Tonny schreef:Ik heb nog even zitten zoeken naar vermeldingen dat incidenten af zouden nemen en dat kon ik niet vinden. Chatgpt.com zegt het volgende:
Na 2020 zijn er beperkte openbare bronnen die specifiek melding maken van een afname van incidenten tijdens de ramadan in Nederland. Wel zijn er enkele aanwijzingen dat gerichte maatregelen en activiteiten hebben bijgedragen aan het verminderen van overlast in bepaalde gemeenten.
Voorbeelden van lokale initiatieven
- *Hilversum*: De gemeente Hilversum meldde in 2019 dat de ramadan dat jaar, net als in 2018, rustig verliep. De nachtelijke sportactiviteiten voor jongeren leken hieraan bij te dragen. Hoewel er enkele meldingen waren van mensen die luid aanwezig waren op straat, hoefde de politie minder vaak in te grijpen dan in voorgaande jaren. [1]
Politie-inzet tijdens ramadan
- *Amsterdam*: In Amsterdam hebben wijkagenten hun diensten aangepast tijdens de ramadan, met zogenaamde 'ramadandiensten' die tot laat in de nacht doorgaan. Dit is bedoeld om overlast te beperken van jongeren die na het breken van het vasten op straat samenkomen. [2]
Conclusie
Hoewel er geen landelijke cijfers beschikbaar zijn die een afname van incidenten tijdens de ramadan aantonen, suggereren lokale initiatieven en aangepaste politie-inzet in sommige gemeenten dat gerichte maatregelen kunnen bijdragen aan het verminderen van overlast tijdens deze periode.
Als ik google op "zijn er meer of minder geweldsdelicten rond ramadan" krijg ik als antwoord:
Er zijn doorgaans minder geweldsdelicten rond de Ramadan. Studies en waarnemingen, onder andere in Marokko, tonen aan dat de criminaliteitscijfers tijdens deze islamitische maand van bezinning significant dalen. De focus op religieuze praktijken en het vermijden van zonden zoals liegen en vloeken draagt bij aan deze daling.
Redenen voor de daling: Spirituele bezinning:De Ramadan is een maand van spirituele reflectie en zelfbeheersing, waarbij moslims zich richten op religieuze plichten en het vermijden van zonden.
Aangepast gedrag:Het vasten, het niet eten, drinken, roken en geen seks hebben tijdens de dag, en het vermijden van liegen en vloeken, leiden tot een meer ingetogen gedrag.
Gedeelde sfeer:Het vasten en het samenkomen na zonsondergang zorgt vaak voor een sfeer van gemeenschap en solidariteit, wat kan bijdragen aan een afname van conflicten.
Internationale waarnemingen: Duits-Franse studie: Een Duits-Franse studie in 2023 onderzocht de criminaliteitscijfers bij islamitische immigranten en constateerde ook hier een daling tijdens de Ramadan.
Marokkaanse veiligheidsdiensten: Marokkaanse veiligheidsdiensten hebben eveneens een afname van de criminaliteit opgemerkt tijdens de Ramadan.
Dus ik weet niet hoe je hebt gezocht maar als ik er op zoek krijg ik blijkbaar heel andere resultaten

Wat ziekenhuisopnamen betreft, dat klopt en dat wordtn grotendeels veroorzaakt door diabetespatienten en doordat mensen geregeld hun medicijnen niet meer trouw slikken door het vasten / wegvallen van eetmomenten. Vasten is niet ongezond mits de lichameliijke gezondheid en conditie dat toelaat. Wat verkeersongevallen betreft, dat lijkt grotendeels veroorzaakt te worden doordat men 's avonds ('s avonds gebeuren verhoudingsgewijs veel meer ongelukken dan overdag) naar elkaar toe gaat om bij elkaar te eten. Vermoeidheid speelt daarin soms ook een rol, met name als de ramadan later in het voorjaar of in de zomer valt omdat de zon vroeg op en laat onder gaat, waardoor mensen laat eten en daardoor 's nachts minder slapen. Dichter bij de evenaar is dat minder een probleem dan in bijvoobeeld Europa.