heeft het zijn eigen natuur niet gemaakt.

(De Bijbel leert ook dat God de zonden van ouders zal bezoeken aan de kinderen tot in het vierde geslacht, maar dat lijkt me meer bedoelt dat de gevolgen van die zonden doorwerken waar anderen last van hebben).

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 dec 2025 13:30

naamloos schreef:Dat klopt en daar blijf ik bij.
Ik gaf antwoord op de vraag van @Heidehuisje wat de doop voor mij betekent.
En dat is zeker niet hetzelfde als jezelf dopen zoals jij zegt @Elbert "We doen niet zelf water over ons hoofd of we dompelen ons niet zelf onder."
Dat noem ik een open deur (en dikke onzin ook).
Mag ik vragen wat het voor jou betekent dat de dopeling bij de doophandeling vooral passief is? Namelijk dat zo iemand gedoopt wordt?
Ik neem aan dat alles bij de doop betekenis heeft. De doop is door Jezus bevolen aan zijn discipelen ("gaat dan heen enz"), dus ik neem ook aan dat Hij daar een bedoeling mee had, nietwaar? Als er al iemand actief handelt bij de doop, dan is dat degene die iemand doopt, nl. de apostelen en later de voorgangers van de gemeenten. Het is dus Christus' kerk die actief is bij de doop, aangezien die kerk van Gods Zoon de opdracht heeft gekregen om te dopen. Omdat zij die opdracht hebben gekregen om te dopen, doen ze dat in Naam van Jezus. Daardoor is het uiteindelijk God zelf die mensen doopt. Hij is de handelende Persoon hier. Dat maakt de doop zo waardevol. En ik weet wel: dat gaat tegen het moderne levensgevoel in dat zegt dat wat een mens zelf doet en zegt waarde heeft. Maar uiteindelijk is ons gebrabbel hier volstrekt onbelangrijk als we het vergelijken met wat God tegen ons zegt.
naamloos schreef:Nee dat vergeet ik niet. Er kan geen nieuwe levenswandel zijn omdat er geen oude levenswandel was.
Misschien geen oude levenswandel, maar wel een oud leven. Want zodra een kind begint te leven in de moederschoot, heeft het al een oud leven. Dat is het leven van Adam, want we stammen volgens de natuurlijke gang van zaken van Adam af. Adam staat voor de oude wereld die ten onder zal gaan. Dat geldt ook voor onze kinderen, hoe klein ze ook zijn.
Maar er is ook een ander leven en dat leven is het nieuwe leven van Gods Koninkrijk dat door Zijn Zoon is gekomen. Daarin komen we niet door onze eigen keuzes (hoewel die keuzes niet onbelangrijk zijn want die moeten overeenkomen met wat God wil), maar allereerst door Gods keuze. Want het is niet degene die loopt, noch degene die wil, maar God die zich ontfermt (Rom. 9:16).
naamloos schreef:Bovendien belooft de babydopeling geen nieuwe levenswandel, dat doen de ouders.
Dat hoeft zo'n babydopeling ook niet te doen, net zomin als het hoeft te beloven dat het later braaf naar school zal gaan. Dat beloven de ouders immers ook voor die kinderen. Zij zorgen ervoor dat die kinderen naar school gaan. Maar degenen die tegen de kinderdoop zijn, zouden als ze consequent waren ook tegen het onderwijs aan kinderen moeten zijn en zelfs tegen de hele opvoeding van kinderen, tenzij die kinderen daar eerst om zouden vragen. Maar dat is onzin natuurlijk. Ouders ontvangen kinderen van God en krijgen ze voor Hem. God noemt ze Zijn eigen kinderen (Ez. 16:20-21) en ze horen derhalve ook bij Hem. Hij wacht niet eerst tot die kinderen zelf op het idee komen dat ze Zijn kinderen willen zijn. Want Hij heeft zelf dat idee al gehad toen Hij ze geboren liet worden. Daarom horen de kinderen van gelovige ouders ook bij Zijn familie en behoren (dat is dus geen keuze!) ze gedoopt te zijn.
naamloos schreef:Voor de volwassendopeling die een amoreel leven leidt getuigt de doop wél tegen hem of haar.
De doop getuigt tegen iedereen die in Adam is, zowel kinderen als volwassenen. Want de doop getuigt dat we allemaal gewassen moeten worden in het bloed van Jezus omdat we allemaal zonder dat bloed reddeloos verloren liggen.
naamloos schreef:Ook dat vergeet ik niet, ik heb gezegd dat de Bijbelse doop "een symbolisch getuigenis is waarin iemand laat zien dat hij bewust kiest voor Jezus en Hem in geloof wil volgen."
Dat doet er wel degelijk toe, het is het antwoord van de dopeling op Gods uitnodiging om door Jezus tot God te komen.
Ik heb dat Bijbels onderbouwd zonder teksten uit het verband te halen en verschillende onderwerpen met elkaar te vermengen.
Je hebt in dit verband Romeinen 6:4 aangehaald, maar dat zegt niet dat de Bijbelse doop "een symbolisch getuigenis is waarin iemand laat zien dat hij bewust kiest voor Jezus en Hem in geloof wil volgen". Dat staat daar helemaal niet. Er staat heel wat anders. Dat wordt duidelijk als je de context van dat vers goed volgt. Want Paulus heeft het in dat gedeelte tegen gelovigen die al gedoopt zijn. Als jouw uitleg zou kloppen, dan had hij dit stuk natuurlijk helemaal niet hoeven uit te leggen, want dit zouden ze dan allemaal al weten, toch? Maar dat is blijkbaar niet zo: Paulus geeft hier de Romeinse lezers uitleg over hun doop nadat ze gedoopt zijn. Dat pleit dus tegen je uitleg. Er is in dit bijbelgedeelte wat anders aan de hand. Er zijn mensen in Rome die blijkbaar een nieuwe levenswandel niet noodzakelijk vinden omdat God toch wel genadig zal zijn, wat ze ook doen. Maar Paulus herinnert hen eraan dat ze door de doop delen in de dood en opstanding van Jezus en dus in het nieuwe leven dat bij Zijn opstanding aan het licht is gekomen. Dan hoort daar ook een leven bij dat daarbij past. En daarom mogen ze niet in de zonde blijven.
naamloos schreef:En, aanvaarden baby's in geloof wat er in hun doop wordt uitgebeeld?
Mag ik vragen hoe dat in z'n werk gaat?
Dat mag je zeker vragen. Verreweg de meeste belijdende gelovigen zijn als kind gedoopt. In de weg van doop en bijbels onderwijs worden die kinderen in geloof opgevoed in wat God hen in de doop al heeft toegezegd. In die weg komen kinderen tot daadwerkelijk belijdend geloof. Maar dat wil niet zeggen dat ze er pas bij horen als ze dat kenbaar kunnen maken. God handelt met ons naar de mate van ons vermogen. Kinderen horen bij de christelijke gemeente als een kind en volwassenen als volwassene. Degenen die tegen de kinderdoop zijn, doen dat niet. Die overvragen een kind, terwijl een kind aanvaard moet worden als klein lid van Gods huisgezin, de gemeente. Pas als een kind kenbaar maakt, dat het er niet bij wil horen (dat is een tragische stap) dan moeten we zeggen dat ze er niet bij horen. En ook dan kan God zo'n kind nog terugbrengen, dat geloof ik ook, zeker gezien de gelijkenissen die Jezus erover vertelde (verloren schaap, verloren penning, verloren zoon).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 06 dec 2025 16:25

Kinderen horen bij de christelijke gemeente als een kind en volwassenen als volwassene. Degenen die tegen de kinderdoop zijn, doen dat niet. Die overvragen een kind, terwijl een kind aanvaard moet worden als klein lid van Gods huisgezin, de gemeente

Dat is niet waar. Deze gemeenten behandelen het kind als een kind, onderwijzen het kind als een kind, aanvaarden het kind als een kind.
Ze zijn ervan overtuigd dat deze kinderen op 'het juiste erf' zijn waar ze de genade kunnen vinden en krijgen. En als gemeente staan ze om deze kinderen heen om ze op hun niveau op Christus te wijzen. Dit gebeurd dmv kinderdiensten, clubs, een speciaal 'kindermoment' in de preek etc.

In reformatorische kerken is de preek juist onbegrijpelijk voor een kind. Ik heb iemand weleens horen zeggen: 'ja, maar ze leren wel stil te zitten'. Maar volgens mij zegt Jezus nergens: wie geloofd zal hebben, én stil kan zitten, zal zalig worden :wink: .

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 06 dec 2025 17:07

elbert schreef:Mag ik vragen wat het voor jou betekent dat de dopeling bij de doophandeling vooral passief is? Namelijk dat zo iemand gedoopt wordt?

Het is een zichtbaar symbool van de geestelijke werkelijkheid, de doop brengt geen redding tot stand maar verklaart wat er innerlijk met je is gebeurt door het geloof:: Sterven met Christus (onder water gaan) Opstaan met Christus (uit het water komen) Reiniging en vergeving van zonden.
Het passieve van de dopeling betekent dat je niet zelf hoeft te sterven voor je zonden, dat je niet in eigen kracht maar door de Geest van Christus opstaat om het nieuwe leven te gaan leiden, en reiniging/vergeving verdien je niet zelf maar krijg je uit genade.

(Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat toen ik mij liet dopen, nog geloofde in de leer van verzoening door voldoening,
Ik zit nu meer in de hoek van de Christus Victor visie, maar er is overlap en ik kan Romeinen 6 voor mezelf prima plaatsen)

elbert schreef:Ik neem aan dat alles bij de doop betekenis heeft.

Ik niet, dan overvraag je de doop. Ik herinner me nog een discussie met @Rotterdam jaren geleden. Die zei op een gegeven moment dat het in een bepaalde richting de gewoonte was om naakt gedoopt te worden.
Hij beschreef het ritueel, het ging iig over volwassenen, of baby's ook (naakt) gedoopt werden weet ik niet meer.
Bij mijn eigen doop was het doopgewaad wit, de kleur van de reinheid. Rein door Jezus was de uitleg.
Op zich prima maar het is geen must, het boeit me verder ook niets. In Bijbel staat ook niets over kleding bij de doop, wel dat er direct gedoopt werd.
Het kan mij ook niet schelen hoeveel water er gebruikt wordt hoewel dopen wel dompelen is.
elbert schreef:De doop is door Jezus bevolen aan zijn discipelen ("gaat dan heen enz"), dus ik neem ook aan dat Hij daar een bedoeling mee had, nietwaar? Als er al iemand actief handelt bij de doop, dan is dat degene die iemand doopt, nl. de apostelen en later de voorgangers van de gemeenten. Het is dus Christus' kerk die actief is bij de doop,

Uiteraard is de doper actief, de koster vult ws de doopkom met water, een ander vult het bad, weer een ander maakt de kleding enz.
Die zijn allemaal actief, maar wat maakt dat uit? Voor mij heeft het precies nul betekenis.
En verder staat er ook in de Bijbel dat gewone gelovigen doopten, het is in principe niet nodig dat een voorganger het doet of dat het onder leiding van het 'kerkelijk gezag' gebeurt. Dat lees ik ook nergens in de Bijbel.
elbert schreef:Het is dus Christus' kerk die actief is bij de doop, aangezien die kerk van Gods Zoon de opdracht heeft gekregen om te dopen. Omdat zij die opdracht hebben gekregen om te dopen, doen ze dat in Naam van Jezus. Daardoor is het uiteindelijk God zelf die mensen doopt. Hij is de handelende Persoon

Hooguit kun je zeggen dat hij ervoor verantwoordelijk is, hij is zeker niet de handelende persoon.
Als je uit naam van iemand iets doet is die verantwoordelijk, maar het wordt nog steeds door een ander gedaan.
elbert schreef:En ik weet wel: dat gaat tegen het moderne levensgevoel in dat zegt dat wat een mens zelf doet en zegt waarde heeft. Maar uiteindelijk is ons gebrabbel hier volstrekt onbelangrijk als we het vergelijken met wat God tegen ons zegt.

Vandaar dat Jezus zei ''wie mijn woorden hoort en doet zal het koninkrijk van God ingaan. Matt 7
Vandaar ook dat hij zei Ik zeg u: van elk nutteloos woord dat mensen spreken, zullen ze op de dag van het oordeel rekenschap moeten afleggen. 37 Want op grond van je woorden zul je worden vrijgesproken, en op grond van je woorden zul je worden veroordeeld.’ Matt 12
Nog een: 'Wel gedaan goede trouwe dienstknecht' Matt 25.
Nog eentje dan: God beloont ieder mens naar zijn daden. 7 Aan wie met volharding het goede doet, wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt Hij het eeuwige leven. Rom 2.

Sorry hoor, maar ik krijg altijd jeuk van die over-de-top nederigheid. We stellen niks voor, we brabbelen maar wat.(alleen moet een ander dat niet tegen hen zeggen want dan zijn de rapen gaar) Als God het belangrijk genoeg vindt, het prijst, er waarde aan hecht, Jezus hen daarom liefhad (hij beminde de rijke jongeling) houdt het 'moderne levengevoel' dan maar gewoon voor wat het is.
Maak er wedstijdje 'nederigheid van, wees gewoon realistisch zoals in het normale leven.
Jezus die de afspiegeling God is deed ook heel normaal en realistisch.
Hij heeft ons niet geleerd jezelf naar beneden te halen, en God doet geen wedstrijd in nederigheid met ons.

Nou, ik stop ermee voor vandaag, het werk wacht weer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2025 22:13

naamloos schreef:De Bijbel leert dat God de kinderen niet straft voor de zonden van de ouders, dus zeker niet van heel verre voorouders A en E. (voor wie daarin gelooft)
Aangezien babys niets verkeerds hebben gedaan kun je er Bijbels gezien ook gewoon vanuit gaan dat alle kinderen door God aanvaard worden.
Voor mij verliest God al zijn morele intregiteit als hij (ongedoopte) kinderen 'verdoemd', zo'n God geloof /vertouw ik niet omdat het voor mij onverenigbaar is met rechtvaardigheid en goedheid. Alsof een waterritueel terecht zo'n ernorm verschil zou maken.
En ook: alsof een kind er wat aan kan doen bij welke ouders, in welke cultuur, onder welke omstandigheden het geboren is.
Hij heeft niet om zijn bestaan gevraagd en evenmin heeft het zijn eigen natuur niet gemaakt.

(De Bijbel leert ook dat God de zonden van ouders zal bezoeken aan de kinderen tot in het vierde geslacht, maar dat lijkt me meer bedoelt dat de gevolgen van die zonden doorwerken waar anderen last van hebben).

Ook daarin ben ik het grotendeels wel met je eens. Maar de cultuur, onder welke omstandigheden je geboren wordt enz hebben natuurlijk wel degelijk invloed, ook al heb je als kind daar geen invloed op. Als je geboren wordt als kind van gelovige ouders geeft je dat geen vrijbrief, maar je hebt wel ouders die je over Hem leren, die je meenemen naar plekken waar het evangelie hoort, waar je leert hoe je Hem kan volgen en misschien wordt dat wel bedoeld als Paulus zet dat de kinderen van gelovigen heilig zijn, dat je als kind op die manier in het verbond met inbegrepen.

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 08 dec 2025 09:29

en misschien wordt dat wel bedoeld als Paulus zet dat de kinderen van gelovigen heilig zijn, dat je als kind op die manier in het verbond met inbegrepen.

Zo lees ik de tekst ook, en dat is ook veel logischer aangezien op dezelfde manier wordt geschreven dat ongelovige partners ook geheiligd zijn.

1 Korinthe 7:14 HSV
[14] Want de ongelovige man is geheiligd door zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd door haar man. Anders waren immers uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.

https://bible.com/bible/1990/1co.7.14.HSV

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 08 dec 2025 09:42

elbert schreef:Misschien geen oude levenswandel, maar wel een oud leven. Want zodra een kind begint te leven in de moederschoot, heeft het al een oud leven. Dat is het leven van Adam, want we stammen volgens de natuurlijke gang van zaken van Adam af. Adam staat voor de oude wereld die ten onder zal gaan. Dat geldt ook voor onze kinderen, hoe klein ze ook zijn.
Maar er is ook een ander leven en dat leven is het nieuwe leven van Gods Koninkrijk dat door Zijn Zoon is gekomen. Daarin komen we niet door onze eigen keuzes (hoewel die keuzes niet onbelangrijk zijn want die moeten overeenkomen met wat God wil), maar allereerst door Gods keuze. Want het is niet degene die loopt, noch degene die wil, maar God die zich ontfermt (Rom. 9:16).

Het oude leven gaat in de Bijbel niet over Adam/erfzonde. Hierboven heb ik een aantal Schriftplaatsen genoemd waar concrete zonden over het oude leven staan (en concrete dingen over het nieuwe leven).
De leer van de erfzonde is gebaseerd op 1 of anderhalve tekst, wat bovendien ook nog eens anders vertaald kan worden.
Alleen als je het theologische domga over "erfzonde" perse waar wilt hebben kun je die keuze over de erfzonde mbt het oude leven maken.
Volg je echter het normale taalgebruik van de Bijbel over 'het oude leven' blijft er van je argument niets over.

Het nieuwe leven heeft absoluut wel met onze eigen keuzes te maken. "Wie mijn woorden hoort en doet zal het koninkrijk ingaan.
Wie gelooft in Jezus' leer, en daarmee in hemzelf, heeft de H.G. ontvangen en is daardoor ook in staat om goede keuzes te maken.
Verder: Romeinen 9 gaat over Gods uitverkiezing van het volk Israël (zie de context), dat heeft niets te maken met onze eigen keuzes van zowel Jood als heiden mbt het nieuwe leven. Kies wie je dienen wil en volg dat na leert de Bijbel.

elbert schreef:Dat hoeft zo'n babydopeling ook niet te doen, net zomin als het hoeft te beloven dat het later braaf naar school zal gaan. Dat beloven de ouders immers ook voor die kinderen. Zij zorgen ervoor dat die kinderen naar school gaan. Maar degenen die tegen de kinderdoop zijn, zouden als ze consequent waren ook tegen het onderwijs aan kinderen moeten zijn en zelfs tegen de hele opvoeding van kinderen, tenzij die kinderen daar eerst om zouden vragen. Maar dat is onzin natuurlijk. Ouders ontvangen kinderen van God en krijgen ze voor Hem. God noemt ze Zijn eigen kinderen (Ez. 16:20-21) en ze horen derhalve ook bij Hem. Hij wacht niet eerst tot die kinderen zelf op het idee komen dat ze Zijn kinderen willen zijn. Want Hij heeft zelf dat idee al gehad toen Hij ze geboren liet worden. Daarom horen de kinderen van gelovige ouders ook bij Zijn familie en behoren (dat is dus geen keuze!) ze gedoopt te zijn.

Sorry hoor, maar wat een kul-vergelijking. Ouders beloven helemaal niet dat ze hun kinderen naar school zullen sturen.
Het wordt hen opgelegd, we hebben hier een leerplichtwet en ouders die zich daaraan onttrekken zijn strafbaar.
Het doel daarvan is om kinderen zelfstandig te maken zodat ze kunnen functioneren in onze maatschappij.
De nieuwe levenswandel (nogmaals, dat veronderstelt een oude levenswandel) kunnen ouders niet niet voor hun kinderen beloven.
Morele keuzes maken de kinderen later zelf (of niet).
Ezechiël 16 gaat over Gods uitverkoren volk Israël dus de kleintjes horen daar bij wat voor keuzes ze later ook maken.
In Efeze 2 kun je lezen wie tot Gods huisgezin behoren nl. de gelovigen zowel Jood als heiden: door die genade bent u immers gered, doordat u gelooft.
Zo bent u dus geen vreemdelingen of gasten meer, maar burgers, net als de heiligen, en huisgenoten van God.
Een ongelovige Jood hoort net zo min bij Gods huisgezin als een ongelovige heiden, wat dan weer niet inhoudt dat ongelovige Joden niet horen bij het uitverkoren Israël want hun burgerschap verandert uiteraard niet.
Die uitverkiezing van Israël gaat niet over hemel of hel, het o.t. zegt daar weinig tot niets over, het gaat vrijwel geheel over het aardse.

naamloos schreef: Voor de volwassendopeling die een amoreel leven leidt getuigt de doop wél tegen hem of haar.
elbert schreef:De doop getuigt tegen iedereen die in Adam is, zowel kinderen als volwassenen. Want de doop getuigt dat we allemaal gewassen moeten worden in het bloed van Jezus omdat we allemaal zonder dat bloed reddeloos verloren liggen.

Je geeft er een andere draai aan, ik reageerde op jouw uitspraak: @Elbert "Je vergeet dat bij de doop (en het maakt niets uit of dat nou bij de doop van een volwassene of een kind is) ook de eis van een nieuwe levenswandel hoort. Zonder die nieuwe levenswandel getuigt de doop uiteindelijk tegen je.
Het is alsof iemand net gewassen is en dan weer heel bewust de mestvaalt van de zonde induikt."

De geloofsdoop getuigt nul komma niks tegen mensen die, weliswaar met vallen en opstaan, Jezus volgen, en hem in geloof als redder/verlosser hebben aangenomen. Alleen als iemand na de doop zijn oude zondige amorele leven blijft voortzetten (gestelt dat hij zo leefde) getuigd zijn doop tegen hem.
Dat er geen mens is die perfect is wordt daarmee niet ontkent.

elbert schreef:Je hebt in dit verband Romeinen 6:4 aangehaald, maar dat zegt niet dat de Bijbelse doop "een symbolisch getuigenis is waarin iemand laat zien dat hij bewust kiest voor Jezus en Hem in geloof wil volgen". Dat staat daar helemaal niet. Er staat heel wat anders. Dat wordt duidelijk als je de context van dat vers goed volgt. Want Paulus heeft het in dat gedeelte tegen gelovigen die al gedoopt zijn. Als jouw uitleg zou kloppen, dan had hij dit stuk natuurlijk helemaal niet hoeven uit te leggen, want dit zouden ze dan allemaal al weten, toch? Maar dat is blijkbaar niet zo: Paulus geeft hier de Romeinse lezers uitleg over hun doop nadat ze gedoopt zijn. Dat pleit dus tegen je uitleg. Er is in dit bijbelgedeelte wat anders aan de hand. Er zijn mensen in Rome die blijkbaar een nieuwe levenswandel niet noodzakelijk vinden omdat God toch wel genadig zal zijn, wat ze ook doen. Maar Paulus herinnert hen eraan dat ze door de doop delen in de dood en opstanding van Jezus en dus in het nieuwe leven dat bij Zijn opstanding aan het licht is gekomen. Dan hoort daar ook een leven bij dat daarbij past. En daarom mogen ze niet in de zonde blijven.

Zelf noem je de doop een zichtbare woordverkondiging, maar je vind het een probleem als ik de doop (Sterven met Christus (onder water gaan) Opstaan met Christus (uit het water komen) Reiniging en vergeving van zonden) een symbolisch getuigenis (van de geestelijke werkelijkheid) noem waarin iemand laat zien dat hij bewust kiest voor Jezus en Hem in geloof wil volgen"?
Dat er mensen waren/zijn die na hun doop hun amorele leven voortzetten maakt de betekenis van de doop zelf niet onwaaar.
Je hebt niks aangetoont wat mijn uitleg onderuit haalt. Ik heb juist zo ongeveer hetzelfde gezegd over mensen die na hun geloofsdoop weigeren een nieuw leven te leiden: ''hun doop zal tegen hen getuigen.''

elbert schreef:Dat mag je zeker vragen. Verreweg de meeste belijdende gelovigen zijn als kind gedoopt. In de weg van doop en bijbels onderwijs worden die kinderen in geloof opgevoed in wat God hen in de doop al heeft toegezegd. In die weg komen kinderen tot daadwerkelijk belijdend geloof. Maar dat wil niet zeggen dat ze er pas bij horen als ze dat kenbaar kunnen maken. God handelt met ons naar de mate van ons vermogen. Kinderen horen bij de christelijke gemeente als een kind en volwassenen als volwassene. Degenen die tegen de kinderdoop zijn, doen dat niet. Die overvragen een kind, terwijl een kind aanvaard moet worden als klein lid van Gods huisgezin, de gemeente. Pas als een kind kenbaar maakt, dat het er niet bij wil horen (dat is een tragische stap) dan moeten we zeggen dat ze er niet bij horen. En ook dan kan God zo'n kind nog terugbrengen, dat geloof ik ook, zeker gezien de gelijkenissen die Jezus erover vertelde (verloren schaap, verloren penning, verloren zoon).

Bij de evangelischen werkt die opvoeding ook zo, alleen gebruiken zij het geschreven woord, en dragen zij hun kinderen op in de gemeente.
Dat ze nog niet door een persoonlijk geloof bij Gods huisgezin horen Ef 2 betekent niet dat ze daarvan uitgesloten zijn: God straft de kinderen niet om de zonden van hun (voor)ouders.

Terug naar “[Religie] - Open forum”